Hétfői Hírek, 1962 (6. évfolyam, 1-52. szám)

1962-01-02 / 1. szám

Új művének budapesti bemutatójáról és legközelebbi terveiről nyilatkozik Kodály Zoltán Az új év alkalmából felke­restük Kodály Zoltán kétsze­res Kossuth-díjas művészün­ket, a kiváló zeneszerzőt, és megkértük, válaszoljon kérdé­seinkre. A művész friss erőben, egészségben az elmúlt héten ünnepelte hetvenkilencedik születésnapját. Külseje azon­ban rácáfol erre az évforduló­ra. Szemei fiatalos fényben csillognak, szavai lendületesen szárnyalnak, amikor kedvelt témájáról, a zeneművészetről beszél. Dicséri az Állami Hangversenyzenekart, amely ezekben a napokban a Szov­jetunióban vendégszerepel. S méltatja dirigensét, Ferencsik Jánost, akinek kiemelkedő sze­repe van abban, hogy a ma­gyar zeneművészetet külföldön is a nemzetközi zenei mezőny élvonalában tartják számon. Arról azonban szerényen hall­gat, hogy karácsony első nap­ján Leningrádban, milyen ha­talmas sikerrel szólaltatták meg a magyar vendégművé­szek a Háry-szvittet, s ami­kor erre tereljük a szót, csak ennyit válaszol: ,„Na igen, valóban elismerésre méltóan szerepeltek.” Arra a kérdésünkre, hogy legújabb művét, a Luzerni Ünnepi Játékok alkalmával bemutatott C-dúr Szimfóniát, amelyet a magyar rádió is közvetített augusztus 25-én, vajon mikor hallhatjuk Buda­pesten is, ezt válaszolta:­­• Ez év tavaszán, valószí­nűleg május havában, szimfó­niámat az Operaház tagjaiból alakult Filharmóniai Zenekar fogja bemutatni, Ferencsik János vezényletével. A kése­delem oka az, hogy a kottá­kat csak most tudtuk meg­kapni Luzernból, az Ünnepi Játékok rendezőségétől. — Megfelel-e a valóságnak az a hír, hogy Yehudi Menu­hin számára hegedűversenyt komponál? — Erre a kérdésre csak egyetlen szóval válaszolhatok: igen. — Az új alsófokú zeneokta­tás alapjában véve az ön el­gondolása alapján valósult meg oktatási tervünkben. Elé­gedett-e gyakorlati végrehaj­tásával, és lát-e még esetle­ges javítani valót? — Sajnos, éppen most redu­kálják az anyagot, túlterhelés címén. Én viszont éppen azt látom, hogy ott van a túlter­helés, ahol kevés az ének. Ahol a sok énektől felfrissül­ve fognak hozzá a többi tan­tárgyhoz, ott könnyebben és jobban tanulnak. — A zenei világot élénken foglalkoztatja: milyen új mű-­vén dolgozik? Mosolyogva mutat egy ma érkezett levélre: — Nem hiszem, hogy erre a felkérésre nemet lehetne mondani... A Londoni Szim­fonikus Zenekar a jövő év­ben ünnepli 60 éves jubileu­mát, s erre az alkalomra négy zeneszerzőt kértek fel, hogy új kompozíciójukkal járulja­nak hozzá az ünnepi hang­versenyhez. Sosztakovics, Brit­ten, Copland zeneszerzőket, és engem. A dolgozószobában, ahol be­szélgetünk, két zongora áll. A falakon, a polcokon, minde­nütt könyvek, könyvek. És kották, rengeteg kotta. Az ut­ca lármás fortissimója nem hallatszik ide, ebbe a zsalu­­gáteres halk művészszobába, ahol a Székelyfonó, a Felszál­lott a páva, a Karádi nóták, a Toborzó csodálatos szépségű melódiái születtek. És ebben az áhítatos, békésen nyugal­mas környezetben önkéntele­nül is felvetődik a kérdés: — Bízik-e ön abban, hogy meg tudjuk őrizni a békét? Kodály Zoltán emelt han­gon válaszol: — Minden fejlődésnek élte­tője és alapja: a béke. Alkot­ni, termelni csak békében le­het. A latin