Hétfői Hírek, 1963 (7. évfolyam, 1-52. szám)

1963-09-02 / 36. szám

| I# f/* 4* 7 f Af ff JJ 7 Évadnyitó előadás JT & M Pénztár naponta szeptember 7-én mim iNk 13-tól 19.30 óráig 1 i jő j Születésnapi beszélgetés Czóbel Bélával Nehéz, orrfacsaró festék­szag árad a szentendrei mű­teremszobában. Néhány áll­ványon, meg a földön, az egyszerű, fehérre meszelt szo­ba falához támasztva, új, most készülő képek színei ejtik ra­bul mindjárt a megérkezés pillanatában a látogatót. A sarokban kopottas heverő, mellette kis asztal. Az aszta­lon a pipatórium néhány da­rabja , meg ceruzák hevernek szanaszét, rendezetlen össze­visszaságban. Czóbel Béla „a magyar pik­­túra „nagy örege”, az arcán át­suhanó mosollyal a pályakez­désre, az első sikerekre emlé­kezik és amennyire egy ilyen kurtára szabott beszélgetés csak engedi, élményeinek tár­házából egy-egy világhíresség profilját is igyekszik felsejdí­­teni. — 1902-ben jelentkeztem a nagybányai szabadiskolában és Iványi Grünwald mestertől lestem, tanultam el az egy­szeregyet, a festészet alapmű­veleteit — mondja, s közben rá­gyújt elmaradhatatlan pipá­jára. — A következő év nya­rán előbb Münchenbe, majd Párizsba utaztam, és ez az út annyira kedvemre való volt, hogy a rákövetkező és az az­után következő években is Pá­rizst választottam utazásom végcéljául. 1905-ben ismerked­tem meg Stein Leóval, az is­mert francia műkereskedővel, aki szombati fogadónapjaira is meghívott. Stein nem idő Sebb érdemet tudhatott ma­gáénak, mint hogy ő vásárolta meg először Picasso, Matisse alkotásait. Nála találkoztam először én is Picassóval barát­ságunk kisebb-nagyobb meg­szakításokkal azóta is tartós­nak mondható. Picassót a vi­lág legegyszerűbb emberének tartom. Alkotása lenyűgöző. S ha hozzám például Cézanne sokkal közelebb is áll, Picasso mindig bámulatba ejt kivitele­zésével... Az első párizsi tar­tózkodásom esztendejében lát­tam egy Gawpin-kiállítást, amely számomra valóságos ki­nyilatkoztatás volt. Gaugin, van Gogh és Seurat szinte egy új világot fedeztek föl posztimp­resszionizmusukkal, amelyet persze nyomban nem fogad­tam el, de hatásuk olyan meg­rázó volt, hogy akaratlanul is be kellett hatolnom műveikbe, meg kellett értenem őket, hogy később magam is ebben ez irányban haladjak tovább. — Ki volt a legérdekesebb t­űvész, akivel a párizsi esz­tendők alatt találkozott? — Mind közül talán Modig­liani. Ő volt egyébként az a fiatal festő, áld, ha szükség volt rá — és ez bizony gya­korta történt meg vele — még a kabátját is levetette, és el­adta. Nagy bohém volt és igen nagy egyéniség! Rajzai bámulatosak. Mint ember azonban igen könnyelműen élt, nem vigyázott magára. Ma csillagászati értékűek a fest­ményei, s ha meggondolom, hogy mi, barátságunk első éveiben egyszer azért vesztünk össze, mert kölcsönkért tőlem, én azonban nem adtam... Egy óra múlva a Rotonde-ban ültem Modigliani az ablakon át meglátott, berohant és fele­lősségre vont, hogy miért ülök itt? „Szóval becsaptál!” — hangos jelenetet rendezett Hát ilyen ember volt Modig­liani. Kanyarodjunk vissza Czóbel Bfiláhel--edö-HsútTsap körúlra 80. születésnapját ünnepli. — Hirtelen lettem nyolcvan. Sajnos az első világhábo­rú alatt készített képeim mind elvesztek, így aztán van mit pótolni... Némelykor előkerül egy-egy régi képem és őszin­tén megmondom, elégedett va­gyok ezekkel a korai mun­káimmal. — Milyen epizódokat eleve­nít majd fel a születésnapi poharazgatás közben? — A legegyszerűbbeket meg a legvidámabbakat. Például azt, hogy Párizsban eszten­dőkkel ezelőtt festeni indul­tam. Egyik kezemben­­az áll­ványt, a másikban a kazettát vittem. Szembe jött velem egy idősebb férfi és kajánul oda­kiáltott: „Nem is olyan nehéz ez a festészet... Hány kilót nyom ez?!’’