Hétfői Hírek, 1957 (1. évfolyam, 1-35. szám)

1957-05-06 / 1. szám

2 Az „agyonirányítás“ és „agyontervezés1­ E» a»a keservel . , ' Anyák mindenkinek rossz 'Mégis csak borzasztó, hogy Ezerszer írtunk már róla tiltakoztunk. Hiába. Azt hit­tük, hogy hadakozunk vele és mint a mesebeli hétfejű sárk­ánynak mindig újabb feje nőtt. A bürokráciáról van is­­m­ét szó. Tudjuk, sokak számá­ra, unalmas, elcsépelt a szó használata is. Hiába. Beszélni kell róla. Nagyobb veszteség éri népgazdaságunkat, ha hall­gatunk. Érthető örömmel fogadta mindenki a forradalmi mun­kás-paraszt kormány rendele­tét az állami közigazgatás át­szervezéséről. Könnyebb lesz a munka, kevesebb a tollfor­­gató ember és ami a lényeg: önállóbbak lesznek a vállala­tok, maguk gazdálkodhatnak eszközeikkel. Régebben az állami helyi­ipari vállalatokat a megyei ipari osztályok igazgatták, irá­nyították. A tervezés, a pénz­ügyi gazdálkodás, az anyag­elosztás feladatkörükbe tar­tozott. Mi történik ma? A tanács: iparvállalatokat három szak­osztály „irányítja“. 1. ipari osztály, 2. tervosztály, 3. pénz­ügyi osztály. De az illetékes Könnyűipari Minisztériumnak is csupán javaslattételi joga van. Az általuk javasolt anya­gi és egyéb eszközök számait ők is csupán csak átnyújthat­ják az Országos Tervhivatal­nak, ahonnan viszont „öm­lesztve" továbbítják a megyék­nek. Például: A Könnyűipari Minisztérium­ helyiipari főosztálya előre meg­beszélt irányszámok betartásá­val 4850 tonna cementet „java­solt” az építőanyagipari vállala­tok részére. Az Országos Terv­hivatal már csak 3027 tonnát adott a megyének (negyven szá­zalékkal kevesebbet!). S még így sem­ biztos, hogy ezt a csök­kentett mennyiséget valóban az építőanyagipari vállalatok kapják meg. A cementáru ipar 10 tonna betonáruval, vagy 130 ezer négyzetméter cement és mozaiklappal ad kevesebbet­­ a kislakás építőknek a máso­dik negyedévben. Mindez csu­pán azért, mert a sok bába között elvész a gyerek. Másik példa. A Hódmezővá­sárhelyi Cipőgyár sem kapta meg „az ömlesztett anyagterv­ből“ a tervük teljesítéséhez szükséges mennyiséget. Rekla­máltak a tervhivatalnál, a mi­nisztériumnál és még számos helyen. A tervhivatal válasza a következő volt: Ha a válla­lat olyan élhetetlen és nem tud anyagot szerezni, álljon le... Nagyon sokan emlékeznek még a „Rádió“ márkás gyógy­­betétes gyermekcipőkre. A Ceglédi Cipőgyár évente 100 ezer ilyen cipőt gyártott 19-es számtól 30-asig. Amióta annyi bába pesztráskodik felettük, az eredmény az, hogy „az öm­lesztett anyagtervből“ nekik sem jut a megszokott mennyi­ség, a második negyedévi ter­vüket nem teljesítik. (Milyen nehéz ezt megmagyarázni egy kisgyermeknek, akinek cipőre van szüksége!) Az állami helyiipar és ipar irányításának, egyedüli helyes formája az egyszemélyi felelős vezetés elvének érvényre jut­tatásával oldható csa­k meg. A jelenlegi állapot gátolja az ipar munkáját. Ez nem egészséges, nem is ért ezzel egyet senki sem. Módot kell találni arra, hogy a tanácsi önállóságot valóban a jellegéhez mérjék. Adják vissza az ipari osztályoknak a vállalatok irányítását. Horváth Zsóka -A­­SÍ PARKNYITÁS HÉTKÖZNAP 3 ÓRAKOR, | VASÁRNAP ÉS ÜNNEPNAP DE. 10 ÓRAKOR BELÉPŐ 50 fillér | A \\idAm | rpa tfk | NAPONTA NYITVA Óriási televízió, r ■ s r g­y úszó kinemoszkóp, M E ff H fl P 9 