Hétfői Hírek, 1984. január-június (28. évfolyam, 1-26. szám)

1984-05-28 / 22. szám

Petrovics Emil „Salome” című balettkompozíciójából Csente­­rics Ágnes rendezésében, Eck Imre koreográfiájával tévéfilm készül. Főszereplők: Uhrik Dóra, Eck Imre (képünkön), Na­­gyezsda Pavlova és Vjacseszlav Gorgyejev, a moszkvai Bol­­soj művészei, valamint a Pécsi Balett tánckara. • (Dolezsál László felvétele) Már karácsonynál tartanak Önjelölt poéták Túljutott 200. adásán a „Vers mindenkinek’­, amely szombat esténként jelentke­zik a televízió képernyőjén. Náhány hét múlva már az esztendő utolsó napjaiban hallható költeményeket is rögzítik. Karácsonykor pél­dául Ady „Kis, karácsonyi ének" című versét Papp Zol­tán mondja el. , — Négy éve, január 1-én hangzott el az első vers, Jó­zsef Attila „Hazám" című költeménye, Avar István elő­adásában — mondja Farkas Katalin, aki három eszten­deig szerkesztette az adáso­kat. — A sorozat ötlete csak­nem egy évtizedig vajúdott. Kezdetben az volt az el­vünk, hogy élő költő ne sze­repeljen a műsorban, csak magyar és külföldi klasszi­kus. 1982 márciusában az­tán módosítottunk ezen, s először Kányádi Sándor, majd Jevtusenko költemé­nyét hallhatták a nézők. — Kik azok a költők, akiknek a neve évente fel­tűnik? — Ady Endre, Petőfi Sán­dor, József Attila, Radnóti Miklós, Arany János. A kri­tikusok egy idő után sze­münkre vetették, hogy női költő soha nem szerepel mű­sorainkon, igazat adtunk ne­kik és 1983 elején elsőként elhangzott Kaffka Margit egyik szép verse. — Kik a „visszatérő” szí­nészek? — Mensáros László, Lu­kács Sándor, Szabó Gyula, Sinkovits Imre, Módi Szabó Gábor, Dunai Tamás, Huszti Péter, Tarajor Tamás és ez utóbbi két esztendőben He­gedűs D. Géza, Gálffi László — mondja Behyna Károly, aki az idei év februárjától szerkeszti, a műsort. — Az utóbbi időben két olyan mű­vészt sikerült megnyernünk, akik egyébként versmondás­ra nem vállalkoznak. Tö­­rőcsik Mari, József Attila „Munkás” és Pilinszky „Fa­bula" című versét mondta el, Tolnay Klári pedig Burns „John Anderson, szívem John” című költeményét. Ez utóbbit a közönség olyan tetszéssel fogadta, amilyenre alig volt még példa. Egyéb­ként számos levelet és tele­font kapunk. Van aki egy­­egy felvételt szeretne újra látni, és jó néhányan saját versüket ajánlják. — Az ünnepekre külön felkészülünk. Az idei gyer­meknapon például Szabó Lő­rinc „Ima a gyermekekért" című verse hangzott el Lukács Sándor előadásában, a pedagógusnap alkalmából pedig Kállai Ferenc a „Ta­nár az én apám” című Kosz­­tolányi-verset mondja el. (i. e.) KOLOZSVÁRI GRAND­­PIERRE EMIL lesz a vendége június 10-én a Hungária kávé­­ház „Irodalmi kávéház”-ának. A műsor házigazdája: Galsai Pongrác. ­ Május 28-án, hétfőn nyílik a FIATAL NÉPMŰVÉSZEK ALKOTÁSAIBÓL rendezett árubemutató a Népművészeti Vállalat VIL. Lenin krt. 5. sz. boltjában Cserép-, fa- és bőrmunkák „Önerős” Tháliáért Két színházban, jegyárakról gazdasági megújulásról Mostanában mind gyak­­rabban éri kellemetlen meg­lepetés a színházba járó kö­zönséget: a jegyek ára ugyanis nemcsak „megug­rott”, de színházanként, sőt színdarabonként más és más. Ki, illetve mi dönti el, hogy például a Vígszínházban a „Don Carlos” előadásain a legdrágább jegy 63, a „Ház­­mestersirató”-nál viszont csak 34 forint, a Madách Színházban „A bolond” cí­mű drámánál 76, s ugyanez a hely az „Albert­­Schwei­­tzer”-nél 120 forint? Szempontok Dr. Lázár György, a Ma­dách Színház ügyvezető igaz­gatója: — A színházak állami tá­mogatásának összege évek óta változatlan. Ugyanakkor emelkedtek a költségek, a jelmezek anyagárától a vil­lanyszámláig. A hiányt dara­bonként változó helyáreme­léssel és az előadások szá­mának növelésével igyek­szünk pótolni. S míg koráb­ban éves költségvetésünk kétharmadát tette ki a szub­venció, egyharmadát pedig a bevétel, a jelenlegi helyzet: 45 százalék az állami pénz és 55 százalék a bevétel. — A darabonként változó hely­árak indoka? — A kultúrpolitikailag legfontosabb művek megte­kintését a legkedvezőbb helyárak mellett tesszük le­hetővé. De kénytelenek va­gyunk magasabb jegyárat számítani, ha egy darab ki­állítása költségesebb, ven­dégművészek is szerepelnek benne, a jogdíjat pedig va­lutában kell fizetnünk a szerzőknek. Végül a harma­dik kategória: a piac ítélete. Ez azt jelenti, hogy egyes színdarabok megtekintéséért a közönség mélyebben is hajlandó a zsebébe nyúlni, mi pedig ebből a plusz pénzből tudjuk például igen alacsony helyárak mellett játszani az ifjúságnak a Tra­gédiát. Ezt hívnám öntámo­gatásnak. A korábbinál éven­te 80-90-nel több előadás is többletbevételt hoz a kony­hára. — Kell engedély a maga­sabb helyárakhoz? — Jelenleg még eseten­ként kell kérni a hozzájáru­lást a Fővárosi Tanácstól. Szerintem szükség lenne olyan rendeletre, amely a színházakra bízná a jegyár­kalkulációt, vállalva az az­zal járó felelősséget. Tudo­másom szerint már foglal­koznak is az illetékesek ilyen irányú rendeletmódosítással. Több helyszín A Vidám Színpadon 1982. január 1-től új gazdálkodási rendet vezettek be, kísérleti jelleggel.­­ Lényege: a növekvő ki­adásokat nemcsak helyár­emeléssel, hanem az egyes színdarabok gazdaságosabb „előállításával”, másrészt az előadások számának és hely­színeinek növelésével igyek­szünk fedezni — mondja dr. Holló Erzsébet gazdasági igazgató. — Ez utóbbi a fő anyagi forrás: itt a színház­ban évente 48, a nagy vidéki városok több ezer személyes sportcsarnokaiban 22, az or­szág kisebb befogadóképes­ségű nézőterei előtt 66 plusz előadást tartunk, ehhez jön még 19-szer több Telepó­­dium-est. A bevétel koráb­ban csupán kiadásaink egy­harmadát fedezte, most vi­szont már több mint kéthar­madát. Színészeink mind­egyike megkapja az alapfi­zetését, de minden egyes fel­léptéért — a szerep nagysá­gától, nehézségétől és sike­rétől függően — külön gázsi illeti meg. Tavaly nyáron 20 színészünk kapott túlfellép­­ti díj címén összesen 300 ezer forintot, jelenleg társulatunk 52 tagja — a színészeken kí­vül a zenészek, súgók, mű­vészeti ügykezelők is —, egymillió 600 ezer forintot vesznek majd fel az évad vé­gén. Az új évadban saját erő­ből akarjuk továbbfejleszteni technikai berendezéseinket és felújítani mindazt, amire égetően szükség van. Kísér­letünk egyik-másik ötletét már más színházak is átvet­ték. Garai Tamás ­ A MAGYAR RÁDIÓ és Televízió Gyermekkórusa június 3-án és 4-én a Zene­akadémián ad koncertet, Botka Valéria és Csányi László vezényletével. — Naomi Matsui japán művész — a