Hétfői Hírek, 1977. július-december (21. évfolyam, 27-52. szám)

1977-07-04 / 27. szám

Balról a Halászbástya tornyai, alattuk a magyar főváros pa­norámája. Külföldi turisták csoportjának mutatja be Buda­pest madártávlatból is látható nevezetességeit az idegen­vezető Véget ért a TIT VII. küldöttgyűlése Elnök: Ortutay Gyula, főtitkár Kurucz Imre Vasárnap befejezte tanács­kozását a Tudományos Isme­retterjesztő Társulat VII. kül­döttgyűlése. A VII. küldöttgyűlés egy­hangúan elfogadta a Tudo­mányos Ismeretterjesztő Tár­sulat új alapszabályzatát, majd megválasztották a társulat vezetőségét és az országos el­ismét Ortutay Gyula, az El­nöki­­tanács tagja, az MTA Néprajzi Intézetének igazga­tója lett. A társulat alelnö­­kei: Köpeczi Béla egyetemi tanár, az MTA főtitkárhelyet­tese, Osztrovszki György, az OMFB elnökhelyettese és Soós Gábor címzetes egyete­mi tanár, államtitkár. A tár­sulat főtitkárává Kurucz Imrét, az MSZMP V. ker. PB első titkárát választották. A kétnapos tanácskozás ta­nulságait Ortutay Gyula aka­démikus foglalta­­ össze.'' El­-­­nökség tagjait. A­ TIT elnöke sejtette, hogy a küldöttgyű­lés fontos munkaértekezlet­nek bizonyult, s az alkotó légkör jellemezte. A hozzá­szólók elmélyülten értékelték az elmúlt időszak munkáját, és felelős­ségteljesen szóltak arról, hogy a jövőben mi­ként lehet még hatékonyab­ban végezni az ismeretter­jesztő munkát. A vitát az elemző módszer, a teljesség­re való törekvés, a célok meghatározása jellemezte. Dohog, zúg a m­alom, haj­naltól estig, mohos lapátjai forgatják a Pécsely ezüstö­sen ragyogó vizét. Nyolcszáz esztendeje mormol a ma­lom, jár a garat az örvé­­nyesi domb tövében — a társakat sorra utolérte a vég­zet a Dunántúlon, a Bereg­­háton, az Alföldön. De az örvényesi malom makacsabb a végzetnél is: nem adja meg magát. Talán a jó bú­vóhely is segített ebben, tán az alapot is mélyre ágyazták­­, de talán leginkább azért, mert az örvényesi molnár is makacs ember, aki nem ismeri a ki­shitűsé­­giet. • Hozzá nézek be most, le­kanyarodván a balatoni or­szágútról, Molnár Antalhoz, az ország utolsó vízimolná­rához. Azt tartják róla, hogy nem kell neki előre üzenni: tizenhét esztendeje nem volt nap, hogy hallga­tott volna az örvényesi ma­lom. Molnárszín — szürkés­kék — ruhában lép ki a gazda a fehér szitálásból, uj­jával megbillenti a kalapját. Kérdem tőle: bort iszik-e mostanság az örvényesi mol­nár, s máris enyhültebben pillant felém. Ezek szerint ismerem hát a molnárok kiskátéját: ha vizük van — vagyis forog a malom —, jókedvükben bort isznak, ha vizük nincs —, s pihen a malomkerék — szomorúsá­gukban a vizesbögre után nyúlnak. — Jó patak a Pécsely — mondja dicsérően a vízimol­nár. — Nem szárad ki ez Az utolsó vízi­molnár soha, a legnagyobb aszály­ban sem! — Akkor hét értem — bó­lintok. Úgy látszik, a sors is segítette a malmot, hogy ne számolják fel, mint a test­véreit. — Nohát — komorul el a molnár —, a víz magában nem lett volna elég... Voltak, akik úgy vélték, hogy eljárt a vízimalom fö­lött az idő és gazdaságta­lan a tartása is, mások üz­leti meggondolásból vetettek rá szemet. Át akarták alakí­tani rétescsárdának. Sze­rencsére — mielőtt a tervet megvalósíthatták volna — ipari műemlékké nyilvání­tották az épületet­...