Heti Budapest, 1989. július-december (1. évfolyam, 17-42. szám)

1989-07-22 / 20. szám

SZOMBAT 1989. JÚLIUS 29. 8.58 Műsorismertetés 9.05 Tévétorna gyerekeknek 9.10 Kapkodd a lábad! 10.40 A világ nélküled (A keddi adás ismétlése) 11 .35 Unser bildschirm 12.05 Képújság 15.52 Műsorismertetés 16.00 Van benne valami Barkochba játék 76.50 Videóvilág Holland sugárzás 17.35 Műsorajánlat 17.40 Jogi esetek 18.25 Reklám 18.30 Szomszédok (A csütörtöki adás ism.) 19.10 Esti mese Mesék Mátyás királyról 19.20 Reklám 19.30 HÍRADÓ 20.05 Tizenkét hónap az erdőn 20.30 SZESZÉLYES ÉVSZAKOK Szórakoztató magazin 21.45 A Roxinpadon: a Bikini 22.35 A pokol katonái Amerikai film 0.10 HÍRADÓ 3. 16.25 Képújság 16.35 Tv2 17.10 Rali Európa Bajnokság Beszámoló a Rali Polskiról és a Bohemia Raliról 87.30 Kölyökidő­s vakáció A Dongó őrs kalandjai 18.00 TELESPORT 18.25 Gyerekeknek Hupikék törpikék 18.49 Torpedó 14.00 Gyalog a mennyországba Magyar film 20.33 Tv2 21.00 HÍRADÓ 2. 21.30 Bongó 22.15 Nőtől a nőig Kb. 23.15 Tv2 Napzárta CSEHSZLOVÁK TV 1. műsor 8.30: Úttörők magazinja 10.00: Kaleidoszkóp 10.40: Honvé­delmi magazin 10.55: Publicisztikai ■magazin (ism.) 11.35: Angol tévéso­rozat (ism.) 12.30: Zenés műsor 13.00: A komikus és világa 13.55: Nézz rám (angol tévéfilm) 14.25: Zenés táncfantázia 14.50: Doku­mentumfilm indiánokról 15.55: Ló­verseny 16.55: Dokumentumfilm 17.25: A nap percei 17.35: Zenés vetélkedő 18.20: Tévémagazin 19.00: Esti mese 19.30: Híradó 20.00: Autórablás (NSZK-film) 21.35: Sporthíradó 21.40: Petra Janu és a Golem együttes műsora 22.20: Két rövid tévéjáték 23.30: Népdalok 2. műsor 16.25: Spanyol termé­­szetfilm-sorozat 16.55: Labdarú­gó-mérkőzés közvetítése 18.50: A híradó szerkesztőségében 19.00: Torna 19.10: Esti mese 19.30: Hir­­adó 20.00: Nyitott ablakok (tévéso­rozat), utána beszélgetés a tévéjá­tékról 22.10: Onana (venezuelai film) JUGOSZLÁV TV 1. műsor: 9.15: Műsorismertetés 9.26 Tévé-naptár 9.30: Nyári prog­ram 12.55: Elmulasztották — néz­zék 14.15: Tévé-kiállítás 14.25: Egészségügyi szekrényke 14.30: Daphnya Moona óvatossága (ame­rikai játékfilm gyermekeknek) 16.00: Kritikus pont — Hét tévénap 16.45: Hírek 16.50: Tévé­naptár 17.00: Népzenei műsor 17.30: Tel­jes gőzzel (drámasorozat) 18.30: Dokumentumműsor 19.15: Időjárás 19.18: Hírek külföldi turisták részé­re 19.30: Tévé-napló I. 20.05: A mai sport 20.15: Kanty (amerikai játék­film) 22.00: Tévé-napló II. 22.15: Hí­rek külföldi turisták részére 0.15: Hírek 0.20: A vasárnapi műsor is­mertetése 2. műsor: 19.30: Tévé-napló 20.15: Zenei est 21.45: Hírek 21.50: A kul­túra berkeiből 22.20: Sport­szombat 22.40: Európai kulturális magazin 23.25: A vasárnapi műsor ismer­tetése SZOVJET TV 4.30: 120 perc 6.35: A mi kertünk 7.05: Rajzfilmek 7.45: Zenés közve­títés Bakuból 8.45: Az Ember 9.45: A győztesek 10.45: Tatár népzene 11.10: A szocializmus országaiban 11.40: B. Ahmadulina költészete 11.55: Az Orjol pusztulása (film) 13.10: Dokumentumfilm 14.00: Az Omszki népi kórus koncertje 14.45: A könyvtárak helyzete a Szovjet­unióban 15.25 Az állatok világa 16.25: Fotópályázat 16.30: A kilen­ces stúdió 17.30: Fia és testvére (té­véfilm) 19 00: Híradó 19.40: Műso­rainkat ajánljuk 20.00: Előadás után... 21.15: Éjfél előtt és után 23.00: Ellenállás (tévéfilm 5. rész) 0.05: Hírek 0.10: Juno és Avosz. Rock-opera 1.35: Nosztalgia 8 HETI BUDAPEST F­ilmrendezőként indult. 