fi f) |/' helyszíni cipő- és || (J \\J) [ || ||| rádiógyártás és más • “ ( a három hét múlva nyitó­­ ipari vásáron Díszletvároshoz hasonló a városligeti tó környéke. Ma még csak házak, csarnokok vázai állnak, de holnapra, holnaputánra varázslatszerűen gyönyörű pavilonokká alakul­nak az ormótlan építmények. A „varázslóval”, a Buda­pesti Vásárrendező Iroda fő­mérnökével járjuk a területet, az 1957. évi Budapesti Ipari Vásár leendő csodavárosát. Nincs sok idő, sietős a munka, hiszen a vásár már május 31-én megnyitja kapuit, s nem kétséges, június 10-ig, bezárá­sáig száz és százezrek látogat­ják majd. Érdemes is lesz. A vásár te­rülete közel kétszázezer négy­zetméter, s minden talpalatnyi földjét alaposan kihasználják. Még a városligeti tó vize sem maradt „parlagon”. Itt, szabadtéren, a hajdani Tó­­mozi helyén állítják fel hazánkban az első széles vásznú mozit, a kinemasz­­kópot, amelynek 17 méter széles ve­títőterületén a legújabb kül­földi kinemaszkóp-filmeket mutatják majd be. Újdonsággal szolgál világ­hírű autóbuszgyárunk, az Ika­rus is, amely a vasipar biro­dalmának területén, a Kos­­suth-csarnokban és környékén a legmodernebb export-mo­­delljeit vonultatja fel. A kis­ipart mintegy ötszáz kiállító képviseli, és számos földmű­vesszövetkezeti lacikonyha in­dul ínycsiklandó versenyre. S hogy ízes falatait legyen mivel leöblögetni, arról hagyomá­nyos szőlővidékeink gondos­kodnak. Nagy érdeklődésre tarthat számot az Orion két újdon­sága. Az egyik: a legújabb rendszerű „családi” televíziós készülék, amelynél a kép már nem az ismert kis ernyőn, hanem egy másfél négyzetméternyi vetítővásznon jelenik meg. A másik: a helyszíni rádiógyártás. A vásárban a látogatók szeme láttára készül el a futószala­gon a legújabb típusú rádió­­készülék. A futószalag utolsó állomása a pénztár, ahol már csak fizetni kell és már­­vihet­jük is haza új rádiónkat. Ha­sonló bemutatót készítenek elő a cipőgyárak is. A vasút a szokásos 50 száza­lékos kedvezményen kívül még egy 30 százalékos külön kedvezményt is biztosít, ha va­laki Pestről közben máshova is akar látogatni. Tisztán ma­gyar vásár lesz az idei. Bár nagy az érdeklődés az idegen országok részéről is, sajnos, nem tudtunk nekik helyet biz­tosítani. Így is kevés a magyar iparnak a jelenlegi kiállítási terület. Mindenesetre nagy lé­pés ez a nemzetközi áruminta­vásár felé, amelyet talán már a jövőben a lágymányosi új területen rendezhetünk meg. (Ajtai) Piros ruha van a lá­nyon. Piros szalag fogja varkocsba nap­­­fényszínű haját és úgy néz a fiúra, erre a hó­­rihorgas nagydarab ka­maszra, annyi büszke, áhitatos szerelemmel, hogy aki látja, egysze­riben megtelik a tavasz minden fényességével. Körül a téren gyere­kek hancúroznak, ma­­szatosképűek, még ■■ké­­nyeskedő fehérköté­­nyesek. Arcukon szét­árad a dús délutáni fény, szájukból bugy­borékolva tör elő a kacagás, az életöröm. Sirály száll el gyors szárnyalással a Duna felett, olyan magasan, mintha maga is a fénynek egy besűrűsö­dött üzenete lenne. No, meg a rigó! Az én rigóm. Ott mártózko­­dik a sugárnyalábban, ingatja a fejét, tollász­kodik hetykén és bol­dogan. Pedig ugyan­azt a fekete szaténru­hát hordja, mint ta­valy, ugyanazt a­ sár­ga harisnyát s talán a hideg,­­ hófergeteges napokon jár az esze... Mert ő itt volt