Hétfői Hírek, 1973. július-december (17. évfolyam, 27-52. szám)

1973-07-02 / 27. szám

MÁTÓL: Titkárság: Budapesten Archívum: Berlinben Az Animációs Filmművé­szek Nemzetközi Szövetsége, az ASIFA legutóbbi ülésén dr. Matolcsy Györgyöt, a Pannónia Filmstúdió animá­ciós- és rajzfilmstúdiójának vezetőjét választotta főtitká­rává, s mint erről már a HH beszámolt, a szervezet titkár­sága július 1-től Budapesten működik­.­­ Tíz és egynéhány éve, abban az időben, amikor szinte megduplázódott világ­szerte a bemutatásra kerülő rajz- és bábfilmek száma, amelyeket egyre jobban meg­kedvelt a felnőtt közönség is, határozták el az animációs filmek készítői, hogy önálló nemzetközi szervezetet hoz­nak létre — mondotta dr. Matolcsy György. — Az ASI­FA alapító nagygyűlését 1962 januárjában közel száz részt­vevővel Prágában tartották meg, s a szövetség az UNES­CO felügyelete alatt 1963-ban megkezdte működését. Ma már 29 ország mintegy 850 művésze a szövetség tagja, többek között jugoszláv, szovjet, olasz, francia, ameri­kai, angol, kanadai, japán és indiai filmművészek. A szövetség feladatai közé tartozik az animációsfilm-ké­­szítők egymás közötti kapcso­latainak megteremtése, kü­lönböző produkciók cseréjé­nek segítése, nemzetközi koprodukciók szervezése, az animációs filmek népszerűsí­tése, különböző szakmai ki­adványok szerkesztése és összeállítása. Három már ha­gyományos fesztivált — An­necy, Mamaia, Zágráb — patronál a szervezet. Július­tól kezdve a világ különbö­ző részeiből Budapestre ér­keznek majd azok a levelek, amelyekben a szövetség tag­jai értesítik a titkárságot ar­ról, hogy milyen filmeken dolgoznak. A világ rajz- és bábszleneseitől beérkező in­formációkat pedig majd Bu­dapesten szerkesztett francia, angol és orosz nyelvű kiad­ványokban közük. — A titkárság budapesti működésével egy időben Ber­linben megalakul az ASIFA archívuma — folytatja dr. Matolcsy —, ahová a szövet­ség tagjai elküldik filmjük kópiáját. Ha valakinek szük­sége lesz egy-egy filmre, az az NDK-ban székelő film­­­archivumból kikérheti. Ma­gyarországról az első külde­ményben Macskássy Gyula: Párbaj című filmjének kó­piája indul Berlinbe. Az ASIFA elnöksége, amelynek dr. Matolcsy György mellett a János vitéz című rajzfilm rendezője, Jankovich Marcell is tagja, szeptemberben Zágrábban ülésezik, ahol megbeszélik a szövetség következő évi munkáját. Iparművészek VIT-pályázata A fiatal iparművészek VIT- pályázatának ünnepélyes eredményhirdetése hétfő dél­előtt, 11 órakor lesz a buda­pesti Könyv Klubban (Liszt Ferenc tér 1.). A KISZ Központi Bizottsága és az Iparművészeti Vállalat által márciusban meghirdetett pá­lyázatra 55 pályakezdő küld­te be műveit. A zsűri 43 mű­vész 123 alkotását fogadta el. Ezeket láthatják a hétfőn megnyíló kiállításon az ér­deklődők­. A legjobb kerá­miákat, textil- és ötvösmun­kákat a VIT idején Berlin­ben, a Magyar Kultúra Há­zában is kiállítják majd. 30 ezer féle kábel A villám­delejes forgonytól a láthatatlan huzalig A „villámdelejes for­gon­y”, a villanymotorok őse, amelyet Jedlik Ányos 1827—29-ben, a világon el­sőként hozott létre — ha­zai drótokból készült. Győ­ri paszományosok csinálták. A gép ma is,működőképes. Látható: a Műszaki Mú­zeumban, fényképe pedig a Magyar Kábel Művek nem­rég megnyílt házi kiállítá­sán. Mellette áll az első villamos kocsi szintén Jed­­lik-találmány, s ez is műkö­dik, ha áramot bocsátanak rá. ★ Bár a paszománykészítő mesterek már a múlt szá­zad elején is fontak — ké­zi hajtású gépeken — né­hány méternyi szigetelt ve­zetéket a kísérletekhez, a magyar kábelipar kezdetét 1883-ra teszik, mert akkor alapították a Perer és Schacherer Első Magyar Távirdasodrony- és Kábel­gyárat, Budapesten. Ha há­lót kötnének abból a sok kábelből, amely azóta ké­szült az országban, belefér­ne a föld. S ki győzné felsorolni, hány híres termék született 90 év alatt? A Trieszt—Zá­ra közötti tenger alatti ká­bel, a 314 méteres lakihe­gyi adótorony tartókötelei, a vaskapui hajóvontatáshoz való „kapaszkodó” kötelek, az új Erzsébet-híd tartó- és függesztőköteles, járda alatti fűtőkábelek, melyek télen olvasztják a