Hétfői Hírek, 1983. január-június (27. évfolyam, 2-26. szám)

1983-02-14 / 7. szám

Az Operettből Angyalföldre Szeretne megújulni Galambos Erzsi szerepekről, rendezőkről, külföldi meghívásairól Váratlan hír színházi éle­tünkben: Galambos Erzsi csaknem húsz év után társu­latot, sőt műfajt vált: a Fő­városi Operettszínházból az évad végén átszerződik a Jó­zsef Attila Színházba. — Nem a musicalisel van bajom — mondja. — Effajta szerepeket továbbra is sze­retnék játszani. Valahogy úgy, ahogyan annak idején a — sajnos rövid életű — Petőfi Színházban játszot­tuk. E műfajt tudom és sze­retem, de boldog leszek, ha más feladatokat is rámbíz­nak majd: vígjátékot, drá­mát, klasszikust vagy moder­net, egyszóval: prózát. Ope­rettszínházi tagságom hosz­­szú ideje alatt a televízió sok-sok prózai és igazi szí­nészi adottságokat feltétele­ző szerepeket bízott rám. S úgy érzem, nem vallottak szé­gyent azok a rendezők, akik velem dolgoztak, hiszen már az első veszprémi tv-szem­­lén díjat kaptam Kertész Ákos „Üvegkalitka” című tévédrámájában nyújtott já­tékomért, a „Legjobb szí­nészi alakítás” díját. Játszot­tam Osztrovszkijt Madáchot, Schillert, Goldonit, Shakes­­peare-t is, sőt Molnár Feren­cet és Dürrenmattot. — Bizonyára nemcsak más­fajta szerepek utáni vágy vezetett döntéséig? — A Fővárosi Operett­­színházan lettem hivatásos „zenés színésznő”. Édes­anyám egyébként 28 évig dolgozott itt, mint jegysze­dő. A vidéki évek után a Petőfi Színház következett, majd csaknem húsz évig is­mét az Operett. — Ahol sorra aratta si­kereit! — A színész sokat ad és sokat kap. Sikert, elismerést, de bizony sérlemeket is. A jóról annyit: Jászai-díjra, az Érdemes­ és a Kiváló Mű­vész címre ez a színház ter­jesztett fel. Eljátszhattam az utolsó két évtized mucisal­­remekeit: a „West Side Story”-t, a „My fair Lady”-t, a „La Mancha lovagja”-t, a „Jó éjt Bessy”-t, a „Kaba­­ré”-t a „Chicago”-t s végül a „Lola Blau”-t. Ezeket az éveket Vámos Lászlóval tölt­hettem el; az ő főnendezősé­­ge alatt a színház nagy kor­szakát élte. Vitatkoztunk, sírtam, mérgelődtem, de ren­geteget tanultam tőle, s ezért hálás is vagyok. Sok sikere­met köszönhetem neki. És Seregi Lászlónak, aki az em­lített darabok többségét ren­dezte, s már Kecskeméten is főrendezőm volt. — Akkor hát miért éppen most mond búcsút? — A jelenlegi művészeti vezetés a nagyoperettre, a „klasszikus” művekre helye­zi a fő hangsúlyt. Ez igazán szép, de nem az, amire én az életemmel, képességeim­mel szerződtem. Útjaink szétválnak. Szeretnék meg­újulni, sokat és sokfélét ját­szani a saját színházamban. — Hogyan fogadta az Ope­rettszínház vezetősége a fel­mondását? — Ezen nem gondolkoz­tam ... Remélem, annyi együtt töltött év után nem örültek neki. — Tovább játssza-e „futó”­­ szerepeit? A „Lola Blau”-t? — Nem. Nosztalgiamen­te­­sen akarok beilleszkedni új társulatom életébe, így köny­­nyebb, s talán becsületesebb is. — Legközelebbi tervei? — Molnár Ferenc-színmű a televízióban, nyáron egy kedves francia vígjáték a Városmajorban. Folytatom az önálló esteket Haumann Péterrel, s van két külföldi meghívásom: „Lola Blau”­­val az Egyesült Államokban, s előadóestre Ausztriába várnak. Sebes Erzsébet Magvető-tervek Elmét indító elegy-belegy író a Hadak útján Szabó Magda. Az év első felében a Mag­vető Kiadó „Tények és ta­núk” sorozatban újabb izgal­mas kötetek kerülnek az ol­vasók kezébe. Suzanne Chan­­tal francia szerző „Szívszo­rongva” című írása André Malraux és Josette Clotis szerelmi kapcsolatáról, barát­ságáról szól. Kiadják az er­délyi író, Asztalos István me­moárját, amelyben 1944 nya­rától 1945 májusáig kíséri fi­gyelemmel a világháborús eseményeket. A kötet címe: író a Hadak útján. A „Hitler 68 tárgyalása 1939—14” című könyv válo­gatást ad eredeti jegyzőköny­vekből, emlékiratokból, do­kumentumokból. A Magvető azokat az írásokat közli ki­adványában, amelyek Ma­gyarországra, valamint a kör­nyező országokra vonatkoz­nak. A sorozat újdonsága Schiff­erné. Szakosíts Klára: Magamról és másokról című önéletírása is. A „Nemzet és emlékezet” sorozat is ígér „csemegéket”. Itt adják ki Bajcsy-Zsilinsz­­ky Endre 1939-ben irt Má­tyás király-életrajzát, a már­tírhalált halt noi!'’’