­­ — Mester uram, kinek dolgozik most? — Veszprém megyének, a Gabonafelvásárló Vállalat­nak. — Milyen lisztet őröl a malomban? — Kényes munkát szok­tak az én gépeim. Ilyen lisz­tet nem talál már az or­szágban, mint nálam. Járnak hozzám harminc-negyven kilométerről is. Hozzák a háztáji termését, beállnak az udvarra a gépkocsival, s azt mondják: „Egy kis ré­testésztának valót, mester­­ uram ...” A múlt napokban ^ Szombathelyről kerestek meg ^ két zsák ógabonával. „Eskü­ i­­ő lesz a családban, finom ? liszt kéne a süteményekhez, $ tortákhoz...” $ — Hát a régi molnárok? ^ Velük tartja a kapcsolatot? ^ — Amikor kitanultam a­­ szakmát, bejártam gyalogo-'­­san az országot, minden ví-% zimalmot fölkerestem. Néha ^ betoppan hozzám egy-egy ^ öreg a Rába, a Kraszna mel- ^ lől, megismernek, megráz- ^ zák a kezem. Tudom, mire­­ gondolnák, anélkül, hogy ^ szólnának. — Pihenni mennyit szó- ^ kott Molnár bátyám? ^ — Reggel hattól este ti- ^ zig jár a malom. Pihenek.­­ majd, ha befagy a Pécsely.­­ • Esztendeje nyugdíjba vo- ? nult Molnár Antal, de a­­ malmot tovább járatja. így ^ lesz ez, biccent keményen, ^ míg ágynak nem dönti a betegség. És addig fogadja a ^ látogatókat is, meséli a ma- ^ lom regényét. Rendezgeti ^ gyűjteményét. A tihanyi cé- ^ hek évszázados vaspántos lá- ^ dáját. Kossuth Turinból írt ^ levelét, Deák Ferenc fából ! esztergált díszalmáját. Amikor meg egyedül ma-t rád, dúdolgatja magában a| régi nótákat: „Molnárlegény ! kifekszik a partra / Onnant nézi, hogy forog a mai- i ma ...” Hatvanhat éves. ^ Idén kitüntetést kapott: ki­­váló dolgozó lett. Az­ egyet­ ^ len vízimolnár az országban,^ aki megkaphatta ezt a cí­­g­­et. (k. cs.) Az Értől az Óceánig Diákköri esztendők Az ősi Wesselényi kollé­gium emeletén, a könyvtár csendjében a kincses, fehér láda után kérdezek. Az Édes — Ady Endre édesanyja — bejárt Zilahra, a Szilágyság fővárosába, kollégista fiát látogatni. Amikor utoljára beszekere­­zett, a költő már nem élt. Az Édes akkor hozta el a kollégiumba az Érmind­­szenten őrzött emlékeket, el­hozta a régi iskola védő falai közé a fehér családi le­velesládát. Végrendelete úgy szólt, hogy minden, ami köl­tő fiáról maradt, Zilahé le­gyen ... Mint hajótörés után a gazdag rakománynak, dzi­­ribje-darabjai vannak itt a kincseknek: a ládát elsodor­ta a második világháború, s ami a láda mélyén volt, Nagyváradra, az Ady em­lékmúzeumba mentette Ta­­béry Géza író. De amit a történelmi szökőárból ki­emelte­k, minden egyes da­rabot — Zilah rövidítéseként — „Z”-jelzéssel láttak el. Legalább ennyiben hűsége­sek maradtak az Édes kí­vánságához. Egyhangúlag A kollégiumban maradt néhány szép relikvia is ki­tesz egy kisebb emlékszo­­­bát. Anghelescu Vilma, a könyvtárosnő felemeli a tabló üveglapját, és az asz­talra helyezi az emléktár­gyakat. Ady Endre születési bizonyítványa, kiállította az érmindszenti református pa­rókia 1877. novemberében. Zilahi értesítők a költő di­ákéveiből. Családi fényké­pek, Csinszkával és az Édes­sel. Részvétnyilvánító leve­lek Ady halálára. A költő halotti maszkja. Itt van a zilahi főgimná­zium önképzőkörének­ bőrbe kötött emlékkönyve, amelyet 1893-ban nyitottak meg. Eb­ben a könyvben egy sötét tintával írott vers is talál­ható. Címe: „Marko király balladája”, szerzője: „Ady Endre gymn. VII. oszt. ta­nuló, 1894. decz. 10.” Az­ önképzőköri vezetőség dön­tése: „Egyhangúlag album­­bavételre méltatott mű”. És fellapozhatom a Szi­lágy című hetilapot is, amely Kincs Gyula „Az ősi Schola »\VM^V,\V^\\W\W\\»\V^\\\W\VW\V^VA\\\\\VM«VmV?M­»\VN,VN»m\VC»V»\Vm\ViWW«««W&VV főmagistere” szerkesztésé­ben jelent meg. Az 1900. jú­lius 2-i szám címoldalán a messzire szárnyalt zilahi kollégista érett, gyönyörű verse, a Vén diák üdvözle­te: „Zilahra menjen ez a félig-síró / Fétig-vodor ének/. Vén, kóbor diák kül­di