Hétfő, 1941 (4. évfolyam, 1-51. szám)

1941-01-07 / 1. szám

A VILÁGÍTÁSI korlátozá­sok bevezetése óta az Elektro­mos Művek statisztikusai gondo­san jegyeznek minden adatot, ame­lyeknek segítségével megállapít­hatják majd, hogy milyen megta­karításokkal jártak a korlátozá­sok. Egy hét múlva jár le a próba­­hónap és ekkor határoznak arról, hogy a takarékossági rendszabá­lyok eddigi formájukban marad­nak-e érvényben, vagy pedig to­vábbi intézkedések jönnek. Értesü­léseink szerint, újabb kisebb meg­szorításokra lesz szükség, de azért Budapest továbbra is megmarad „Európa legfényesebb fővárosá­nak". SOK SZÓBESZÉDRE és a leg-I­ülönbözőbb kommentálásokra adott alkalmat a Magyar Lovar­egylet múlheti határozata, amely­nek értelmében három bookmaker nem kapta meg 1941-re a műkö­dési engedélyt és helyüket három új könyvessel töltötték be. A ki­maradtak közül kettő nem is kérte meg az ügetőversenyi engedélyt a Lovar­egylet határozata után, a harmadik azonban folyamodott érte, noha a két egyesület régi szokásai szerint, ha az egyik meg­tagadja az engedélyt, a másik sem adja ki. A Magyar Lovaregylet igazgatóságának döntése­­ meg­fellebbezhetetlen, az igazgatósági urak szuverén határozata megmá­síthatatlan. Az engedélyüket vesz­tett könyvesek személye a zsidó­­törvény szempontjából kifogástalan, —­ a Lovaregylet vezetőinek, bizal­mas értesülései szerint azonban, nem mondható el ugyanez a­ — forgótőkéjükről. A kaszinói szel­lemű urak nem tűrik a Strohmann­­rendszer gyanújának árnyékát sem, m­tg­ magyarázzák az engedélyel­vonást a vezetőséghez közelállók... 3. A PÉCSI MŰVÉSZI HETEK nagysikerű szombati irodalmi meg­nyitó estje után, vasárnap nyitot­ták meg ünnepélyesen a képzőmű­vészeti és kerámiai kiállítást. A kiállítás gazdag anyaga részben a Szépművészeti Múzeum gyűjtemé­nyéből, részben pedig a világhírű pécsi kerámikusok műveiből áll. Vasárnap este díszelőadást tartott Thuróczy Gyula társulata. Herczeg Ferenc Bizánc­át adták a fővárosi nívón. Vízkereszt napján Károlyi Gyula, Végh Sándor és Wahtner Tibor közreműködésével hangver­seny volt. A nagysikerűnek ígér­kező Pécsi Művészi Hetek gondos előkészítéséért és fáradhatatlan rendezéséért Esztergár Lajos pol­gármestert illeti elsősorban a di­cséret. 4. A NYOLCVANÉVES vitéz Szur­­may Sándor báró gyalogsági tá­bornok tiszteletére vasárnap baj­társi teadélutánt rendezett a volt nagykanizsai m. Jár. 20. honvéd­­gyalogez­red, amelynek az uzsoki hős ezredtulajdonosa volt. 5. RÖVIDESEN MEGKEZDŐDIK Székelyföldem a cukorrépatermelés és a cukorgyártás. Két székely pénzintézet, a Háromszéki Taka­rékpénztár és a Kézdivásárhelyi Takarékpénztár, állami támogatás­ai cukorgyárat létesít. Három­millió pengőt irányoztak elő a gaz­daságilag fontos ipartelep felállítá­sára. Az építendő gyár környékén, ötszer katasztrális holdon termel­nek majd cukorrépát a gyár ré­szére. A háromszéki cukoripar sok­­száz székely családnak ad p­ajd megélhetést... 