közmondás, amely szerint „Inter arma silent musae” — a fegyverek között hallgatnak a múzsák —, ter­mészetesen a zeneművészetre is vonatkozik. Hiszek abban, hogy a népek milliói megőrzik a békét, a legdrágább kincset, mely az emberiség boldogulá­sához vezet! Herczeg Kálmán T­­endégünk a nagy mulattat­a­tó. Ugye ismerik a hazai Vendéglátást, viszontagságaival egyetemben? Ő is túl van már m­indenen: színész kollégái el­halmozták különös ajándékok­kal (egyik színművésznőnk például a saját hangját meg­örökítő édes-bús ajándékle­mezzel lepte meg), amelyet vállalni, fogadni, győzni kell. Négy hete vendégszerepel ná­lunk. Harminc napja „főzik”, hogy ezt vagy azt a színdara­bot nézze meg, még erről, vagy arról a színésznőről mondjon bírálatot (?). Éjsza­kánként a Fészek Klubban ba­ráti találkozókat szerveznek számára; délelőttönként a vá­rossal ismerkedik. Közben ugye fel is lép. Közel két és fél órát tölt egyvégtében a színpadon... De hát mikor pihen?­­­ Parancsoljanak — mondja­­kissé fáradtan, amikor előre megfontolt szándékkal mi is sziciny, maradék szabad ide­jétől akarjuk megfosztani. — Ön, kedves Arkagyij Rajkin, most már egyedül is eligazodik itt, Pesten, ahol mosolygós emberek integetve ■„Valami van...” felkiáltással köszöntik (az ön által utánoz­hatatlan charme-mal, tört ma­gyarsággal előadott jelenetére célozva), — mondja el itteni benyomásait, tapasztalatait. Kérem, ne legyen tekintettel­­senkire, semmire. Ilyenkor, szilveszterkor az emberek nem s­értődékenyek süt a leutalód­lóbb élcekért, tréfákért is azon nyomban megbocsáta­nak. Csend. Rajkin rám néz, az­tán hangja elvékonyodik, szemöldöke felhúzódik és eny­­nyit mond: — Csak szilveszterkor? Ez Rajkin! Újra kérdezünk mégis, mit látott? — Nagyon kevés időm volt, keveset láttam. Inkább csak játszottam. A pestiek humor­értő, tehetséggel, szellemmel megáldott emberek... Kiderül, hogy mégis tud rólunk egyet-mást, nem is ke­veset Dicsér. Kovács Margit­ról, a keramikusról beszél, aki „lenyűgözően” tehetséges; politikai kabarénkról, a Vi­dám Színpadról, ahol „fé­szekalja tehetség” van együtt; a rádió szimfonikus zenekará­ról, amelyet nemrégiben Kond­­rasin vezényelt; Honthy Han­náról, aki verhetetlenül a leg­népszerűbb ... (De mert Pest az Pest, nem maradhat sokáig titok Rajki­­nék magyarországi vendégsze­replésének néhány részlete sem. Megtudjuk — természe­tesen nem tőle, mert ő ilyes­mivel még szilveszterkor sem rukkol ki —, hogy egy egy­szerű, de szemfüles közönség­­szervező fedezte fel őt A ma­­gyar közönség számára. Tár­sasutazóként járt a fehér éj­szakák városában, Leningrád­ban, és „maszek" alapon vette fel a kapcsolatot Rajkinnal, s az ő segítségével tanulta be Rajkin egyik legsikeresebb számát, a rigolyás úr politikai megjegyzéseit az évszakokról („Valami van”). Amikor aztán a magyar hangversenyrendező szervek hivatalosan is csata­sorba álltak, „valami” kide­rült, mégpedig a bátortalan­ság. A mi előrelátó, próféta lelkű rendező szerveink ugyanis nem mertek tíznél több előadást vállalni (!), ké­sőbb ezt is nyolcra csökken­tették. S csak az utolsó pilla­natokban, a már sikert sikerre halmozó esték után kerekítet­ték fel végül is tizenegyre az előadások számát. Végül pe­dig előadásai színhelyéül a Bartók-terem