könnyek között / Az ősi Schola fő­ magisterének...” Föl, föl fiúk! Zilah szerény, zajtalan vi­déki város ma is. Kanyargó utcácskái mégis a történe­lemről beszélnek. A történel­met idézi már a Kraszna utca 45 szám alatti föld­szintes ház is, ahol a múlt század végén négy eszten­deig lakott egy sovány, fe­kete hajú, égő szemű fiú, az érmelléki diák, aki sírva fakadt Vajda János ver­sét hallgatván. Két tipegő nyugdíjas — Hajdú Nándor és a felesége — lakik abban a szobácská­ban, ahol nyolcvanegynéhány esztendeje az eminens tanu­ló forgatta a könyveit. Ödön, reccsenő bútorok pihennek a kis szobában, a falon el­­színeződött képek függnek, az ablakban muskátli ég pi­rosan. Keskeny udvar, doh­szagú kapualj: ilyen helyen adták olcsón a kisvárosi di­­áklakásit. A két öreg azt mondja: még sincs szomorúság eb­ben a házban. Mert áradnak ide a mai kisdiákok, gimna­zisták — jönnek Zilahra tisztelegni és tanulni. Meg­tanulni a vén kövektől a költő üzenetét: „Föl föl fiúk, csak semmi félelem ...” Kósa Csaba Marx tér Már alapozzák az ú­j Skálát Jelentés a főváros ne­gy építkezéseiről — FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL — héten belül hozzáfognak a hídépítők az Üllői útból, ki­induló, a Ferihegy felé elka­nyarodó 240 méter hosszú fe­lüljáró építéséhez. Ezt meg­­előzően, néhány napon belül lezárják a gyorsforgalmi út egy részét, s a repülőtéri for­galmat a Vöröshadsereg útjá­ra és a kispesti Csokonai ut­cára terelik át. A Határ úti metróállomásnak már elké­szültek a betonfalai. PÖTTYÖS UTCA. A met­róállomásnál készülnek a betonfalak. Itt lezárják és elterelik majd a Száva utcá­ról a 4-es számú főközleke­dési út forgalmát. A Pöttyös utca és az Ecseri út között 150 méter hosszúságban már teljesen kész a metró kéreg alatti, hat méter mély alag­­útja. Helyenként még beto­nozzák a födémeket, ame­lyekre az Üllői út új burko­lata kerül. Az Ecseri úti met­róállomás oldalfalai elkészül­tek, néhány nap múlva kez­dik a föld kitermelését a fa­lakkal körülhatárolt állomás­területről. Az észak—déli met­ró Nagyvárad tér—Kispest vasútállomás közötti szaka­szán, a Könyves Kálmán kör­úti csomópontnál dolgoznak a legtöbben. Épül a kör alakú, hatlépcsős aluljárórendszer felső feljárója, 11 méter mélységben készül a metróál­lomás, számos közművet he­lyeznek át, 500 méter hosszú, új főgyűjtőcsatornát fektet­nek, s hamarosan megkezdik a 300 méter hosszú, négy­­nyomsávos felüljáró alapozá­sát, amely az Üllői út forgal­mát vezeti át a Könyves Kálmán körút fölött. BAJCSY-ZSILINSZKY ÚT. Az Arany János utca keresz­teződésénél jó ütemben épül a metró mélyállomása, a Deák tértől idáig érő alag­utak már elkészültek, sőt, a baloldali alagútból a Marx tér irányába is elkészült 200 méter. Az egyik fúrópajzsot már át is szállították a Nyu­gati pályaudvarnál kezdődő alagutak fúrásához. MARX TÉR: Kissé vonta­tottan halad a munka, a várt­nál nehezebb volt a kezdés, mert a kivitelezők nem kap­ták meg idejében a terveket, s a munkák nem voltak meg­felelően előkészítve. Megkez­dődött a közművek átépítése, s alapozzák a MÁV-épületet meg az új Skála-áruházat. Még az idén megkezdik a Szent István körút és a Baj­csy-Zsilinszky út sarkára ter­vezett aluljáró építését is. Jelentősebb forgalmi változás csak ősszel várható: a Váci utat és a Bajcsy-Zsilinszky utat a Köportár utca és Kál­mán utca között lezárják, s több terelőutat jelölnek majd ki. A villamosok, a korábbi híradással ellentétben, az építés ideje alatt is a Nyuga­ti pályaudvarig közlekednek. Számos vállalat