Hétfői Hírek, 1967 (11. évfolyam, 1-52. szám)

1967-08-14 / 33. szám

Díjkiosztás: augusztus 20-án és 27-én Mérleg a döntő előtt A TÁNCDALFESZTIVÁL FINISE - 12 HELYETT 15 SZÁM INDUL - HARMINC + HÁROMMILLIÓ ZSŰRITAG J­övő vasárnap befeje­ződik a tv- és rádió­­hallgatók idei nyári játéka, a II. táncdalfesztivál. A három elődöntőre összesen 649 ezer szavazat érkezett a közönségtől. A szavazat­­pálmát a harmadik elődöntő vitte el 264 ezer vokssal (az elsőre 259 ezer, a másodikra pedig „csak” 126 ezer szava­zatot küldtek be. Tavaly a három elődöntőre együttesen 140 ezer érkezett). Helyes, hogy a szerkesztő bizottság a tv nézőinek és a rádióhallgatóknak is szava­zati jogot biztosított: a tánc­dal a közönségé, ők táncol­nak rá, ők veszik meg a le­mezt, megilleti őket a rész­vétel a döntésben. Európa képernyőin és hullámhosszain A televízió és a rádió ked­den délután ismerteti a döntőbe jutott táncdalokat. Eredetileg 12 szám szerepelt volna, de értesülésünk sze­rint, a döntő mezőnyét tizen­ötre kerekítették , ami két­ségtelenül indokolt. A 60 táncdalból ugyanis 40 kapott kétezren felüli szavazatot, de a maradék húsz sem bukott meg, hiszen ezekre együtte­sen 30 702 szavazat érkezett, ami dalonként átlagosan 1500 szavazat. A táncdalfesztivál nem­csak idehaza kelt nagy ér­deklődést, külföldön is fel­figyeltek rá és az augusztus 20-i döntőt a helyszínről egy­idejűleg közvetíti a szovjet és a bolgár tv, később pedig képfelvételről az osztrák, a csehszlovák, a holland és az NDK televízió is. A rádió­­közvetítést egyenesben köz­vetíti a brüsszeli rádió, ké­sőbbi időpontban pedig Lon­don, Belgrád, Berlin, Brati­slava, Helsinki, Moszkva, München, Novisad és Szófia sugározza hangfelvételről. Rangsor Az elődöntők során legtöbb pontot kapott 15 táncdal (zá­rójelben a zsűri pontjait és a közönségtől kapott pont­számokat, valamint az elő­adó nevét közöljük): 1. Jöjj vissza hozzám (73 + 1075, Kovács József), 2. An­nál az első ügyetlen csók­nál (128 + 9­98, Aradszky Lász­ló), 3. Utánam a vízözön (170 + SG, Poór Péter), 4. Drága bak­­ter úr (114 + 737, Neményi Béla), 5. Nem várok holnapig (321 +­­367, Zalatnay Sarolta), 6. Rövid az élet (217 + 108, Toldy Mária), 7. Bocsánat, hogyha kérdem (207 + 113, Korda György), 8. Tranzisz­­sztori (197 + 107, Pápai-Fa­ragó László), 9. Lassan ban­dukolva (182 + 119, Sárosi Katalin), 10. Kopogj az aj­tón (217 + 83, Koncz Zsuzsa), 11—I2. Végre itt van az óra (160 + 101, Zoran Sztevano­vity), 11—12. Ádám hol vagj ? (212 + 49, Fenyvesi Gabi), 13. Hol van az az idő? (209 + 38, Mátray Zsuzsa), 14. Nappalok és éjszakák (234 +12, Ambrus Kiry), II. Csak egy tánc volt (142 -1­98, Szécsi Pál). A rangsorból is kiderül, hogy a közönség szavazata milyen döntően esett a latba: a legeredményesebb 15 szám közül 7 kiesett volna, ha csak a zsűri által adott pont­számot veszik figyelembe. A zsűri által magasra pontozott hét táncdal viszont a kiesett­ mezőnyébe került. Az első és a harmadik elő­döntőből 6—6, a másodikból mindössze 3 jutott a döntő­be. Figyelemre méltó, hogy a beküldött szavazatok is ta­núsítják: a második elődön­tőben a zsűri és a közönség teljesen egyetértett. Új nevek Számos fiatal, kezdő éne­kes — Fenyvesi Gabi, Ko­vács József, Poór Péter, Szé­csi Pál, Pápai-Faragó László — olyan ismert táncdaléne­­keseket szorított ki a dön­tőből, mint Kovács Kati, Mi­kes Éva, Záray Márta, Koós János, Németh József, Vá­mosi János és Bakacsi Béla. A zeneszerzők közül pedig olyan neves komponisták nem kerültek a döntőbe, mint Fényes Szabolcs, Hor­váth Jenő, Bágya András és Nádas Gábor. Egyedül Maj­­láth Júliának sikerült mind­két számával a döntőbe jut­nia: a Nem várok holnapig és a Rövid az élet nemcsak a zsűri, hanem a közönség elismerését is kivívta. A szö­vegírók közül Fülöp Kálmán vezet, három döntőbe került táncdalával; mindkét Maj­­láth-Zenéhez ő írta a szöve­get, és az Ádám, hol vagy?