Hétfői Hírek, 1967 (11. évfolyam, 1-52. szám)

1967-04-24 / 17. szám

O­sztrigás Mici a tábor­nokra kacsint. Az erő­sen öregedő katonatiszt úgy érzi: ezért a pillantásért, amely még egyszer vissza­hozza ifjúságát, semmi sem drága. A tábornok ezúttal még karakterében sem ha­sonlít a szerepet életrekeltő színészre, Darvas Ivánra. A­­ Vígszínházban délelőttön­ként az új produkciót próbál­ják, s amikor május első fe­lében felgördül majd a pre­mier függönye, a díszletek mögött ott izgul a színpad­­ névtelen művésze is: Ivani­­t­cza György, a maszkmester. „Üres negatív“ ! — Ha a Földön hárommil­­liárd ember él, akkor a szí­nész 2 999 999 999 ember ka­­­­rakterét alakíthatja, plusz önmagát — válaszolja Iva­­nicza mester a kérdésre: hányféle változatban kelthet­­ életre egy embert a színész?­­ — Mi a maszkírozás for­télya? — Erre nehéz válaszolni. Persze, van néhány alapsza­bály. Például: ismerni kell az arcot. A színész első fel­adata, hogy „megtanulja” saját arcát, annak jellegét. A maszkmesternek is ugyanígy kell ismernie a színész arcát. Maszkírozás közben azonban ez az arc már csak „üres ne­gatív” a számára, melyet új­ra meg újra, új és új voná­sokkal kell kitöltenie. És persze, értenie kell a rende­ző elképzeléseit, vizuálisan is látnia kell az író által le­írt figurát. Ivanicza György csaknem fél évszázada foglalkozik az átváltoztatás művészetével. Még ma is emlékezik első „arcára”. Színházi fodrász volt a városligeti Műszínkör­ben, amikor megalkotta: — Sugár Lajos maszkja volt az én premierem — mondja. Aztán — 1925-ben — a Vígszínházba került. 1926 óta pedig „benne volt” csak­nem valamennyi kosztümös magyar filmben is. Az első­től, Az édes mostohától a legutóbbiig, az Egy magyar nábobig négy évtized mú­lott el. Bajor Gizi, Uray, Csortos... Lakása valóságos maszk­múzeum. — Legdrágább kincsem Bajor Gizi „feje”. Ezen a fa­­bábún terveztem meg szá­mos nagy szerepének paró­káját és maszkját. A bábú a művésznő pontos méreteire készült... Ugyanígy őrzöm a Somlay Artúrnak készített maszkot is, vagy Uray Tiva­dar parókáját, amelyet 35 éve csináltam az öreg és ösz­­szeroppant Semmelweis fi­gurájához. Az emlékek közül előbuk­kan Csortos Gyula neve és arca. — A maszkír­ozásnak is igazi művésze volt — mond­ja róla Ivanicza. — Emlék­szem, a Csibi című darabban Bajor Gizi, helyesebben a Bajor által alakított figura apját játszotta, s hosszú ideig szó nélkül kellett ülnie a színpadon. Szemhéjára nyi­tott szemet, szája szögletébe pedig szivart festett — és nyugodtan szundikált. Az el­ső sorban ülők se vették ész­re, hogy alszik ... Tanács civileknek — Ezer mód van egy arc, figura jellegének megvál­toztatására. Szerintem, a leg­tökéletesebb mindig az az „álarc”, amely tulajdonkép­pen maszk nélkül, a színészi átélés, átlényegülés varázsá­val születik meg. És vajon a színpadi arcok mestere tudna-e tanácsot ad­ni civileknek is? — Az élet nem színház — feleli az arcok, a fejek va­rázslója. —. Egyetlen jó taná­csom: ne öltsünk maszkot. Ezzel nem azt mondom, hogy a nők ne, szépítsék ma­gukat. De ezt ne úgy tegyék, hogy egyéniségüktől idegen­né váljon a külsejük. Példá­ul az ovális női arc nem tűri a nyakba omló, hosszú ha­jat, a kerek arcot pedig előnytelenné teszi a rövid bu­bifrizura. Annyit mindenki hasznosan vehetne át a maszkkészítés alapszabályá­ból, hogy ismerje meg saját egyéniségét, arcának jellegét és eszerint válasszon magá­nak frizurát, eszerint hang­súlyozza az arc, a szempilla és szemöldök megfelelő fes­tésével azt, ami