szocialista brigádjai vállalták, hogy munkaversennyel a határidő­ket megrövidítik. Tőke Péter Gépkocsiellátás: 248 ezer igényre intem vár Rekordév az idei • Lada és a Trabant az élen Rekordforgalmat bonyolí­tott le a MERKUR az év első felében: 50 ezer sze­mélygépkocsit adott át új tulajdonosának. (1976 azonos időszakában 40 ezret.) — Az év második felében — mondja dr. Oroszi János, a MERKUR kereskedelmi igazgatója — még mintegy 37 ezer személyautót kívánunk forgalomba hozni: 17 ezer Ladát, 8 ezer Trabantot, 3 ezer Wartburgot, 2 ezer P 126-ost, 600 Dáciát és — amennyiben a hónapok óta húzódó árvitáink lezárulnak, úgy — 6800 új Skodát, a 105- ös új típusból. De ez nem minden: tárgyalunk további 4000 Lada, 3000 Trabant, 2000 P 126-os és 1000 Dácia terven felüli megvételéről, s még ez évi szállításáról. • Mennyien várnak új ko­csira?­­ A legfrissebb adataink szerint: 248 ezer 410-en. Ez is rekord: 1974-ben 61 ez­ren, 1975-ben 143 ezren, a múlt év végén pedig 206 ez­ren tették le az előleget. Adataink szerint a legtöb­ben — 87 ezren — Ladát jegyeztettek elő, 77 ezren várnak Trabantra, 58 ezren Wartburgra, 19 ezren P 126-osra, 7 ezren Skodára, 4 ez­ren Dáciára. A maradék megoszlik Polski FIAT 1300 és 1500-as, Zaporozsec, Vol­ga és terepjárók között. © És meddig kell vára­kozni? — A nagy Polski FIAT- okat egy hónapon belül az új Skodákat és a Zaporozse­­cet jövő évi szállításra vál­laljuk, a többi típusra 1980- ig kell várni. © Új típusok? — Mindössze egyre számít­hatunk, az 1600-as Ladára, melyet a tervek szerint a jövő évben kezdi szállítani a Togliatti-gyár. Két, régen vajúdó problé­mát a MERKUR még nem tudott megoldani: az ütemes szállítások biztosítását és a megfelelő színválasztékot. A szerződések ugyan negyed­éves és azon belül havi üte­mezést kötnek ki, de a leg­ritkább eset, hogy ezeket be­tartják. Ugyanez a probléma a színekkel is: mást rendel a MERKUR, s többnyire egész más színű kocsik érkeznek. A divatos színek egyébként: sárga, piros és korall, a leg­kevésbé kedvelt: a türkizkék. (garai) Húszezer a legjobbnak Mint jelentettük , „Ke­ressük a legjobb gépkocsive­zetőt” címmel 120 sofőr részvételével vetélkedőt tar­tottak Budapesten, a Dózsa György úton. Az értékelés szerint az autóbuszkategória győztese Bollók István, a BKV, míg a teherautó-kate­góriáé Varga II. István, a Volán 1-es Vállalat dolgozó­ja lett. Fejenként húsz-húsz­ezer forint jutalomban ré­szesültek. Római kori vízvezeték Az Építészettörténeti és Elméleti Intézetben elkészí­tették az óbudai római kori vízvezeték rekonstrukciójá­nak terveit. A Hadrianus császár uralkodásának ide­jén épült, Közép-Európában­ egyedülálló műemlék két, egyenként harminc méter és négy méter magas sza­kaszát az Aquincumi mú­zeum előtt helyreállítják. A munkálatok az autósztráda építésével párhuzamosan folynak majd. Cukortalan rágógumi A rágógumi fogyasztásá­nak a fogakra gyakorolt ha­tását vizsgálta az Orvostu­dományi Egyetem fogkon­zerváló tanszéke. Megállapí­tották: amíg az a rágóizmok erősödését előnyösen befo­lyásolja, addig nagy cukor­­tartalmú szuvasodást mozdít elő. Ezért az Édesipari Ku­tató Laboratórium­ három munkatársa — Ecsedi Fe­renc, Tabajdi Gábor és Szat­mári Géza — szabad ide­jükben kísérletezni kezdett a cukor nélküli rágógumi előállításával. Olyan ízesítő szert kerestek, ami a cukrot tökéletesen helyettesíti. Vé­gül a sorbitnál kötöttek ki. Felfedezésükkel pályadíjat is nyertek. Az újfajta rágógu­mit a cukorbetegek is él­vezhetik. N nemsokára sor ke­rül a gyártására.

Next