kicsiny, játék­­lehetőség nélküli színpadát je­lölték ki. Hogy mindezek elle­nére sikere volt? Sőt, forró és átütő siker? Olyan, hogy csak úgy remegett bele a né­zőtér? ... Pesten ezt is a mi sikerünknek könyvelik el... (Mert ugye, mi ezt előre tud­tuk?!) — Ilyenkor szilveszterkor nálunk... — igyekszünk to­vább inspirálni. #*I­gen, akkor elmamtak «0» szilveszteri történetet. Egy hi­vatali lépcsőházban találkozik két ember. Az egyik felül áll, a másik lejjebb. A lépcsőhá­zat úgy építették, hogy aki alul áll, mindig felfelé néz. A felül álló ezt gyakran észre sem veszi. Hiszen egyebek kö­zött ő a főnök is. December 31-én azonban csoda történt. A felül álló nemcsak észre­vette beosztottját — aki kö­vetkezetesen alul állt —, ha­nem el is beszélgetett vele. Felesége, gyermekei felől kér­dezősködött. Sőt, az a máskor szinte elképzelhetetlen dolog is megtörtént, hogy felajánlot­ta: töltsék együtt a szilvesz­tert. Aztán együtt ültek, és szinte észre sem lehetett már venni, hogy melyik a főnök és melyik a beosztott. Olyan na­gyon egyformák voltak. Mon­danom sem kell, hogy ez a helyzet nem tartott sokáig. A főnök kiadta a parancsot: a poharakat színültig tölteni! A teli poharakat fenékig kiinni! Remek fickó vagy, értesz a dolgokhoz — nyugtázta a fő­nök beosztottjának igyekeze­tét. Hogyne értenék, amikor veled iszom! — replikázott a beosztott, és csuklott egy te­kintélyeset. Ebből a csuklás­ból azonban vihar támadt. A főnök kikérte magának, hogy beosztott visszategyin. Amit józan ember a fejében tart, azt a részeg ember ki­mondja — folytatta a beosz­tott. Szó szót követett, végül a főnök elragadtatta magát és beosztott szilveszteri vendégét kipenderítette a hátsó lépcsőn. Másnap leminősítette küldönc­nek, aztán házmesternek, vé­gül fűtőnek. Nyáron el akarta bocsátani, mert akkor meleg van és nem kell a fűtő. Erre persze nem került sor, mert közben a főnök butaságának híre bejárta a világot... Hát ilyen tanulsá­gos történet ját­szódott le egyszer, december 31-én. Remélem olvasóik le­szűrik belőle a tanulságot és nem szilvesztereznek soha fő­nökeikkel, mert ha berúgnak, még képesek megmondani a butának, hogy buta... Csak olyan főnökkel tölthetik együtt a szilvesztert, aki tiszteli az embereket és őt is tisztelik... Végül még Rajkin boldog új esztendőt kívánt a Hétfői Hí­rek olvasóinak, amit alá is írt. Íme: — A viszontlátásra — így búcsúzunk, azt hisszük igen széleskörű kívánságnak adva ezzel hangot. Szilveszteri találkozás. ^/2a/kin/tal (sok kérdő- és felkiáltójellel) 3l­an­go­t ijp. (XMaC­^ Szclema ...arra, hogy az új év első színházi olvasópróbáját ked­den tartják a Jókai Színház­ban. Ez alkalommal Brecht Állítsátok meg Arturo Uit című színművét kezdik pró­bálni, amelynek címszerepét Szabó Gyula játssza. A darab Czimer József és Hajnal Gá­bor fordításában, Kazimir Károly rendezésében kerül színre. ...arra, hogy 1962. május 7. és 21. között rendezik meg az ez évi cannes-i filmfeszti­vált A vezetőség tervei sze­rint már ebben az évben is szigorúbb minőségi válogatás alá vetik a filmeket, mint ed­dig. Kevesebb ragyogó kiállí­tású, de tartalmatlan mű ke­rül majd bemutatásra. „.orra, hogy a Basler Nachrichten jelentése szerint Chaplin beszámolt további filmterveiről és elmondotta, hogy két