Hetedhéthatár, 2003 (7. évfolyam, 1-25. szám)

2003-07-25 / 15. szám

2003. július 25. Motesiky Árpád íráseink nyomán a Zsitva völgyében­­10. Tam­asár­ lakói átélték a török hódolt­ságot, restitúciót a török után, amit „új honfoglalásnak” is neveztek. A lakosság magyar, a nemesség szerepe kezd meg­szilárdulni, a helymegnevezések és dű­lőnevek is magyarok. Ám a XVIII. szá­zad végére a jó munkalehetőség nyomán egyre több jövevény érkezett. Mária Te­rézia korabeli, 1770-ben kelt urbárium szerint a jobbágyság már­ szlovák. A bir­tokok ugyan kisebb-nagyobb nemesek kezén voltak, de az új viszonyok egyre nagyobb lehetőséget adtak a beszivárgás­ra és a szomszédos falvak: Névés, Vörösvár és Zsitvaújfalu el is szlováko­­sodtak. A XIX. században Tajna és Sári köz­igazgatásilag egyesült. A Tajnay család tagjai különféle közéleti és egyházi tiszt­ségeket töltöttek be. Társadalmi és anya­gi helyzetük fellendült, életmódjuk nagy­úrivá formálódott, Pesten is tartottak la­kást. Tajnán 1840 körül felépült a 60 hol­das kerttel, angolparkkal övezett, patinás, klasszicisztikus ízlésű kastély. Építtetője, Tajnay János, barsi főispán sajnos nem költözhetett be rezidenciájá­ba. A kiváló embert, közéleti pályájának derekán elragadta a halál. Vele fiú ágon kihalt a Tajnay-család. A birtok örökösö­dés útján a Révay-családra szállt. A Révay bárók - később grófi címet nyertek - igazi nemesi életmódot folytattak. Akkorra már a hajdani négy falu (Kistajna, Nagytajna, Kissári, Nagysári) teljesen egybeolvadt, maradéktalanul felszívódott. A tajnai kastélyban az angol vidéki éle­tet, ha nem is utánzó, de azok szabályai­nak megfelelő módon éltek. Gyakoriak voltak a vendégek, látogatók és hetente legalább egyszer zenés összejöveteleket rendeztek. Az 1880-as években Justh Zsigmond, a család rokona, sokat időzött a tajnai kastélyban. Azt mondják, hogy „Faimus” című regényét (1895) a tajnai kastélyban zajló élet tapasztalatai alap­ján írta. Gróf Révay Simon életvi­teléből sem hiányoztak az arisztokratikus hagyomá­nyok. Szeretett vadászni bir­tokain, de a kilencszázas évek elején bérelte és meg­alakította a Nagysurányi Va­dásztársaságot, amelynek elnöke volt. A Surányi Társaság tagjai Gróf Révay Simon voltak: Kelcz Gyula, Bíró Lajos, gróf Pajacsevich Márk, Vécsey Miklós, Mocsonyi Antal, Patay Samu, gróf Bánffy Miklós és gróf Zichy Károly, az akkori idők leg­jobb jövője. Gróf Révay Simon másrészt viszont művelt ember volt és fiaitól is megköve­telte a műveltséget, megadta nekik a ta­nulás lehetőségét. Három fia volt: Ist­ván, János és József. A legtöbbet a már említett Istvánról tudunk. Tajnán szüle­tett 1899. május 7-én és 1989. október 30-án hunyt el Korneuburgban (Ausztria). Egyetemi diplomát a magyaróvári Mező­­gazdasági Akadémián szerzett. Demok­ratikus és toleráns viselkedésével nagy te­kintélynek és elismerésnek örvendett. Fe­lelősségteljes tisztségeket töltött be a ki­sebbségi politikában. A visszacsatolás után egy ideig még maradt Szlovákiában és a Felvidéki Magyar Párt ügyvezető el­nöke volt, de aztán 1941 -től 1944-ig a ma­gyar országgyűlés felsőházának tagja. Részt vett a magyar békedelegáció mun­kájában, 1949-ben emigrált. Az USA-ban élt, de 1967-ben Ausztriába költözött. Egészen haláláig foglalkoztatták a nem­zetiségeket érintő kérdések. Bezárólag talán még annyit, hogy Cseh­szlovákiában az oligarcha nemzedék év­százados hagyományainak a felbomlásá­val eltörölték vagy betiltották a nemesi címek használatát. Ám az a vélemény is megfogalmazódott, hogy a csehszlovák vezetés nemcsak a feudalizmusnak volt keményen ellensége, hanem erőteljesen, intézményesen hozzáláttak Szlovákia magyarságának a felbomlasztásához is. Előző fejezeteinkben említettük, hogy a Zsitva bal partján volt egy Elka-Jovka- Jóka nevű falu, amely az idők forgatagá­ban és vérzivatarában megszűnt. Főleg a török hódoltság idején menekültek lakói a szélrózsa minden irányába. Ám a török kivonulását követően régi és új telepesek kezdték új otthonuk építését közvetlenül a Zsitva partján, s innen kapta a nevét: Zsitvaújfalu (Nová Ves nad Zitavou). Zsitvaújfalu egyre épült és szépült, kü­lönösen a XVIII.-XIX. században gyara­podott a kisnemesség, három kastély is felépült a faluban, katolikus templomu­kat pedig 1789-ben Szent Tamásnak szen­telték. A múlt század második fertályában pe­dig a templomtól nem messzire lévő for­rás, „kutacska” köré, amelynek csodaté­vő ereje van, búcsújáró helyet építettek Mária tiszteletére, ahová minden eszten­dőben jönnek a búcsújárók és magyar szentmisét is szolgálnak. Az utolsó nép­­számláláskor senki sem vallotta magát magyarnak, noha a templom körüli teme­tőben még a múlt század elejéről elég gyakoriak a magyar sírfeliratok... (folytatjuk) A tajnai kastélyt hatvanholdas angolpark vette körül A zsitvaújfalusi templom (Fotó: Anton Vávra) H­etedHÉTH­AT­ÁR 27

Next