havat, te­lefonzsinórok és motorokba való drótok... ★ A Magyar Kábel Művek­hez hat gyár tartozik. Tíz éve vonták össze őket. Most 30 ezer féle kábelt gyárta­nak. A többséget hazai alu­míniumból, a kisebb részét rézből, szigetelt és nem szi­getelt változatokban. Leg­nagyobb megrendelőik a Posta és az Elektromos Mű­vek. Legvékonyabb huza­luk a 0,01 milliméteres: egy finom női hajszálnál hat­­vanszor vékonyabb, szabad szemmel nem látható. (Két éve kezdték a gyártását.) Leghosszabb kábelük 10 ki­lométeres, ezeket az olaj­bányászok használják a fúrásnál. Négyezer ember dolgozik a hat gyárban, s az idén 3 milliárd forintnál is több értéket állítanak elő. Ennek egynegyede exportra megy. Kilencven országba jutnak el termékeik. Svédországba például alumíniumból ké­szült, „szabad”, szigetelés nélküli villanyvezetéket küldenek. ★ Az iparág történetét ta­nulmányozva az is látható: nem mentes a buktatóktól. De most öt év alatt 800 millió forintot áldoznak be­ruházásra, korszerűsítésre. Kicserélik az ósdi gépeket — Albertfalván, Szegeden és Balassagyarmaton egy­aránt —, meghonosítják az új gyártási eljárásokat. Balassagyarmaton még az idén befejezik a rekonst­rukciót. A következő évti­zedben megújhodik a jubi­láló, 10 éve alapított Kábel Művek. Paládi József A Mélyépítési Tervező Vállalat közműkutató osztálya feltérképezi a híd alatti vezetékek és kábelek hálózatát. A régebben lefektetett vezetékek nyilvántartása ugyanis elavult, s emiatt az új építkezések földmunkái közben — nem tudván, hogy ott vannak — gyakran elvágják azokat. A „vezetékvadászok” eddig több mint 70 városban és községben, vala­mint csaknem ezer gyár területén készítették el a föld alatti vezetékrendszer térképét. Nem kell munkájukhoz ásatásokat végezni: műszerek mutatják ki, mi rejtőzik, s merre húzódik a mélyben. Képünkön a budapesti műegyetem előtt folyik a térképezés. (MTI Csikós felvétele) /Y után UB­C és utána? Mikor lesz rend a rendszámdzsungelben ? Nincs még egy ország a vilá­gon, ahol annyiféle rendszám­­táble van a járműveken, mint nálunk, s bizony, közlekedési szakember legyen a talpán, aki a több mint negyven féle rendszámjelzés között kiismeri magát. Ráadásul csaknem az egész ABC foglalt, már csak az U és a Z betű használható fel, ám ez a két betű is hamar „el­fogy”. • Várható-e rendcsinálás a rendszámdzsungelben ? — Már csak a részletkér­déseket kell tisztázni ehhez — mondotta dr. Demeter András ezredes, a Belügymi­nisztérium Közlekedési Cso­portfőnökségének igazgatási osztályvezetője. — A közel­múltban felkértük a Közle­kedési Tudományos Kutató­­intézetet, hogy elképzelé­seink szerint dolgozza ki az új rendszámtábla-rendszert. Felmerült, hogy a többi or­szághoz hasonlóan a területi jelzésrendszerre térünk át, azzal a különbséggel, hogy hazánkban nincs értelme megyénként, vagy városon­ként megkülönböztetni a ko­csikat, elég, ha öt-hat ná­ A HH kérdez, di BM közlekedési csoportfőnöksége válaszol gyobb tájegység — például: Budapest, Dunántúl, Észak- Magyarország — szerint ad­juk ki a rendszámokat. En­nek a módszernek egyik nagy előnye, hogy a segítségnyúj­tás nélkül továbbrobogó jár­műveket az eddigieknél sok­kal könnyebben lehet majd megtalálni, ugyanakkor a forgalomban minden gépko­csivezető felismerheti az „idegen” járművet Néhány jelenleg is használt rend­szám, mint például a diplo­máciai testületeké, a VÁM- rendszám, vagy az XX ter­mészetesen továbbra is ér­vényben marad, a többi ki­váltság azonban megszűnne. Ez igazságosabb is, mert nem helyes, hogy eleve a rend­szám alapján lehessen meg­különböztetni az állami és személyi tulajdonban levő kocsikat. Még nem tudjuk, hogy hány betű és hány szám kerül majd a rendszámtáb­lákra, mint ahogy azt sem, milyen legyen a tábla nagy­sága és anyaga. • Mikor kerül sor a rend­számtáblák kicserélésére?­­ Csaknem egymillió 200 ezer gépjárműről van szó, ezért nem egyik napról a má­sikra, hiszen ezt a rengeteg rendszámot el is kell készí­tenie valamelyik gyárnak. Úgy tervezzük, hogy 1975— 76-ban kezdjük meg a cseré­ket, s ennek lebonyolítását az időszakos műszaki felülvizs­gálattal kapcsolnánk össze. Azok a járművek, amelyek átmennek a vizsgán, új rend­számot kapnak. A forgalmi engedélyeket is egyszerűsíte­ni kívánjuk: a jelenlegi könyvecske helyett, mű­anyag tokba bújtatott karton­lapra vezetjük rá a legszük­ségesebb adatokat.