Tiszacsege - Csegei Körkép, 2023 (15. évfolyam, 1-7. szám)

2023 / 5. szám

2023. 5. szám CSEGEI KÖRKÉP 13 Minden vers külön világ... 2023. március elsején délután a Csegei Nyugdíjas Egyesület tagjai versmondó versenyt tartottak a könyvtárban. Mivel 2023-ban Petőfi Sándor születésének 200. évfordulójára többször is emlékezünk, minden választott mű Petőfi vers volt. A hat versmondó hat, teljesen különböző művet hozott, mindenkinek sikerült az egyéniségéhez leginkább illeszkedőt kiválasztania. Minden versmondó fejből, önállóan, szöveghűen adta elő a művet, amely ennyi idősen igazán nagy kihívás lehet, ezért külön hatalmas elismerést érdemel minden résztvevő! A hallgatóság megtisztelő, értő figyelmével díjazta a versek előadását: a komor soroknál némán, torokszorítással hallgatott, a humoros részeknél elmosolyodott vagy harsányan felkacagott. Az érett, értékes versmondásokat a közönség elismerő tapssal, a háromtagú zsűri könyvjutalommal díjazta. Gratulálunk a helyezetteknek: I. helyezés: Szemán Jánosné (Szeget szeggel c. verssel), II. helyezés: Bana Istvánné (A XIX. század költői c. verssel), III. helyezés: Furtner Istvánné (Anyám tyúkja c. verssel), Különdíj: Szabó Géza (Egy estém otthon c. verssel). Az eredményhirdetés előtt Petrik Imre megzenésített Petőfi­­verseket adott elő gitáron, a hangulatos, színvonalas előadás további kulturális élményt nyújtott. Annyira jól sikerült ez a versünnep, hogy őszintén és szeretettel biztatunk mindenkit a versolvasásra, versmondásra, hogy a következő évben, a költészet napja alkalmával újra megrendezhessük a nyugdíjasok versmondó versenyét. Kovács Zsoltné Folytatjuk a kalandozásokat... Az év egyik hangulatos, egyben izgalmas kirándulására került sor 2023. április 27-én a nyugdíjas klub tagjai és kísérőik számára. Egy kora reggel induló túra során ismerkedtünk az Aggteleki­­ Nemzeti Park jelentős látnivalóival, növény és állatvilágával, Baradla-barlang értékes és szemet gyönyörködtető cseppkőképződményeivel. Utunk első állomása Szinpetriben a Gutenberg Galaxis volt, ahol a következő látnivalókat tekintettük meg a házigazda, Varga Béla és felesége, Piroska tárlatvezetése mellett: a világ legnagyobb könyvét, a Gutenberg Múzeumban a nyomda és a Biblia rekonstrukcióját, egy XV. századi Papírmalmot, a Biblia és az egyházi könyvek kiállítását, a vízi létesítményeket és egy bámulatosan megépített tájképet, a domboldalra kőből kirakott szalamandrát. Nem győztünk álmélkodni a sok érdekes, számunkra eddig nem ismert információ meghallgatása és a könyvnyomtatás gyakorlati bemutatása során. Az élményt megosztani nem tudjuk olvasóinkkal, de az interneten nagyszerű rövid filmeket találhatnak a„Világ Legnagyobb Könyve"címszó alatt. Előzetes egyeztetések után 12 órára várták csoportunkat a Baradla­­barlang bejáratánál, ahová időben megérkeztünk, és végre be is léphettünk a bámulatos föld alatti labirintusba. A kinti, kellemes tavaszi meleget nem lehetett érzékelni a járatokban, a 9-10 Celsius körüli hőmérséklet és a magas páratartalom miatt kimondottan hűvös volt. A kivilágított utakon közel egy órás sétát tettünk, gyönyörködtünk a cseppkőképződményekben, idegenvezetőnk előadása során megismerkedhettünk egy olyan világgal, amelyet már az ősember több ezer évvel ezelőtt felfedezett magának. Hatalmas termék, benne millió cseppkő, melyek közül több is külön nevet kapott: láttuk a Teknősbékát, az Anyósnyelvet, a Mikulást, a Tigrist. A túravezetés közben új ismereteket szereztünk a barlangi vízjárás és a külső csapadék mennyiségének összefüggéseiről. Sétánk során eljutottunk a koncert­terembe, ahol Simándy József előadásában felcsendült a „Hazám, hazám te mindenem..."­jól ismert dallama: szem nem maradt szárazon. Megható, csodálatos élmény volt. Utunk következő helyszíne a Jósvafőn található Kessler Hubert Emlékház megtekintése volt, ahol a földszinten az eredeti dokumentumok és másolatok alapján betekintést nyertünk a Baradla-barlang kialakulásáról, látványos képződményeiről, a tudományos kutatásokról és a növény és állatvilágról. Az emeleten megismerhettük a Baradla vidék legeredményesebb igazgatójának életét, munkásságát, és a dolgozószobáját. Több lelkes túrázó társunk ellátogatott az emlékháztól 5 k­m­re lévő Vörös-tóhoz, míg az idősebb korosztályba tartozók a parkban ücsörögve vártuk őket, közben megvitattuk a nap folyamán látottakat, nosztalgiáztunk kicsit a 15, 25, 35 évvel ezelőtt tett aggteleki kirándulásokkal kapcsolatban. (Az ott elhangzott történetek is megérnének egy cikket...) A napot a miskolci Tesco áruházban zártuk egy családias bevásárlással, végezetül este fél hétkor érkeztünk haza. Következő utazásunkra május 20-án kerül sor, amikor Debrecenbe látogatunk. Most is szívesen látunk önkéntes útitársakat, akik kedvet éreznek egy debreceni kiruccanásra velünk! Farkas Jánosné, a Csegei Nyugdíjas Egyesület tagja A papírgyártás bemutatója Csoportunk a Baradla-barlang előtt