­­szám szövege is az ő szerze­ménye. Nemzetközi zsűri Augusztus 20-án az Erkel Színházban sorra kerülő dön­tőn 30 tagú — egyharmadá­­ban nemzetközi — zsűri dönt majd a három első és három második díj sorsáról. A zsűri elnöke Szinetár Miklós, a televízió főrendezője, tagjai között lesz Psota Irén és Bodrogi Gyula, valamint Sze­pesi György és Vitray Ta­más is. A zsűri külföldi rész­vevői között találjuk a többi között: dr. Hermann Eggert, a tiroli rádió munkatársát, Stojan Baricot, a belgrádi tv munkatársát, Jizi Suchyt, az Intervízió főtitkárát, Svend Lagerquistet, a svéd tv szó­rakoztató osztályának veze­tőjét, Peter de Wittet, a hol­land rádió munkatársát, és jelezte­­ részvételét az ismert angol Chapel zeneműkiadó egyik szakembere is. A döntőben nem alkalmaz­zák az elődöntőkből ismert villanypontozást. A zsűri va­lamennyi táncdalt meghall­gatja és — titkos szavazással — csak ezután dönt­ a díjak­ról, így a közönség a döntő­ben már nem szólhat bele a helyezésekbe, de ezúttal is szavazhat s amelyik táncdal­ra a legtöbb szavazat érkezik a várhatóan mintegy három­millió nézőtől-hallgatótól, az kapja majd a közönség díját, amit egy héttel a döntő után adnak át a nyertesnek. Har­minc „versenydal” lemeze már a döntő napján az üzle­tekben lesz, s 20-án az Er­kel Színházban is árusítják majd. Cinquetti és a többiek A táncdalfesztivál első tíz helyezettje egyébként szep­tember 2-án a mezőgazdasági kiállítás sportpályáján is fel­lép. Ez a hangverseny is ve­télkedő lesz: a közönség a helyszínen szavaz s a leg­eredményesebb énekes itt is díjat kap. Egy hónappal a fesztivál után, szeptember 16-án, az Erkel Színházban 12 neves külföldi táncdalének­es tol­mácsolásában ismét felhang­zik a 12 legnépszerűbb tánc­dal. Ekkor lép fel először Magyarországon a kétszeres san­remói győztes, a világhí­rű olasz táncdalénekesnő, Giglione Cinquetti, aki a Rö­vid az élet című táncdalt ad­ja majd elő. A szeptemberi gálaesten a Stúdió—11 tánc­zenekar — stuttgarti meghí­vása miatt — nem vesz részt, ezért a rendezőség a novisadi rádió tánczenekarát hívta meg. Pethes Sándor Lakásának hasznos dísze a BIM-RAM óra TSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS+ Ára: 1100.— és 1300.— Ft 20% előleg lefizetésével 6—7 havi OTP-részletre is kapható az Óra- és Ékszerboltokban ELŐZETES Diplomaták összeesküvése Szovjet film. Rendezte: Nyikolaj Rozancev. A film cselekménye ma már történelem: a húszas évek egyik legérdekesebb kémtörténete, hogyan, lep­lezte le a szovjet hatalom el­ső évében Eduard Berziny, a Cseka tisztje Sidney Raleigh angol kém és társainak ösz­­szeesküvését. A téma hálás, izgalmas, az alkotók azon­ban csak részben használták ki a lehetőségeiket. A film — hibái ellenére is —, érdekes, tanulságos, főként a fiatalok számára. Komplexusok Olasz film. Rendezte: Dino Risi és Franco Rossi. Van aki legyőzi, van aki nem. Mármint a komplexu­sait, gátlásait. S van, aki egyszerűen nem vesz róluk tudomást. Mint például az a római fiatalember, alának kiálló lapátfogai Fernande­­lén is túltesznek, mégis ő nyeri az olasz tv bemondó­pályázatát, maga mögé uta­sítva válogatotton jóképű el­lenfeleit. A derék rendőrnyo­­mozó is úrrá lesz végül gát­lásain és elnyeri a féltékeny bokszbajnok csinos feleségé­nek kegyeit, de a becsületes, józan életű banktisztviselő alul marad saját, a félszeg­­ség komplexusával vívott küzdelmében. A három jól felépített történet mulatságos alakításra