... Itthon Szent­endrén festek a kertben, be­kiált egy fejkendős parasztné­­nike: „Aztán kitelült belőle a heti kosztja?”... De a legked­vesebb talán ez volt: az idén nyáron festek az országút mel­lett. Látom, hogy közeledik fe­lém egy „kollegám”. Állvány­nyal a kezében, láthatóan té­mát keresett. Megállt előttem, ránézett a vásznamra, aztán sugárzó ártatlansággal meg­kérdezte: „Maga hivatásos festő?”... Olyannyira „hivatásos”, hogy húszéves fejjel már részt vett a párizsi Champ de Mars-i szalon kiállításán, és azóta, hatvan esztendőn át nevét — egy­ nem éppen ideillő, de ér­zékletes szóval — „jegyzik” a párizsi művészvilágban. Szé­dületes karrier ez, s értéke megnő, ha hozzátesszük: az a kirobbanó erő, amellyel Czó­bel Béla betört a piktúra vi­lágába, intenzitásában azóta sem hagyott alább. Ma is mintegy a pályakezdés lendü­letének állandósított izzásával lát munkához, s talán nem is csak azért, hogy pótolja mind­azt, ami elveszett, hanem mert mondanivalója, látás- és kife­jezésmódja most is szüntele­nül megújuló erővel buzdítja, ösztönzi, hogy új alkotások­kal tegye még gazdagabbá műveinek több mint fél év­századot átfogó pornás sorát. Bános Tibor Címek, sztárok Az év hátralevő hónapjai­ban érdekes filmek kerülnek a közönség elé. A magyar fil­mek sorát Révész Görgy, So­mogyi Tóth Sándor regényé­ből készített Hogy állunk, fia­talember című alkotása nyitja meg. Azt követően Herskó Já­nos Párbeszéd, Várkonyi Zol­tán Fotó Héber a közönség szolgálatában című filmjei kö­vetkeznek, majd karácsonykor a Germinal című francia— magyar közös produkció. A bemutató mozik novem­beri műsorán szerepel a Can­­nes-ban díjat nyert szovjet filmeposz, az Optimista tragé­dia. Bemutatják Erwin Lei­ser, a Németországból Svédor­szágba emigrált rendező — a „Soha többé!” alkotója — Hit­ler élete című izgalmas film­jét Vetítésre kerül A hosszú­távfutó magányossága című angol film, amely Alan Silitoe nálunk is ismert novellájából készült, s amelynek férfi fő­szereplője, Tom Courtney, a Mar del Plata-i fesztiválon a legjobb férfialakítás díját nyerte el. December ismét a fesztivá­lokat járt filmeké. Marina Vlady A méhkirálynő című francia filmje az idei, a Boc­caccio 70 című olasz film , amelynek rendezői sorában ott talájuk Federico Fellinit, Vittorio de Sicát és Luchino Viscontit, főszereplői közt Sophia Lorent, Romy Schnei­dert és Anita Ekberget — a ta­valyi cannesi-i fesztivál esemé­nye volt Az Epekedő szerel­mes című új francia filmvíg­játék pedig az idén júliusban Moszkvában lezajlott nemzet­közi filmfesztivál egyik ki­emelkedő sikere volt ( íódás) • Két új film előkészületeit kezdték meg a Hunnia Film­stúdióban. Solymár József for­gatókönyvéből Szemes Mi­hály rendezi az „Új Gilgames” című filmet, amelynek cselek­ménye az Onkológiai Intézet­ben játszódik. A film férfi fő­szerepét a tervek szerint Dar­vas Iván, a női főszerepet Demján Edit, vagy Váradi Hédi játssza. Wiedermann Károly rendezésében készül a Tolnai Lajos novelláiból ösz­­szeállított „Pénzcsináló” című másik filmünk. A film vala­mennyi szerepét, tehát az epi­zódszerepeket is neves művé­szek játsszák. * Tennessee Williams rövid­del ezelőtt 20 színdarabjának és forgatókönyvének, 19 rövid novellájának, 4 tanulmányá­nak és 26 költeményének kéz­iratát ajándékozta a texasi egyetemnek. Az egyetem rek­tora az írások nagy részét az­zal a kéréssel küldte vissza, az olvashatatlan írással rögzí­tett műveket gépírással küldje vissza a szerző, hogy a késői nemzedékek számára meg­könnyítsék a kéziratok tanul­mányozását. * Tizenhét külföldi szólis­tája lesz az Országos Filhar­mónia most meghirdetett „Téli bérlet” sorozatának. A szólis­ták közül kiemelkedik Emil Gilels, aki december közepén vendégszerepel majd Buda­pesten. * Georges Braque, a világ­hírű