múlt évi budapesti ,nem­zetközi orgonaverseny győz­tese— június 15-én hangver­senyezik a Mátyás-templom­ban. — Fischer Iván vezény­li a Magyar Állami Hangver­senyzenekart június 18-án, a Zichy kastély szabadtéri pó­diumán. © SASS SYLVIA ária­est­je kedden és csütörtökön lesz a Pesti Vigadóban, a Postás Szimfonikus Zenekar közre­működésével, Medveczky Ádám vezényletével. © CHAPLIN legkisebb leánya, Josephine alakítja az egyik főszerepet a harmincas évek Kanadájában játszódó „Bay boy” című filmben. Partnere Lav Ullmann és Kelfer Sutherland, az ismert filmsztár fia.­­ MÁJUS 28-án, hétfőn „Vadrózsák” címmel székely népköltészeti est lesz Ádám Erzsébet marosvásárhelyi szí­nésznő előadásában az Egye­temi Színpadon. 29-én este hét órakor pedig József Atti­la verseiből és levelezéséből ad elő „Rejtelmek, ha zenge­nek” címmel. A zenét szerez­te és kísér: Sárosi Endre. © REICH KÁROLY Kos­suth-díjas grafikusművész kiállítása a hét végén nyílt meg a Hatvani Galériában.­­ GOLDFINGER ERNŐ magyar születésű, Angliában élő építőművészről, a Briit Királyi Művészeti Akadémia egyetlen magyar tagjáról portréfilm készült a televí­zióban, „Egy darab a tér­ből ...” címmel, Osskó Judit szerkesztésében, Soós Árpád rendezésében. A film június 12-én kerül képernyőre. A 82 éves művész a hét végén Bu­dapestre látogatott, s részt vesz a produkció keddi saj­tóbemutatóján.­­ A VASAS Szimfonikus Zenekar, alapításának 35. év­fordulója alkalmából, május 30-án este ünnepi hangver­senyt ad a Pesti Vigadóban, Vass Lajos vezényletével. @ SIKERFILMEK. Az el­múlt évben bemutatott ma­gyar játékfilmek közül a leg­többen — 576 ezren — a „Ví­­zipók-csodapók” című rajz­filmet, Kollányi Ágoston „Noé bárkái” (477 ezer néző) és Simó Sándor „Viadukt” (462 ezer néző) című művét tekintették meg. Ő „ZSÁKUTCA”. Ezzel a címmel új kabaréösszeállítást mutat be a Telepódium a Vi­dám Színpadon. Az est má­sodik részében Tabi László „Spanyolul tudni kell” című bohózata kerül a közönség elé, s egyszersmind video­szalagra, Kállai Ilona, Inke László, Benedek Miklós, Csá­kányi László, Szacsvay Lász­ló és mások felléptével. 0 TEMESI MÁRIA opera­énekesnő június 1—25 ig Niz­zában. Verdi : Szicíliai ve­­csernye” című dalművében vendégszerepel. 0 A MAGYAR ÁLLAMI NÉPI EGYÜTTES június 2. és­ július 6. között kilenc al­kalommal vendégszerepel a Pesti Vigadóban, a társulat legsikeresebb számaiból ösz­­szeállított műsorral. A Fővárosi Operett Színház a hét végén mutatta be Máté Pé­ter—Bogár Richárd—Urbán Gyula „Kaméleon” című revü­­musicaljét, Horváth Zoltán rendezésében. Képünkön: Póka Éva és Farkas Bálint. r Előzetes Eszkimó asszony fázik Szokatlan és kissé „néző­pukkasztó” film. Már a cí­me is az: az égvilágon sem­mi köze sincs se a tartalom­hoz, se a mondanivalóhoz. De — figyelemfelkeltő. Mint ahogy az is, hogy a cselek­mény kulcsfigurája egy sü­ketnéma férfi (Lukáts An­dor alakítja bravúrosan), filmbéli hitvese pedig igazi „civil”. Méhes Mariettának hívják, csúnyácska, de he­lyenként roppant szexis. Xantus János filmjét még­sem lehet közönyösen, vagy csupán bosszankodva végig­nézni. Első játékfilmjével igazolja korábbi hazai és külföldi sikereit, melyeket rövidebb munkáival aratott. Fölényes biztonsággal