Kiskunmajsa - Új Kun-Majsa, 2009 (22. évfolyam, 1-52. szám)
2009-02-27 / 9. szám
2009. február 27. A politikusok helyett a szakma irányítsa az idegenforgalmat Az utóbbi hónapokban felerősödtek a kiskunmajsai képviselőtestületen belül azok az álláspontok, amelyek szerint a városnak nincs szüksége a Tourinform irodára, így a most körvonalazódó Turisztikai Desztinációs Menedzsment (TDM) hálózatába se kapcsolódjon be. A Faludi Tamás által többször is javasolt "idegenforgalmi stratégia" lelkes fogadtatásra talált több képviselőnél is, így nem csoda, ha a múlt szerdán megtartott összevont bizottsági ülésen a költségvetés tárgyalásakor ismét a Tourinform Iroda megszüntetésére tett javaslatot Faludi Tamás. A képviselő erre irányuló javaslatát mindeddig nem támasztotta alá olyan szakmai érvekkel, amelyek az idegenforgalom fellendülését eredményeznék a Tourinform Iroda megszüntetésével és a TDM pályázatból való visszalépéssel. Sőt, a február 2-án, a Csábrády János Civilházban megtartott TDM-wo rkshopim en nek éppen ellenkezője derült ki. Az EuroSpa KJIF turisztikai igazgatója, Dr. Ruszinkó Ádám, a Dél-alföldi Regionális Marketing Igazgatóság igazgatója, Gulyás Péter, valamint a VÁTI Magyar Regionális Fejlesztési és Urbanisztikai Közhasznú Társaság igazgatója, turizmus és területpolitikai szakértője, Horkay Nándinarról beszéltek előadásaikban, hogy a TDM-re épülő új turisztikai szervezet lesz az alapja az idegenforgalmi fejlesztéseknek - amihez elengedhetetlen a Tourinform Iroda fenntartása. Az előadások egyik szünetében Horkay Nándorral beszélgetett lapunk munkatársa. Milyen alternatíva van a TDM-en kívül? Sok település nem regisztrált a TDM hálózatba, nekik milyen lehetőségük van a térségi turizmus fejlesztésére? Horkay Nándor: Nekik is van alternatívájuk, hiszen a TDM-en kívül is van élet. A szereplők önkéntes döntésük alapján vesznek részt a TDM szervezet kialakításában, s aki nem akar ebben részt venni, nyilván a saját jól felfogott érdekei alapján, az a mostani, főleg önkormányzati alapú rendszert tudja tovább vinni. Mi szakemberek azt mondjuk, s ezért is van a pályázati kiírás, hogy ennél az erősen önkormányzati dominanciájú rendszernél vannak hatékonyabban működő és eredményesebb rendszerek is. A TDM létrehozása ebbe az irányba tett fontos lépést jelenti. De azt is hozzátesszük, hogy helyben dől el az, hogy megvan-e az együttműködési potenciál, akár politikai ellenfelek, akár különböző szolgáltatók és szereplők között ahhoz, hogy együtt tudjanak dolgozni. A TDM szervezet ugyanis az együttműködésről szól, ez az alapja az egésznek. Ahol ezek a feltételek nem adottak, akár politikai vagy bármi más szakmai szempontból, ott nem lesz TDM szervezet létrehozva, megmaradnak az eddigi, hagyományos struktúrák. Az együttműködés megteremtésén kívül miért fontos a hagyományos struktúrák helyett egy újat létrehozni? HN: A jelenlegi struktúrában a településeken van egy Tourinform Iroda, működik egy önkormányzati bizottság idegenforgalmi funkcióval, de ha megkérdezik, hogy a településnek ki a turizmusért felelős vezetője, akkor azt nem lehet megmondani. A Tourinform Iroda csak információszolgáltatást végez, az idegenforgalmi bizottság alapvetően nem szakemberekből álló testület, hanem választott képviselőkből. Nincs tehát, akit számon lehetne kérni, felelős vezetője lenne a helyi turisztika fejlődésének, irányításának. A TDM szervezetének