6. VASÁRNAP KERÜLT kibocsá­tásra a Műcsarnokban a második „Magyar Művészetért”­­­ bélyeg­­blokk. A filatelisták, de még in­kább a bélyegüzérek megrohanták a Műcsarnokot, ahol tumultuózus jelenetek játszódtak le a csupán százezer példányban forgalomba kerülő blokk árusításakor. Rend­őröket kellett kivezényelni, akik alig tudták megfékezni a bélyeg­gyűjtők egyébként békés tömegét. Belépődíjjal együtt 2,01 pengő a blokk hivatalos ára, de az élelmes jegyüzérek délben már 10 pengőért árulgatták az autóbusz Andrássy­­úti végállomásánál. Ez annyit je­lent, hogy a Főméltóságú Asszony akciója másfél pengőt kapott egy­­egy blokkból, amelyen az üzér közel nyolc pengőt keresett... 7. MAGYARORSZÁG LEGRÉGEB­BI főszerkesztője vonult január elsejével jól megérdemelt nyuga­lomba ... Nemeskéri Kiss Jenő, államvasúti felügyelő, aki több mint harminchat évig szerkesz­tette a hivatalos menetrendet, szol­gálati idejének betöltése után nyug­díjba ment. Felelősségteljes, ideg­ölő pontosságot és hibátlanságot igénylő munkáját mindenkor a legnagyobb gonddal és buzgalom­mal látta el. A magyar állam­vasutak hivatalos menetrendje, az a könyv, amit a Biblia és a­­ telefonkönyv mellett talán a leg­többet forgattak ebben az ország­ban, mindig méltó volt a világ­­viszonylatban is kifogástalan ma­gyar vasúthoz... 8. TALÁN AZ EDDIGINÉL IS PARÁDÉSABB, művészibb formá­ban jelent meg a Székesfőváros Idegenforgalmi Hivatalának l'tjl.-es naptára. A szebbnél szebb, pálya­díjat nyert fotókkal díszített nap­tár 25.000 példányban, készült né­met, olasz és francia nyelven is. 9. AZ ARÁNYLAG FIATALON nyugdíjazott vállalati vezérigazgató, aki puritán egyszerűséggel sohasem engedte, hogy akár „vezérigazgató úrnak", akár — kormányfőtaná­­csosság címén­­— „méltóságos úr­nak" szólítsák, hanem ragaszko­dott a demokrata „doktor úr" megszólításhoz, most éppen a doktori cím miatt állott mint vád­lott az egyik kerület rendőrbí­­rája előtt, „Karnis cím viselése" miatt. Kiderült ugyanis, hogy a „doktor úr" elmulasztotta nosztri­­fikáltatni Belgiumban szerzett dip­lomáját, ami annál is nehezebb­ lett volna, mert a „diplomát" ki­állító „főiskola" egy brüsszeli bér­kaszárnya kétszobás lakásában „székel" és a „doktori cím vise­lésére jogosító" okmányt nem szorgalmas tanulással, vagy tudo­mányosan elmélyedő disszertáció­val lehetett megszerezni, hanem potom háromezer belga frank le­fizetésével. Miután a kedvelt „doktor úr" megszólítás ezentúl hatóságilag tilos, és a „vezérigaz­gató úr" sem aktuális már, a pu­ritán férfiú kénytelen lesz a jö­vőben megelégedni a szürke „mél­tóságos úr" címzéssel... 10. ÖTVEN ÉVVEL ezelőtt mutatták be a római Operában Mascagni „Pa­rasztbecsületét“. A nevezetes év­forduló alkalmából a hetvenhétéves maestrot az olasz nép valóság­gal elhalmozta őszinte sze­­rencsekívánataival. Az olasz ki­rály és császár, a Dues, az olasz szellemi és születési arisztokrá­cia, egyaránt ünnepelte Pietro Mascagnit, az olasz m­uzsika büsz­keségét.­ Bottas kultuszminiszter művészi kivitelű, nagyértékű arany emlék­plakettet nyújtott át és ősz mesternek a „Parasztbecsü­let“­­bemutatójának félszázados évfordulóján... 