előnyére vá­lik. Szamos Rudolf X ^ 12 ' o y. Foglalkozása: arckészítő Fél évszázada maszkmester a színpadi fejek művésze Rendkívüli kiadás A Katona József Színház szombaton este mutatta be Ben Hewit-McArthur: „Rendkívüli kiadás” című bűnügyi vígjátékot, Tatár Eszter ötletes rendezésében. A mulatságos vígjáték sze­replői közül kiemelkedik Kállai Ferenc alakítása, Sztankay Ist­ván, Makay Margit és Ungvári László jókedvű játéka. Egy epi­­zódfiguráben Őze Lajos remekelt. Képünkön: Sztankay István és Szirtes Ádám. (MTI Fotó Keleti Éva felv.) Az érem negyek oldala / Bemutatjuk Pest új színházát Igazgató: Komlós János. ..---------------------4-— -férőhely 3150 — Neve? V— Miklós I Lakhelye? Nagymező utca 22.:Rát­­kai Márton Színészklub. — Műfaja? — Szatirikus kisszínpad. ... A nacionálé felvétele után adjuk át a szót a leg­illetékesebbnek: Komlós Já­nosnak, az ismert írónak és újságírónak, az ősszel meg­nyíló új budapesti színház, a Mikroszkóp igazgatójának. — A Mikroszkóp — nevé­hez illően — a főváros legki­sebb színháza lesz: nézőte­rén mindössze százötvenen foglalhatnak helyet. Terve­ink szerint hetenként négy­szer, hétfőn, pénteken, szom­baton és vasárnap este 9 órai kezdettel tartjuk előadásain­kat, egységes, 30 forintos helyárakkal. A színház fő­rendezője Gál Péter, s né­hány állandó tag mellett a vendégszereplőkkel kívá­nunk dolgozni. Ezért is kezd­jük a szokottnál később elő­adásainkat. — Program? — Nem kabarét akarunk csinálni, hanem új típusú szatirikus színházat. Magán­számokkal, rövidebb-hosz­­szabb jelenetekkel és vala­mennyi műsorban hosszabb darabokkal is igyekszünk ál­lást foglalni az időszerű tár­sadalmi és kulturális kérdé­sekben. Ezért is lesz minden műsorban egy-két olyan rész, melyet akár naponta cseré­lünk. Mindehhez felhasznál­juk a tánc, az ének, a panto­mim, a karikatúra, a film, a fotó, a song, sőt, a bábszín­pad segítségét is. — A Mikroszkóp — a Vi­dám Színpad riválisa lesz? — Szó sincs róla! Nem azo­nos a műfajunk. Számítunk azonban a Vidám Színpad színészeire és szerzőire is, elsősorban Róna Tiborra. — Technikai megoldások? — A hagyományos szín­háznál egyszerűbben és ru­galmasabban kell mindent megoldanunk. Ilyenek az adottságaink, és ez felel meg a célkitűzéseinknek is. Ele­ven, perlekedő színházat sze­retnénk csinálni. (gt) ­ TÍZEZER NAP Szélesvásznú magyar film Rendezte: KÓSA FERENC Operatőr : SÁRA SÁNDOR Főszereplők: BŐRÖS GYÖNGYI MOLNÁR TIBOR KOLTAI JÁNOS KOZÁK ANDRÁS Bemutató Budapesten: április 27, vidéken: május 4. A [­[] krónikája • MEGNYÍLT a cirkusz. Szombaton es­te megkezdő­dött az évad a városligeti sá­torcirkuszban. Nagy sikerrel mutatkozott be a Szovjet Ál­lami örmény Nagycirkusz. A nyári hónapokban román, csehszlovák és nyugatnémet cirkuszegyüttesek lépnek fel a Városligetben és a na­gyobb vidéki városokban.­­ A CANNES-I filmfesztivál csütörtökön nyílik. Tizen­négy ország 22 filmje vesz részt a hivatalos verseny­ben, közöttük a „Tízezer nap” című magyar film. A Szovjetunió filmművészetét a „Háború és béke” III. és IV. része és az „Andrej Rubljov” című film képvi­seli, Csehszlovákia a „Hotel idegeneknek", Jugoszlávia a Tollgyűjtők" című alkotással vesz részt a fesztiválon. A versenyfilmek között van Robert Hossein „Megöltem Rasputint”, Luis Bunuel „Belle de Jour”, Antonioni „Botrány”, Pietro Germi „Az immorális” című filmje és Joyce „Ulysses” című regé­nyének filmváltozata, Joseph Strick rendezésében. 