létrehozásával ezek szerint egy felelős szakmai vezetés jöhetne létre. HN: Nyilvánvalóan megfelelő kompetenciával, és szakemberekkel kell feltölteni a szervezetet. A cél nem más, mint a politikumból visszaadni a szakmának a turizmus helyi irányítását, tehát ne az önkormányzatban ülő tanár, kulturális menedzser és nem tudom ki döntsön a turiszikai kérdésekben. Adott helyzetben az a normális, hogy a betegségek megoldásaiban az orvos dönt és nem egy képviselőtestület. Ugyanezt szeretnénk a turizmus esetében megvalósítani, visszaadni a helyi politikától a szakmának a turisztikai kérdéseket. A szakma szereplői legyenek azok, akik meghatározzák a turizmus helyi szakmai céljait, tevékenységeit és jövőbeni irányait, ne pedig egy politikai testület. Mennyiben fog a források lehívásában az szerepet játszani, hogy egy település benne van-e a TDM szervezetben vagy nincs? HN: A jövőben várhatóan turisztikai intézmény fejlesztésére, forrásra csak TDM szervezetek részére lesz pályázati kiírás. Később nyilvánvalóan akár szállásra és turisztikai vonzerőre is lesznek majd pályázatok, s az előnyt fog jelenteni, ha a helyi TDM szervezettel együttműködve kívánják azt az adott fejlesztést megvalósítani. Tehát ha egy vonzerőt vagy szálláshelyt fejlesztő szervezet tagja, együttműködő partnere a TDM szervezetnek, akkor nyilván előnyben részesül a pályázata későbbi elbírálása. Milyen lehetőségei lesznek annak a városnak, amely se a TDM -be nem kíván belépni, de a Tourinform Irodáját is szeretné megszüntetni? Van lehetősége egy alternatív megoldás kidolgozására? HN: A helyi TDM szervezet kialakításának minimum két szereplője van. Az egyik a helyi önkormányzat, a másik a helyi Tourinform Iro da, A Tourinform Iroda képes a szakmai bázist és a meglévő intézményi tudást továbbörökíteni, az önkormányzat szerepe a TDM szervezetnek a pénzügyi fenntartásában jelentkezik. A turizmus helyi szinten nem kötelező önkormányzati feladat, hanem azt önkéntesen vállalja fel a település jól felfogott érdekében azért, hogy az idegenforgalmi adóból és egyéb más formából többletbevételhez jusson, munkahelyeket teremtsen. Önkormányzat nélkül nem lehet TDM szervezetet létrehozni, tehát az önkormányzatnak végig kell gondolnia, hogy fontosnak érzi-e a turizmust a település szempontjából. Ha a testület nem akarja ennek a szervezeti formának a kialakítását, akkor nincs lehetőség arra, hogy helyi TDM szervezet létrejöhessen helyben. Tulajdonképpen ez azt jelenti, hogy az önkormányzat maga akadályozza meg azt, hogy külső forrást bevonjon a helyi turizmus fejlesztésére, illetve azt jelenti, hogy maga akadályozza meg, hogy az együttműködésnek a feltételei itt helyben kialakulhassanak. Képviselő-testületi döntéseken alapuló szervezetfejlesztésről van szó, tehát az első és legfontosabb lépést a képviselőtestületnek és az önkormányzatnak kell megtennie. Ha ő ezt nem teszi meg, akkor konzerválja a desztináció leszakadását a turisztikai versenyben, ami sem a településnek sem a térségnek alapvetően nem lehet érdeke. De ezt a testületnek kell belátnia. A döntéshez nyilvánvalóan tájékozódni kell, mert úgy döntést hozni, hogy fogalmunk sincs miről döntünk, az érdemben nem bevállalható, és nem is megalapozott. És ha a tájékozódás után a képviselőtestület úgy dönt, hogy mégsem akar a TDM-hez csatlakozni, akkor ezt a döntést és őket fel kell váltniuk az általuk képviselt állampolgárok előtt. Csapó Árpád