1983-ban az István, a király című rockope­ra szabadtéren bemu­tatott előadásával és a belőle készült filmmel országos si­kert aratott. Három évvel ké­sőbb lett a Budapesti Szabad­téri Színpadok igazgatója, ahol hamarosan megalapította a Szabad Tér Kiadót. Koltay Gá­bor menedzser típusú kulturá­lis vezető lett és ennek követ­keztében számos bírálót, ellen­felet szerzett magának. — Az István, a királyt annak idején, más választás nem lé­vén, mutattuk be szabadtéri előadás keretében, s találtuk ki hozzá azt a formát, amely­nek emléke ma is sokakban él. A Mafilm Budapest Stúdiója ugyanis a magas költségvetés miatt nem vállalhatta a játék­­filmszerű filmforgatást, így végül egyetlen helyszínen, hat kamerával rögzítettük a fil­met a városligeti előadások alatt. Az előadás érdekében vállalni kellett egy sor mene­dzselési feladatot is, amely mind a színházi rendezéstől, mind pedig a filmrendezői munkától idegen. Rájöttem, ahhoz, hogy Magyarországon nagyszabású filmes vagy szín­házi produkció születhessen, másfajta képességre is szükség van. S ha ez nincs meg, akkor meg kell tanulni. Nyugaton, persze, ez nem így van, ott ugyanis vannak menedzserek, nagy tapasztalatú szakembe­rek, akik a szervezőmunka je­lentős részét leveszik a rende­zők válláról. — Így hát kényszerűség vit­te erre a pályára, ahogy mon­dani szokták: magad uram, ha szolgád nincsen ... — Én mindenekelőtt film­rendezőnek készültem és ren­dezni akartam és akarok. Tu­dom, hogy a kulturális mene­dzser kifejezéshez nálunk egye­lőre még sok pejoratív jelentés tapad, s ennek kellemetlen megítélésével számolnunk kell. — A szakmai ellenfelekre gondol? — Igen ... Azt kérdezték: ki ez az ember, rendező vagy me­nedzser? Vagy rendező, aki menedzservénával is rendelke­zik? A vitát, persze, az adott könyvekkel könnyebb A siker nyomában irigység produkció dönti el, de a kö­zönségsiker szakmai ellenérzé­seket is kivált. — Az akkori siker, úgy tű­nik, cseppet sem kedvezett fil­mes pályájának, holott az Ist­ván, a király azon kevés ma­gyar filmek közé tartozik, amely visszahozta a ráfordított pénz egészét. — 1983 óta nem forgattam hagyományos értelemben vett játékfilmet. Más országban egy ilyen siker után a producerek, a stúdiók tárt karokkal várják a rendezőt. Valamiféle fordí­tott logika szerint, a siker szá­momra megnehezítette a film­hez jutás esélyeit. Ez egyér­telműen elsősorban a szakmai irigység miatt van. Ezt is tu­domásul kellett vennem, hi­szen egymást érték a szemé­lyemmel kapcsolatos viták . .. de befolyásolta ezt a tényt az is, hogy klikkharcok ered­ményeként elmozdították a Budapest Filmstúdió akkori vezetőjét, Nemeskürty Istvánt. — Mindenesetre a látvá­nyos szabadtéri produkció ettől kezdve létjogosultságot nyert... — Kiderült, hogy Magyaror­szágon is lehet nagyszabású produkciókat csinálni. Az Ist­ván, a királyt hamarosan kö­vette a Hősök terén megrende­zett Itt élned, halnod kell cí­mű zenés történelmi játék és más előadások is Budapesten és a szegedi Dóm téren. Meg­szerettem ezt a látványos­ságra építő, erőteljes hatás­­mechanizmusokkal élő elő­adástípust, azaz egy sajátosan új színházi műfajt. — Miért vállalta fel ezt a sok szervezéssel járó mene­dzselési munkát? — Azért is, mert amíg le­hetőséget kapok egy új film elkészítésére, addig úgy gon­doltam, kipróbálom a képessé­geimet egy újfajta kulturális struktúra megteremtése érde­kében, továbbá, mert nem vagyok hajlandó a Filmgyár társalgó büféjében ücsörögni akár évekig és csevegés köz­ben, mosolyogva kész döfni mások