akkor is. Ittmaradt, fázva és szegényen, hiába csá­bították a napfényben gazdag, de bizonytalan és idegen tájak felé a barátai. A Hármashatárhegy­­re visz az utam. Mire felérek, már az árnyé­kot is felfalta a sötét­ség, de odalent vil­­lódznak a fények, vil­lanykörték százezrei­től foszforeszkál a táj, glóriát von a város az éjszakai égbolt pere­mére. Újra égnek a lámpák!... Indulok hazafelé. A fények felé. A májusi fények felé. Egy autó reflektora folyosót hasít az éjsza­kába. Szemben zseb­lámpa villan. Rendőr baktat mögötte, las­san, kényelmesen . . . De azért figyel! Bele­világít a bokrokba, jobbra is, balra is kó­szál a fény. Vajon mit keres? Morzsán vere­kedő madarakat? Mé­ret lopó mé'. '•esket? Miféle kihágást követ­hetnek el itt, a csend birodalmában? Szerel­mespár duruzsol egy padon. Arrafelé imbo­­lyog a fény, aztán ki­alszik. A rendőr az ég felé fordítja a fejét. Bizonyára a Göncölsze­­keret vizsgálja, vilá­gít-e a hátsó lámpája szabály szerint . . . A hegy lábánál Óbuda romantikus fé­nyei fogadnak. Felet­tük díszletnek a kes­keny hold, amelynek sarlóját a régi breton dal, angyalok körmé­nek forgácsához hason­lítja. A Duna apró hullá­mokkal kelleti magát a szélnek. Fodrozódik a víz, hintáztatja a be­li özönlő sugarakat. Egyetlen tévedt csó­nak fut a nyár elibe. Az evező lapátjáról vi­lágító gyöngyszemek peregnek a vízbe . . . Távolból úgy hangzik ide a nagy város zsiva­ja, mint­ hullámverés a csendes tengerpartra. Az­ új Lánchíd a régi város fényét idézi. A híd, amelyen át „az ifjú Pest nyújt Corvin agg várának hű kezet“ megőrizte dombormű­címeres vaslámpásait. Architektúrában egye­nes folytatás: az alag­út, már sugárözönnel hódol a modern tech­nika korának. Túlnan világító szö­kőkút. Ez is víz. For­mába kényszeritett ős­elem, játékra idomított fenevad. Ez is víz. De, ez már Pest. Egymást érik a fé­nyek. Izzóan fehérek, színesek s minden fény­nek külön jelentősége van. A lakások kivilá­gított ablakainak csak­úgy, mint a közlekedési lámpák piros-zöld hu­­nyorgásainak, a pislogó útjelzőknek, vagy a ref­lektoroknak. Az utcalámpák aranycsipkét vernek a bérházak falára. Neon­­fényükkel kimúlják ma­gukat az üzletek, szó­rakozóhelyek. Fényár­ban úszik a színházak és mozik homlokzata. Kivilágított járművek robognak, ragyog a sok kirak­at. Az egyik előtt fiatal lány áll. Bútort néz. A rács árnyéka ott himbálódzik az arcán. Ébenfa csíkokat von elefántcsont bőrére. Haján hamvasan verő­dik vissza a kék neon. Játszik a fény ... Az ember is játszik a fénnyel. Idomítja. Alakítgatja. Uralkodik rajta. — Rejtett vilá­­gítású üvegtáblák, vil­lanyújságok, villannyal hajtott kirakatbabák... Ez már nem a Homo T­udens, hanem a Homo Faber műve. Az Em­beré, aki nemcsak építi, hanem szépíti is a mát, a jövőt, az életet. Megered az eső. Mint rojtos függöny zsinó­­rozik a­ lámpák körül. Telegyöngyözi a tükrös kirakatokat. Az utca­­köveken a szivárvány­karikák gyűrűznek, az arcok árnyékba borul­nak az ernyők alatt. Csak a szemek csillog­nak. Az emberek szemébe visszatért a fény. Minden fénynek kü­lön jelentősége van ... De ennek van a legna­gyobb jelentősége. A májusi fénynek. Kun Erzsébet Májusi fények HÉTFŐI HÍREK ­z anyákat minden évben in­tézményesen megünneplik, s az apákról szó sem esik, holott ma, a dolgozó anyák korában, gyakran az apák is anyai fel­adatokat látnak el. — Reggelizzél szépen, kis­lányom, sietnünk kell az óvo­­­ába, — mondom reggel, s etetek, öltöztetek, cipelek. — És anya? ... — Anya nem ér rá. Anya dolgozni ment. Délután némi változással ugyanez ismétlődik. — Uzsonnázzál kislányom, vacsorázzál kislányom, feküldj le kislányom... — És anya? — Anya nem ér rá. Anya értekezik..