Lőrinci - Lőrinci Hírei, 2014 (23. évfolyam, 1-12. szám)
2014-01-01 / 1. szám
Járásnyira Híd Hatvan felett Az elmúlt évtizedek egyik legjelentősebb - s egyben leginkább várt — beruházása valósul meg Hatvanban a következő másfél évben: új híd köti össze a két városrészt, de körforgalom, kerékpárút és mesterséges tó is létesül. Bruttó tízmilliárdos fejlesztés valósul meg ez által. Több mint száz esztendeje már, hogy Hatvanban 1906-ban átadták a miskolci és a salgótarjáni vasútvonalak felett átívelő, Ó- és Újhatvant a 3-as főúton összekötő' - s egyetlen közúti kapcsolatot jelentő' - hidat. A ma már rendkívül rossz műszaki állapotú kétsávos építményt évtizedekkel ezelőtt „kinőtte” a folyamatosan gyarapodó forgalom, így a későbbiekben a híd lábaitól oda- és visszafelé hiába vált lehetővé a négypályás közlekedés, a szerkezet áteresztő képessége - mint valami óriási zsák nyakánál a kötés - szinte megfojtotta a kényelmes haladást. Jellemző adat, hogy míg elkészültekor vélhetően csak néhány szekér döcögött át az akkori makadámon, addig manapság napi tízezer gépjármű használja rendeltetésszerűen. - Két év kitartó munkája kellett ahhoz, hogy sikerre vigyük az elképzelést, s új hidat építsünk, annak minden kényelmével és biztonsági elvárásaival együtt - fogalmazott Szabó Zsolt polgármester, országgyűlési képviselő, Heves megyei útügyi biztos azon a sajtótájékoztatón, ahol Loppert Dániellel, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. kommunikációs vezetőjével és Horváth Richárd alpolgármesterrel együtt bejelentették a projekt megvalósítását. A munkálatok 2014 márciusában kezdődnek, az avatásra pedig a tervek szerint 2015 nyarán kerül majd sor. A látványtervek és a megismert információk alapján könnyen kikövetkeztethető, hogy az acélszerkezetes objektum - mind például a szegedi „rokona”, vagy akár a budapesti Erzsébet-híd - rövid időn belül a város jelképévé válik majd. Méltán, hiszen 131 és fél méter hosszúságú, több mint 20 méter szélességű lesz, amin a kétszer egy forgalmi sáv mellett helyet kap majd egy buszsáv, valamint kerékpárút - ami a térségi hálózathoz csatlakozik -, és gyalogjárda is. A tervezési sebesség 60 kilométeres lesz óránként, s a pálya szélessége lehetővé teszi azt is, hogy a műszaki vagy egyéb okokból az úttesten veszteglő járművek könnyen kikerülhetők legyenek. Újhatvan és a 21-es főút felől érkezve egy 15 méteres belső sugarú, megemelt szintű körforgalomból sorolhatnak a hídra az autósok; a biztonságosság érdekében a körforgalom alatt a Mészáros Lázár út felől aluljáró segíti a bringás és a gyalogos forgalmat, s mindezeknek köszönhetően megszűnik majd errefelé a gyakori torlódás is. A „járulékos” fejlesztések részeként elvégzik a 3-as főút közeli szakaszának korrekcióját - ez kerékpársávok kialakítását jelenti -, nyolcvannak bővítik az autóbusz parkolóhelyeinek számát (a híd alatt is lesznek parkolók), csinosítják híd két lábánál lévő Mártírok terét és a Radnóti teret, a szépérzékűek pedig egy mesterséges tó látványában is gyönyörködhetnek majd. A környezetet növényzettel és utcabútorokkal teszik hangulatosabbá, a területen található emlékműveket - szükség esetén áthelyezéssel - megőrzik, a József Attila utcába pedig új burkolat kerül. Az Új Széchenyi Terv közlekedési operatív programjának keretében megvalósuló, nettó 6,4 milliárd forintba kerülő beruházás az egyéb költségekkel - tervezés, engedélyeztetés - több mint bruttó tízmilliárd forintba kerül. Ennek 85 százalékát az Európai Unió finanszírozza, a fennmaradó 15 százalékot pedig hazai forrásokból teremtik elő. A kivitelezési közbeszerzés nyertese a legalacsonyabb árajánlatot tévő K-H Hatvan Konzorcium (Közgép Építő és Fémszerkezetgyártó Zrt, A-Híd Építő Zrt.) lett. Szabó Zsolt polgármester közölte: a híd megépítése a város legnagyobb értékű uniós beruházása lesz, aminek eredményeként kulturált és biztonságos közlekedésre nyílik lehetőség a városrészek között. A következő terv a Hatvant dél felől elkerülő forgalmi gyűrű kialakítása — tette hozzá. Az építés során - várhatóan már jövő év májusától - forgalomkorlátozásra számíthatnak az arra járók. A régi hidat szakaszosan bontják el, így gyakran kell félsávos útszűkületre számítani. (Az új híd csak részben követi a mostani nyomvonalat, mert rézsútosan ível a sínek fölé.) Az említettekből adódó kényelmetlenségek miatt a polgármester a lakosság megértését kéri. T. O. Lőrinci Hírei 2