-a­, egyet­len Sz.Ap.v. 'hatását. Szobotkáról Kristó Gyula az Árpád-kori magyar történelem 400 évét fogja össze „A tanulmányok az Árpád-korról” című mun­kájában. Hamarosan az üzle­tekbe kerül Benda Kálmán és Elek Judit közös írása, a „Vizsgálat Martinovics Ig­nác szászvári apát és társai ügyében”, amely a per doku­mentációs anyaga alapján ké­szült. Széchenyi István, Batthyány Lajos, Petőfi Sán­dor és Kossuth Lajos életét, munkásságát kíséri végig Spira György: Négy magyar sors című könyvében. Szórakoztató, kedves olvas­mány az 1749—1849 közötti kalendáriumokból összeállí­tott kötet, az „Elmét indító elegy-belegy". Pető Gábor Pál a „repülő csészealjak” rejtélyét kutatja könyvében. Berkesz András új, „Vallo­más” című írását a Magve­tő a Zrínyi Kiadóval közösen jelenteti meg. Moldova György új regényének főhő­se Che Guevara, a kötet cí­me: A napló. Új regénnyel jelentkezik Szabó Magda, aki nemrégiben elhunyt­ férjének állít emléket a „Megmaradt Szobotkának” című írásában. (i. e.) • CSEHOV „Ványa bácsi” című színművét Léher Péter rendezésében február 25-én mutatja be a debreceni Cso­konai Színház. A címszerepet Köti Árpád, Szonját Marko­­vits Bori, Jelenát — kettős szereposztásban — Vándor Éva és Kállay Bori, Aszt­­rov doktort pedig Csikós Sándor alakítja. Az előadás díszleteit vendégként Jánosa Lajos, a jelmezeit pedig Mialkovszky Erzsébet tervez­te. A Madách Színház társula­ta március 21-én tűzi mű­sorra a Kamara Színházban Noel Coward „Alkonyi dal” cí­mű színművét, melyet Huszti Péter rendez, a két főszerepet pedig Tolnay Klári és Szabó Sándor (képünkön) alakítja. • JÓKAI ANNA szerzői estjét rendezi meg a Magyar Írók Szövetsége és a TIT budapesti irodalmi szakosztá­lya szerdán este 7 órakor a Kossuth Klubban. Az íróval Göncz Árpád beszélget, a műsorban közreműködik Má­­thé Erzsi, Bodnár Erika, Avar István és Bálint And­rás.­­ SÁNDOR GYÖRGY, a népszerű humoralista és elő­adóművész „Beszélek a fe­jemmel” című, szilveszterkor bemutatott nagy sikerű önál­ló műsorát szombaton ismét hallhatjuk a Petőfi rádióban. A művész egyébként hetedik önálló estjének bemutatására készül, az előző hatot pedig ezekben a napokban rögzítik a Televízióban. • „MÁRKUS mester, ezer­mester” címmel hétfőn este Leninvárosban mutatja be a Népszínház társulata Gyárfás Endre színművét. A darabhoz Bolba Lajos szerezte a zenét, az előadás rendezője Szigeti Károly. A gyermekeknek szó­ló kedves zenés vígjátékot február 20-án a Józsefvárosi Színházban is műsorra tűzik. Krónikája , JANCSÓ ADRIENNE „Borozgató” című műsorát február 18-án este bemutat­ja a Fészek Klub nyilvános pódiumán. A CSINGIZ AJTMATOV­­„Az évszázadnál hosszabb ez a nap” című regényének színpadi változatát, Elbert János és Kazimir Károly dramatizálásában, a héten kezdték próbálni a Thália Színházban. A színmű fő­szerepeit Nagy Attila, Szir­tes Ádám, Gálvölgyi János, Mécs Károly, Benkő Péter, Horváth Teri, Sütő Irén, Ká­nya Kata és Gór Nagy Mária alakítja. Rendező: Kazimir Károly, koreográfus: Eck Im­re. Bemutató: április 8-án. 9 ILOSVAI VARGA IST­VÁN festőművész emlékkiál­lítása február 16-án nyílik a Csepel Művek­ Munkásottho­nában. © JAKÓ VERA február 22—24. között a Pesti Vigadó nagytermében vendégszere­pel. „A Rákóczi-korszak da­laitól a nótáig”, a „Jó estét kívánok!” és „Csárdásest” cí­mű műsoraival. 9 IRODALMI ESTET ren­deznek február 14-én a Cseh­szlovák Kulturális és Tájé­koztató Központ kamarater­mében (VI., Népköztársaság útja 21.) „Az 1948-as februá­ri események” címmel, cseh és szlovák írók műveiből. Február 24-én pedig ugyan­itt kiállítás nyílik az 1948-as februári győzelem és a cseh­szlovák munkásőrség meg­alakulásának 35. évfordulója alkalmából. 