Tihany - Tihanyi Visszhang, 2008 (2. évfolyam, 2-13. szám)

2008-01-01 / 2. szám

TIHANY Tihanyi Visszhang Egy évtized a turizmus szolgálatában 10 éves a tihanyi Tourinform Iroda Az Apátság tövében megbújó aprócska iroda a turiz­mus igazi központja településünkön. Az elmúlt évek során sok szakmai elismerésben részesültek - ahogy az irodavezető fogalmaz, elsősorban az itt dolgozók pozitív hozzáállásának és munkaszeretetének köszönhetően. Az elmúlt tíz évről Baranyainé Máté Mariettát, az iroda vezetőjét kérdeztem. - Hogyan értékeled az elmúlt 10 évet? Honnan indultatok és mit értetek el? - A tihanyi Tourinform Irodát 1997. július 14-én nyitotta meg dr. Meggyes István a Magyar Turizmus Rt. akkori ve­zérigazgatója. Az iroda szezonális információs irodaként kezdett el működni és így működött az 1998-as év végéig. 1999 óta, a Névhasználati Szerződés aláírását követően Te­rületi Információs és Marketingiroda szinten működik egész éves nyitva tartással. Irodánk gyűjtőterülete kiterjed: Aszófő, Örvényes, Balatonudvari, Dörgicse, Mencshely, Óbudavár, Balatoncsicsó, Szentjakabfa, Szentantalfa, Tagyon településekre. Irodánk fenntartója Tihany Község Önkormányzata, de a névhasználati szerződés alapján a Magyar Turizmus Zrt. felügyelete alá tartozunk. 1999 óta két állandó munkatársa van az irodának és a nyári hónapok­ban diákok segítségével látjuk el a megnövekedett feladato­kat. Tevékenységünk az elmúlt 10 év alatt sokat változott, jelentősen kibővült, hiszen a környezetünk is változik. Igye­keztünk az új feladatoknak megfelelni, a kihívásoknak ma­ximálisan eleget tenni. Komoly szakmai és személyes prob­lémáink az elmúlt évek során nem voltak, az önkormányzat és képviselőtestület folyamatosan a támogatásáról biztosí­tott minket. Az elmúlt 10 év alatt a legnagyobb eredmény­ként a helyi lakosság bizalmát, a szakmai elismertséget és a Tourinform iroda hálózatának ismertté válását emelném ki. - Konkrétan milyen feladatai vannak egy ilyen irodának? - A Tourinform iroda egyfajta bemutatóterem, elsősorban a település, térség fogadószobája, ahol a vendég a térségi és nemzeti turisztikai kínálattal egyaránt találkozik. Irodánk teljes körű, naprakész, átfogó turisztikai információkat szol­gáltat szálláshelyekről, vendéglátóhelyekről, közlekedésről, programokról, látnivalókról, szolgáltatásokról. Fontos szere­pet tölt be a turisztikai kereslet és kínálat közvetítésében, egymásra találásában. Az információ szolgáltatás mellett az irodák másik alapfeladata a meghatározott módon történő adatgyűjtés, adattovábbítás és adatfrissítés a Magyar Turiz­mus Zrt. Nemzeti Turisztikai Adatbankja számára. Az infor­máció mellett az érdeklődők hozzájuthatnak ingyenes tu­risztikai kiadványokhoz - az irodák saját kiadványaik mellett közvetítik és terjesztetik a nemzeti és regionális kiadványo­kat is­, kiegészítő szolgáltatásként vásárolhatnak térképeket, útikönyveket, videókat, turisztikai kártyákat, képeslapokat, lefoglalhatnak helyi turisztikai programokat, jegyet válthat­nak különféle rendezvényekre. A komplex turisztikai marke­tingtevékenységet végező irodák bel-és külföldi kiállításo­kon, jelentősebb rendezvényeken, eseményeken képviselik területüket, ismertető kiadványokat guide-okat, esemény­naptárakat, programfüzeteket, szállásjegyzéket stb. állítanak össze és adnak ki. Egyéb adatszolgáltatási kötelezettség kö­zé tartozik statisztikák készítése - az iroda látogatottsága, lá­togatóprofil, elégedettség, írásbeli érdeklődés stb. - az MT Zrt. által esetenként megadott módszertannak megfelelően. - Mennyire adottak a feltételek a működéshez? - Az iroda fenntartását elsődlegesen a helyi önkormányzat látja el. Együttműködési szerződés alapján, a szakmai támo­gatás mellett anyagilag is hozzájárul a megyei irodák műkö­déséhez a Veszprém Megyei Önkormányzat. A Magyar Turiz­mus Zrt. jelenleg anyagilag nem, csupán szakmailag támogat­ja az irodahálózatot. A sikeres pályázatok is nagymértékben hozzájárulnak a hatékonyabb munkához, a település népsze­rűsítéséhez. Az irodánk turisztikailag a legkedvezőbb helyen található, évről évre emelkedik a betérő vendégeink száma. - Feladatkörödnél fogva te jobban át tudod látni a turizmus hely­zetét, akár itt Tihanyban, akár a Balaton környékén, akár orszá­gos viszonylatban? Merre tart ma a turizmus, mik a legnagyobb erősségek, mik a gyenge pontok?­­ 2007. első nyolc hónapjában a kereskedelmi szálláshelye­ken 5,1 millió vendég összesen 14,3 millió vendégéjszakát töltött el. Az előző év azonos időszakához képest a vendé­gek száma 1,7%-kal, a vendégéjszakák száma 0,6%-kal nőtt. Bizakodásra ad okot, hogy idén a beutazó turizmusunkban tapasztalható visszaesés üteme folyamatosan mérséklődött, majd augusztusban növekedni kezdett. A belföldi kínálat­ban meghatározó szerepe volt az idén a Balatonnak, de erő­södött a wellness üdülések, valamint a magasabb színvonalú szolgáltatások iránti kereslet is. Magyarország turizmusára is jellemző az a keresleti trend, miszerint a rövidebb utazá­sok száma emelkedik, így az átlagos tartózkodási idő keres­kedelmi szálláshelyeinken folyamatosan csökken. Erőssége lehet a belföldi turizmusnak a belföldi utazások növekvő népszerűsége, a Balaton növekvő vonzereje, az egészségtu­risztikai és wellness utazások, szolgáltatások népszerűsége, az üdülési csekket igénybe vételezők növekedése, az öt hos­szú hétvége 2008-ban. A gyenge pontok között említhető, hogy egyre erősödik a verseny a külföldi desztinációkkal, azok javuló kínálatával, egyre kevesebb a visszatérő vendég, növekszik viszont az átutazók száma. Helyi szinten min­denképp erősíteni kell az együttműködést a szolgáltatók, a civil szféra és a kormányzati szerv között. Az egyre sokaso­dó feladatok aktív állampolgári részvételt kívánnak! - Minek köszönhető, hogy a tihanyi iroda ilyen jó teljesítményt ér el minden évben? Az irodánk az elmúlt 2 év során több szakmai elismerésében részesült, ezt elsősorban a munkatársak hozzáállásnak, maxi- HÁZUNK TÁJA 5. OLDAL

Next