Kiskunmajsa - Új Kun-Majsa, 2006 (19. évfolyam, 1-52. szám)
2006-02-03 / 5. szám
av«1«mm. Míg országos tekintetben az idegenforgalom tavalyi teljesítése rendkívül pozitív képet mutat, addig a majsai adatokban ezek a mutatók nem köszönnek vissza. Az elmúlt 16 évben mást sem lehetett hallani, minthogy városunkban az idegenforgalom húzó ágazat. De vajon mit is húz maga után? A rendszerváltás óta csak üres beszéd maradt a sok-sok ígéret. Senki sem tett semmit a helyi idegenforgalom viszonyainak normalizálása érdekében. Sokaknak nem is volt érdeke. Előnyösebb volt a zavarosban halászni, a ködös rendszerváltásbeli években vagyont, üdülőt, telket szerezni. Mindez fontosabb volt mint fejlesztési elképzeléseket papírra vetni és elindulni a megvalósítás rögösnek ígérkező, bár sikerrel kecsegtető útján. És sajnos ez a mentalitás - tisztelet a kivételnek - a mai napig is így van: nyerészkedni egy adottságon (termálvíz), de semmit sem tenni a hosszú távú fejlődés érdekében. Hiszen vajon ki vizsgálta a városban lévő, az idegenforgalmat nagymértékben befolyásoló szolgáltatások színvonalát, azok fejlesztésének lehetőségeit? Került-e a város (kistérség) asztalára olyan naprakész és a gyakorlatba is átültethető tanulmány, amely a problémák feltárása mellett azok kezelésére is megoldást ajánl? Létezik-e a napi gyakorlat szintjén is megvalósuló kapcsolat a rendőrség, polgárőrség, üdülőtulajdonosok, önkormányzat és az idegenforgalomban érdekelt vállalkozások, civil szervezetek között? Történtek-e lépések a - Tourinform iroda létrehozásán kívül - város és a térség megismertetése érdekében? Mit tettek az önkormányzatok az idegenforgalomban keletkezett adóbevételek visszaforgatásáért? Mit tett a hivatal, és az önkormányzat, hogy a tisztességtelen adócsaló „dezsőbácsik“ ellen fellépve megakadályozzák az üdülők feketén történő kiadását, így több milliós kárt okozva a hazai és helyi idegenforgalomnak? A kérdésekre a választ Ön is tudja. Voltak és vannak elképzelések. Az idegenforgalmi adóbevételek visszafordítására a fent említett Tourinform iroda létrehozása volt az első, komolyabb lépés. Évek óta leginkább a vadgazdálkodásra és vadkapitalizmusra hasonlító káosz uralta ágazatban, a 2002-es választásokat megelőzően végre elindult valami. Felismerve az összefogás szükségességét megkezdődtek a tárgyalások a város, a fürdő és a hozzá tartozó szolgáltatói körökkel. Ezek a tárgyalások azonban megszakadtak. A helyzet komikuma, hogy a városnak van fürdője, de a fürdőnek nincs városa. Nincs megegyezés és ezáltal közös akarat sem segíti elő a fejlődést. Elvárható segítségek elmulasztása és a régmúltban gyökerező sértettség lehet az oka a máig előre nem mozduló status quo-nak. Ennek a történetnek így csak vesztesei lehetnek. A megfogalmazott kívánalmak között szerepelt egy összefogás a várossal a fentebb említett „dezsőbácsik“ és adócsaló cimboráinak a kiszorítására. A feketén kiadott szállások hosszú évek alatt akár tízmilliós nagyságrendű károkat okozhatnak a majsai idegenforgalomnak. Milliókat nyert a város pályázaton, hogy célirányosan, az adó beszedését és rendszabályozását elősegítő és erről tájékoztó táblarendszer épüljön ki. A pályázat elúszott. A kiírásnak megfelelően nem tudta felhasználni a város a kilobbizott milliókat, mivel a pályázatkészítő Kistérségi Kht. nem volt éppen a helyzet magaslatán. A törvényesen működő