­. Ma, Anyák Napján a kis­lányom elém állt és elmondta a felköszöntő verset: — Szívemben is rózsa, ke­zemben is rózsa, így köszön­töm apukámat hajnal virra­dóra! — és átnyújtott egy tu­lipánt. — Ma Anyák Napja van. Miért nem anyunak adod a virágot? — Mert téged nagyon sze­retlek. Hiszen te szültél en­gem. Zavarba jöttem. Hogy ma­gyarázzam meg a gyereknek? Végül magyarázkodás helyett­i kategorikus módszerhez fo­lyamodtam: — Tévedsz, kislányom. Té­ged az anyu szült. A gyerek bólintott és így felelt: — És, ha nem ért rá, akkor te... Megszűnt a busz-totó...­ ­ Végre feltűnő táblák jelzik­­az autóbuszok oldal és hátsó­­ablakain a járatszámot. Ezzel­­vége lett annak az időnek,­­amikor a természet viszontag­ságaival dacolok, a szabad ég­­alatt csoportosulva játszhat­niuk a bonyolult busz-totót,­­vagyis formáról, lépcsőről,­­utasok számáról, a vezető és a kalauz arcáról eltalálni "(esetleg számításba jött m­ég a szitok áradata is) hányas ,az „inkognitó“ járat? , Megszűnt a busz­ totó, „tu­sira" megy az utas, azaz men­­nyre, ha a táblákkal felszerelt­­ kocsi nem vágtatna el a meg­­­álló orra előtt... ! Kedves vezető kartárs! Áll­­­jon meg néha, mert gyenge 'vigasz, hogy megállapíthatjuk, 'hányas busz robogott el az * orrunk előtt! 1 Ny. A. A pék is szeret éjszaka aludni!­­ A reggelihez a friss sütemény ízlik! Egy dilemma - egy javaslat Néhány héttel ezelőtt az ÉDOSZ és az Élelmiszeripari Minisztérium közösen elhatá­rozta, hogy a pékek minden­fajta éjszakai munkáját meg­szüntetik. Azaz, a péküzemek nem süthetnek éjszaka. Az éjszakai sütés megszün­tetése folytán a sütők most reggel öt órakor kezdenek. A dagasztás egy óra, a formálás fél óra, sütés ugyancsak fél óra. Már reggel hét óra és a friss sütemény még mindig csak a pékműhelyben van. De már az üzletek előtt tömegek j­árják a meleg kiflit, zsem­lét és a kenyeret. Fél nyolc és nyolc óra között érkezik az első szállítmány. Akik meg tudják várni, azoknak vagy jut belőle, vagy nem. Kilenc óra után már nincs semmi baj, rendszeresen ér­keznek a finomabbnál fino­mabb sütemények. Sőt, még délután két órakor is lehet meleg süteményt és kenyeret kapni az üzletekben. Tehát a nappali sütésnek igenis van­nak előnyei. — Nagyon örülünk, hogy nem kell állandóan éjszaka dolgozni, — mondotta Németh György, az újpesti 402-es szá­mú péküzem sütősegédje. 1930 óta dolgozik forró kemencék mellett s eddig mindig éjszaka. — Sajnos nem örülünk, hogy megszüntették az éjsza­kai sütést, — hallottam László Jenőnétől, a 79/10-es számú péküzlet vezetőjétől. — 25 éve dolgozom ebben a szakmában, s mindig kaptunk reggel friss árut, most azonban nem. Tehát az új rendeletnek a pékek örülnek. (Kb. 15.000 ember.) Az eladók és a vevők bosszankodnak. (Kb. hétmillió ember). Már-már úgy­­hittük, hogy a probléma megoldhatatlan, ami­kor találkoztunk Kocsó István IV. kerületi minőségi közért­ellenőrrel. — Budapesten, általában