Hétfői Hírek, 1966 (10. évfolyam, 1-52. szám)
1966-01-03 / 1. szám
Hétszázezer napig szemben az ellenséggel ÉV VÉGI SZÁMVETÉS A LAKTANYÁBAN A szilveszteri vacsora: disznótoros. S az ital rá: víz. Mikor éjfélt üt az óra, ezzel koccintanak a katonák, hiszen szolgálatban vannak. A laktanyában: katonaszilveszter, odakünne pedig fáradhatatlanul tiporják a havat az őrök, a gépkocsik menetre készen várnak a garázsokban, a rövidhullámú rádiókészülékek még némák, de akármelyik pillanatban megszólalhatnak, riaszthatnak. MESÉLNEK AZ ÖREGEK Az egyik vacsorázóasztalnál négyen ülnek. Kacziba Antal és Cseh Sándor éppen hogy „belerázódtak” az egyenruhába: december 30-án tették le az esküt. Rózsa László és Berta Ferenc őrvezető pedig már „harcedzett öregkatonák”. — Jó néhány újonc máris hazamehetett eltávozásra — mondja Cseh —, holnap visszatérnek, s akkor majd mi látogatunk haza. Kacziba bólogat: vajon mit szólnak majd a szülők, rokonok, ismerősök, mikor először mutatkozik egyenruhában? Áment János hadnagy és Lampert László főtörzsőrmester is letelepszik az asztalhoz, hallgatják Rózsa őrvezetőt. Arról folyik a szó, hogy tavaly mily sok kalandja, „harci feladata” volt az alakulatnak. Az árvíz idején éjjel-nappal megszakítás nélkül szólt a rádió a kocsiban: vízmagasság, töltések állapota, innen anyagot kértek, onnan munkaerő-utánpótlást... MEGVADULT A VÍZ — Nem hiába nevezték a lapok árvízcsatának ezt az időszakot — mondja Lampert főtörzsőrmester. — Szinte harci körülmények között éltünk: bejöttünk a gátról, takarodót csináltunk, fél óra múlva új riadót mehettünk vissza. Hja, az „ellenség” — ez esetben a megvadult víz — nem tartja tiszteletben a katonának járó pihenőidőt!... Az újoncok feszült figyelemmel hallgatják az emlékeket. A víz megtámadta a városka csatornarendszerének gépházát. Ha elönti, a szennyvizet nem tudják átemelni a folyóba, kiárad a szennyvíz, elönti a várost Körgátat építettek, tenger volt kívül, de a gáttal övezett szigetet tartani tudták ... Csónakkal jártak a körgáthoz... De nemcsak az árvíz ellen szálltak harcba az alakulat katonái. Büszkén mesélik az „öregek”, hogy társadalmi munkájukért oklevelet kaptak a várostól, mert szabad idejükben segítettek a gimnázium építésében, a parkosításban is. ÖSSZESEN Maguk is elámulnak, mikor az egész honvédség tavalyi munkájának számadatait hallják. Hogy a katonák, csupán a száj- és körömfájás miatt bevezetett zárlat idején öszszesen több mint négyszázezer munkanapot dolgoztak a veszélyeztetett területeken. Az egyéb csapások elhárításában több mint 300 ezer munkanapot tesz ki az évi teljesítmény. A szállítást, a betakarítást több mint 2000 tehergépkocsival segítette a néphadsereg. A különleges műszaki alakulatok, akiket út- és vasútépítésre, épülethelyreállításra képeznek ki, felépítették az alsóörsi meg a csajági vasútállomást és a balatoni műút jó részét... ★ Ez volt tavaly... Hallgatnak, gondolkoznak. Aztán az egyik felemeli a vizespoharat, mintha borral mondana köszöntőt. Reméljük, az idén nem lesz ilyen árvíz, ennyi „különleges természeti esemény’’. De ha lesz, épp úgy legyőzzük, mint tavaly... Erre csendülnek össze a vízzel teli poharak — ebben a kis helyőrségi városban is, az ország többi laktanyájában is. Ezzel köszöntik az új esztendőt a néphadsereg „öregkatonái”, és újoncai. (—is) Egy izgalmas északi-tengeri halászat története Szélesvásznú szovjet film Korhatár nélkül megtekinthető Bemutató: január 6. Rövidáru a háztartási boltokban Január 1-től egyesítették a Háztartási és Illatszerboltokat Január 1-én egyesítették az Illatszerbolt és a Háztartási Bolt vállalatokat és ezzel létrejött egy újabb kiskereskedelmi nagyvállalat 340 fióküzlettel és 2000 dolgozóval. Egyes boltok kizárólag festékféléket, mások illatszereket, megint mások háztartási cikkeket árusítanak majd. Ez utóbbiak profiljába tartozik sokféle rövidáru, edény