Hétfői Hírek, 1957 (1. évfolyam, 1-35. szám)

1957-05-06 / 1. szám

.◄ Egy munkásanyához ! Megfájdítottad a szívemet, kedves. Kerek, gyerekes arcod felém fordult, a hat kislányod közötted álldogált, egyik a kezed fogta, másik vízért susogott.­­ 4 A virágosasszony a közelben volt. 3 Nők napját ünnepeltük. Egyik lánykád 4 kicsiny hóvirágcsokrot hozott. 4 És nem neked, a jó anyának,­­ nekem, nyújtotta oda. Nekem adta, arcomba pír szökött! Fogtam a csokrocskát , két kézzel, láttam, mosolyogsz felém. 3 Ó, minden virágot néked adnék, néked, ki hat gyermeket hoztál a világra, 3 és büszkén mondtad: mindenük megvan, 1 jobban, mint azé, ki egyet nevel, mert itt a gyárban dolgozol, pedig apjuk 2 is keres. De csak értük, mutattad, és a kerekszemű, 3 bámész kis sereg itta a szavad. Értük csak — ^ így mondtad nekem, ^ Kislányok, orgonasípok, élet csudálatos 5 dallama száll felőletek. Anyátok keze 5 tömpe és a munka érdessé tette tenyerét. 4 De oly gyengéden fut végig fejeteken, mintha bársonypuha és pihekönnyű­­ volna e kéz. 3 Feleljetek vissza e nagy szeretetre 3 Csengő nevetéssel, dallal, erővel, tisztasággal­­ és boldogan. Legyetek boldogok hát, * szépek, mint a korai hóvirág, illatosak,­­ mint a tavaszi szél és termők, mint anyátok, a ki e világra hozott és ölelő karjából sose enged el. Szedjétek le az összes hóvirágot minden tavasszal és borítsátok erős ölébe, szívére terítsétek, amíg csak él. Ő az igazi asszony, az igazi ünnepelt. Anyátok, mindnyájunk anyja, megtestesült, tiszta szeretett Balázs Anna 4 ESPERANZA Török Tamás drámája azt vési a néző lelkébe, hogy re­mélni kell. Az Esperanza köl­tészetének és­­ tragikumának forrása az, hogy benne a re­ménytelenek remélnek. Esz­ter, a gyógyíthatatlanul beteg asszony az életben reményke­dik. Máté Kálmán, a tehet­ségét olcsón elaprózó mérnök, Dél-Am­erika nagy lehetősé­geiben, Kiss Mihály, a hazul­ról csaknem három évtizede elvándorolt munkás abban, hogy otthon talán mégis él a fia, akinek csak halálhíre jött utána a hazátlanságba. Igen, az Esperanza hősei fájdalma­san, vagy őrült módon remél­nek. Az író bravúrosan ábrá­zolja, hogy alakjai Arany János szavainak zenéjével együtt őrzik a giccses ma­gyarkodást, a hamis honfikút is. A masszire szakadtak két­ségbeesve kapaszkodnak anya­nyelvükbe, amelyből itt az óceánon túl egyre jobban ki­­csorbulnak a betűk, összetör­nek a szavak és a fogalmiak. Ugyanezzel a tragikus mozdu­lattal nyúlnak az idegen élet illúziói után, s káprázatosat kergetve, vélt igazságokat bi­zonygatva, akarnak kibújni a ■hazátlanság állapotából. És egyre kegyetlenebbül táplálja őket a remény. Marja a pénz reménye a tőkepénzes arany­iíjat, a színésznek pedig egyet­len bizakodást, hogy a honta­lanság: a halál. Két évvel ezelőtt, a szegedi színházban láttam először ezt a drámát, más címmel és csc­­hovosabb fogalmazásban. Az­óta az író 1®, meg a történe­lem is sokat dolgozott a ha­zátlanság­ tragikus térné­ján. Az eltelt két esztendő, ha az író hozzá sem nyúlt volna kéziratához, akkor is megvál­toztatta­­ volna a dráma légkö­rét. Az író azonban — a tör­ténelem roppant átdíszlete­­zése közben — a krónikás ösztönnek és a színház idő­szerű követelményeinek en­gedve, javító tollal é® rendet teremtő piros ceruzával be­avatkozott saját művébe. Drá­máját ezzel elsősorban a jobb s /í­n padj­­ai illeszkedésben , bi­zonyos korszerűsítésben végh­­et­te meg. A javító érlelés a­erepeket valóban játszha­­tóbá és hatásosabbá tette, a dráma írói szövegét viszont megsértette, stílusába­­ idegen elemeket kevert. A szab­dalfis, és a részletek felőli látásmód az­­ előadáson is meglátszik. Legtöbben szerepet játszanak, anélkül, hogy a drámát élnék. A színészek nem a mű egészé­nek gondolati és élményanya­gából vesznek lélegzetet, ha­nom csak saját szerep-lehető- Gé Éjeikből. Mindez azért figyeln­ b­e­,i­tó, mert a Néphadsereg Színháza — hála és öröm! — úgynevezett parádés szerep­­osztásban vitte színre az Espe­­ranzát. A jó színészek több­nyire jól játszanak, de ját­szanak, és nem élik az időt, a környezetet, az összefüggé­seiket, nem a dráma síiklán járnak, hanem a színpad par­kettjén. Bulla Elma tud legjobban elszakadni etitől a színpadias­ságtól, igaz, hogy a dráma is neki nyújt legtöbb lehetősé­get arra, hogy az író gondo­latmenetét kifejezze. Ajtay Andor fölényesen, sőt túlsá­gosan is fölényesen oldja meg a színész szerepét. Hogy úgy mondjam, ízelítőt ad abból, hogyha nagyobb kedve lenne, hogyan játszaná Máté Imrét A legnehezebb feladaton Sza­kács Miklós és Ruttkai Éva osztozik, ők képviselik a drá­ma ellencselekményét, de nincs meg a drámájuk sem egymással, sem Eszterrel kap­csolatiban. (Ezért hat hamisan az a jelenet, amelyben Judit szinte nevetségesen önmaga szájára ütve, elkottyintja Esz­ternek, hogy meg kell halnia.) Bánhidy László szépen mond­ja el a szilveszteri fél­köszön­tőt, de egyébként ő is gyak­ran nyúl a kézenfekvő sablo­nokhoz. A dráma egyik mel­lé­ki­­­gur­áj­át, Gondos Antalt, Pándy Lajos az előadás laza stílusától elütően, nagy szen­vedéllyel játssza és az íróilag oly remek elgondolású szil­veszteri mus­iban Ő jut el leg­inkább a groteszken tragikus és megrendítően komikus ki­­látástaalanság ábrázolásáig. Deák Sándor rokonszenvesen buta, és korlátoltságában saj­nos hátborzongatóan tipikus magyarja, a dráma java sze­repei közé tartozik. Jót is játssza. Elza néni felesleges szerepében Péchy Blankát látjuk színészi­leg korrekt esz­közökkel vergődni. Szendrő József, az előadás rendezője jó színekben és hatásokban gondolkozott, de a jeleneteket drámává kovácsolni nem tudta. Török Tamás drámája két évvel ezelőtt is, ma is ízlése­sen hatásos, szép pillanatokat csillantó, érdekesen és meg­­rendítően időszerű, íróilag vannak maradandó értékű je­lenetei, így a színész nagy mo­nológja, Eszter búcsúja, a kár­tyázó magyarok ábrázolása stb. Szép az Esparanza-szim­bólum is. A hajó, amely hozza és viszi a magyarokat a világ tévéin és amelynek szívbe­­markoló neve: Remény. Gyárfás Miklós 104 512 nézője volt négy nap alatt Padanestsn a­­ Baka­ruhában“ című új magyar filmnek. ajusi filmújdonságok A hónap hátralevő részében előreláthatólag a következő fil­mek bemutatójára kerül sor filmszínházainkban:­­ Tavasz a kisvárosban (szov­► jet). Fiatal tanítónő és egy na­► gyon szerelmes, fölöttébb fél­tékeny fiatalember története. ( Nevetés a paradicsomban tangói). Egy különös végrende­let rendkívüli feladatok elé ál­­l­­ít­ja az örökösöket. Fordulatos, s mulatságos história. I Varsói szirén (lengyel). A I színes film Vars és Száva sze­­relmét, Varsó keletkezésének a legendáját meséli el. d Ők­ voltak az elsők (magya­­­rul beszélő szovjet). A Kom­­dszomol születésének küzdelmes­­ napjait eleveníti fel. d Olmer bűne (csehszlovák). Egy­­ züllésnek indult egyetemi hall­­tgató és egy tisztító, nagy sze­­drelem története. d A boszorkány (francia). Fia­­t­­al mérnök ... erdei boszor­­d leány gyönyörű leánya ... sze­­drelem... romantika. A fősze­­­repben: Marina Vlady. d­e siker útján (szovjet). Egy d csodálatos zenei tehetséggel d megáldott árva fiúcska hánya­­dzott sorsa.