francia festőművész szom­baton hosszú betegeskedés után, 81 éves korában Párizs­ban elhunyt. * Szeptember 7-én és 8-án a győri Kisfaludy Színház együttese az Izabella téri Pe­tőfi Színházban vendégszere­pel Ábrahám Pál „Viktória" című operettjével. Az előadást Bozóky István rendezte, fősze­repeit Olsavszky Éva és Gár­donyi László játssza. A „Háry János­ — Moszkvában " A moszkvai Sztanyiszlavsz­­kij és Nyemirovics-Dancsen­­kó zenés színházban megkezd­ték Kodály Zoltán „Háry Já­nos” című dal­játékának elő­készítő próbáit. A színház Mi­­hajlov rendezésében október­ben mutatja be a művet. Ezt megelőzően — szeptember 13- án — az előadás rendezője Budapestre látogat, hogy az Állami Operaházban tanulmá­nyozza „Háry” magyar elő­adását. Magyar kerámia Washingtonban Hat magyar keramikus egy­­egy műve kelt hosszú útra a napokban: szeptember 8-tól szeptember 12-ig Washington­ban öregbítik majd a magyar iparművészet hírnevét A washingtoni Clin Club, amely­nek tagjai neves iparművé­szek, képzőművészek és mű­gyűjtők, kétévenként rendez meghívásos nemzetközi kerá­mia-kiállítást. Legutóbb, 19­61- ben Japán, Dél-Afrika és Ka­nada volt a tárlat fő kiállító­ja, az idén pedig Argentíná­ból küldték a legtöbb kiállí­tási tárgyat A klub ugyanis valamennyi ország washingto­ni követségét felkérte a köz­reműködésre, s egy-egy ország a feltételek szerint hat tár­gyat küldhet be — kivéve az esetenként változó fő kiállító­kat, akik az anyag zömét szállítják. A magyar anyag összeállí­tásánál arra törekedtek, hogy fiatal művészeink munkáit is nagyobb nemzetközi vissz­hanghoz segítsék, ezért a ki­küldött tárgyak alkotóinak többsége fiatal. Csekovszky Árpád, Gádor István, Garányi Katalin, Garányi József, Gor­­ka Lívia és Majoros Hédi négy vázája, egy fali kerámiája, il­letve egy figurális kompozí­ciója képviseli Magyarország kerámia-művészetét Washing­tonban a jövő vasárnaptól kezdve. ÉVADNYITÓ ELŐADÁS szeptember 6-án a KAMARA VARIETÉBEN ZDujnő Miusipia Fellépnek: Kabos László, Bodrogi Gyula, Kardos Magda, Lehocz­­ky Zsuzsa, Csala Zsuzsa, Toldi Mária és a Vidám fiúk Hétfőn Szünnap jegyek kaphatók az üzemi közönségszervezőknél, a színház pénztáránál, Lenin krt. 106. Tel.: 120—430. A Corvin Áruház trafikjában, az Idegenforgalmi Hivatalnál. Közönségszervezők részére: VL Népköztársaság útja 61. Tel.: 225—643. 420—343. xmz (Wf) Vasárnap délelőtt Buddy Hackettel Ha nem tudnám, hogy szí­nész, egzisztencialista filozó­fusnak nézném. Alacsony, tömzsi termetű, villogó szemű, arcát dús, szénfekete korsza­kán keretezi. Mindenre figye­lő, mozgékony szellem, emel­lett végtelenül egyszerű és játékos: ez Buddy Hackett, Amerika egyik legnépszerűbb komédiása. De mit jelent komédiásnak lenni Amerikában ? Egy, Európában is kevéssé, nálunk talán egyáltalán nem ismert, nem művelt műfaj megjelölése ez. A komédiás kilép a színpadra és 50—55 percet egyedül és egyfolytá­ban dolgozik. Nem énekel, nem táncol, nem csinál pan­tomimet. Kezében egy mikro­fonnal beszél, konferál, elmél­kedik, megríkat és megnevet­tet, estéről estére mással és másképp, hogy mikor és mi­vel, az a közönségtől függ. Ott és akkor dől el, azon a rövid útszakaszon, amikor és amíg az öltözőből a színpadra lép. — Mert az igazi komédiás — vallja Buddy Hackett — az improvizálás művésze, s mű­vészete éppen az, hogy min­dig, mindenkihez azonnal megtalálja a hangot A dolog szinte természetesen egyszerű: az ember körülnéz és nekikezd a számnak... Lehet hogy valóban csak ennyi Buddy Hackett művé­szetének titka. Bájosan rossz franciaságával, kopogó né­metségével, itt, Budapesten is percek alatt elbűvölte, meg­hódította maga körül az embe­reket. A szállószemélyzet ra­jong érte, második nap már ismerősei voltak a buszon és egyes pesti üzletekben, pedig