és más, a háztartásban naponta szükséges cikk is. A Fővárosi Háztartási és Illatszerbolt Vállalat néven alakult új nagyvállalat üzlethálózatában továbbfejlesztik az önkiszolgáló rendszerű árusítást. ÖTSZÁZÉVES , KÁPOLNAA AATT A Halászbástya vízmentesítési munkálatai során a híres Szent István szobor és a Halászbástya úgynevezett Hétvezér lépcsője mellett nagyobb szakaszon feltárták egy, az 1686. évi ostromkor leágyazott kápolna alapfalait. A Zsigmond korában emelt templomot Szent Mihályról, a halottak védőszentjéről nevezték el, ugyanígy a Víziváros felé vezető Szent Mihály kaput is. Ez volt az a gyalogkapu, amelyen át az elfogatása hírére menekülő Hunyadi László 1456-ban hiába kísérelte meg a menekülést, ármányos kezek Hunyadi jöttére a kiskaput lelakatolták. Amikor 1530-ban Budát az osztrákok ostromolták, ugyancsak ezen a kapun szökteették be a császári katonákat a németbarát budai nobárok azonban Fráter György hajdúi véres fejű menekülésre késztették őket. A feltárás során a budai régészek aknára leltek a kápolna alatt és ezen behatolva ráakadtak a templom ma is épségben álló gótikus alépítményére, amely a törökvilág után kilövőréses kazamata is volt. A Hétfői Hírek új címe HÉTKÖZNAP: Vili., Gyulai Pál utca 14. Telefon: 137-060. VASÁRNAP: Vili., Somogyi Béla utca 6. (azelőtt: Rökk Szilárd utca) Telefon: 130—460, 142—220 és 343—100. Ünnepi mérleg: 146 millió A Belkereskedelmi Minisztérium tájékoztatása szerint, december 12-től, ezüstvasárnaptól, december 24-ig, 146 millió forint értékű árut vásároltak a fővárosi áruházakban. Az elsők... Lányok az év első újszülöttei. Pontosan éjfélkor sírt fel a sajószentpéteri szülőotthonban Sipeki Erzsiké s mindössze 1 másodperccel később „zendített rá" budapesti kolléganője, Németh Editke. Mindkét fürge kislány 20 000 forintos életbiztosítási kötvényt kapott az Állami Biztosítótól. Képünkön Némethmama átveszi a kötvényt. 1966 első házaspárja a Lenin körúti házasságkötő teremben mondta ki az igent. Tallér Erzsébet — most már Zsíros Kálmánna —, a 93- as posta dolgozója, az ifjú férj munkahelye a jászberényi fogászat. Nászútra a Szabadsághegyre mentek. (Ágoston tervezete-a A GÁZMŰVEK JELENTI: Nagyobb nyomás, forróbb láng A Fővárosi Gázművek szolgáltató üzemága már az 1966. év fokozottabb feladataira készül. A tervek szerint az üzemeltetéssel kapcsolatos építkezéseket mintegy 30 százalékkal kell emelni jövőre. A főváros egyes területein nem kielégítő gáznyomás — így például a Rózsadombon és a XII. kerület egy részén — nemcsak a lakosságot bosszantja, de a Gázművek számára is hátrányos, mert emiatt jóval több az üzemzavarok száma mint másutt. A gáznyomás növelésére egyes hálózatszakaszokon nagyobb átmérőjű vezetékeket helyeznek majd el. Fontos feladat a városi gáz égéshőjének növelése is: ennek előkészítését ugyancsak 1966-ban végzik e. KÖTÉLPÁLYA A JÁNOS-HELYRE, ÚT- ÉS VASÚTKORSZERŰSÍTÉS UVATERV-tervek Mire készül az ország legnagyobb tervezőirodája, az Út- és Vasúttervező Vállalat? Magyar Ambrus igazgató elmondotta a HH munkatársának: most fejezték be az ország első autópályája Martonvásár—Székesfehérvár közti szakaszának tervezési munkálatait. A közeljövőiben hozzálátnak a Székesfehérvár—Siófok közti szakasz tervezéséhez is. Ezen a pályán a gépkocsik akár 120 kilométeres sebességgel roboghatnak majd. A tervezőik ez évi munkájának egyik legfontosabbika az útvonalak korszerűsítésének tervezése. A korszerűsített utak 7 méter szélesek lesznek, kétoldalúkon 25—25 centiméteres fehér sávval és a leálló gépkocsik számára pihenő padkákkal. Az idén elkészítik — a többi között — az 5. számú műút Budapest—Szeged közti szakaszának, a Budapest—Szolnok közti műútnak, valamint egy Balaton környéki útvonalnak korszerűsítési terveit. A korszerűsítéssel az éles kanyarok és bukkanók zömét megszüntetik. Az intézet tervezői ez évben elkészítik a budai