­­ Néhány­ országban egy egész életen át örökölhető a rendszám, vagyis, aki új gépkocsit vásárol, megtart­hatja régi rendszámát... — Elképzeléseink szerint nálunk is ezt az „egy tulaj­donos, egy rendszám” elvet érvényesítjük. A területi rendszer életbelépésével azonban ennek az a feltéte­le, hogy az autótulajdonos ne költözzön el a körzetből. Ha elköltözik, új rendszámot kap. 0 Ha az IY is betelik, me­lyik betűpárral kezdődik majd az új sorozat? — Az VB-vel Azért nem az UA-val, mert ez a betű vala­mikor a halottszállító gépko­csiké volt. (Hasonló meggon­dolásból nem használtuk az IA-t sem, nem akartuk az autótulajdonosokat ugratá­soknak kitenni.) U-jelzéssel mintegy 200 ezer gépkocsit láthatunk el. A Z-betűt a motorkerékpárok számára tartogatjuk. Ha valamilyen csoda folytán az elkövetkező két évben mégis több gépko­csi kerülne az országba, mint amennyire számítottunk, ak­kor a régi, már „felszaba­dult” CA-ra térünk vissza. De a rendszámtábla reform­jáig minden bizonnyal elég lesz az XJ-betű. Pethies Sándor Mögöttünk a fele mi álunk mögött a negye­­dik ötéves terv és az 1973-as év fele, előttünk mindkettőből a második fél­idő. Az ötéves terv szorgal­mas munkával töltött első két évének eredményei is­mertek. Az idei népgazda­sági terv első félévének tel­jesítéséről a Statisztikai Hivatal még ugyan nem nyilatkozott hivatalosan, a szakminisztériumokból és a gyárainkból, üzemeinkből érkező hírek azonban arra engednek következtetni: eredményesen, jól zártuk az elmúlt hat hónapot is. Megerősítette ezt a KB június 27-i ülése, amelyen megállapították, hogy a népgazdaság általános fej­lődése az év első felében tervszerű és kedvező volt. A szocialista ipar termelése a tervezett ütemben emel­kedik. Bizonyítandó csu­pán néhány hírt, példát említenék. A Lenin Kohá­szati Művek nagyolvasztó­jában örömmel újságolták, hogy a görög és bejrúti szürke- és nyersvasexport­­jukat teljesítették, emellett biztonsági tartalékot is ké­peztek, így nem üres kézzel kezdik a második félévet. Ugyanitt, a sodrómű egy­ségben arról beszéltek, hogy már május végén négymil­lió forinttal túlteljesítették félévi tervüket. Továbbra is kedvező hírek érkeznek a papíripar gyáraiba. Pedig náluk az utolsó hónap a nagyjavítás idősza­ka volt. Mégis, — terven fe­lül — több száz tonnával gazdagították az országot, elsősorban a csepeliek. És — állapította meg a KB-ülés — a termelés nö­vekedését túlnyomó rész­ben a termelékenység javu­lása eredményezte. A terv­­szerűségnek és az építő­munkások szakértelmének, szorgalmának köszönhető a többi között az is, hogy a fővárosban idén 14 700 új lakás épül. Ím­y általában is megálla­pították az ülésen: „A beruházások az év egé­szében várhatóan a terv­nek megfelelően alakul­nak. A kiemelt programok tervszerűen valósulnak meg.” Igen, túlzások nélkül állapíthatjuk meg, e tekin­tetben is gazdag félévet zártunk. Oly hatalmas léte­sítményeket adtunk át ren­deltetésének, mint a vison­­tai Gagarin Hőerőmű és a kiskörei Tisza II. vízlépcső, hogy csak a legjelentőseb­beket említsük. A mezőgazdasági terme­lés 1973. évi kilátásai kielégítőek, bár még bele­szólhat a szeszélyes időjá­rás. Az eső és a nap a zöld­ségféléknek kedvezett, de az aratáshoz már nem kéne a csapadék. A száj- és kö­römfájásjárvány megszűnt, de állatállományunk a ha­tását még nem heverte ki, húsellátásunk imitt-amott akadozik. Biztató azonban, hogy a tervezett 200 szako­sított sertéstelepből már nagyobb rész elkészült: ez évi másfélmillió sertést je­lent. Elmondhatjuk tehát, hogy a nagy „csapatjáték­ban” — a szocializmus terv­szerű építésében — a dol­gozó nép most is megtette a magáét. Ennek megfele­lően a lakosság jövedelme és fogyasztása az első félév­ben a tavalyinál gyorsab­ban nőtt. „A tervezett mun­kabéremelést, az ár- és szociálpolitikai intézkedé­seket szervezetten és jól hajtották végre.” Épül az ország, elégedet­tek az építők.

Next