Heti Hírnök, 1990. július-december (2. évfolyam, 26-50. szám)
1990-10-17 / 41. szám
. 1990. október 17. "EZT ÉRDEMLEM ENNYI ÉV UTÁN ?!" ANTALL ÚR IS ÍGY CSINÁLJA Egy vezetőnek - s ez természetesnek tűnik - jogában áll megválasztania a munkatársait, főleg a bizalmi állásban lévőket (mint például a személyi sofőrjét). Ezért egy igazgatóváltás során a régi dolgozóknak fel kell készülniük arra, hogy új munkahelyet keressenek maguknak. Napjainkban az ilyen esetek gyakorisága szükségképpen megnövekedett: mostanában számos vállalat élén történik vezetőváltás. Ugyanakkor egyre inkább fenyeget a munkanélküliség; olyanoknak is meg kell küzdeniük az állásukért, akik éveken, netán évtizedeken keresztül tisztességgel, becsülettel végezték a munkájukat. Nehéz ezt elfogadnia annak, aki eddig úgy érezte, biztonságban várhatja a nyugdíjas éveit, s most egyszerre csak becsap a villám: váltania kell, megszokott munkakörét felcserélni egy újra vagy pedig állás nélkül az utcára kerülni... Az alábbi eset egyedi: egy sofőr története. Amiért olvasóink elé tárjuk, annak oka az, hogy egyediségében is - sajnos - egyre általánosabb. A történet 1989. júniusában kezdődött, amikor is Orosz István nyerte el a Miskolci Hűtőipari Vállalat igazgatói posztját, pályázat útján. Szoták János ezt a tényt már önmagában is kifogásolhatónak tartja, de erre később térünk ki. Szoták János: "Egészségügyi állapotomra való tekintettel" az igazgató személygépkocsi-vezetőből anyagbeszerzővé minősített át. Én ezzel nem értettem egyet, de az állást elfogadtam, mit tehettem volna mást. Korábban történt velem egy baleset, ami miatt a mai napig kezelésre kell járnom. Az orvos kiadott nekem egy igazolást, miszerint az addigi munkám elvégzésére továbbra is alkalmas vagyok, de csak 8 órát dolgozhatom egyfolytában. Az igazgató erre hivatkozott, amikor áthelyezett az állásomból. Ugyanakkor a helyembe hozta Vass Lászlót, aki neki jó ismerőse. Mivel a helyemet már betöltötte, akkor sem helyezett vissza az állásomba, amikor bemutattam neki egy friss orvosi igazolást, miszerint korlátlan munkaidőben dolgozhatom, csak a rakodástól, emeléstől kell tartózkodnom. Kértem, hadd lehessek újra gépkocsivezető, hiszen ezt a munkát végeztem évek óta, s anyagbeszerzőként elkerülhetetlen lett volna a rakodás. Az anyagbeszerzői munkakört egyébként kimondottan nekem "kreálta" az igazgató, mert ez a munkakör korábban nem létezett. Szerintem ezt azért csinálta, hogy ne én legyek a sofőrje, hanem az ő embere. Orosz István így mondja el a történteket : - Mikor elfoglaltam az igazgatói helyemet, Szoták János bemutatkozott, hogy ő a sofőr, és megkérdezte, hogy mi lesz most ővele. "Mi lenne?", kérdeztem, természetesen folytathatja a munkáját. Később jutott a tudomásomra, hogy létezik egy olyan orvosi igazolása Szotáknak, amely szerint nem vezethet 8 órán túl. Ez megváltoztatta a helyzetet, hiszen nem vállalhattam magamra a felelősséget azért, ha ő Szoták János A BORSODI VEGYI■ KOMBINÁT az utóbbi hónapokban gyakran szerepelt a nyilvánosság előtt, ezúttal azonban a fő téma nem a vállalat progresszív gazdasági tevékenysége, az ország vállalatainak hatékonysági sorrendjében elfoglalt dobogós helyezése, az intenzív külföldi tőkebevonás, közös vállalatok létesítése volt, hanem egy környezetvédelmi mozgalmi hadjárat kezdődött, mely igen sok félreértésre adott okot a laikus számára. Elhangzott többek között, hogy a közvéleményre tartozó információkat a vállalat eltitkolta, mely állítás nem állja meg a helyét, mivel a vállalat szándékában ez sohasem állt. A közvélemény előtti nyíltságát biztosítja most is, amikor kapuit bárki számára kinyitja. ■ a A Borsodi Vegyi Kombinát Rt. 1990. október 18-tól kezdődően gyárlátogatással egybekötött NYÍLT napokat szervez. Ezeken megismerkedhetnek az érdeklődők a gyár életével, környezetvédelmi munkájával. Az első csoportokat október 18-án (csütörtökön) 8.00 és 11.00 órakor a BVK főbejárata melletti Radnóti Miklós Művelődési Házban fogadják. Ezt követően amíg az érdeklődés tart, minden héten csütörtökön a jelzett időpontban várjuk a látogatókat. BORSODI VEGYI KOMBINÁT RT. ........................................................................UJ '