Tiszaújváros - Leninvárosi Krónika, 1984 (2. évfolyam, 1-52. szám)

1984-05-17 / 20. szám

ÖNNEK MI A VÉLEMÉNYE SZABÓ SÁMUEL, TEV: — Lesújtó: Igen, lesújtó a vé­leményem mindazon emberekről, akik­ nem becsülik a környezetü­ket, akik ha nem szépítik azt a környéket, ahol élnek, legalább ne tegyék tönkre; akik mások mun­káját nem becsülik. Városunk parkjait, játszótereit, közterületeit majdnem olyan mér­tékben rongáljuk, mint ahogyan azt építik, ápolják az arra illeté­kesek. Összegszerű adatot nem is­merek, de úgy érzem, itt többről van szó, mint kidobott pénzről. Az elmúlt huszonöt év alatt — mióta itt élek sok formáját ta­pasztalhattam környezetünk meg­indításának. A teljesség igénye nélkül, pár eset. Az itt lakók közül sokan, korra, nemre, iskolai vég­zettségre és beosztásra tekintet nél­kül átlósan, keresztbe-hosszába járnak a parkokon. Ki munkába menet siet a buszmegállóba és ..le­rövidíti’ ’az utat, behozva ezzel azt a kis késést, amivel „tovább lazí­tott” a megengedettnél. Ez — is­merve a város megállóinak helye­it — maximum két perc lehet. Munkából hazajövet a délutános műszakból — „úgy­sem látja sen­ki” jelszóval — sokat nem a jár­dát választják. Igaz, járdáink sem ideálisak, de esőben, hóban és jó­időben egyaránt sokkal alkalma­sabbak a közlekedésre, mint az összes többi terület együttvéve (van, aki kerékpárral is a füvön jár). A délutánokról ne is beszél­jünk. Ilyenkor aztán teljes a nagy­üzemi igénybevétel. Fut a füvön a pöttömbe, utána a papa, majd a mama. Fociznak a tizenévesek és cipelik a kosaraikat a boltból ha­zafelé sietők. Megfigyeltem, nem mindenki siet, aki a parkon jár. Sokan egyszerűen csak megszokás­ból teszik. Többször volt már kel­lemetlen élményem, ha megszólí­tottam azokat a gyerekeket, akik éppen fát próbáltak kitörni, vagy mászókának nézték valamelyik köztéri szobrunkat. Pedig a gyere­keket mi neveljük így, vagy nem neveljük úgy, hogy szeresse a szé­pet. Láttam négytagú családot sé­tálni át a parkon. Ilyenkor sok minden jut eszembe, többek között az is, amit a lányom mondott négy­éves kora körül nagypapájának egyik sétájuk alkalmával, amikor éppen a fűre akartak lépni. „Nagy­papa, ne lépj rá, mert ha a park­­­őr meglát, fizethet apád.” Szóval, nevelés kérdése i­s. Bizonyára mindannyiunkat sért, ha azt, amit létrehoztunk, mások tönkreteszik. Erre is kellene azoknak gondolni, akik letörik a hulladékgyűjtőket, akik leszedik a padok ülőkéit, akik különféle módon otthagyják kézje­gyeiket a házak falán, vagy a lép­csőházban. Véleményem szerint so­kat javulna parkjaink állapota, ha csak azt tennénk ott is, mint ott­hon, gondolva azt, hogy senki sem megy úgy a lakásának egyik sar­kából a másikba, hogy közben át­gyalogol az útba eső virágon, fo­telen és esetleg a televízión BEHM­A ISTVÁN, TVK A parkrongálókról alkotott véleményem — e lap hasábjain­­ már több ízben is kifejtettem . Megfékezésükről több elképzelé­sem is lenne. Mindenekelőtt a szé­les körű társadalmi összefogást említeném. Ha például rongálót ér tetten az ember, és szót emel, ne kényszerüljön behúzott nyakkal el­­somfordálni a helyszínről, mert a többség közömbös. Vagyis meg kell, hogy szűnjön a „mi közöm hozzá?” felfogás! (Gondoljon min­denki arra, hány társadalmi mun­kaórát áldozott eddig városszépí­tésre — esetleg hiába! — akkor talán könnyebben fog menni.. Jó lenne továbbá, ha az Ifjú Gárda nemcsak dísző­rséget szol­gáltatna jeles ünnepeinken ... Az úttörőknél is el tudnék kép­zelni például „parkvédelmi őrjá­ratok” felállítását ... azt A parkfenntartás illetékeseinek tudnám javasolni, hogy ne sajnálják a pénzt parkőrök alkal­mazására ... És főleg: ne sajnál­ják a FENY-t! ugyanis a jó köz­világítás a leghatásosabb „ellen­szer” — a többnyire sötétet ked­velő — garázdák ellen. És végül ne feledkezzünk