Kiskunmajsa - Új Kun-Majsa, 2004 (17. évfolyam, 1-51. szám)
2004-12-17 / 49. szám
Az A'flS’O Aki kimarad, az lemarad Terbe Zoltán képviselő, a 2004. december 1-jén megtartott önkormányzati ülésen a Tourinform irodát érintő interpellációt nyújtott be a polgármesterhez. Faludi Tamás, az iroda működését és gazdálkodását is átölelő kérdésekre adott válaszát a képviselő-testület nem fogadta el, így azt az Ügyrendi Bizottság vizsgálta az elmúlt héten. Az elhangzottakkal kapcsolatban kérdeztük Vadkerti Ritát, a Tourinform iroda vezetőjét. - Hogyan érintette az elhangzott interpelláció? - Megdöbbentő, főleg egy olyan képviselőtől, aki az iroda létrehozásában az első év költségvetésének megtervezésében és a pályázatnál is jelentős részt vállalt. A képviselő, és magatartása ártalmas az amúgy is nehézségekkel küszködő idegenforgalmi munkánknak. A polgármester válaszát korrektnek tartom, de néhány kiegészítést szeretnék hozzáfűzni. Először is fontosnak tartanám, hogy a Tourinform iroda fogalmával, tevékenységével kapcsolatban néhány pontosítást tegyek. A Tourinform iroda nem utazási iroda. Non-profit tevékenységet folytat, működésének eredménye a terület turisztikai vállalkozásainak bevétel-növekedésében, a város idegenforgalmi adó, ill. az üdülőfalut is érintő egyéb adóbevételekben mutatkozik meg. A Touriform iroda olyan bemutatóterem, amely elsősorban a település és a térség kínálatait naprakészen nyilvántartja, információval szolgál az ideérkezőknek, az érdeklődőknek, és Kiskunmajsa város hírnevét öregbíti. Ezen kívül feladatunk: a kiadványkészítés, amely egy-egy országos kiadványnál több száz objektum, szolgáltatás feldolgozását jelenti, a kiállításokon való részvétel, szakmai delegációk, média fogadásában közreműködünk. Területi turisztikai marketing feladatokat látunk el. - Miért mutat drasztikus csökkenést a vendégéjszakák száma, holott az iroda működése óta eltelt időnek köszönhetően növekednie kellett volna? - A turizmusban nincs előre meghatározható vendégéjszaka szám, utólagos statisztikák léteznek. Nem bizonytalan vendégéjszakákról kell beszélni, hanem állandóan változó forgalomról. Természetesen a Tourinform iroda munkája révén mindent megtesz, hogy ez a forgalom emelkedő legyen. Az egy sajnálatos dolog, hogy ez évben csökkenés mutatkozik nemcsak Kiskunmajsán, de régiós és országos viszonylatban is. Ezt támasztják alá a Bács-Kiskun Megyei Központi Statisztikai Hivatal erre vonatkozó adatai, országos, régiós és városunk mutatóival. Azonban a vendégéjszaka alakulásán is látszik, hogy a vészjósló hangok ellenére nem az országos átlaggal csökkent. - Milyen pluszt, a költségvetést emelő kiadásokra kért az iroda további támogatást? - A Tourinform iroda működésével kapcsolatban nem plusz költség merült fel, hanem még az év elején az irodában lévő ajándéktárgyak értéke egy összegben a költségvetésben bevételként lettek feltüntetve, valamint a 2003. évben kapott támogatási pénz összegét betervezték bevételnek, amelyet az idei országos takarékossági intézkedések hatására állított le a Magyar Turizmus Rt. Ilyen támogatást általában minden iroda kap, de az idei év kivétel volt. A jövő évre ígéretet kaptunk, hogy támogatást folyósítanak az országos központtól a 2005-ös évre, ezzel is csökkentve a város ilyen irányú kiadásait. Ezen kívül az iroda nem lépte át a képviselő állításával szemben- a polgármester által közölt összeget. - A képviselő rákérdezett az évek óta halódó, és állítólag nyert pályázatra, az idegenforgalmi táblarendszerre. Az igen szűkös pénzügyi állapotok mellett miért kell egy nyert összeget visszautalni és nem felhasználni? - Az információs táblarendszerrel kapcsolatos pályázatnál ötletadó voltam. Kizárólag szakmai kérdésekben, tehát pontosan a rendszer lényegét, a táblák, információs szórólapok szövegtartalmát, elhelyezésének módját javasoltam. A Tourinform iroda nem szerepelt megrendelőként, hiszen akkor szervezetileg a pályázatíró Kht.-hoz tartoztunk. Terbe Zoltán tartotta a kapcsolatot a táblák esetleges elkészítőjével, részemről nem történt semmilyen pénzügyi adatszolgáltatás. Terbe Zoltán, illetve a pályázat készítői olyan költségeket állítottak be, amelyet nem lehetett elszámolni, illetve átütemeztetni sem a pályázat kiírójával. Tehát ilyen kis baklövés miatt nem tudtuk felhasználni a már megnyert súlyos forintokat. Furcsállom, hogy ezt pont Terbe képviselő kéri számon, hiszen a pályázat készítésekor még szervezetileg az iroda az ő neve által fémjelzett Kht.-hoz tartozott. - Az interpellációban elhangzottak szerint, van lehetőség a fenntartási költségekre pályázni. Miért nem pályázott ebben az évben a Tourinform is ? - 2004. évben marketing eszközökre nem írtak ki pályázatot, ezt alá is támasztja a kiírótól kapott írásbeli megerősítés. Ettől függetlenül a Tourinform iroda kizárólag vállalkozóktól többszáz ezer forintot gyűjtött össze egy új, pontos információkkal rendelkező városi kiadvány elkészítésére. Ebben az évben egy eMagyarország Pont kialakítására lett volna lehetőségük a Tourinform irodáknak. Az iroda részéről én csak javaslattal élhetek az intézményvezető felé, a pályázattal kapcsolatos döntés már nem az én kompetenciám. - Milyen költségcsökkentő lehetőségeket lát? Mivel felvetették, hogy sok a kiadás az irodával kapcsolatban és alacsonyak a bevételi oldal mutatói. A korábbi évektől eltérően a Tourinform iroda a Szegedi Nemzeti Színházzal kötött bizoamányosi szerződés értelmében, kiskunmajsai Művelődési Központtól visszavásárolja az el nem adott jegyeket, így nem kell továbbra veszteségként elkönyvelnie. Költségcsökkentésként értelmezem azt is, ha a Tourinform-hálózat révén a város jóval, esetenként többszázezer forinttal olcsóbban juthat hozzá egy-egy kiállítási standhoz, valamint az iroda jóvoltából minden Magyar Turizmus Rt. által kiadott idegenforgalmi kiadványban ingyenes megjelenéssel szerepelhet. Ezért nem lehet forintosítani pontosan az iroda munkáját, mivel Kiskunmajsa idegenforgalmi ismertetése és elfogadtatása az idegenforgalomban dolgozók és a város közös ügye. Munkánkat nehéz számokban mérni, de a mai turizmusra jellemző túlkínálatban „aki kimarad az lemarad“ elv érvényesül. Végezetül sajnálom, hogy ilyen csatározásoknak tesznek ki egy olyan ügyet, amely hosszútávon megtérülő, a városnak ismertséget és pénzt hozó befektetésnek bizonyul. ÚKM Legutóbb testvérvárosunkban, Gyergyószentmiklóson népszerűsítettük városunkat a Szent Miklós Napok alkalmával. 2004. december 17.