személyszállító kötélpálya terveit is. A kötélpálya a Zugligettől indul a János-hegyre. A színkülönbség ezen a részen 300 méter, a kötélpálya vízszintesre vetített hossza kereken egy kilométer lesz. Az utazás 8—10 percet vesz majd igénybe. A tervezők a vasúti pályák korszerűsítésén is dolgoznak. Ezek közül legjelentősebbnek a Budapest— Szob közti vonal korszerűsítése ígérkezik. A cél az, hogy a vonatok ezen a szakaszon 120 kilométeres sebességgel haladhassanak. Ez lesz az ország leggyorsabb vasútvonala és jelentősen meggyorsítja majd a nemzetközi átmenő forgalmat Befagyasztott hűtőgépek A Fővárosi Tanács felügyelete alá tartozó vendéglátóipari vállalatok és a KÖZÉRT 1965-ben megmutatták, hogyan lehet 292 darab hűtőszekrényt és hűtőpultot tökéletesen „befagyasztani’’. 1. A fogyasztási kísérletsorozat egy esztendeje, 1964 végén kezdődött, amikor a KÖZÉRT és a pesti vendéglátóipari vállalatok váratlanul pótkerethez jutottak. A „nagylelkű adakozó” a Belkereskedelmi Minisztérium volt: karácsonyra 1400 hűtőgéppel lepte meg az említett vállalatokat. Ezek közül való az a 10 millió forintot érő 292 gép, amiket — azóta se szereltek fel. A hűtőlánc — így nevezik a szakkörök — csaknem háromszáz láncszeme a vállalatok raktáraiban hever, beletörődve rozsdamarta sorsába. Háromszáz gépet könnyű megtalálni a raktárak mélyén, de korántsem ilyen könnyű bárkit is felelőssé tenni e milliós érték befagyasztásáért. Az igény a hűtőgépekre megvan, hiszen a korszerű kereskedelem nem nélkülözheti azokat. A korszerűsítés igényét magukévá tették az összes fórumok, s a legfelsőbb fórum is gyorsan akart segíteni — egyébként is év vége volt, és alrovatain tetemes fejlesztési összeg maradt — kiutalta hát a hűtőszekrényeket. 2. De azt már nem tudhatta, hogy az egyes üzlettípusokba — húsboltokba, cukrászdába, kicsi és nagy KÖZÉRT-üzletbe — milyen hűtőgépfajta felel meg legjobban. S mert csak azt tudták, hogy szükség van a korszerű technikára, jó szívvel a legszebbet és a legnagyobbat adták, hogy befér-e egy parányi üzletbe a nagy hűtő vitrin? Ez már nem a gépeket kiutaló legfelső fórum gondja volt. Talán úgy vélték: ha valamelyikbe mégse férne be, jövőre is marad az érdekelt vállalat felújítási rovatán némi pénz. Abból a meg nem felelő méretű üzletet esetleg átépítik majd, hogy beférjen a tavalyi túlméretezett hűtőpult, amelyet időközben a pincében megevett a rozsda. 3. S íme, „a jövő év” már be is köszöntött. De reméljük, ennek utolsó negyede már nem olyan lesz, hogy az alrovatok maradék pénzét — ismét mindenáron el kell költeni. Vizsgálat a tanácsházi beázás ügyében A HH beszámolt róla, hogy a novemberi nagy esőzések idején beázott a Fővárosi Tanácsház egyik szárnyépülete. Itt emeletet építettek és elmulasztották a kibontott födémet védőtetővel ellátni. Az emeletráépítés terveit a szárnyépületben székelő BZJVÁTI készítette, a munka kivitelezője pedig a Fővárosi 4. sz. Építési Vállalat volt. A vizsgálat során megállapították, hogy a beruházó négy ízben is felhívta az építő vállalat figyelmét a beázás veszélyére, minthogy azonban a tervező vállalat nem készített tervet a beázás megakadályozására, a kivitelező sem törődött a problémával, így következett be a november 8-i nagyarányú beázás, amely egyéb károk mellett fontos tervrajzokat is tönkre tett Az Építési Igazgatóság, mint a kivitelező vállalat felügyeleti szerve, fegyelmit megelőző vizsgálatot rendelt el és az építő vállalat két alkalmazottját szigorú figyelmeztetésben részesítette. Megállapították, hogy A tervező is hibás, mert csak egy nappal a beázás után jegyezte fel az építési naplóban a beázás megelőzésére szolgáló vázlattervet. A beázás ügye a Fővárosi Döntő Bizottságot is foglalkoztatja majd, mert a keletkezett károk helyreállítása egyösszegű póthitelt tesz szükségessé és a beruházó vállalat a kivitelező vállalatatot teszi felelőssé a károkért.