­­ Árnyék (lengyel). Három ti­­­tokzatos történet, egy közös — d és nem kevésbé titokzatos — d főszereplővel. HÉTFŐI HÍREK ­ Májusi revü a jégen A párizsi jégrevü három vi­lághírű sztárja, Nadine Da­mien, Inge Froideval művész­nők és Virtanen Mikko együt­tesével szombaton este telt ház előtt nagy sikerrel mutat­kozott be a Fővárosi Cirkusz­ban. A revü látványos és érdekes műsorából külön említést ér­demel Mikko Virtanen fantá­zia-tánca és két vidám, kacag­tató jégburleszk: a bikaviadal és két háziasszony pörleke­dése.­­ Filmművészeti kör alakul e hét péntekén a Kossuth Klubban. A kör célja: filmmű­­vészeti és filmesztétikai mű­veltséget adni tagjainak, s ily­­módon elősegíteni művelt film­közvélemény kialakítását. E végből a kör megismerteti tag­jaival a világ haladó filmmű­vészetének legértékesebb alko­tásait: havonta két bemutatót tartanak, első alkalommal a „Vissza az úton“ című 1940-ben készült magyar filmet mutat­ják be. A bemutatókat — ame­lyeket szakmai előadás vezet be és vita követ — kizárólag a kör tagjai látogathatják. igaz történet ilyis száké sihedecc. Au ifjú, szeiké színész, aki „siheder" szerepekben szép sikereket aratott, az októberi napokban leleplezte 12 év óta gondosan rejtegetett nyilas múltját és felfogását. Szélté­­ben-hosszában hangoztatta a fasiszta jelszavakat. November negyedike után azonban rájött, hogy túl korán vallott szint és feleségét, két gyermekét, vala­mint nagyszámú hitelezőjét hátrahagyva, egy hölgy kísé­retében elhagyta az országot Bécsben két meglepetés érte. Az egyik, hogy a nyugati szín­padok „siheder" szükséglete nélküle is fedezve van; a má­sik, hogy a hölgy, akivel neki­vágott a Világnak, — ortodox izraelita. Ez megrázó dolog egy volt nyilas számára. Vi­szont felemelő tudat, hogy — gazdag rokonai vannak Izrael­ben. Feleségül kell tehát ven­ni, így kell izraeli honpolgárrá lenni. Ehhez azonban valami hiányzott, helyesebben, — va­lami felesleges volt. Színészünk gondolt egy merészet, befe­­küdt egy bécsi klinikára, koz­metikai műtétnek vetette alá magát, amely alkalmassá tette őt arra, hogy ne csak lelkileg, hanem testileg is áttérhessen a zsidó vallásra. Kivándorlásának története természetesen eljutott Buda­pestre is, egyik legnépszerűbb komikusunk füléhez, akinek az ifjú siheder 400 forinttal maradt adósa. Így indult útnak Salamon Béla aláírásával a következő sürgöny: „Dékány László testvérnek. Tel-Aviv. Miért nem fizeted meg az adósságodat. Legalább mi zsidók tartsunk össze. 1057. május 10. hátfő Palló Imre nyilatkozata a Hétfői Híreknek az új operai szerződtetési rendszerről Vasárnap délelőtt dr. Palló Imrével, az Operaház igazgató­jával beszélgettünk. AZ Opera­ház kényes, s napjainkban oly sokat vitatott kérdéseiről Paló Imre így nyilatkozott:­ ­• Bár kezdő operaigazgató vagyok, nem tagadom, — és eme kezdő­ mivoltomat orrom alá is dörgölték a minap, az egyik újságban! — mégis en­gedjék meg, hogy az Opera­házról s annak problémáiról beszélni merészeljek. A bátor­ságot erre nem csupán abból merítem, hogy immár negyven esztendeje énekelek az Opera­ház színpadán, hanem abból a jelenségből is, hogy mások még bátrabbak: néhány havi operába­ járás után, kezdő toll­forgató létükre, ítéletet mon­danak az Operaház kényes élet­­kérdéseiről. — Negyven esztendő nagy idő, alkalmam volt megtudni: hol szorít a csizma? Az Opera­ház bajainak gyökerét egyet­len ponton ragadhatjuk meg. Nem lehet egészséges művészi fejlődés ott, ahol a