idegenforgalmi vállalkozások és a város is milliókat költ marketing eszközökre, kiállításokra és a feketegazdaság fölözi le ennek a jelentős hasznát. Ezáltal csorbítva a törvényesen működő vállalkozások lehetőségét a biztos fennmaradásra, illetve jelentős adóforintokkal kurtítják meg a városi kasszát. A beszedés és ellenőrzés módszerei mit sem változtak az elmúlt évtizedekben. Kényelmetlen cipő. A válaszok önmagukért beszélnek: „Inkább hagyjuk... Úgy sincs rá ember... Pont őt büntessem meg...? Pont én...? Pont most...? stb.“ A károk felmérhetetlenek. Az Új Kun- Majsában megjelent számokat nem tudom, hogy az illetékesek átgondolják-e, értik-e? Gyakorlatilag, ha számításuk csak részben is igaz, az azt jelenti, hogy a rendszer működésképtelensége miatt nem fejlődhet elvárható ütemben a város „húzó ágazata“. A beszedett plusz bevételek csak egy része is ragyogó alapot szolgáltatna arra, hogy az üdülőfalu és a város együtt és mindannyiunk örömére végre fejlődhessen. A rendszer hatékonyságán javítva és az így beszedett plusz bevételek akár pályázati alapként évi több tíz milliós fejlesztést eredményezhetnének az üdülőfaluban és környékén. Megoldódhatna a közterek rendbetétele, játszótér, üdülőfaluhoz méltó sétányok és utak lennének kialakíthatók. Megoldódhatna a közbiztonság javítása, valamint a kóbor állatok megrendszabályozása is, mely jelen pillanatban katasztrofális állapotot mutat. A másik, és már sokat vitatott kérdést is megoldhatnánk, a kerékpárút rendbehozatalát és kivilágítását, helyenként kis pihenő szigetekkel tarkítva. Összekötnénk a várost és az üdülőfalut. Talán egyszer lehetne a fürdőnek is városa és kiírhatnánk a településjelző táblára: Kiskunmajsa-fürdőváros. A szakbizottság számos alkalommal elmondta már véleményét, javaslatát, a hivatali állásfoglalás kimondva vagy kimondatlanul csak annyi volt: ez van és kész. A jelenlegi, de a korábbi képviselőknek is rá kellett döbbennie, hogy ha valamit meg akar csinálni, azt találja ki maga, járjon utána, készítsen hozzá rendelettervezetet, szavazza meg, majd személyesen gondoskodjon annak végrehajtásáról, mert bizony segítségre nem számíthat. Nem csoda tehát, ha a döntések előkészítésében szorgoskodók belefáradtak a szélmalomharcba, s egy új önkormányzattól várják évtizedes problémák megoldását. De ne szaladjunk előre és főleg ne a téma elől szaladjunk! Indul a szezon és fel nem vállalható balgaság lenne bizonyos dolgokat még az idén nem elkezdeni. Felül kell vizsgálni, hogy milyen mértékben tükrözi a múlt heti cikk a valóságot. Létezik-e, hogy közel 350 üdülőházból csak ötvenpárat adnak ki, illetve ennyi ház rendelkezik fizetővendég-szolgáltató engedéllyel? Létezik-e, hogy e felett szemet hunytak, szemet hunytunk? Létezik-e még egy ilyen kiaknázatlan és méltatlanul elhanyagolt ágazat? Cselekedni kell. Költségvetés tárgyalásának az időszaka van. Nem lehetünk ebben a helyzetben ilyen könnyelműen nagyvonalúak. Nem ezért vagyunk a helyünkön. Nem ezért választottak. Fogl András A Városfejlesztési, Vállalkozási és Idegenforgalmi Bizottság elnöke HIMI-HUMI, TESSÉK-LÁSSÉK Kismajsai idegenforgalom Az elmúlt időszakban a városi hetilap több számában is foglalkozott Kiskunmajsa idegenforgalmi helyzetével, esetleges jövőbeni kilátásaival. Mint az önkormányzat szakbizottságának elnöke szólok hozzá a témához, kritikával és némi önkritikával egyaránt.