Heti Budapest, 1990. január-június (2. évfolyam, 1-24. szám)

1990-05-18 / 18. szám

аааашо©© - Lakást cseréltünk, és a partnerünk pénzt kért azért, hogy a telefonos lakásunkért telefonosat adjon. Mi nem fi­zettünk, ezért lemondta az állomást. Azt szeretném tud­ni, hogy reménykedhetünk-e? Az üzemvezető arcára van írva a válasz, magyarázat­képpen csak ennyit fűz hoz­zá: - Mi az előfizetőkkel va­gyunk jogi viszonyban, és bizony az aljasabbja üzletet csinál ebből. Ha visszaadta a készüléket, akkor mi elfo­gadtuk, és hiába az áthelye­zési kérelem, csak olyan sorrendben tudjuk vállalni a bekapcsolást, amilyet a hölgy és családja a régi vára­kozók listáján elér. Hajtó Katalin érkezik mo­solygós arccal és közli a ve­rejtékében fürdő óvónővel, hogy kérelme előbb futott be, mint a lemondó nyilat­kozat, így övé a telefon. Czanka Lajosné boldogan tá­vozik, mi pedig összenézünk Török Ferenccel, s bár alig néhány órája ismerjük egy­mást, úgy hahotázunk, mint­ha a közös iskolapad csíny­tevései hangoltak volna egy­forma hullámhosszra ben­nünket. -. Az áthelyezési kérel­mem ügyében jöttem - for­rasztja torkunkra a jókedvet Nagyné dr. Kelemen Éva, aki orvos. - Azt a választ kap­tam, hogy technikai akadá­lyai vannak a cserének. Most viszont azt beszélik a kör­nyéken, hogy önerős fejlesz­tés lesz. Kérjem vissza a be­ugrót és vágjak bele ebbe? Az üzemvezető óvatos­ságra int: - Valóban tárgyaltunk a tanáccsal erről a lehetőség­ről, de egyelőre nincs dön­tés. Mindenképpen tartsa fönn velünk a jogviszonyát, mert így akkor is van esélye telefonra, ha az említett el­képzelésből nem lesz sem­mi. Még mielőtt megszólalhat­nék, hogy egy orvosnak egyébként is előnyt kell él­veznie a többiek előtt, már előttünk ül a következő ügy­fél. A másik postai ügyintéző is fogad egy panaszost, az Az ügyfelekből dől a panasz FOTÓK: HORVÁTH M. JUDIT asztalon lévő telefon pedig állandóan csörög. A bábeli zűrzavarban Gerébi Miklós­­né szavaira fülelünk. - Tizenöt éves az igé­nyem, két éve van kötvé­nyem. Mikor kapok telefont? - próbálja hangerővel is alá­támasztani kérdését a nyug­díjas asszony. Török úr a falon lógó térképhez pattan: - Melyik utcában lakik? A megadott cím után ennyi a válasz: - Nyolc és félezer kötvé­nyesünk van, de ön a sze­rencsésebbek közé tartozik. Még az idén telefonálhat ott­honról. Észak-Pesten, ahol a Lipót Távbeszélő Üzem igyekszik eleget tenni a telefonálni vágyók igényeinek, új köz­pontot avattak május 27-én. Zuglóban, főképp a telefon­­kötvényt vásárolni képesek környezetében, ez érzékel­hető változást hozott, és a központhoz csatlakoztatható tíz darab, egyenként ezres kapacitású konténeres fo­gadó is nyújt némi reményt. A XV. és XVI. kerületben jö­vőre is lesz fejlesztés, An­gyalföldön 1993-ban várható az előbbre lépés, ám Újpa­lotán, Sashalmon, Káposz­­tásmegyeren 1995-1996-ban remélhető áttörés, Rákoslige­ten pedig csak 2000-ben szá­míthatnak telefonra az ottla­­kók. Telefon - minden második lakásban Valter Ferenc, a Magyar Távközlési Vállalat vezér­­igazgatója rutinosan pattan ki bástya méretű íróasztala mögül, és azonnal a lényegre tér: - Budapest közismerten olyan koncentrátum, ha tisz­teletlen vagyok: vízfej az or­szág testén, amely minden­ből a lényeget igyekszik el­happolni, így van ez a táv­közléssel is. Sarokszámokat említve: Magyarországon 900 ezer fővonal létezik, ennek fele a fővárosban van.­­ Ebből azonban a buda­pesti polgár vajmi keveset ér­zékel. Az úgynevezett kivé­telezettek (fővárosiak) is re­ménytelen helyzetben van­nak.­­ Tény, hogy vannak ha­sonlóságok. Példának okáért a fővárosban a XVII. kerület ér föl a Szabolcs-Szatmár me­gyei elmaradottsággal. Ugyan­akkor­ Budapesten minden központ teljesen automati­zált, az ország 1500 települé­sén viszont kézi kapcsolással működnek a telefonok. Ám ez év végére az összes me­gyeszékhelyen megszűnnek a rotary központok, a fővá­rosiaknak viszont a fele ilyen üzemmódban dolgozik to­vább. Természetesen törek­szünk ezek kiváltására is, hi­szen a leggyengébb pont ha­tározza meg a telefonvonal minőségét. Hiába csúcstech­nológia az elsőként avatott digitális telefonközpont Bu­dafokon, ha ilyen átviteli állomáson keresztül forgal­mazzák a hívást, akkor a leg­gyengébb pont színvonala érvényesül.­­ Mikor tapasztalhat az Walter Ferenc: *A leggyengébb pont határozza meg...”

Next