művészek állandó jogbizonytalanságban élnek. Fejük fölött hajszálon függ Demoklesz kardja: a két­hetes felmondás! Az énekes rendkívül érzékeny testi-lelki organizmus. Hogyan tervez­zen, miként lendüljön neki a tanulásnak és honnan szerez­zen művészi perspektívát, ha bármely percben elvesztheti maga alól a talajt, az opera­színpadot? — Csak egy módon segíthe­tünk. Az önbizalmat, a becs­vágyat, a felelősségérzetet és az önfegyelmet egyetlen eszköz adhatja vissza: a szerződtetési rendszer. Ez biztosítja egy-két, vagy három esztendőre a mű­vész létét az Operaházban. A művésznek tudnia kell, meny­nyi ideje les­z tanulni, fejlődni, terveket építeni. A színvonal ragyogó hídjának egyik pillére a művész biztonságérzete, másik pillére pedig a meg nem újított szerződés fegyvere az igazgató kezében! A művész lélegzethez jut és biztosított esztendőket lát maga előtt, de ugyanakkor­ tudja: amennyi­ben nem használná ki ezeket az éveket , szerződését nem fogják megújítani. Az am­bíció megnövekedése, a lendület fo­kozódása kihat majd az Opera­­ház más munkaterületeire is. Mindenkinek tudnia kell, —­ még a magamfajta kezdő igaz­gatónak is —, hogy minden operaház a művészekkel áll vagy bukik! — A szerződtetési rendszer követelését nem én találtam ki. A magánénekesek másfél esztendeje szorgalmazzák már, írásban és személyesen tár­gyaltak ez ügyben az igazgató­sággal, a minisztériummal, a miniszter személyével és a Mi­nisztertanács elnökével. Így hát ezt a követelést nem mint igazgató, hanem mint régi ma­gánénekes ismerem. És most eljutottunk odáig, hogy az igaz­gató és a művészek végre egyet akarnak! — Ez nem egyszerűen bér­­kérdés, hanem művészi prob­­léma. De ha egyszerűen bér­kérdésnek tekintjük, ekkor sem vitatható — legalább jó­zan ésszel nem vitatható —, hogy a kéthetes felmondásnál jobb és biztonságosabb, ha val­­akinek az egzisztenciáját több évre biztosíta a serződés. Ha pedig a szerződést nem újít­ják meg, ha valaki nem vál­totta be reményeinket, akkor­­ az Operaház színvonalának emelésére szolgáló fegyver a szerződés meg nem újítása. Igen ám, de fél évvel előbb ér­tesítjük az ilyen művészt, fél esztendeje jut arra, hogy elhe­lyezkedjék, nem pedig két hét! —■ Más a prózai színházak művészeinek helyzete. Előttük ötven színpad kapuja áll nyit­va. De Operaház csak egyet­­lenegy van. Hogyan helyez­kedik el az Operaházból — különösen az évad derekán —• elbocsátott énekes? A jó szak­munkás találhat új munka­helyet, az Operaház elbocsátott művésze hót keresse? — Művészi és szociális okok­ból egyaránt meg fogjuk való­sítani a szerződtetési rendszert. Erre a Munka Törvénykönyve is jogot ad. Az érdekeltek egy­hangúlag követelik. A nagy­­közönséget pedig az érdekli, hogy mennyire tudjuk a jövő­ben felemelni előadásaink szín­vonalét. Ha az eredmény az lesz, hogy művészi produkci­ónk jelentősen emelkedik ér­tékben és szépségben ak­kor a nagyközönség is helyes­nek tartja majd eszközeimet, amelyekkel az eredményeket elértem. Legfőbb eszközöm pe­dig nem más, mint a szerződ­tetési rendszer. Árokházi György Vasárnapi telefonjelentés a cannesi filmfesztiválról Cannes, május 5. A fesztivál második napján, szombaton délelőtt Cannes pol­gármestere fogadást rendezett egy romantikus fekvésű kis szigeten, mintegy negyedórá­nyira a várostól, ahová apró motorosihajók szállították a fesztivál résztvevőit. A magyar delegáció délután látogatást tett a szovjet filmküldöttség­nél, s ez alkalommal baráti megbeszélést folytattak, egye­bek közt az első szovjet—ma­gyar