hátába, hogy így jus­sak forgatási lehetőséghez ... — 1986-ban a lehető leg­rosszabb gazdasági viszonyok közepette került a szabadtéri színpadok élére. — Valóban nagyon gyorsan kiderült, hogy a lehető legkri­tikusabb pillanatban vettem át egy olyan­ intézményt, amely a kőszínházakhoz képest is nagymértékben kiszolgáltatott helyzetben van, önálló társu­lat, műszak, műhely és szerve­zés nélkül dolgozik. A csökke­nő életszínvonal mellett az em­berek egyre kevesebbet költe­nek kultúrára, színházra és ez egy esténként 2—3000 nézőt befogadó szezonális színpad esetében már számottevő gon­dot okoz. Az állami támogatás reálértéke is rohamosan csök­ken. A szabadáras piacgazdál­kodás mellett — mindenért egyre többet kellett és kell fi­zetnünk — csak nehezen lehe­tett egyensúlyt tartani. Ez volt a 22-es csapdája! Beláttam, hogy a rendelkezésünkre álló négy színpadon (Margitszigeti Színpad, Budai Parkszínpad, Hilton Szálló Dominikánus Udvara, Városmajori Színpad) műhelymunkát végezni, új produkciókat íratni, létrehozni csak egészen más működési mechanizmus megteremtésével lehet. Régi elképzelésem, ha egy kulturális műhely létre­hoz egy önálló produkciót, ak­kor az összes járulékos termék erkölcsi és anyagi hasznát az élvezze. Az István, a királynál ez korántsem volt így. A Hun­garoton, bár semmi köze sem volt az eredeti produkcióhoz, hatalmas nyereséget sepert be a lemez megjelentetésével. Ezt egy nyugati filmstúdió aligha engedte volna meg. Akkor ér­tettem meg, a hazai kulturális struktúrának előbb-utóbb ösz­­sze kell omlania, hogy újra­rendeződhessen. — Ennek a gondolatsornak a végén született meg a saját tervezésű könyvkiadás ötlete? — Igen, ekkor ötlött fel ben­nem a kiadói tevékenység gondolata: könyvet, lemezt, kazettákat, újságot szerettem volna megjelentetni . .. Nagy nehézségekkel kellett megbir­kóznunk. 1987-ben még csak évente négy-öt megjelenő könyvre gondoltam, olyan pub­likációkra, amelyek sikeresek, de tartalmilag is fontosak. — Milyen könyvekre gon­dolt? — Óriási lehetőséget láttam a politikai tematikájú könyvek kiadásában. A dokumentum és tényfeltáró irodalom már ak­kor is nagyon érdekelte az em­bereket, hiszen annyi mindent elhallgattak korábban. A „gor­­bacsovizmus” már betört, de akkor még álmodni sem mer­tem, hogy egy csapásra a ma­gyar történelem „fehér folt­jai” állnak majd az érdeklődés középpontjában. így jutottam el a szovjet dokumentumiro­dalom publikálásától az 1956- os magyar tényirodalomig, a Nagy Imre-életutat bemutató és a Menedékjog című könyve­inkhez ... — A könyvkiadás bizonyára gazdasági hasznot is hozott. — Valóban nyereségessé vál. Tavaly már 8—10 könyvet adtunk ki és az idén 20—25 könyvvel számolunk. Ma már olyan könyveket is kiadha­tunk, amelyek nem feltétlenül hoznak nyereséget. Az állami támogatás mellett, a Szabad Tér Kiadó tevékenysége révén tudjuk megvalósítani a sza­badtéri színpadok produkcióit. Könyvkiadás nélkül nem len­ne elegendő a 21 millió forin­tos állami támogatás, amelyet mi az idén 5 millió forinttal egészítünk ki. — Sok támadás érte a könyvkiadás miatt is. A saját könyveit is itt jelentette meg, s azzal vádolták, hogy így akar meggazdagodni! — Eddig két könyvemet va­lóban itt adtuk ki, bár másik kiadótól hoztam el azokat, hogy legyen mivel indulnunk. Ha én a Szabad Tér Kiadót a színháztól függetlenül, kft.