ad alkalmat Nino Manfredinnek, Xigo Tognazzi­­nak, s kiváltképp a „lapátfo­­gú” Alberto Sordinak. Kár, hogy a film magyar szink­ronja nem, a szokott színvo­nalon sikerült. .. Ki ölte meg Jessyt ? Csehszlovák film. Rendez­te: Václav Vorlicek. Mi lenne, ha megelevened­nének a hírhedt nyugati co­­mics-képregények hősei? Ezt az ötletet dolgozza fel Vac­lav Vorlicek helyenként igen mulatságos, szellemes szatí­rája. Életre kelti a gigászi erejű „supermant”, Jessyt, a „szexbombát”, a „pisztolyos embert”, s, megörökíti haj­­meresztő kalandjaikat Prága utcáin, háztetőin és csator­náiban. Kár, hogy időnként lelassul a tempó, s az ötlet­­ekből sem futja másfél­­órá­ra. A szereplők közül csak a címszereplő Olga Schobero­­vá és Jiri Sovák játssza a témához illő szatirikus stí­lust, a többiek — a forgató­könyv hibájából is — túlsá­gosan komolyan veszik sze­repüket. A L JU­NITI krónikája 9 LARISSZA LUS1NA, fiatal leningrádi színésznő „A Vol­ga folyik” című új szovjet film főszerepére készül. A történet az októberi forrada­lom utáni időben játszódik. Lusina érdekes szerepet ala­kít a filmben: egy volt utca­lányt, aki beáll az Ukrajná­ban harcoló vöröscsapatok katonái közé, s egyik hőse lesz a fehérek elleni küzde­lemnek. . . A VESZPRÉMI Vegyipari Egyetem Aulájában pénteken nyílt meg 14 magyar képző­művész közös kiállítása. Tar István, Kiss Sándor és Kiss István szobrait, Csohány Kálmán, Gacs Gábor, Raszter Károly és Reich Károly gra­fikáit, Kontár Gyula, Rido­­vics László, Sarkantyú Si­mon, Vati József, Stettner Béla, Zala Tibor és Pleszni­­vy Károly alkotásait va­sárnap estig igen sokan te­kintették meg.­­ KARINTHY FRIGYES ha­lálának 30. évfordulóján, augusztus 27-én, korabeli fényképekből, filmhíradók­ból és írásos dokumentumok­ból összeállított Karinthy­­emlékműsort mutat be a te­levízió, Varga Éva rendezésé­ben, Bánky Zsuzsa, Gábor Miklós, Márkus László és Szakáts Miklós közreműkö­désével.­­ DARVAS JÓZSEF befejez­te „Zríny!” című történelmi drámáját, amelyet, a tervek szerint, a Thália Színház tűz műsorára az új évadban. © A KÖRSZÍNHÁZ vasárnap este befejezte idei évadját. A „Tigris és Hiéna” című Pető­­fi-dráma 15 előadását több mint 7500-an tekintették meg a városligeti lengyel pavilon­ban. © A LIVING THEATRE ala­pítóinak, Julian Becknek és Judith Matinának ítélték idén a színművészet nemzet­közi Olimpo-díját. A díj ko­rábbi nyertesei között talál­juk, — a többi között — Vitto­rio Gassmant, Eduardo de Filippot, Lawrence Oliviert­ és Jean Vilart. © ÉVTIZEDEKIG tartó vita után a­ londoni National Gal­lery vezetői elhatározták,­­ hogy restaurál­tatják Tizian világhírű, 750 000 font érté­kűre becsült Bacchus és Ariadne című festményét. A restaurálással a világ egyik legkiválóbb szakemberének tartott Arthur Lucast bízták meg. • A BUDAPESTI központi tíz őszi tíz őszi színházi újdonság díszletei készülnek, részben új alapanyagokból: habszi­vacsból, PVC-fóliából és alumíniumlemezekből. Az idén először alkalmazzák — egyes színdarabok díszletei-* nél — a különleges világító festéket. • HANGVERSENY az éter­ben. November 5-én Moszk­va, Prága, Varsó és Budapest részvételével körkapcsolásos rádióhangverseny-közvetítés lesz a Nagy Októberi Szocia­lista Forradalom 50. évfordu­lójának tiszteletére. A mű­sorban a Magyar Rádió és Televízió Szimfonikus Zene­kara Bartók: Zene húros, ütős hangszerekre és csellesz­­tákra című művét adja elő. • JANCSÓ MIKLÓS befejez­te magyar—szovjet közös produkcióban készülő „Csil­lagosok, katonák” című film­jének külső felvételeit és a héten a Gyar­mat utcai stúdióban folytatja a munkát. A filmet, a terveit szerint októberben a Pécsi Játékfilmszemlén