meg arról sem, hogy rendőreink is van­nak .... És esetenként szigorúan b­üntethetnének HOCSÁK RÓBERT, városi ta­nács: A parkrongálás számomra a „megmagyarázhatatlan” dolgok ka­tegóriájába tartozik. Az emberi ér­telem ugyanis néhány időszakot leszámítva, bármely fejlődési sza­kaszában kell hogy rendelkezzen azzal az értékvédő, -óvó képesség­gel, amely kiemeli általában az élőlények közül és emberré teszi a „kétlábon” járót. Hogy ez még­sem így van, azt több példa tá­masztja alá sajnos, városunkban is. Gondoljunk csak az egyik leg­újabb terünk, a városközponti tér megrongált húros mászókájára, mely egyedi színfoltjával, új stílu­sú megfogalmazásával méltó eleme a térnek. Ma a mászóka húrjai le­hangolódva, ernyedten csüngenek, vandál kezek vágták szét, tették tönkre, mint oly sok más játszó­plasztikát. A „közösből” súlyos pénzeket vesznek így ki egyesek, hiszen csupán 1983. évben az új parkosítások értéke elérte a 3 mil­lió forintot, a fenntartási költsége a 4,5 millió forintot, a közös tár­sadalmi munkában létrehozott ér­ték pedig, az 5,6 millió forintot. Nem kevesebb, amit 1984. évre is tervez a város. E tételek is igazol­ják, többen vagyunk, akik létre­hozzák, védik ezeket az értékeket, ezért ki kell tudnunk választani és elkülöníteni a többségből azokat, akik pusztítják, rombolják környe­zetünket, legkedvesebb értékünket, otthonunkat, akik gyermekeink­e [UNK] elveszik az életteret, az önfeledt játszás örömét, mi következő számunkban m­eze­demokráciával foglalkozunk, majd a 22. számunkban a mun­kásszállítással. Kérjük, hogy e két témával kapcsolatos észrevételei­ket május 21-ig, illetve 28-ig jut­tassák el szerkesztőségünkbe­ a parkrongálókról? Bemutatjuk szobrainkat Bánkuti István, Kakas Bánkuti István alkotása, egy, a természetben látott élőlény alakza­tainak csak az értelmi közlés számára legszükségesebb elemeit vá­logatja ki és alakítja át kifejező szándékainak megfelelően. Formálása egyszerre absztrakt, konstruktív és sigmatív. Mértani szerkezeteiben, a szögletes felületek,­­derékszögek, a párhuzamos -és összetartó egyenesek ritmikus egyensúlyára törekszik. Kompozíció­jában az egyszerűsítés lehetőségeire, az üresen hagyott, ki nem töl­tött terek, s az elmetszések bujkáló dinamizmusára építi a kívánt hatás elérését, a tartalom közvetítését. Az élményt, a jelenség rejtett mozgásszakaszainak egyidejű sű­rítését, megjelenítését a viszonylag egyszerűen összeállított tér­vonalak speciális társítása, egymáshoz rendelése hordozza. Ami látunk, az nem­ szélkakas, amely minden légmozgásra változtatja helyzetét, hanem élő kakas. Azért húzza ki büszkén magát, hogy láttatni engedje káprázatos színben pompázó tollazatát. Ezt minden évszakban elképzelhetjük, hiszen a megmunkált fémen — akár té­len az olvadó hó kristályos cseppjeiben­ szikrázó napfény könnyel megcsalhatja érzékszerveinket. A szobrot kisebb mérete bensőségessé varázsolja. Az 5. sz Böl­csőde udvarán állva minden­ reggel­ várja kis pajtásait, délutáni ál­mukat­ pedig híven őrzi Gaál Jenő­Fotó: Szabados László . Ez alkalommal az irodaház elő­csarnokában leninvárosi festő­művész, Pataki János grafikáiból és festményeiből válogatott mint­egy negyven alkotás bemutatásá­ra kerül sor. R­eprezentatív ki­állítást május 11-én, a TIFO nagyszámú dolgozóinak jelenlé­tében dr. Tapasztó György gaz­dasági igazgatóhelyettes nyitotta meg. Megnyitó beszédében a művé­szetek és a festészet jelentősé­géről, hatásáról szólva hangsú­­lyozza: Az ember legősibb vágya, hogy a kö­rülötte levő világot meghódítsa. Már a kezdetekben egyik eszköze a rajz és a festés. Altamira barlangrajzai bizo­nyítják, hogy ősünk igyekezett hatal­mába keríteni a bölényeket, hogy a festés mágikus erejét szolgálatába ál­lítva biztosabbá vagy szebbé tegye életét. A festészet azóta