11. A BUDAPESTI görög szertartású egyházak Vízkereszt napján meg­tartották szokásos keresztszentelé­süket a Dunában. A felékesített keresztet bedobták a vízbe és há­rom vállalkozó szellemű fiatalem­­ber, nem törődve a jeges árral, utána ugrott és partra hozta. Az érdekes szertartásnak, mint min­den évben, idén is sok nézője volt. m A legnagyobb műrészi élményt 4. hétre prolongálja a­­ mmm ­rj­eratiyl Ijijulu 45 éves művé­­sii jubileuma Toronyi Gyula, az Operaház tagja 13-án ünnepli művészi mű­ködésének 45 éves jubileumát a Zeneművészeti Főiskolán rendezett hangversenyen. A jubileumi est keretében fellépnek az Operaház legnépszerűbb tagjai. Ennyi opera­énekes talán még sohasem lépett fel egyetlen estén — még az Operaház előadásain sem. Negy­venhat magánénekes szerepel kü­lönböző énekszámokkal, fellép még Vikár Béla gordonkaművész, Rékai Miklós hárfaművész, Szentgyörgyi László hegedűművész, az Opera női és férfi tánckara. Konferál: Tapolczay Gyula, a Nemzeti Szín­ház tagja. Jegyek igényelhetők To­ronyi Gyulánál, telefon: 180—029. 13-án: Jete egy asszony három é Hetek óta várja már Budapest Charles Boyer és Bette Davis együttes filmjét, amelynek címe: Egy asszony három­ élete. A Ra­dius filmszínház a Tóparti látomás nagy sikere miatt halogatta a kül­földi film bemutatóját. A Boyer­­premiert csak most tűzték ki ja­nuár 13-ára. A sztároknak és a filmnek egyaránt kijáró érdeklődés már mutatkozik: a Rádiusban a jegyek árusítását már megkezdték s az első néhány nap táblás háza már biztosítva van. Tíz nap múlva lesz a „Dankó Pista" premierje A szegedi nótakirály romantikus és kalandos életéről készült filmet tudvalévően a pesti premiert meg­előzően kilenc nagy városban mu­tatták be a karácsonyi ünnepek alatt óriási sikerrel. Rövidesen Pesten is sor kerül a bemutatóra, a kétszázadik magyar film bemu­tató díszelőadása tíz nap múlva lesz. A meghívott politikusokon, társadalmi előkelőségeken, s a ma­gyar művészvilág reprezentánsain kívül természetesen megjelennek a főszereplők: Jávor Pál, Simor Erzsi, Lukács Margit is, valamint a ren­dező Kalmár László és a gyártó Mester Film vezetői is. gyárat! Kein! Mai film, százszázalékosan ak­tuális témával, kémkedéssel. A nagy háború előtti idők elevenednek meg az új német filmen, amely­nek ipari kémszervezet áll a köz­pontjában: francia és angol kémek izgalmas hajszája folyik a Kett­­wig-gyár találmányáért, a hajszál­­vékony acélsodrony szálért, ame­lyen felbocsáthatják a repülőtáma­­dások ellen védő léggömbzárat. Közelről látjuk az ellenséges ké­mek „holttesteken keresztül gá­zoló” munkáját s a német kém­elhárítás elszánt küzdelmét. Érde­kes film, jóval felette áll az átlag kémfilmeknek. René D­ili­g­e­n, Kirsten Heiberg és Michael Bohnen játsszák a főszerepeket. (U­ráni­a.) FEDAK NEVE ARANYOZZA BE a Magyar Színház új operett­jét, a „Gyergyói bál”-t. Szilágyi László és Huszka Jenő operettje ugyanúgy, mint a tavalyi „Tokaji aszú”, vagy a két év előtti Er­zsébet’’ magyaros aláfestésű, han­gulatos, színes és látványos da­rab. A szabadságharc idején ját­szódik az új zenés játék, a gyer­gyói havasokban,­­ illetve a máso­dik felvonás két képe a lengyel határon. Soke hatásos motívum csil­la­gtüsében pereg a történet, amely­ben Fedőkön kívül a Magyar Szín­ház csaknem egész művészgárdája fellép. Huszka Jenő muzsikája me­lodikus és művészi, a kiállítás pe­dig meglepően bőkezű és gazdag. A HÉT MÁSIK PREMIERJE az Andrássy Színházban volt. Cesare Mentio olasz író­ság­játéka, a „Baj van Baloméval” néhány komoly szintinél tarkított történelmi kari­katúra. Az ötlet ugyan kissé ka­­baréízű — Néró császár meghallja a hírét a csábtáncáról nevezetes Sa­­lom­etta, s követet, küld érte, Sa­lome