irá­nyítja színészeit és opera­tőrjét, Malkócsi Andrást. Remekül ért az atmoszféra­teremtéshez, életszerűek a dialógusok és — extrémitása ellenére — a konfliktus is hihető, elfogadható és gon­dolkodásra késztető. A me­rész képsorok pedig szoro­san hozzá tartoznak a három­szögtörténet hőseinek egyé­niségéhez, jellemzéséhez. Xantus Jánosnak „kisujjá­ban van” máris mindaz a szakmai tudás, amivel jó néhány más rendező még so­kadik munkája után sem rendelkezik. Következő film­jeiben bizonyára leveti majd azt a „kócosságot” is, amely még fel-felbukkan filmjében és sajnálatosan rontja az összképet. —it— Magyar film. X ^rta rendez­őj •­te: Xantus Jo­­gosp-vá nos. SkA Könyvheti * tallózás A pénteken kezdődött ün­nepi Könyvhét 130 új kiad­ványa közül jó néhány már az első na­pokban sláger lett, így például Hernádi Gyula „F­rankenstein”, Moldova G Gyurgy „A Puskás-ügy” és noben i­i er le „Csikóeveink” című műve. Az alábbiakban néhány, nem kevésbé érde­kes, figyelmet érde­mő kötet­re szeretnénk felhívni olva­sóink figyelmét. Az évszázad egyik legalja­sabb szándékú politikai gyil­kosságáról szól John Dinges és Saul Landau „Gyilkosság a diplomatanegyedben” cí­mű írása; hiteles tények, adatok alapján számol be Orlando Letelier, az egykori Aliende-kormány miniszte­re elleni merényletről. Kri­miizgalmakban bővelkedő ol­vasmány (Európa). Aki szereti a természetet, a virágokat és a szép fény­képeket, bizonyára kedvtel­­ve forgatja majd Vajda Lász­ló „Fiora Photographica Pannonica” című fényképal­bumát, amely a művész hét évtizedes pályafutásának legszebb darabjait foglalja magában. A Kárpátok, az adriai tengerpart, a budai hegyvidék, a Mátra, a Me­csek és más tájegységek ős­honos és ma már nagyrészt ritkaságszámba menő növé­nyeit örökítik meg a felvéte­lek. Nagy kár, hogy vala­mennyi kép fekete-fehér, de érthető: nagy részük még a hazai fényképezés hőskorá­ból való (Képzőművészeti). A „Hullaégető”, a „Mund­­tock úr” és több más, világ­sikert aratott könyv írója, Ladislav Fuks új írása, a „Mooshaberné egerei” sci-fi, horror, krimi és elgondolkoz­tató olvasmány egyszerre. Egy jövőbeli országba vezet, ahol a legmodernebb tech­nika párosul a boszorkány­üldözéssel. Az „olvasófogó” forma és stílus mögött fi­gyelmeztető mondanivaló hú­zódik: csírájában kell meg­fékezni az újfasizmust, akkor is, ha vonzó álruhában tör uralomra (Európa). A lelki élet zavarai — az orvostudomány sokoldalú kutatásokkal megalapozott álláspontja szerint — épp oly súlyos következményekkel járhatnak, mint a testi be­tegségek. Erről a témáról szólt dr. Eke Károly nagy visszhangot keltett rádióso­rozata. Az elhangzottak most könyvalakiban is megjelen­tek, gazdag képmelléklettel és illusztrációkkal (Medici­na). A Prométheus Könyvek sorozata két különleges témájú kötettel indult. A „Nami király megtérése” az egyik legrégibb indiai vallás — a dzsaina-hit — ősi legendáit és példázatait fog­lalja magában. Firmicus Ma­ternus klasszikus római író „Asztrológia” és „A pogány vallások tévelygéseiről” cí­mű műveiből nemcsak a csillagok állásának földi kö­vetkezményeiről, hanem az ősi vallási kultuszok rejté­lyeiről is olvashatunk. Mind­két mű most jelenik meg elő­ször magyar kiadásban (He­likon). (g. t.)

Next