Lőrinci - Lőrinci Hírei, 2014 (23. évfolyam, 1-12. szám)

2014-01-01 / 1. szám

Járásnyira Híd Hatvan felett Az elmúlt évtizedek egyik legjelentősebb - s egyben leginkább várt — beruházása valósul meg Hatvanban a következő másfél évben: új híd köti össze a két városrészt, de körforgalom, kerékpárút és mesterséges tó is létesül. Bruttó tízmilliárdos fejlesztés valósul meg ez által. Több mint száz esztendeje már, hogy Hatvanban 1906-ban át­adták a miskolci és a salgótar­jáni vasútvonalak felett átívelő­, Ó- és Újhatvant a 3-as fő­úton összekötő' - s egyetlen közúti kapcsolatot jelentő' - hidat. A ma már rendkívül rossz műsza­ki állapotú kétsávos építményt évtizedekkel ezelő­tt „kinőtte” a folyamatosan gyarapodó forga­lom, így a későbbiekben a híd lábaitól oda- és visszafelé hiába vált lehetővé a négypályás köz­lekedés, a szerkezet áteresztő képessége - mint valami óriási zsák nyakánál a kötés - szinte megfojtotta a kényelmes hala­dást. Jellemző adat, hogy míg elkészültekor vélhetően csak néhány szekér döcögött át az akkori makadámon, addig ma­napság napi tízezer gépjármű használja rendeltetésszerűen. - Két év kitartó munkája kellett ahhoz, hogy sikerre vigyük az elképzelést, s új hidat építsünk, annak minden kényelmével és biztonsági elvárásaival együtt - fogalmazott Szabó Zsolt pol­gármester, országgyűlési kép­viselő, Heves megyei útügyi biztos azon a sajtótájékoztatón, ahol Loppert Dániellel, a Nem­zeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. kommunikációs vezetőjével és Horváth­ Richárd alpolgármes­terrel együtt bejelentették a projekt megvalósítását. A munkálatok 2014 márciusá­ban kezdődnek, az avatásra pe­dig a tervek szerint 2015 nyarán kerül majd sor. A látványtervek és a megismert információk alapján könnyen kikövetkez­tethető, hogy az acélszerkeze­tes objektum - mind például a szegedi „rokona”, vagy akár a budapesti Erzsébet-híd - rö­vid időn belül a város jelképévé válik majd. Méltán, hiszen 131 és fél méter hosszúságú, több mint 20 méter szélességű lesz, amin a kétszer egy forgalmi sáv mellett helyet kap majd egy buszsáv, valamint kerékpár­út - ami a térségi hálózathoz csatlakozik -, és gyalogjárda is. A tervezési sebesség 60 kilo­méteres lesz óránként, s a pá­lya szélessége lehetővé teszi azt is, hogy a műszaki vagy egyéb okokból az úttesten veszteglő járművek könnyen kikerül­hetők legyenek. Újhatvan és a 21-es főút felől érkezve egy 15 méteres belső sugarú, meg­emelt szintű körforgalomból sorolhatnak a hídra az autó­sok; a biztonságosság érdeké­ben a körforgalom alatt a Mé­száros Lázár út felől aluljáró segíti a bringás és a gyalogos forgalmat, s mindezeknek kö­szönhetően megszűnik majd errefelé a gyakori torlódás is. A „járulékos” fejlesztések része­ként elvégzik a 3-as főút közeli szakaszának korrekcióját - ez kerékpársávok kialakítását je­lenti -, nyolcvannak bővítik az autóbusz parkolóhelyeinek számát (a híd alatt is lesznek parkolók), csinosítják híd két lábánál lévő Mártírok terét és a Radnóti teret, a szépérzékűek pedig egy mesterséges tó látvá­nyában is gyönyörködhetnek majd. A környezetet növény­zettel és utcabútorokkal teszik hangulatosabbá, a területen ta­lálható emlékműveket - szük­ség esetén áthelyezéssel - meg­őrzik, a József Attila utcába pedig új burkolat kerül. Az Új Széchenyi Terv közle­kedési operatív programjának keretében megvalósuló, nettó 6,4 milliárd forintba kerülő be­ruházás az egyéb költségekkel - tervezés, engedélyeztetés - több mint bruttó tízmilliárd forintba kerül. Ennek 85 százalékát az Európai Unió finanszírozza, a fennmaradó 15 százalékot pedig hazai forrásokból teremtik elő. A kivitelezési közbeszerzés nyer­tese a legalacsonyabb árajánlatot tévő K-H Hatvan Konzorcium (Közgép Építő és Fémszerkezet­gyártó Zrt, A-Híd Építő Zrt.) lett. Szabó Zsolt polgármester kö­zölte: a híd megépítése a vá­ros legnagyobb értékű uniós beruházása lesz, aminek ered­ményeként kulturált és biz­tonságos közlekedésre nyílik lehetőség a városrészek között. A következő terv a Hatvant dél felől elkerülő forgalmi gyűrű kialakítása — tette hozzá. Az építés során - várhatóan már jövő év májusától - forgalom­­korlátozásra számíthatnak az arra járók. A régi hidat szakaszo­san bontják el, így gyakran kell félsávos útszűkületre számítani. (Az új híd csak részben követi a mostani nyomvonalat, mert rézsútosan ível a sínek fölé.) Az említettekből adódó kényelmet­lenségek miatt a polgármester a lakosság megértését kéri. T. O. Lőrinci Hírei 2

Next