Vác - Váci Napló, 2007 (16. évfolyam, 1-52. szám)
2007-03-20 / 23. szám
Váci Napló 5 Egy fiatal önkormányzati képviselő gondolatai mélygarázs ügyben Kiss Zsolt János bizottsági elnök írása A gazdasági és városüzemeltetési bizottság elnökeként sokan kerestek, állítottak meg az utcán azzal, miért nem mondom el a véleményemet mélygarázs ügyben. Ez idáig ezt nem tettem meg, mert nem kívántam beszállni egy parttalan, nagyon mélyen átpolitizált vitába. Hogy most mégis leírom álláspontomat, az annak köszönhető, hogy nézeteim és álláspontom kisebbségben maradt a gazdasági bizottság ülésén, így adok hangot a pillanatnyi „kisebbség ” véleményének. Remélem, gondolataimmal mások is egyetértenek, és stabil többséggé erősödhetünk. Azzal kezdődött minden, hogy a korábbi képviselőtestület látványos fejlődési pályára helyezte a várost, mely az addig kialakult szokásokat, városképet nagymértékben megváltoztatta. A főtér átépítésével elindult egy folyamat, melynek távolba mutató következményei vannak, vagy lehetnek. A legfőbb kérdés, hogy ezt a pozitív irányvonalat folytatni akarjuk-e? Ha igen, akkor a belváros rehabilitációjával további feladatok adódnak, melyek újabb konfliktusokat gerjesztenek. Itt nagy felelőssége volt a tervezőknek, azoknak a szakembereknek, akiknek látniuk kellett azt, hogy milyen további hatásai, következményei vannak mindezen változásoknak, és ezek milyen további feladatokat rónak a következő testületekre. Ma úgy tűnik, hogy futunk az események után, és csak kevesen látják a fejlesztések átgondolt, szakszerű menetét. Miért kell mélygarázs, vagy más parkolási megoldás a városnak? Az elmúlt négy évben a városban közlekedő autók száma megduplázódott. Minden szakvélemény, és a városi közlekedési koncepció alapján ez a tendencia folytatódni fog. A belvárosi parkolóhelyek száma kezdetben 626 volt, mely a főtér átépítésével 104 férőhellyel csökkent. A főutca program megvalósítása esetén a parkolóhelyek száma további 58-cal fog csökkenni, így összesen 464 marad. Ugyancsak a főutca program keretében a Széchenyi utca sétálóutcává válna, megújulnának a járda- és utcaburkolatok, valamint az utca épületeinek homlokzatai egészen a vasútállomásig. Mindezek megvalósításához pályáznunk kell uniós forrásokra! Sikeres pályázat esetén viszont több milliárd forint uniós pénz áll majd rendelkezésünkre terveink megvalósításához. Ehhez most soha vissza nem térő pályázati lehetőségek kínálkoznak. A fejlesztés és felújítás következtében viszont a gépjárművek kiszorulnának a belvárosból. Csak távolabb tudnának az autósok megállni, vagy szabálytalanul parkolnának. Ez ismételten óriási feszültségeket okozna a város lakói és a város vonzáskörzetéből bejáró emberekben, melyre megoldást kell találnunk, így született meg a mélygarázs ötlete. Abban mindenki egyetért, hogy további parkolóhelyekre van szüksége a városnak, de abban hogy hol, és milyen megoldással (mélygarázs, parkolóház) létesüljenek, már nagy véleménykülönbségek vannak. Magam is hezitálok a megoldási lehetőségek között, de abban biztos vagyok, hogy van a város lakosai számára jó megoldás. 2006-ban találkoztam először a mélygarázs megvalósításának konkrét javaslatával az MSZP elnökségi ülésén, és már akkor jó ötletnek tartottam. Azzal a feltétellel támogattam, hogy részletes megvalósítási tervvel, gazdasági számításokkal, alternatív javaslatok megvizsgálásával válasszuk ki az optimális tervet. Sajnos ez csak részben valósult meg, így sokan találgatásokba, megalapozatlan kijelentésekbe kezdtek, támadva a polgármestert, és minden, a korábbi testület időszakában megszületett döntést. Új alternatívák keresésébe kezdtek, anélkül, hogy az eredeti elképzelést részletesen megvizsgálták volna annak lehetőségei, illetve kockázatai szempontjából. Úgy ítélkeznek emberek az eredeti tervvel kapcsolatban, hogy a beruházást megvalósító cég szakembereit meg sem hallgatták, így nem kaphattak egyenes és világos választ a kérdéseikre. Konkrétumok nélküli alternatív javaslatokat tálalnak a közvélemény elé, anélkül, hogy saját igazukat bármilyen gazdasági számítással, műszaki megoldással tudnák alátámasztani. A mélygarázzsal kapcsolatos fő vád, hogy sokba kerül, és túl nagy kockázatot vállal vele az önkormányzat. Ez lehet igaz. Feltételezett számítások alapján a legszélsőségesebb, legrosszabb esetben akár 150 millió forint kiadást is jelenthet évente az önkormányzatnak. Ez nagyon sok. Csökkenteni kell a város kockázatának mértékét belátható és elviselhető mértékűre! (Megjegyzem, hogy a városi tömegközlekedést több mint 50 millió forinttal támogatjuk évente, és még tulajdonrészünk sem képződik). Ezért kezdeményeztem a gazdasági bizottsági ülésen, hogy vonjunk be külső, független szakembereket a valós lehetőségek megvizsgálására. Építészek és közgazdászok segítségével maximum 2 hónap alatt dolgozzuk ki azt a műszaki és gazdasági megoldást, mely mind esztétikailag, mind műszaki tartalmában, mind gazdaságossági szempontból a legkedvezőbb. Ha ennek eredménye a mélygarázs mellett szól, akkor kezdeményezzük a megkötött szerződés felülvizsgálatát, szükség szerinti módosítását. Politika, politika, politika. Ne engedjük, hogy városunkba is begyűrűzzön az országos hangulat, és táborokra ossza az embereket. Vannak kérdések, melyek nem osztódhatnak politikai erővonalak mentén. Arra kérek mindenkit, hogy ne azt keressék folyamatosan, hogy valamit miért nem lehet megvalósítani, hanem azon munkálkodjanak, hogyan lehet jobbá, szebbé tenni környezetünket. Építsük közösen városunkat! Kiss Zsolt János ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐ, A GAZDASÁGI ÉS VÁROSÜZEMELTETÉSI BIZOTTSÁG ELNÖKE Kiss Zsolt János. Vannak kérdések, melyek nem osztódhatnak politikai erővonalak mentén Vegyen részt az Utazás 2007 kiállításon! Irodánk lehetőséget ajánl fel Önnek és cégének, ha az egyéni részvételt költségesnek tartja. Mi biztosítunk helyet vállalkozása szórólapjának elhelyezésére, minimális díjért. Elsősorban az idegenforgalommal kapcsolatos vállalkozások ajánlatait várjuk. Tourinform Vác (Vác, Március 15. tér 17. Tel.: 27/316-160. vac@tourinform.hu)