érdekes forgatóköny­vet írt: az egyik filmben Na­póleon, a másikban Eisenho­wer tábornok szerepét játsza­ná. Egyelőre még nem dön­tötte el, melyik filmet készíti el elsőként. „Az egyik szerep­hez túl kicsinek, a másikhoz túl nagynak érzem magamat” — mondotta. HUSZONÖT ÉVE rejti magában a párizsi Pére-Lachaise temető „Colum­­barium”-á­­ban egy dísztelen, szürke falmélyedés Romját Aladár hamvait. Név nem áll a fedőlapon, csak sivár, rideg sorszám. S még az ötjegyű szám sem árulható el, hiszen a nagy magyar kommunista költő a mai Párizsban is, holtában is, száműzött, üldözött. Álnév alatt hamvasztották el szerettei, harcostársai. Ham­vainak helyét csak hozzátarto­zói, egykori bizalmasai isme­rik. Nekik is csupán a sor­­szám szolgál útmutatásul a holtak birodalmában, hol ke­ressék Komját Aladár sírját. De minden év január 3-án, halálának évfordulóján kis csoport zarándokol el a Père- Lachaise föld alatti kriptájába, az urna­tár labirintusába. Vi­rágok lepik el a kopár falat. A költő Párizsban élő hozzá­tartozói, magyar és francia kommunisták, a magyar iro­dalom francia barátai minden esztendőben ott vannak Kom­ját Aladár emlékének áldo­zására. Az emlékezők számára megszólal a költő, ma is élő versei hangzanak fel francia költő barátainak ajkán. A költő halálának 25. év­fordulóján az új Magyaror­szágról, melynek eljövetelében hitt, melynek megszületéséért harcolt, milliók gondolata száll Párizs felé. (mig) Vendégeink lesznek: JÜT­b D. Oisztrah, a drezdai filharmonikusok, a prágai Laterna Magica 1962 kulturális eseményeiből A Kulturális Kapcsolatok Intézetében hozzákezdtek az 1962-es év művészeti és kul­turális vonatkozású esemé­nyeinek lebonyolításához. Az Intézet — az előzetesen aláírt kulturális egyezmények alap­ján —, a most kezdődő évben is igen sok neves külföldi művész és együttes fogadásá­ra, illetve népszerű magyar művészek külföldi útjainak előkészítésére vállalkozik . Gazdag és sokoldalú csere­­egyezményt kötöttünk idén is a Szovjetunióval. Májusban nálunk vendégszerepel a da­­gesztáni Lezginka táncegyüt­tes. Moszkvában áprilisban magyar képzőművészeti kiállí­tás nyílik meg a XIX. és XX. század festészetének anyagá­ból. Ezt a kiállítást orosz és szovjet képzőművészeti kiállí­tás viszonozza, az év utolsó heteiben. A Szovjetunió Kul­turális Minisztéruma és Író­szövetsége megemlékezik Jó­zsef Attila halálának 25. év­fordulójáról, Moszkvában em­lékestet rendeznek. Ugyancsak megemlékeznek a Szovjetunió­ban Ferenczy Károly festő­művész születésének 100. év­fordulójáról. A Magyarorszá­gon vendégszereplő művészek közül első helyre kívánkozik Dávid Ojsztrah neve, aki szep­temberben lép fel a magyar közönség előtt. Magyarország­ra látogat Lev Oborin is. A magyar művészek közül Si­­mándy József februárban, Me­lis György májusban, Székely Mihály pedig októberben több hangversenyt ad és operaelő­adásokban is fellép a Szovjet­unióban. A Csehszlovák Köztársaság­gal kötött egyezmény szerint az Állami Hangversenyzene­kar részt vesz az idei Prágai Tavasz ünnepségein. Buda­pestre látogat a prágai Later­na Magica együttese. Magyar filmszakemberek csoportja vesz részt a Karlovy Vary-i Nemzetközi Filmfesztiválon. A Lengyel Népköztársaságba utazik az Állami Népi Együt­tes és március