közös produkcióban ké­szülő film terveiről. Délután mutatták be a „Béke völgye“ című jugoszláv fil­met, amely két kisgyermek és egy bujkáló néger pilóta ka­landos történetét meséli el a második világháború idejéből. A késő esti órákban került be­mutatásra az „Agglegények estélye“ című amerikai film, a tavaly nagy díj­at nyert „Marty“ készítőinek új alko­tása. A mindennapi életből vett, egyszerű kis történet — egy fiatal férj veszélyes „­ki­ruccanásáról“ és megtéréséről — lényegesen jobb az ameri­kai átlagfilmeknél. Ma, vasárnap délelőtt „A föld“ című bolgár filmet vetí­tik, este pedig „A negyven­­egyedik“ című szovjet filmal­kotást. Ennek kísérőfilmjeként mutatják be a „Bölcső“ című magyar kisfilmet. Éjfélkor a Carlton-szállóban a szovjet de­legáció fogadására hivatalosak a fesztivál résztvevői. A „Két vallomás“ bemutatójára hétfőn délelőtt és kora délután kerül sor. Palócz Éva Tények, tervek, vágyálmok a színház­i világban TÉNY, hogy az idei színházi évad végére — az évtizedes szokásoktól eltérően, — írók és színigazgatók olyan tiszt­­­teletreméltóan „hajráznak“, mintha a magyar színjátszás és drámairodalom becsületé­ért kellene versenyt futniuk. TÉNY, hogy az elkövetkező másfél hónapon belül öt új magyar darab­­kerül bemuta­tásra. A nemes vetélkedésben a Néphadsereg Színháza indult elsőnek, Török Tamás „Espe­ranza“ drámájával. Május 14- én Németh László Széchenyi­jét mutatja be a Madách Szín­ház Kamaraszínháza. Fej-fej mellett halad a szegedi és a miskolci Nemzeti Színház, mindkét darab szerzője Baráti Géza. A szegedi bemutató: Bástyasétány 77. Miskolcon: A pókháló kerül közönség elé. Hubay Miklós Egyik Európa című színművének 16.-i bemu­tatójára már javában folyik az elmélyült készülődés, s ezzel egyidőben próbálják a Jókai Színházban Vészi Endre Fe­kete bárány­át. A Nemzeti Színházban né­hány nappal ezelőtt olvasta fel Karinthy Ferenc Szellemidé­zés című színművét, amely előreláthatólag a következő évad első bemutatói között sze­repel. A TERVEK azt bizonyítják, hogy színházi életünk feléb­redt „csipkerózsika“ álmából. Nyoma sincs a nyárba hajló ellaposodásnak. A Nemzeti Színház máris készülődik Az ember tragédiája margitszigeti előadásaira, de előbb még be­mutatja Nagy Ignác több mint száztíz éves, ma is időszerű víg­játékát, a Tisztújítást. A Ma­dách Színházban Greguss­y Zol­tán rendezésében kerül műsor­ra, Steinbeck Egerek és em­­berek-je, a Néphadsereg Szín­házban újra játsszák a Cyra­­nót Szakács Miklóssal a fő­szerepben, a Hunyadi új cím­­szereplője: Deák Sándor. Végül beszéljünk a vágyál­mokról. A Színész Szakszerve­zet vágyálma, hogy a SZOT segítségével létrehozza a nappali színész szanatóriumot, ahol reggeltől előadásig ápol­ták a rekedtségben, kimerült­ségben szenvedő művészeket, pestieket, vidékieket egyaránt. VÁGYÁLOM, hogy a követ­kező évad szervezése, az új igazgatók kijelölése és a társu­latokban végbemenő esetleges cserék, kisebb megrázkódtatá­sokat okoznak majd művészi kö­rökben, mint a szokásos évi átlag... VÁGYÁLOM, hogy ez év­ben a Művelődési Minisztérium Színházi főosztályának vezető­je nem megy éppen akkor kül­földi tanulmányútra, amikor a legnagyobb szükség volna a je­lenlétére. Mert sajnos évek óta ez történik... Nyerges Ágnes „PARIS SUR GLACE" PÁRIZSI J­ÉGRE VU FŐVÁROSI NAGYCIRKUSZ májusi műsora. A nagy érdeklődésre való tekintettel felhívjuk az üzemi közönség­­szervezők figyelmét, hogy jegyigényléseiket VI., Nagymező u. 49. sz. alatti közönségszervezői irodánkban sürgősen adják le

Next