A Hét, 1890. január-június (1. évfolyam, 1-26. szám)

1890-02-02 / 5. szám

1890.­­ I. Évfolyam. MEGJELEN MINDEN VASÁRNAP. Előfizetési föltételek : Egész évre. . . . frtio.­­Fél évre............ » 5.— Negyedévre ... » 2.50 Egyes szám ára 20 kr. A HÉT TÁRSADALMI, IRODALMI ÉS MŰVÉSZETI KÖZLÖNY Szerkeszti KISS JÓZSEF. r_régia­ Budapest, február 2. 5. szám. Szerkesztőség: BUDAPEST VIII., József­ körút 44. szám. Kiadóhivatal, V., Akadémia­ utcza 4. szám. Kéziratok vissza nem adatnak. írók­ a salonról. Csáky Albinné grófasszony czikke, melyet «A Hét» mutatványszáma közölt, nemcsak a sajtóban keltett erős visszhangot, hanem mindama társaságokban, melyek a budapesti salonok ügyével már huzamosabb idő óta fog­lalkoznak. Természetes, hogy a nézetek különböző irá­nyokban oszoltak meg s ha voltak, kik a fölvetett eszmétől a magyar szépirodalom megfinomulása tekintetében sokat vártak: többen — mint például Szemere Attila «A Hét» egyik múltkori számában — nem találták kivihetőnek azt a gondolatot, hogy a magyar írók a főrangú salonok síkos parquettjére lépjenek. Lapunk nem tartotta fölös­legesnek, hogy a fölvetett kérdésben irodalmunk néhány kiválóbb tagját véleményadásra fölszólítsa. A válaszokat, melyek eddig kérdésünkre beérkeztek, mi itt közöljük : * * . * Tisztelt barátom! Megvallom, nem értem egészen a kérdést, melyre felelnem illik. Ekkor attól tartok, hogy oly furcsán járhatok, mint az egyszeri süket parasztlány, ki a szíves megszólításra: «Jó napot, húgom!» azt vála­szolta: «Zsákot mosok, uram!» Az írói salonok kérdése kétfélekép érthető. Lehet szó olyan salonról, melyet valamelyik kiváló írónk nyitna s meghívná bele a legelőbbkelő társaságot, hogy hallgassanak ott rövid, szellemes fölolvasásokat, bél­és külföldi művészektől, művésznőktől érdekes előadásokat s végül hallgatók és előadók egymással megismerkedje­nek, társalogjanak s egymásra és ezen az úton az irodalmi és művészeti fejlődésre is hassanak. Hogy létesíthető-e ilyen falon most nálunk, nem tudom. Kellene hozzá min­denek előtt olyan ismert és tisztelt író, ki tehetség, finom modor és tekintély mellett az írói és főúri körökben egyaránt bensőbb összeköttetésekkel bír, s hozzá még vállalkozási kedvvel és olyan kedvező anyagi helyzettel is, mely kellő időt és módot nyújt ilyen salon fentartá­­sára. Egyszer, a negyvenes években, volt ilyen salon: a Petricsevich Horváth Lázáré, a főúri körök által felkarolt «Honderű» szerkesztőjéé, s vén írók beszélik, hogy igen érdekes volt egy darabig; de meg kellett szűnnie, mert a házi úr nem tudott a maga salonjának központja és ura lenni, sőt nagyon is szolgája lett fiatal főúri vendé­geinek, az akkori irodalom támadó csillagait és nem egy nagy művészét pedig valóságos ellenségeivé tette magá­nak. Megszűnt tehát e falon s még gyökereiből sem sarjadzott ki valami hasonló. Mert egészen másforma volt sokkal később a Liszté, kinél a társaság, nők és férfiak, főrangúak, írók és művészek, úgyszólván mind elvesztek egy zenei lángelme iránti közös hódolatban. Sőt másforma volt a Pulszky Ferencz museumi salonja is, melynek szombati estélyeiről azonban nagyon sok érdekest jegyez­hetnénk föl, kik abban részt vettünk. Egy azonban bizonyos, hogy sem társaséleti, sem irodalmi salon nem bírhat tartós, folytonos vonzó erővel, ha annak központja nem egy szellemes, mindenkit lekö­telezni és elbájolni tudó nő, mert a salonvezetés művé­szetére csak ritka tulajdonokkal bíró nők teremnek. Valószínűbbnek tartom tehát, hogy a­mi «az írói salon» kérdésének másik formája lehet, az van ezúttal is szóban. Az, hogy előkelő nők salonjukat megnyitnák meghívott írók és művészek előtt, azzal a nemes törek­véssel, hogy a toll, hangszer vagy ecset előkelői társa­dalmi kapcsot kapjanak a születés aristocratiájával. Nekem a fővárosban két ilyen régibb nemes czélú kísérletben volt már részem s ekkép egy kis tapaszta­latom is. Az ötvenes évek vége felé gróf Csekonics Jánosné, ez a magas szellemű és műveltségű, lelkes magyar úrnő, az irodalom és művészet iránti meleg érdeklődésből, egy télen át több estélyen összehozta kecskeméti­ utczai palo­tájának fényes termeiben az akkori írókat a maga főrangú nagy társaságával. Nagyon kitüntetve fogadták ott az irodalom apraját-nagyját (az aprajából csak egy páran voltunk), az úri nők úgy­szólván dédelgetve társalogtak velünk, de ép ezért már a második estélyen észre kel­lett vennünk, hogy a­mint otthoniasodunk mi, mert erről gondoskodott a házi­asszony perfekt kifejezésű szere­­tetreméltósága, ép úgy kezdik otthoniatlannak találni a mágnás urak e megszokott salonjukat, mert nem csak idegen elem valánk, hanem úgy­szólván némi válaszfal is köztük és az úrnők közt. Teljes szívességgel beszél­gettek az urak is velünk, de hamar kifogytak a nekünk valónak tartott tárgyból. Éreznie kellett tehát mind a két félnek, hogy voltakép más társas életi kapocs nincs köz­tük, mint az ünnepelt házi­asszony tiszteletreméltó törek­vése, a­ki bizonyára maga is kénytelen volt arra gondolni, hogy könnyű a zongorán legkülönbözőbb hangokból szőni a legteljesebb összhangot, de annál nehezebb azt meg­teremteni salonban, a társas élet terén, egymástól külön működő, különféle módon művelt és egészen máskép élő elemek közt. Pedig akkor legalább egyben : a hazafiúi gyászban és a nemzeti szellem ápolásában rang és vagyon különbsége nélkül valamennyien testvérek valánk. És mégis ama fényes estélyeknek csakhamar nem volt egyéb eredménye, mint emlékük, de valószínűleg nem minden­kinél egyenlő keretben. A hatvanas évek elején, tehát az alkotmányos törek­vések virradtával, megint támadt egy grófnő: Batthyány Arthurné szül. Apraxin Julia, ki franczia regényeket irt, a művészetekért rajongott, s salonjában, a koronaherczeg­­utczai Szapáry-házban, hetenként egyszer theneszélyre hívta meg ismerőseit, nőket és férfiakat a főúri körökből s férfiakat az irodalmi és művészi világból. Mellőzve volt nála minden nagyobb fényűzés, hogy ez se hathas­son otthoniatlanul azokra, a­kik otthon egyszerűen élnek.

Next