mutatják be. • ECK IMRE a skóciai Edin­burghba utazott. Az ottani ünnepi játékokon az ő ko­reográfiájától mutatják be e héten Haydn „Orfeusz és Euridike" című operáját. R­ÉGI HARMONIA a Vár­ban. Zenetörténeti ritkaság került a várbeli Erdődy— Hatvany Palota „Zenélő ud­varijának vasárnapi műsorá­ra. 1700 óta most először mu­tatták be Esterházy Pál: Har­monia calcestis (Égi harmó­nia) című alkotását, az első magyar barokk oratóriumot. Alkotója­­ Magyarország nádora volt, aki 70 ezer fő­nyi se­regével részt vett a tö­rökök elleni harcokban és Budavár 1686-os felszabadí­tásában. • LAURENTI olasz impresz­­szárió szombaton Budapest­re érkezett, hogy előkészítse a Nemzeti Színház szicíliai vendégjátékát. A tervek sze­rint ugyanis — mint azt a la­pok már jelentették — a Nemzeti Színház is részt vesz a decemberi szicíliai Piran­dello Fesztiválon. • PABLO CASALS elvállalta az 1968-ban Budapesten meg­rendezésre kerülő X. nem­zetközi gordonk­a-, brácsa- és vonósnégyes-verseny díszel­nöki tisztjét, s — ha egész­ségi állapota megengedi — személyesen is részt vesz a versenyen. • JOHN OSBORNE befejez­te két új színdarabjá­t­, az „Amszterdami Szállodák’-t és „A jelen idő”-t. Mindket­tőt a londoni Royal Court Theatre mutatja be. • AZ USA Nagycirkuszának egyik 65 főnyi együttese a héten elindult a Szovjetunió­ba. A két■ ország kulturális együttműködési egyezménye értelmében a Moszkvai Nagycirkusz szeptemberben viszonozza az amerikai artis­ták vendégjátékát. A ZENETÖRTÉNETI MÚ­ZEUM létesül Budapesten. A főváros új múzeuma a tervek szerint a Kiscelli Múzeum­ban talál majd otthonra. • MELINA MERCOURI, a világhírű görög filmszínész­nő, („Vasárnap soha”), mint ismeretes, élesen elítélte a görögországi katonai dikta­túrát. Mercouri most interjút adott egy olasz újságírónak, kijelentette, hogy nem hagy­ja abba harcát az új görög kormányzat ellen. „Hiába fosztott meg a belügyminisz­ter állampolgárságomtól, én görögnek születtem, görög maradok és görögként fogok meghalni. Pattakosz belügy­miniszter viszont fasisztának született és fasisztaként fog meghalni" — mondotta Me­lina Mercouri­­vacsból. Béres, Darvas és Sinkó után A Művészeti Dolgozók Szak­szervezetének kongresszusán szó esett a színész-biztosítá­sokról. A HH is foglalkozott már a kérdéssel, aminek fel­vetését a többi között Béres ,Ilona, Darvas Iván­ és­ Sinkó László balesete­ is, indokolja. A közelmúltban már több forgatócsoport kötött színész­­biztosítást.­­ Fejér megyében az Utolsó csapat koproduk­­ciós film harci jeleneteinek felvételeikor öt öttusázót és két szín­észt biztosítottak bel­eset ellen. A Filmgyár cso­portjai két különböző pro­dukció forgatásakor Váradi Hédi, Róna Viktor, Bodrogi Gyula, Ernyei Béla, Bárány Frigyes és a lovas-szereplők javára kötött újszerű szí­nész-biztosítást. Ez a biztosítási forma el­tér a szokásos baleset-bizto­sítástól, amely gyógyuló sé­rülés, törés esetén egyszer s mindenkorra 400 forint kár­térítést nyújt. A most kidol­gozott színész-biztosítás te­kintetbe veszi, hogy a sérült színészt nagyobb anyagi kár éri, mint a „civil” sérültet, rövidebb-hosszabb ideig nem forgathat tovább, nem léphet színpadra. Ezért munkaki­esést okozó sérülés esetén napi 50 forint kártérítést biztosít a gyógyulásig, legfel­jebb azonban kétszáz napig. Tárgyalások foly­mak az Ál­lami Biztosító és a Televízió között forgatási napokra szóló keretbiztosításról is. E szerint a szí­nész-biztosí­tás előnyei a forgatás minden részvevőjére vonatkoznának. Reméljük, hogy az első fecs­kéket követik a többiek, s a színházakban is, a televízió­nál is, a filmgyárban is álta­lánossá válik a minden sze­replőre kiterjedő biztosítás.

Next