­­ben vagy más maszek módon működtetném, akkor az eddigi könyveink nyeresége alapján már tetemes összeg üthette volna a markomat, ötmillió forintot teszünk be az idén is a színház kasszájába, hogy ki­adásainkat egyensúlyban tart­hassuk. Mondják is a baráta­im, hogy kötözni való barom vagyok, de én rendületlenül hiszek egy új kulturális struk­túra kicsiben történő kipróbá­lásában. Ha hagyják! Ha nem, akkor majd maszekban meg­gazdagodunk. Egyébként a pénz sohasem érdekelt, jó, ha van, de nem előfeltétele a bol­dogságnak. Annak sokkal in­kább az értelmes erőfeszítés, a sikeres munkavégzés az elő­feltétele. — A színház tehát a kiadói megtámogatás nélkül ma alig­ha tudna működni... — Ezzel a műsortervvel semmi esetre sem! Szegénye­sebben talán igen. Ezt a kér­dést józanul mindenki végig­gondolhatná! Szémann Béla A budavári Szent Mihály-kápolna A budai Vár­negyedbe láto­gató külföldi vagy hazai tu­rista talán nem is sejti, meny­nyi feltáratlan kincset rejte­nek még az egymásra támasz­kodó középkori házak pincéi, az aszfaltburkolat alatt húzó­dó barlangrendszer, vagy a ké­sőbbi időkben épített barokk paloták. A Vár — kedvező földrajzi adottságai következ­ményeként — már az őskor óta lakott volt. A mintegy másfél kilométernyi hosszú fennsík hegynek aligha nevezhető jó szívvel, hiszen csak 60—65 mé­terre emelkedik a Duna víz­szintje fölé. Régészeti ásatá­sok és források tanúsága sze­rint a XI—XIII. század között falusias település volt a Vár­hegyen. A tatárjárás után IV. Béla itt jelölte ki székhelyét, mert úgy vélte, hogy a várfa­lakkal megerősített város el­lenállhat egy újabb mongol támadásnak. Az új lakókat — néha erőszakkal is — a kör­nyező településekről hozatta a királyi székhelyre. A magya­rokat a Bécsi kapu környéké­re, a németeket a Várhegy kö­zépső részén telepítette le. Az előbbiek egyháza a ma rom­jaiban látható Mária Magdol­­na-templom volt, az utóbbiaké a Nagyboldogasszony-temp­­lom. Mindkét népesség a saját temploma köré temetkezett. A budai Várnegyed közép­kori építményeinek helye ma sincs tisztázva teljesen. Első­sorban nagyobb objektumok topográfiai elhelyezését ismer­jük biztosan, mint a fent em­lített két egyházét és a do­monkosok Szent Miklós-temp­­lomáét. Már a kisebb kápol­nák, amelyek nem csatlakoz­tak valamelyik fenti nagyobb egyházi építményhez, időről időre feledésbe merültek, majd egy-egy régi térkép előkerü­lésekor vagy tüzetes vizsgála­takor ismét előbukkantak az ismeretlenségből. Nem volt ez másképp a Szent Mihály-te­metőkápolnával sem, amely­nek helyét sokáig nem sike­rült azonosítani a szakembe­reknek. Zolnay László, a közelmúlt­ban elhunyt neves régész több olyan forrást talált, amelyek minden kétséget kizáróan iga­zolták a kápolna meglétét. A XVII. századtól kezdve a ha­dicselekmények kapcsán egy­re többször ábrázolták Buda városképét, helyszínrajzát. Is­mertebbek a Domenico Fonta­­na-féle 1686. évi metszet, a Ra­­batta-hagyatékból származó Haüg-féle kép és a De la Vig­­ne által készített felmérés. A Szent Mihály-kápolna helyét illetően nem sok támpontot adtak ezek sem, pedig a Haüg-térképen még az egyes telkek számozása is megtalál­ható, ám a kápolnának sem­mi nyoma sincs. Zolnay László megállapítása szerint a temetőkápolna a mai jezsuita lépcső közelében kellett hogy álljon, az úgynevezett „kis­ajtó” körül. Szerémi György XVI. századi emlékirataiban írja, hogy 1456-ban Hunyadi László is ezen a „kisajtón” át próbált menekülni a Várból. Korabeli írások pedig arról számolnak be, hogy a Budát ostromló császári csapatok egy része is a Szent Mihály-ká­polna