9 IRODALMI KÁVÉHÁZ nyílt Újpesten, az Ady End­re Művelődési Központban, melynek egyik helyiségét a húszas-harmincas évek bu­dapesti kávéházainak hangu­latát idéző bútorokkal ren­dezték be. Kezdetben pén­tek esténként találkozhatnak itt azok az újpestiek, akiket közelebbről érdekel az iro­dalom, a színház, film- és képzőművészet s a külpoli­tika.. A­ papokban több mint félezer, névre szóló meghívót küldtek szét, a többi között a kerület tanácstagjainak, szocialista brigádjainak, ügy­védi munkaközösségeinek, intézmények dolgozóinak.­­ A GM49 együttes ad koncertet, megalakulása má­sodik évfordulóján, február 19-én, szombaton este 7-kor a Lágymányosi Közösségi Házban (XI., Körösi J. u. 17.). Szemle Jó néhány, fényes külső­ségek között megrendezett nemzetközi filmfesztivál rendező bizottsága elége­dett, sőt büszke lehetne, ha harminchét — egy évnél „fiatalabb” — filmalkotás­sal léphetne a nyilvánosság elé, s ráadásul közel egy­­tucatnyi elsőfilmes rendező figyelmet érdemlő munká­jával. A hét végén meg­nyílt XV. hazai játékfilm­bemutató sorozat szervezői mégis szerényen, csupán szemleként hirdetik ezt a kétségtelenül jelentős ha­zai kulturális eseményt. De nem az elnevezésen múlik, hanem a tartalmon." Az ed­dig látott produkciók jog­gal engednek következtetni arra: a magyar filmművé­szet ismét „felszálló ágban” van. A társadalmi zsűri­nek, amely szerdán hirdeti ki „ítéletét” — nincs köny­­nyű dolog. De ami a zsű­rinek gond, az a közönség­nek — reméljük — örömöt ígér... (..) Szervátiusz Jenő és fia, Tibor, erdélyi származású szobrászművészek kiállításra ké­szülnek. Szervátiusz Jenő 80. születésnapja alkalmából rendez tárlatot életművének leg­kiemelkedőbb alkotásaiból, Szervátiusz Tibor pedig a Tavaszi Fesztiválon mutatkozik be, önálló kiállításon, a Nemzeti Galériában. Képünk: sorakozó alkotások a két művész­­­ármashatár-hegyi műtermében. (MTI-fotó: Benkő Imre felv.) Kórus után operahős Hunyadiból Parsifal Jövőre pedig már Stolzing Walter lesz Molnár András Molnár András, az Erkel Színház vasárnap esti Parsi­­fal-felújításának címszerep­lője növendékként sohasem lépte át a Zeneművészeti Fő­iskola küszöbét. Ezzel szem­ben­ NB I-es kosárlabdázó volt a kaposvári Táncsics SE-ben, kitanulta az eszter­gályos szakmát, magánúton tette le az érettségit, s egy amatőr kórusban énekelt. S mindezek után 1979 őszén már — a társulat újsütetű tagjaként — a „Hunyadi László” címszerepét énekelte az Operaházban. — Persze nem minden elő­képzettség nélkül — mond­ja — kisiskolásként tagja voltam a Rádió gyermekkóru­sának. Tíz esztendeig tanul­tam magánúton hegedülni, majd az érettségi után visz­­szatértem a Rádióba, most már a felnőtt kórusba. Otta­ni kollégáim biztatására je­lentkeztem próbaéneklésre az Operaházban. Sikerült, s né­hány hónappal később már bemutatkoztam a „Bohém­élet" egyik epizódszerepében. — Az elmúlt négy évben miben láthattuk, hallhattuk? — A „Hunyadi László” után az „Ernám” következett — ezzel a szereppel énekver­senyt nyertem 1980-ban Tre­­visóban —, majd a „Varázs­fuvola”, „A végzet hatalma”, tavaly a „Lohengrin' s most mindezek koronájaként a „Parsifal”. — Ezt kivel hallotta előző­leg? — Lemezről René Kalló­val, élőben pedig Manfred Jungtól, a bayreuthi ünnepi játékokon, de akkor, 1980 nyarán álmomban sem gon­doltam arra, hogy valaha én is énekelni fogom ... — Napjainkban az opera­énekesi sikerhez nem elég a szép hang, játszani is tudni kell! — Jól tudom, van még mit tanulnom. Itt az Operában rendezőim foglalkoznak ve­lem, szabad estéimet pedig prózai színházakban töltöm, nézőként, hogy ellessem tu­dományukat. Csak vasárna­ponként „lazítok”, rendszere­­sen kosárlabdázom a Buda, Pedagógusok csapatában. — További feladatok? — Stolzing Walter a „Mes­­terdalnokok”-ban, amelyet jövőre újít fel az Operaház, s Wagner-hősök mellett sze­retnék Verdi és Puccini ope­ráinak tenor főszerepeiben is bizonyítani. Elsősorban ma­gamnak, feleségemnek, 6 éves fiamnak, 3 éves kislá­nyomnak. De mindenekelőtt a közönségnek. (garai)

Next