azonban közben már, öreg­asszony lett, így hát helyette egy „hamis” Balomét küldenek Rómá­ba. A darab a bohózat túlzásaitól majdnem a dráma határra esgyéjéig felvonultat minden sikerpatrónt, a lélekléte azonban nem elég. Vala­mikor a régi Andrássy-i úti Színház­ban játszottak a műsor második felében egy-egy ötven-hatvanper­­ces, háromképes játékot. A „Baj van Saloméval” szerencsésebb kül­sőt kapott volna, így átszabva és megfelelően lerövidítve. FEDÁK SÁRI páratlan művé­szete áll természetesen a „Gyer­gyói bál” középpontjában. Amit ez a ragyogó asszony művel, az egymagában biztosítja a darab számára a sikert. Zimonyi Márta, Adorján Éva és Kollár Lívia íj, és harmatos triója hajóal ab­ban, mint a csipksuszály, 13 vili mulatságos figurát visz AZ IDEÁLIS Ilinása este 0 órától AZ ATTR padra Bilicsi Tivadar és tökéletes operettszubrett Fejes Teri, Földé­­nyi László, Angyal Nagy Gyula, Básthy Lajos, Dajbukát Ilona, Rózsahegyi Kálmán, Marsovszky Livia és Pethes Ferenc neveit em­lítjük még meg és Básthy Istvá­nét, aki a díszleteket tervezte. AZ ANDRÁSSY SZÍNHÁZ olasz darabjának hőse Vaszary Piroska, aki meglepően széles skálán fut a címszerepben. Kitűnő alakítás Haj­­mássy Miklósé, kis szerepében is jól mutat Szilágyi Szabó Eszter, érdekes figurát hoz Mihályfy Bé­la, Szakács Zoltán, Z. Molnár és Pataky, Törzs Jenő ellenben egy gyomorbeteg ágenst játszik király helyett. Csinosak a­­ pár szavas hölgyszereplők, a tehetségesnek ígérkező Gajzágó Denise,­ továbbá­­Effenda Bessie, Goll Irén és And­­­zácsy Mária, a darabot Vaszary János fordította és rendezte, to Zó HELY éjjel 2-ig. Ö S­­I a Ü 2 HUNTER,S-BOY, ANCY ZOLjft LINDES, FIXA ET PERFECTO, OBLOFF ET NORMA THAYIES. W9BSZÉKI CONTINENTAL-JAZZ Directrics: LA BELLA XOVOTHÁ Dizöz- BODNÁR PIRI Horthy Mik!é*-At SO. T.: 25.74-30 m wm ELADÓ BIRTOK Mikszáth Kálmán regénye ott sárgul a könyvespolcunkon jónéh­ány éve s most egyszerre, hirtelen miseelevenecjenek, az alakjai, lerázzák ma­gukról az Idő porát és mint Iluska,a Kéry totói, éh­­re kelnek ismét. Borcsányi Erzsike és Marjánszky,­­ fiatal földbirtokos szembekötősdit játszanak a filmen s újra derülünk minden mondatukon, minden mozdu­latukon. Pompás ötlet volt filmre vinni ezt a Mikszáth-regényt! Harsányi Zsolt, aki a Noszti fiú­val már bebizonyította, hogy nem­csak író és színpadi szerá®/hanem a Mikszáth-művek hivatásos-­szín­padra hangolója, az „Eladó birtoko­s „ is valódi mikszáthi szellemben ül­tette át filmre. A főérdem mégis Bánky Viktoré, a film rendezőjéé, aki az ötletet felvetette. Mi érdekli a közönséget, a mai, puskaporos levegőjű, háborús­­ világ­ban? Különös, de megállapított tény, hogy leginkább a finom líra, a kanalanként adagolt, kristálytiszta humor és­­ az irodalom. Ezek ma­ a siker előfeltételei, amelyeket az „Eladó birtok”-ban megtalálhatunk. A szereplőgárda mindig elárulja, mennyit áldoztak a filmre, nagy filmről van-e szó, vagy csak közép­szerűről? Az „Eladó birtok” producerei nem takarékoskodtak sem sze­replőkkel, sem a velük járó egyéb áldozattal: Bed­eczky Zita és Páger Antal a két sztár s mellettük jelentős.