nem vásárolt semmit csak né­zelődni tért be. De ez a sze­­retetre méltó széleskörűen mű­velt színész, nemcsak borotva­éles eszű és kitűnő humorú ember, hanem jelentős egyéni­ség is... Ifjúkorában, mint annyi más szegény ember gyereke, ő is mindent megpróbált: volt kár­pitos édesapja brooklyni mű­helyében, sofőr, kifutó, bizo­mányos, éttermi kiszolgáló, dolgozott konyhákban, vegyes­kereskedésekben, zöldségesek­nél. De tulajdonképpen min­dig színész szeretett volna lenni. Elvégzett hát egy színi­iskolát, azután amatőrködött. Tizenkilenc esztendővel ez­előtt szakított valamennyi fog­lalkozásával és végképp komé­diás lett. — Nincs jobb iskola egy ko­médiás számára, mint az élet kényszere, hogy megpróbáljon mindent — vallja — és e pró­bálkozások közben ismerje meg az embereket. Valameny­­nyi foglalkozásom külön-külön is egy-egy komédia, hát még együtt valamennyi? Világsiker után Budapesten Ann Buddy Hackett nemcsak komédiás. Állandó rádió­­showja van, se szeri, se szá­ma tv-fellépéseinek. Jól is­merik New York színházaiban is, hiszen legnagyobb sikereit éppen a Broadwayn aratta az „Engem hívjon, uram” című musical főszerepében, amit ké­sőbb meg is filmesítettek. 1954—55-ben a Puliitzer-díj­as Sidney Kingsley „Bolondok és szerelmesek” című komédiájá­ban nyújtott alakításáért el­nyerte az „Év legjobban be­mutatkozó színészének” járó Donaldson Awardot. Máskor 20—24 000 ember előtt szabad­téri színpadon lép fel Bob Hope, Frank Sinatra, Sammy Davis jr. társaságában. Gázsija esténként 6—10 000 dollár. Népszerűségére mi sem jel­lemzőbb, minthogy Las Ve­gasban, a több mint ezerszo­bás Hotel Saharaban tíz évvel előre, 1973-ig szerződtették és csak évente nyolc hétig kell fellépnie, négyig karácsony táján, négyig pedig május— júniusban. És ha ideje engedi filmezik, 1949-ben egy rövid­filmmel kezdte, 1953-ban első nagyfilmjében folytatta, azóta csak egy rövid, de tíz játék­filmben szerepelt, most pedig­ tizennegyediknek a „Millió Bu­dapestre megy” című angol-­ magyar közös filmben játszik. Miután 1961-ben, második rö­­vidfilmjével, a „Cipő”-vel, nagydíjat nyert a velencei filmfesztiválon, a Cinerama cég egyik vezető sztárja lett Budapesten már a világhírű amerikai vállalkozás harmadik­ produkciójában szerepel, s mi­vel ez sorrendben a negyedik cinerama-film, tény, hogy a ma Nyugaton a legnagyob si­kert biztosító cinerama-pro­­dukciók túlnyomó többségében főszereplő... Kávéja mellett elgondolko­zik egy pillanatra. — Először vagyok Európá­ban. Először járok Magyaror­szágon. Szeretem Európát Szeretem Magyarországot. Mi­csoda remek embereket láttam itt! Pedig csak kilencedik­ napja vagyok Budapesten. És, látja, ez a város kilenc nap alatt elrabolt tőlem egy egész évet. Igen, ma van a születés­napom, ma lettem harmincki­lenc éves. De nem bánom. Pest szép, az ég kék, hetvenkét óra eső után melegen tűz a nap, ma vacsorát adok a forgató­­csoport tiszteletére, akik mind gratuláltak nekem és holnap már dolgozom, újra dolgozom. Képzelje el, egy negyvenedik évébe lépő művész elképzelé­seit viszem a felvevőgépek elé Tíz évvel ezelőtt még sohasem gondoltam volna ezt... A pillanatnyi meghatottság után már újra komédiázik. Mélyen, az egyéniségéből fa­kad ez. Buddy Hackett talán nem is ad mást, csak mindig maga magát. Igaz viszont, hogy olyan kedves egyéniség, hogy ez még világméretekben is teljesen elég... Fenyves György Buddy Hackett, a „Millió Budapestre megy” c. készülő angol—magyar filmben A hét könyvei A Szépirodalmi Kiadónál jelent meg Déry Tibor A befejezetlen mondat című regénye. László Anna regényét Várjuk kedden címmel adták ki. A Móra Kiadónál látott napvilágot Révay József A párduc című, történelmi tárgyú re­génye, és Baudelaire—Verlaine— Rimbaud válogatott versei.

Next