a kerületekben nyolc-tizenkét sütőüzem dolgozik. Ha csak minden kerületben — heten­ként váltva — éjszakai mű­szakban egy üzem süt kenye­ret, egy pedig süteményt, már megoldódott a kora reggeli frissáruhiány. Többre nincs is szükség, mert nyolc órára már a nappali műsza­k is tud friss árut küldeni a boltokba. Ez annyit jelent, hogy min­den üzemnek egy hónapban egy hétig éjszakai műszakot kellene tartani. Ezt talán a pé­kek is szívesen vállalják és a Belkereskedelmi Minisztérium is beleegyezne. Gépet romboltak, hogy­­ lophassanak! "A Magyar Vegyiművekben százezer forintos kárt okoztak a szesztolvajok­ ­ A Magyar Vegyiművek ibrómetil-üzemének dolgozói­­egyik reggel megdöbbenve ta­pasztalták, hogy a hűtő-­­ kompresszor rézcső vezetéké­ből az éjszaka folyamán isme­retlen tettesek kitörtek mint­­­egy méteres darabot. A meg­rongált gép miatt az üzem­részben két napig szünetelt a­­termelés.­­ A XVII. kerületi rendőr­ikapitányság nyomozói hamaro­­­san kézrekerítették a tettest: a lopás miatt már kétszer bün­tetett Kimmel Jánost, aki ez­úttal sem tagadta meg önma­gát. Most is lopott, csak elő­zőleg gépet rombolt, hogy lop­hasson. A hűtőkompresszorból kitört csodarabra szeszlopás­hoz volt szüksége. Hévízi Ist­ván kazánházi dolgozó és Virág István éjjeliőr segítségével ugyanis még az éjjel a gép­rombolás után „megszívta“ vele a gyártelepre érkezett fi­­nomszeszes tartálykocsit. 1957. május 6. hétfő Mi a DIVAT? HOGY KÉSZÜL a divat? selyemhatású szaténkarton Nagyon divatosak a kartonba készült bő, kivágott ruhák,­­ kétrészes karton és vászon kosztümök. A bő, húzott, fod­ros nyári ruhák alá e­lsőszok­nyát is viselnek, ez még job­ban kihangsúlyozza a nőiessé­get és karcsúsítja a nő dere­kát. Hogy készül a divat Buda­pesten? — tesszük fel a kér­dést a legilletékes­ebbnek Ná­dor Verának, a Ruhaipari Ter­vező Vállalat tervező osztálya vezetőjének. — A tervezőosztályon a munkatársak közösen állapod­nak meg minden egyes divat­­vonal kiválasztásában. A raj­zokat közösen beszéljük meg és csak azután adjuk a model­lező­ szabászoknak. Ők elkészí­tik az első mintadarabokat, és­t ha a bel- és külkereskedelem illetékes megbízottai elfogad­ják, akkor a szabász részleg el­készíti az első középméreti modellt és a szabásmintát, fi. vállalat a modelleket szezon előtt már legalább egy félévvel elkészíti A Ruhaipari Tervező Válla­lat nemcsak a belkereskedelem részére dolgozik, hanem a MODEX részére is. Most állít­ják össze a gyönyörű export­kollekciót. A ruhadarabok rö­videsen külföldön hirdetik . magyar tervezők és a magya szabászok nagyszerű munká­ját. Készülődnek már a Nemzet­közi Divatkongresszusra is melyet júniusban rendeznek a Szovjetunióban. A Szovjet­unión kívül ezen a kongresszi­son részt vesznek a népi de­mokratikus országok. Buda­pesten rövidesen a nagyközös­ség elé kerül az a kollekc, mellyel Magyarország ter­vezői szerepelnek. Reméljül hogy tervezőink, szabászati­ alkotásai ez alkalommal is ol­csőséget szereznek a magya divatnak. Pálinkás Magda — „Milyen gyönyörű az idei nyári divat!" — kiáltanak fel a nők elragadtatva a szakmai- és üzemi divatbemutatókon. — „És nem is drága, — álla­pítják meg titokban a férfiak, — mert­ főleg kartonból ké­szül __ A nyári ruhák legkedveltebb anyaga a karton, különösen a

Next