második felé­ben több előadást tart. Buda­pesten megünnepeljük Józef I. Kraszewski író születésének 100. és halálának 75. évfor­dulóját. A Bolgár Népköztár­saságban bemutatják Doma­­novszky Endre festőművész önálló kiállítását. Magyaror­szágra viszont a Bolgár Rádió Szimfonikus Zenekarát vár­juk. A Német Demokratikus Köztársaságban magyar ipar­­művészeti kiállítást rendeznek. A Drezdai Filharmonikusok Zenekara pedig ősszel nálunk hangversenyezik majd. A lsútvXsz,i6- vzUitefsztere­ A­­z év utolsó napján kö­­szöntötte a Televízió a kétszázezredik képernyőtu­lajdonost, ami a legszerényebb számítás szerint is annyit je­lent, hogy az év utolsó mű­sorát, az óévet búcsúztató há­rom és fél órás tarka műsort mintegy kétmillió néző látta. Ilyen óriási tömegigényt szilveszter napjául, tehát, ami­kor mindenki a legválaszté­kosabb igénnyel foglal he­lyet televízió készüléke mel­lett, fölöttébb nehéz kielégí­teni. A Televízió idei műsorának szerkesztői azonban megfelelő humorista tüzérségi össztűz támogatásával ismét sikerrel birkóztak meg a feladattal. Igaz, tavalyi műsorukat en­nek a csatának hallatlanul fölényes, emberveszteség nél­küli győzelmével oldották meg. Idén viszont, bár — hogy a hasonlatunknál ma­radjunk —, ugyancsak kitűz­hették a győzelmi zászlót, de csak némi visszavonulás, oly­kor emberveszteség árán ... Az elmúlt esztendőben egy intimebb hangulatú, de rend­kívül szellemesen felépített kabaré műsort láttunk. Idén a látványosság, a nagyvona­lúság felé közelített inkább a szilveszteri műsor. Hogy mást ne említsünk, olyan élvonal­beli művészeink, mint a már megjelenésével is fergeteges tapsot arató Gőzön Gyula, vagy Ráday Imre, Bessenyei Ferenc, Greguss Zoltán és mások csupán két-három percre jelentek meg a Vidám Színpadon, a helyszíni közve­títés színhelyén. Ha össze­számláltuk volna az este ki­lenctől, éjfél után fél egyig színpadra lépő művészeket, talán száznál is többen voltak. A műsornak ez a revüszerű pergése komoly és nem is mindennapos vizsgatétel volt Deák István rendező számá­ra, aki a zökkenők nélkül diktálta jó ritmus mellett játékos ötleteinek, képzelet­gazdag fantáziájának erő­próbájáról tett bizonyságot. "T­­elitalálatot a humortöl­­­­tetek az idei műsorban is akkor értek el, akkor re­­megtették meg a rekeszizmo­kat s akkor hatoltak tovább gondolataink irányában, ami­kor hétköznapjaink bosszúsá­gait, életünk javításra váró nehézségeit, vagy éppen ér­telmetlen, lomha és tohonya kinövéseit, kényelmeskedéseit ostromolták. Ilyen volt Kabos László magánszáma. Egy be­csületes kisiparos­­ keserveiről számolt be, aki egyik szemé­vel rendszerünk vívmányait dicséri, mert a sok új építke­zés, a megannyi új lakóház sok-sok „különmunkát” biz­tosít számára, a gyorsan ke­letkező hibák kijavításának formájában; másik szemével viszont azon kesereg, hogy so­kat szidják, korholják, hogy ezzel a lehetőséggel élni is tud ... Nagyon mulatságos volt az a jelenet, amelyben a szilveszteri riportert, alá­bíráló riport készítése céljai­ből az Autóbuszvállalathoz fordul, tovább tessékelik a szerintük — mármint az Autó­buszvállalat szerint — fonto­sabb, bírálatra inkább rászo­ruló területre, így aztán sor­jában megtudhatjuk, hogy a Vas és Edénybolt illetékesei­nek nem az a