Vác - Váci Napló, 2007 (16. évfolyam, 1-52. szám)

2007-03-20 / 23. szám

Váci Napló 5 Egy fiatal önkormányzati képviselő gondolatai mélygarázs ügyben Kiss Zsolt János bizottsági elnök írása A gazdasági és városüze­meltetési bizottság elnö­keként sokan kerestek, állítottak meg az utcán azzal, miért nem mon­dom el a véleményemet mélygarázs ügyben. Ez idáig ezt nem tettem meg, mert nem kívántam beszállni egy parttalan, nagyon mélyen átpoliti­zált vitába. Hogy most mégis leírom állásponto­mat, az annak köszönhe­tő, hogy nézeteim és ál­láspontom kisebbségben maradt a gazdasági bi­zottság ülésén, így adok hangot a pillanatnyi „ki­sebbség ” véleményének. Remélem, gondolataim­mal mások is egyetérte­nek, és stabil többséggé erősödhetünk. Azzal kezdődött min­den, hogy a korábbi kép­viselőtestület látványos fejlődési pályára helyez­te a várost, mely az ad­dig kialakult szokásokat, városképet nagymérték­ben megváltoztatta. A főtér átépítésével elindult egy folyamat, melynek távolba mutató követ­kezményei vannak, vagy lehetnek. A legfőbb kér­dés, hogy ezt a pozitív irányvonalat folytatni akarjuk-e? Ha igen, ak­kor a belváros rehabilitá­ciójával további felada­tok adódnak, melyek újabb konfliktusokat gerjesztenek. Itt nagy fe­lelőssége volt a tervezők­nek, azoknak a szakem­bereknek, akiknek látni­uk kellett azt, hogy mi­lyen további hatásai, kö­vetkezményei vannak mindezen változások­nak, és ezek milyen to­vábbi feladatokat rónak a következő testületekre. Ma úgy tűnik, hogy fu­tunk az események után, és csak kevesen látják a fejlesztések átgondolt, szakszerű menetét. Miért kell mélyga­rázs, vagy más parkolási megoldás a városnak? Az elmúlt négy évben a városban közlekedő au­tók száma megduplázó­dott. Minden szakvéle­mény, és a városi közle­kedési koncepció alapján ez a tendencia folytatód­ni fog. A belvárosi par­kolóhelyek száma kez­detben 626 volt, mely a főtér átépítésével 104 férőhellyel csökkent. A főutca program megvalósítása esetén a parkolóhelyek száma to­vábbi 58-cal fog csök­kenni, így összesen 464 marad. Ugyancsak a főutca program keretében a Széchenyi utca sétálóut­cává válna, megújulná­nak a járda- és utcabur­kolatok, valamint az utca épületeinek homlokzatai egészen a vasútállomá­sig. Mindezek megvalósí­tásához pályáznunk kell uniós forrásokra! Sike­res pályázat esetén vi­szont több milliárd forint uniós pénz áll majd ren­delkezésünkre terveink megvalósításához. Eh­hez most soha vissza nem térő pályázati lehe­tőségek kínálkoznak. A fejlesztés és felújítás kö­vetkeztében viszont a gépjárművek kiszorulná­nak a belvárosból. Csak távolabb tudnának az au­tósok megállni, vagy sza­bálytalanul parkolnának. Ez ismételten óriási fe­szültségeket okozna a város lakói és a város vonzáskörzetéből bejáró emberekben, melyre megoldást kell találnunk, így született meg a mély­garázs ötlete. Abban mindenki egyetért, hogy további parkolóhelyekre van szüksége a városnak, de abban hogy hol, és mi­lyen megoldással (mély­garázs, parkolóház) léte­süljenek, már nagy véle­ménykülönbségek van­nak. Magam is hezitálok a megoldási lehetőségek között, de abban biztos vagyok, hogy van a vá­ros lakosai számára jó megoldás. 2006-ban ta­lálkoztam először a mélygarázs megvalósítá­sának konkrét javaslatá­val az MSZP elnökségi ülésén, és már akkor jó ötletnek tartottam. Azzal a feltétellel támogattam, hogy részletes megvaló­sítási tervvel, gazdasági számításokkal, alternatív javaslatok megvizsgálá­sával válasszuk ki az op­timális tervet. Sajnos ez csak részben valósult meg, így sokan találgatá­sokba, megalapozatlan kijelentésekbe kezdtek, támadva a polgármestert, és minden, a korábbi tes­tület időszakában meg­született döntést. Új al­ternatívák keresésébe kezdtek, anélkül, hogy az eredeti elképzelést rész­letesen megvizsgálták volna annak lehetőségei, illetve kockázatai szem­pontjából. Úgy ítélkeznek emberek az eredeti terv­vel kapcsolatban, hogy a beruházást megvalósító cég szakembereit meg sem hallgatták, így nem kaphattak egyenes és vi­lágos választ a kérdése­ikre. Konkrétumok nél­küli alternatív javaslato­kat tálalnak a közvéle­mény elé, anélkül, hogy saját igazukat bármilyen gazdasági számítással, műszaki megoldással tudnák alátámasztani. A mélygarázzsal kap­csolatos fő vád, hogy sokba kerül, és túl nagy kockázatot vállal vele az önkormányzat. Ez lehet igaz. Feltételezett számí­tások alapján a legszélső­ségesebb, legrosszabb esetben akár 150 millió forint kiadást is jelenthet évente az önkormányzat­nak. Ez nagyon sok. Csökkenteni kell a város kockázatának mértékét belátható és elviselhető mértékűre! (Megjegy­zem, hogy a városi tö­megközlekedést több mint 50 millió forinttal támogatjuk évente, és még tulajdonrészünk sem képződik). Ezért kezdeményeztem a gazdasági bizottsági ülé­sen, hogy vonjunk be kül­ső, független szakembere­ket a valós lehetőségek megvizsgálására. Építé­szek és közgazdászok se­gítségével maximum 2 hónap alatt dolgozzuk ki azt a műszaki és gazdasá­gi megoldást, mely mind esztétikailag, mind mű­szaki tartalmában, mind gazdaságossági szem­pontból a legkedvezőbb. Ha ennek eredménye a mélygarázs mellett szól, akkor kezdemé­nyezzük a megkötött szerződés felülvizsgála­tát, szükség szerinti mó­dosítását. Politika, politika, po­litika. Ne engedjük, hogy városunkba is begyűrűz­zön az országos hangu­lat, és táborokra ossza az embereket. Vannak kér­dések, melyek nem osz­tódhatnak politikai erő­vonalak mentén. Arra kérek mindenkit, hogy ne azt keressék folyama­tosan, hogy valamit mi­ért nem lehet megvalósí­tani, hanem azon mun­kálkodjanak, hogyan le­het jobbá, szebbé tenni környezetünket. Építsük közösen vá­rosunkat! Kiss Zsolt János ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐ, A GAZDASÁGI ÉS VÁROSÜZEMELTETÉSI BIZOTTSÁG ELNÖKE Kiss Zsolt János. Vannak kérdések, melyek nem osztódhatnak politikai erővonalak mentén Vegyen részt az Utazás 2007 kiállításon! Irodánk lehetőséget ajánl fel Önnek és cégének, ha az egyéni részvételt költségesnek tartja. Mi biztosítunk helyet vállalkozása szórólapjának el­helyezésére, minimális díjért. Elsősorban az ide­genforgalommal kapcsolatos vállalkozások ajánlatait várjuk. Tourinform Vác (Vác, Március 15. tér 17. Tel.: 27/316-160. vac@tourinform.hu)

Next