9 CÍM-REKORD: Joggal pá­lyázhat a leghosszabb film­cím díjára az az új amerikai produkció, melyet David Swift írt, rendezett, s egy ab­laktisztító karrierjéről szól. A cím: „Hogyan érvényesül­jünk az üzleti életben, kü­lönösebb erőfeszítés nél­kül” ... • ILLYÉS GYULA „Az éden elvesztése” című oratóriu­mát és Déry Tibor „Talp­­nyalók” című egyfelvonáso­­sát hamarosan bemutatja a budapesti Pinceszínpad, a KISZ ifjúsági színpada.­­ VÁCZI MIHÁLY, a kiváló költő április végén — a ma­gyar kulturális csereegyez­mény keretében — egy hóna­pos tanulmányútra Kubába utazik. • MÁJUSI bemutatók. Ki­lenc színházban lesz évad­végi premier: az Operaház Csajkovszkij „Csipkerózsika” című balettjét, a Nemzeti Színház Komlós János „Az édent bezárják” című sza­tíráját, a Madách Színház a „Kaviár és lencse” című olasz vígjátékot, a Madách Ka­maraszínház Gáspár Mar­git „Ha elmondod, letaga­dom” című vígjátékát, a Vígszínház az „Egy hölgy a Maximból” című Feydeau­­bohózatot, a József Attila Színház a „Lulu” című fran­cia zenés vígjátékot, a Déry­né Színház Mikszáth „Szent Péter esernyője” című regé­nyének színpadi változatát fűzi műtyjára. A Katona József Színház felújítja Mo­­liére „Fösvény”-ét, a Kis Színpad pedig a „Bolond va­sárnap” című Katajev-bohó­­zatot. 9 JUGOSZLÁV filmd­elegáció érkezik a héten Budapestre, „A pártfogolt” című ju­goszláv filmdráma díszbe­mutatójára. Tagjai: Ljubisa Samardzic és Spela Rozin — a film két főszereplője, valamint a rendező: Vladjan Slijepcevic és a film ope­ratőrje: Dorde Nikolic. • AZ OPERAHÁZ a héten elsőként hozza nyilvánosság­ra jövő évadjának terveit. Értesüléseink szerint az évad első bemutatója Monteverdi „Poppea megkoronáztatása” című operája lesz, s a felújí­tások között szerepel „A nürnbergi mesterdalnokok” című Wagner-opera. Módo­sul az opera bérletrendszere is: a külföldi vendégművé­szek ezentúl nemcsak bérlet­­szüneti, de hétköznapi bér­leti előadásokon is fellépnek. • MÚZEUMI MENETREND. A budapesti és vidéki mú­zeumok a kettős ünnepen, április 30-án és május 1- én nyitva tartanak, 2-án és 3-án viszont zárva lesznek. 9 PRIZMA 67 néven nyílik meg április 29-én az Állami Népi Együttes Corvin téri otthonában a Magyar Nép­hadsereg Művészegyüttesé­nek színháza, amely a nagy­­közönség számára is tart rendszeres előadásokat. Mű­vészeti vezető: Lendvai Ka­­milló. Az új színház elsőnek az „És áll a bál” című törté­nelmi revüt mutatja be, amely a Horthy-korszakot eleveníti fel prózai és ze­nés dokumentumok felhasz­nálásával. Szerzői: Semsey Jenő és Szilágyi György.­­ N. MOZUMBAR, az indiai Zenei és Táncművészeti Aka­démia alelnöke a héten ha­zánkba látogat, hogy köze­­lebbről is megismerkedjen a magyar zenei élettel. • BÁLINT LAJOS „Karzat és páholy” című új kötete most jelent meg a könyvesboltok­ban. A 80 éves szerző nagy kortársairól — többek között Törzs Jenőről, Csortos Gyu­láról, Beregi Oszkárról, Kor­da Sándorról és Kertész Mi­­hályról — emlékezik meg új könyvében. • JULIA BORISZOVA régi ismerősünk, a tisztességtudó, kurtizánt alakította a „Fél­kegyelmű” szovjet filmvál­tozatában. A Vahtangov Színházban is ő játssza ezt a szerepet, R. Szimonov ren­dezésében, aki ezért a mun­kájáért, valamint az ugyan­csak Boriszova főszereplé­sével bemutatott Lovashad­sereg és az öreg hölgy lá­togatása rendezéséért a hét­­végén kapta meg a Lenin­­díjat. ELŐZETES Tízezer nap Magyar film, írta: Kosa Ferenc, Gyöngyössy Imre és Csoóri Sándor, Rendezte: Kosa Ferenc. Igazságkereső szenvedély­­lgel kutatja a paraszti életet ez az elgondolkoztató film , ha egészében nem is min­dig világos