*gB-M£peket játszanak még Vaszary Piri, Gobbi Hilda, Kéry Panni, Pethes Ferérsz,Pistaky József, Dajbukát­ Ilona, Gárday Lajos és Pataki Ferenc. Szerepel a filmen a Gyöngyös­bokréta is, a kísérőzenének pedig Fráter Lóránt legszebb dalait hasz­nálták fel. A filmnek nagy sikere van az Omégában és az Átriumban. ik­i. jé ZITA Bárhangulat a Vigadóban Szabó Kálmán művésztriója nem csupán a bárok intim hangulatában jelent élvezetet, hanem — amint vasárnap a Vigadó zsúfolásig meg­telt nézőtere bizonyította —, a hangversenypódium fényében is. Szabó Kálmán hangversenyén saját szerzeményű slágereivel és klasz­­szikus mesterek (Liszt, Rachma­­ninov, Verdi) műveinek jazz át­irataival tomboló sikert aratott. Kijár a dicséret Szabónak, a nép­szerű jazzkarmesternek, aki egy­ben zongorista és komponista is, to­vábbá európai hírű triójának, amelynek tagjai: Szalyó Géza, akit jazz-körökben a „pengető nagybő­­gőkíséret megteremtőjének“ ismer­nek és Fekete Miklós, a dob bo­szorkányos kezelője. Mi tetszett legjobban? Talán Szabó Kálmán legnagyobb sikerű szerzeményére írt ritmusváltoza­tok. „Álmomban egyszer a szíved­del beszéltem őszintén“ — búgták a bárok zenekarai s dizözei s ez a dal a szerző előadásában sem ma­rad a dunaparti dizöz gerlice-elő­­adás mögött. Úgy érezzük ennél a kivételes tehetségű jazz-triónál, hogy a zenészek diktálják a han­gulatot, valósággal ssuggerálják a nézőteret. A közönség dúdolt, do­bogott velük, megfeledkezett arról, hogy a Vigadóban van és nem bár­ban — ez pedig a legnagyobb di­cséretet jelenti. Pataky Jenő, a Nem­zeti Szín­ház fiatal hősszerelmese néhány sanzont adott elő sikerrel, a pécsi öregdiákok vidám együttese pedig a humor tetőfokáról mulattatott. Érdemes még megemlékezni­ Legé­nyei József dr. konferanszáról és nem utolsó sorban Marnitz Frigyes amerikai tempójú rendezéséről. Szép, hangulatos, vidám este volt. 1911 JANUÁR 7. Két varietét bemutató „Royal Trott" a címe a Royal Varieté új revüjének. Tánc, ének, egyfelvonásosak, bluettek, magán­számok, szórakoztató és ámulatba ejtő akrobatamutatványok — ez a műsor, amely még érdekesebb, tar­kább, mulattatóbb az előbbinél. Peggy és Fred akrobatikus táncait emeljük ki elsősorban s rögtön utánuk következik a Viking lég­­tornász-kettős. Aki szereti az or­feumot, kedvét lelheti meg Ben Bennet zsonglőr groteszk produk­cióiban, aki a prózára szavaz. Len­gyel Gizinek tapsolhat, a táncos éneket pedig Bársony Rózsi képvi­seli. Rév Erzsi ebben a műsorban ismét feljebb ugrott egy lépcsővel, Berczy Géza tartós eleganciát csi­náltatott magának, Peti Sándor és Ihász Lajos pedig most sem „ko­molyodtak meg". A közönség jól szórakozik s ennek egyik oka a ki­tűnő Heinemannn jazz is. Raffay Blanka lett az üdvöskéje a Kamara Varietének. Az új mű­sor címe: Hurrá 1941! Tempót ígér és százhuszasnál is nagyobb sramot, ad, ötletes, kedves és hangulatos revü, remek varieté-csillagokkal és­­ odaszoktatott közönséggel. A tréfák végeszakadatlan sora pereg le a színpadon s a nézőtéren ki­csordul néhány könny is a neve­téstől. Endrédy Gréte, Molnár Mar­git, Halmai, Fekete, Boros és Ba­lassa felváltva gondoskodnak „foly­­ton folyvást“ a szórakozásról, Cap­­ton és Stones komikus excentriku­sok számának is nagy sikere van, Dolly Hopkins dekoratív szépsége és tárcái lenyűgözőek és kitűnő a műsor többi száma is. Dicséret Sal­­lay Györgynek nem mindennapi számok összeállításáért és a re­mek együttesnek.

Next