kiskapujánál jutott be a Fráter György által védett Várba, de az őrség észrevette, és kiverte őket. Hol van ma a Szent Mihály­­kápolna, vagy legalább a romja? A kérdést Gerő Győ­ző régész döntötte el, amikor 1961-ben fölfedezte a kápolna gótikus altemplomát a Halász­­bástya déli szakaszának észa­ki tornya alatt. Az azonosítási munkálatokban a fordulópon­tot Matthey mérnökkari kapi­tány 1730-ból származó vár­felmérésének tüzetes elemzése jelentette. Itt tűnik fel először az az épület, amely a Nagy­­boldogasszony-templom déli oldalkápolnájának keleti meg­hosszabbításában, de attól függetlenül ül a bástyafalra. Ezt a nyolcszög három olda­lával záródó épületet azono­sította Gerő Győző a Szent Mihály-kápolnával. A hely­színrajz a kápolnától nem messze egy kaputorony helyét jelzi, amelytől egy lépcsőlejá­rat indul. Ez a mai jezsuita lépcső elődje, a bejárat pedig a Zolnay által említett „kis­ajtóval” azonos. Ezen a bejá­raton lehetett elérni a várfa­lon kívül fekvő temetőt, amelynek kápolnája volt a Szent Mihályról elnevezett együttes. A név is valószínű­síti az egyezést, hiszen Szent Mihály a halottak védőszent­je volt, a temetkezőkápolná­kat a középkorban az ő tisz­teletére építették. A néhány évtizeddel későbbi helyszín­rajzon már csak két támpil­­lért tüntetnek fel vagy sem­mit. Az 1961-es azonosítást kö­vetően 1965-ben csatornázás közben megtalálták a kápol­na felmenő déli falát is. Lelet­mentő ásatás során Zolnay László mintegy 15 méteres fal­szakaszt bontott ki, és rábuk­kant a hajdani csigalépcső-to­rony alapjaira is. A fal mel­lett az egykori temető sírjaira is rátalált, ami azt bizonyítja, hogy a XV. századi kápolna építésekor átvágták a XIII. századi temetőt. A többszöri „felfedezés” után ismét elfelejtették a ká­polnát. A Halászbástya jelen­legi rekonstrukciója kapcsán merült föl, hogy rendbe kelle­ne hozni. A FŐMTERV tudo­mányos tanácsadója, Őry Sán­dor felkérésére Hégráth Lász­ló lelkes amatőr helytörté­nész járt a kápolnában, ami nem veszélytelen vállalkozás, tekintve, hogy bejárata ma sincs, a bástya Duna felől eső homlokzatán, mintegy négy méter magasságban van egy vasráccsal ellátott nyílás, ott jutott be a hegymászókötél segítségével. Hogy került a Halászbástya belsejébe a kápolna? A szá­zadvégi városrendezési terv keretében Schulek Frigyes ter­vei alapján építették föl a so­kat vitatott neoromán bás­tyát. A terület rendezése so­rán akadt rá Schulek a Szent Mihály-kápolna altemplomára 1899-ben. Emberi csontokat is talált az általa „kazamatának” emlegetett helyiségben. Jó né­hány koponyát Török Aurél­nak küldött el, az Embertani Intézet akkori professzorának. A Közmunkatanács úgy hatá­rozott, hogy a kazamata abla­kát és ajtaját egy vékony fal­lal zárják le, hogy majdan könnyen kibontható legyen. Felhasználására már akkor javaslatot tett, kőtárnak vél­te kihasználhatónak. A városvédő televíziós mű­sor júniusi adásában Horler Miklós, a hazai műemlékvéde­lem egyik kiválósága emlí­tette, hogy mennyire fontos a középkori kőtöredékek kuta­tása. A Horváth Henrik által 1932-ben alapított Halászbás­tya-kőtárat a hatvanas évek­ben megszüntették, helyén vendéglő van. A Budapesti Történeti Múzeum sok ezer kőtöredékének nincs helye. Mi sem lenne kézenfekvőbb, mint kitisztítani a hajdani Szent Mihály-kápolna megle­vő részeit és egy reprezentatív kőtárat alakítani ki benne, így méltó módon mutathat­nánk be e szép középkori em­lékünket is. Hankó Ildikó

Next