a mondanivalója, hol lírai szépségeivel, hol nyers őszinteségével magával ragadja a nézőt. Széles István hányatott sorsának néhány drámai mozzanatát vetíti elénk a Tízezer nap: amikor élettár­sat választ, hogy megossza vele elesettségét, nincstelen­­ségét, amikor kapzsi-álszent ■ apósa emberi méltóságában alázza meg, majd midőn nyomor­ testvérei ellen uszít­­ja az elkeseredett életösztön. S a felszabadulás után, ahogy elnyomja benne a birtoklás, a szerzés vágya a józan ész szavát, később pedig, amint keserves leckék árán már kezdi felismerni — hol hibá­zott, hol a helye ... Uj rendezőt avat ez a nagy­lélegzetű és nagyigényű film. Kása Ferenc jóval több már, mint ígéretes tehetség: első filmje nemcsak szakmai tu­dását, egyéni hangját és ki­fejezési eszközeinek gazdag­ságát bizonyítja, hanem arról is meggyőzi a nézőt, hogy is­meri, biztos kézzel alkalmaz­za, s fejleszti tovább a mo­dern filmnyelvet, de még in­kább arról, hogy­­ jócskán van mondanivalója, s fűti a közlés szenvedélye. Akadnak a filmben elnagyolt részek is, de nem vitás: fokozott figyel­met érdemlő, tehetséges mű­vész alkotása. Gondolatokat ébreszt, vitákra sarkall a Tízezer nap. Kitűnőek a sze­replők: Molnár Tibor és Kol­­tai János, az elsőfilmes Bo­ros Györgyi, valamint Rajz János, Görbe János, Káldi Nóra és Kozák András. És, nem utolsósorban, meg kell emlékezni Sára Sándorról, az operatőrről. Már sok filmben volt nagyszerű társa a rende­zőnek, a Tízezer napban le­nyűgöző képkompozícióival most tehetségének újabb, ra­gyogó bizonyítékát adta. Regényes élet Szovjet—francia film, írta: Alekszandr Galics és Paul Andreota. Rendezte: Jean Dreville. Marius Petipáról, az orosz balett egyik naggyáteremtő­jéről szól szovjet és francia filmművészek új, közös al­kotása. A cselekmény azon­ban csak keretül szolgál a leningrádi operaház világhí­rű balettegyüttesének fellép­tetéséhez, s az egykori Péter­­vár — a mai Leningrád — festői szépségű téli, nyári és tavaszi panorámájának meg­­csodáltatásához. A címszere­pet a kitűnő francia panto­mimművész , Gilles Sepal, el­­­ső feleségét a bájos Nattalja Velicsko alakítja. A pártfogolt Jugoszláv film írta: Jovan Cirilov. Rendezte: Vladan Slijepcevic. Méltán jutalmazták Nagy Ezüst Aréna-díjjal a múlt évi pulai fesztiválon ezt a kitűnő, bátor és őszinte filmet Egy mai karriervadász gondosan, találóan megrajzolt arcképe, s jelleme tárul elénk, de nem akármilyen szerencselovagé! Ivan Stojanovic, ez a kiste­ ,­hetségű, de nagyratörő és eszközeiben nem válogatós költő-újságíró a szocialista társadalmi viszonyok nyúj­totta lehetőségeket fordítja saját hasznára. A film sok­ban emlékeztet a „Fügefale­vél” című magyar szatírára, de emberábrázolása árnyal­tabb, társadalmi körképe szélesebb, s mélyrehatóbb. Folytassa, cowboy! Angol film. írta: Talbot Rothwell. Rendezte: Eric Rogers.­­ ..Folytassa .. .’’-sorozat közepesen sikerült darabja. A nyugaton népszerű cow­­boy-filmek paródiája, a leg­népszerűbb angol komikusok, így Sidney James, Kenneth Williams, Charles Hawtrey és a szemrevalóan szép An­gela Douglas közreműködésé­vel. Lehet, hogy többet ne­vetnénk a „tüzes vizet” kor­tyolgató indián főnök, s a coltjával összenőtt, pipiskedő cowboyvezér, meg a kétbal­kezes, botcsinálta seriff ka­landjain — ha mindaz, amit a film alkotói parodizálni akartak, nem lenne számuk­ra eleve idegen és ismeret­len. HALÁSZ KÁLMÁN, aki hosszú éveken át a Nemzeti Színház főtitkára volt, 63 éves korában hirtelen, szív­roham következtében el­hunyt.

Next