legégetőbb problémája, hogy vásárlóinak sörnyitó igényét nem tudják kielégíteni, hanem az, hogy évek során a cukrászsütemé­nyek összezsugorodtak; a cuk­rászati üzemek megfelelő ille­tékeseit ezzel szemben a te­levízió műsorát tekintik, mint a leginkább bírálatra szoruló hibát... Kitűnő volt Alfonso biliárd­paródiája kiváltképp pedig an­nak utolsó „fordulója”, amely­ben azt mutatta be, hogy Nyu­­gat-Németországban miként biliárdoznak a hatalom bir­tokosai. A sikeres számok közé sorolhatjuk Kazal László és Rátonyi Róbert kettősét. Ka­zal egy pesti „vadember” volt, Rátonyi pedig a riporter. A riportból kiderült, hogy sok óvintézkedéstől (kapukulcske­­zelés, vendéglői kulturált ki­szolgálás stb.) azért mentesí­tik a pesti embereket, mert civilizációnk még nem érke­zett el a megfelelő fokra. Fris­seségével, mai aktualitásával kitűnően hatott a falusi mű­velődő, pihenő parasztembert bemutató karikatúra, Sinko­­vits Imre és Tompa Sándor előadásában. V­­­égül pedig a műsor legé­v kiemelkedőbb számáról, Szilágyi György egészen kivé­teles virtuozitással megalko­tott balladájáról néhány szót. Ez a vers ragyogó rímképek­ben a Keleti pályaudvarhoz közel fekvő Fehér ökör ven­déglő törzsközönségét veszi, célba és teríti ki. Utószavában pedig a Belkereskedelmi Mi­nisztérium illetékeseihez fo­hászkodik a költő, hogy mi­előbb, de nagyon gyorsan szün­tessék meg ezt az országcsú­­fító borgőzös intézményt A vers előadása, s egyben a nagy műsor konferálása Rátonyi Róbert nevéhez fűződik. Ha a művészetben is külön jelez­nénk vagy díjaznánk a nagy teljesítményeket, akkor ezút­tal is Rátonyit illetné a pálma. Rátonyi olyan motorja a szil­veszteri estéknek (és nem csak a szilveszteri estéknek), hogy nélküle kevesebb, szegényebb lenne a műsor. M­­ég pár szót a kevésbé si­­' ' került számokról: a Ve­télkedő, amelyhez a múlt évi siker után sok reményt fűz­tünk, kielégítetlenül hagyott. A mostani vetélkedés során ugyanis egyenlőtlen felek küz­döttek egymással. Kiváló ope­raénekeseink mellett néhány kevésbé jelentős táncdal­éne­­kes állt a pódiumra, s az egész feleslegesen elnyújtott, megle­hetősen unalmas számban csu­pán Székely Mihály és Gyur­­kovics Mária remek teljesít­ménye és Kellér Dezső játék­mesteri jelenléte nyújtott kár­pótlást. Az új évet köszöntő énekes-táncos finálé az után­­érzet miatt nem hatott eléggé eredetien. Gyenge színvonalon mozgott Demján Edit és Kalló Flórián száma is. Mindent egybevetve, el­mondhatjuk, hogy igen jó ér­zéssel hagytuk magunk mö­gött az óesztendőt, s ebben — egyebek között — tekinté­lyes szerepe van a televízió műsorának is. Bános Tibor t kitu­k­álják a­ Én és a tábornok Angol film Norman Wisdom neve, te­hetsége: fél siker. De csak fél és nem egész. Erről feledkez­tek meg az angol filmvígjáték írói. Úgy vélték, ha a kiváló színészt, mint a katonasággal hivatalból „hadilábon” álló út­javító munkást beléptetik a háborúba, s ott ráadásul né­met tábornoki egyenruhát vi­selő hasonmásával is össze­hozzák — eleget tettek a mű­faj és a siker követelményei­nek. E követelményeket azon­ban túlontúl szűken értelmez­ték. Mellőzték a határozott mondanivalót — a háború- és náciellenesség öncélú játékká satnyult é­s még humoruk üzemanyagából sem futotta másfél órára. tr.

Next