is a legszabadab­ban szárnyaló vagy csapongó művé­szet, amely az embert szolgálja. festő megmutatja a világot, úgy aho­­­gyan ő látja. Idealizál vagy éppen ko­mor színekkel, erős kontúrokkal te­szi félelmetessé az idilli képet. Meg­változtatja a látható valóságot, hang­súlyokat helyez át, és ezzel más ér­telmet ad a témának. A nézőben ér­zelmeket kelt, vonz vagy taszít, ahogy a festő látja, láttatja velünk mindazt, amit másképpen, hétköznapi módon szoktunk meg. Itt minden lehetséges: levegőben sétáló ember, szögletes fe­jű bárány, háznál nagyobb madár. Az épület nem dől össze, bár csak jelké­pes vázból áll, a teret csalfa optikai szabályok mérik, a színek ellentmond­hatnak minden létezőnek. A művész sajátos kifejezésmódot alakít ki a korra és a stílusra jellem­ző elemekből. Vagy teljesen egyéni jelrendszert alkot és akkor a modern­ség, vagy az értetlenség ódiumát vál­lalja magára. Ha a jelkép közérthető, akkor a művész által alkalmazott jeleket a társadalmi megegyezés konvencionális értelméből eltérő jelentéssel ruházza fel. Az elfogadott szimbólumok álta­lában „szabályosak­’ a színek harmo­nikusak, amit sugalmaznak az béke, idill, de legalábbis kellemes realitás. Az élet ilyen is! De nemcsak ilyen! S aki a másik világot is meg akarja mutatni, vagy csak a másik világot látja, annak másfajta jelképeket kell keresni. A modernség mindig tiltako­zás a „szabályos” világ ellen. Tagadás. S mivel szívesen merülünk el a kelle­mes érzelmek langyos medencéjében, n­em szeretjük a tiltakozókat. Akik ki­rángatnak az idilli békéből, akik meg­hökkentenek érthetetlen jelképeikkel A művész megérzi ezt. Ezért nagy bá­torság kell ennek vállalására, vagy mély belső átélés, amely — mint az álom — védi a külső világ brutális be­avatkozásaitól, s a művész mint gyermek játszik tárgyaival. De errő­l mi nem sokat tudunk. Mi, átlagembe­­rek, tanultunk egy kevés művészet­­történetet, de csak szigorúan klasszi­kusokat. Bizonytalankodva felisme­­rünk néhány fontosabb stílust. De nem tanultunk meg befogadni tőlünk idegen gondolatokat, megérezni mások érzelmeit, megérteni a vajúdást, amel­­­lyel valaki lehántja magáról a bőrt, hogy új formában mutassa meg ma­gát. Magabiztosak vagyunk „szabá­lyos” világunkban, de ha szokatlant, meghökkentőt látunk, akkor zavarba jövünk, mint a kamaszok. Éretlen Vi­hogással és fintorokkal reagálunk rá, és meg sem próbáljuk megérteni be­fogadni. Mert ezt is meg kell tanulni! Pataki Máriát idézem: „Merjük vál­lalni, hogy vissza-visszalépünk — hogy megérintjük régi világunk (vagy az érintsen meg minket). Vessük el a felületes szemlélődést, csak a könnyen érthetőség igényét. Késztessenek gon­dolkodásra a képek, gyönyörködésre, megértésre. Vállaljuk az azonosulást az alkotóval, szándékával, aki nem ke­veset akar megosztani velünk: érzé­seit, hullámzó létének kézzel fogható varázsát, szűkülő-táguló irizáló vilá­gát, gondolatgazdagságát, hitét, ÖN­MAGÁT.” Hogy a mű, amit látunk, érték-e igazán, maradandó-e vagy sem, az csak később dől el, nem létrejötte pilla­natában. De sosem derül ez ki, ha mi magunk sohasem akarunk kitörni a „szabályos világból” és érzéseinket, hangulatunkat, gondolatainkat nem szembesítjük a lázadó művész láto­másaival, hogy befogadhassuk, ha új gondolatot ébreszt bennünk, vagy el­vethessük, hogy ha nem. — fejezte be megnyitó beszédét dr. Tapasztó György. A megnyitót követően a mű­­vész az érdeklődők kérdései alap­ján tárlatvezetést tartott. Pataki János festőművész kiállítása Tiszai Kőolajipari Vállalat szakszervezeti bizottsága és közművelődési bizottsága Igen aktív tevékenységet fejt ki a különböző kiállítások szervezé­sében, ismert és magas szintű képzőművészek alkotásainak be­mutatásában. m­­i ■ * Dorottya és Dorotyka Áttünések ■"■■■ 1984. MÁJUS 17, МННВНЖНПП Д

Next