Heti Válasz, 2002. november-december (2. évfolyam, 45-52. szám)

2002-12-13 / 50. szám

lKiHsHilllB NAPRAKÉSZ TÁJÉKOZTATÁS UTAZÓKNAK SZÁZHARMINC IRODÁBAN a• Bővülő Tourinform-hálózat A hazai és a külföldi turisták számára is az egyik legfontosabb, biztonságérzetüket erősítő szolgáltatás, ha egy új, számukra idegen környezetben gyorsan hiteles és pontos információhoz juthatnak. Magyar­­országon ezt a feladatot huszonegy éve a Tourinform-szolgálat látja el, amely Bu­dapest belvárosából indulva mára az összes turisztikai régióban jelen lévő, 130 irodából álló, országos hálózattá fejlő­dött. Az első iroda 1981-ben kezdte meg működését, az országos hálózat kiépítése 1992-ben kezdődött, jelenleg évente ti­zenöt-húsz új iroda csatlakozik a rend­szerhez. Az idén még Sárváron és Ruzsán várható új iroda megnyitása. Az irodák - mint a terület házigazdái - teljes körű, naprakész, átfogó turisztikai információkat szolgáltatnak:­­ a szálláshelyekről - a vendéglátóhelyekről - a közlekedésről - a programokról - a látnivalókról - a szolgáltatásokról egyrészt az előzetesen náluk érdeklődők­nek, másrészt a már a területükre érkező turistáknak. Az irodák fontos szerepet töltenek be a turisztikai kereslet és kínálat közvetítésé­ben, egymásra találásában, valamint a tu­risták igényeinek felmérésében, hiszen első kézből értesülnek a turisták által ke­resett és esetlegesen hiányolt szolgálta­tásokról. Az információ mellett az érdeklődők hozzájuthatnak ingyenes turisztikai kiad­ványokhoz - az irodák a sajátjaik mellett közvetítik és terjesztik a nemzeti és re­gionális kiadványokat is -, kiegészítő szolgáltatásként vásárolhatnak térképe­ket, útikönyveket, videókat, turisztikai kártyákat, képeslapokat, lefoglalhatnak helyi turisztikai programokat, szálláshe­lyeket, jegyet válthatnak különféle ren­dezvényekre. Az irodák működésének alapelvei Az irodák nem profittermelő, önfenntar­tó vállalkozások. Nonprofit tevékenysé­get folytatnak, működésük eredménye nem saját bevételeikben (ez a működési költségeiknek átlagosan 5-15 százalékát fedezi), hanem a terület turisztikai vál­lalkozásainak bevételnövekedésében je­lentkezik. Szigorúan ügyelniük kell a versenysem­legesség betartására. Idegenforgalomban érdekelt vállalkozás nem létesíthet, nem üzemeltethet Tourinform-irodát. Nem le­het azonos helyiségben a versenysemle­gességét sértő turisztikai vállalkozással (utazási iroda, szálloda stb.). Minden, belföldi turizmusban érdekelt vállalkozó kínálatát egyformán kell hogy megjelenít­se, képviselje. Tevékenysége nem terjedhet ki utazá­si irodai tevékenységekre, tehát nem fog­lalkozhat utazásszervezéssel és -közvetí­téssel. Az irodák másik alapfeladata a megha­tározott módon történő adatgyűjtés, -to­vábbítás és -frissítés a Magyar Turizmus Rt. nemzeti turisztikai adatbankja számá­ra. Az irodák által begyűjtött adatokból álló turisztikai adatbázis, az OTIR (Orszá­gos Turisztikai Információs Rendszer 14 témakörben több mint 23 000 turisztikai objektum teljes körű adata) képezi az in­formációs rendszer alapját. A rendszer a Magyar Turizmus Rt.-nél, illetve az iro­dákban található meg, pillanatnyilag off­line állapotban, de a most futó informa­tikai fejlesztés eredményeként pár hóna­pon belül kiépül az on­line turisztikai in­formatikai rendszer. Ez természetesen on­line feltöltést, adatfrissítést és a jelenle­gi honlap megújulását is jelenti. A magas szintű információszolgáltatá­son, adatgyűjtésen, adatszolgáltatáson, értékesítési tevékenységen felül a Tour­­inform-irodák 81 százaléka foglalkozik a területi turisztikai marketing gyakorlati megvalósításával, a fenntartó által meg­határozott követelmények szerint. A komp­lex turisztikai marketingtevékenységet végező irodák bel- és külföldi kiállításo­kon, jelentősebb rendezvényeken, esemé­nyeken képviselik területüket, ismertető kiadványokat, guide-okat, eseménynap­tárakat, programfüzeteket, szállásjegy­zéket stb. állítanak össze és adnak ki. A marketingtevékenység végzésénél a Tourinform-irodák és a területileg illeté­kes marketingszervezetek szorosan együtt­működnek. A Magyar Turizmus Rt. működteti a Vörös­marty téren lévő, éjjel-nappal üzemelő Tourinform/Policeinform főirodát, a Deák térnél a mindennap 8-tól 20 óráig nyitva tartó Sütő utcai irodát és a Tourinform Pontot a West Endben, valamint össze­fogja a helyi kezdeményezésre létrejött irodákból álló országos hálózat szakmai tevékenységét. A többi iroda működtetője és fenntar­tója az adott települési, megyei önkor­mányzat, illetve önkormányzati alapítású egyesület, társulás, alapítvány vagy egyéb nonprofit társaság (például nemze­ti park), amelyek névhasználati szerző­déssel kapcsolódnak a rendszerhez. A névhasználat feltételei_________ A Tourinform névhasználati rendszer franchise-szerű rendszer, melynek lénye­ge, hogy az irodákat a névhasználati szer­ződést megkötő fenntartók működtetik, amelyek a rendszerhez való csatlakozás, a Tourinform-logo és a Magyar Turizmus Rt. által biztosított szakmai háttér és szolgál­tatások (név-, logó- és rendszerhasználat, országos adatbázis és kezelőprogram, is­mertség növelése bel- és külföldön, meg­találhatóság, egységes megjelenés előse­gítése, működési hozzájárulás [szezonális nyújtott nyitva tartáshoz], speciális to­vábbképzések, oktatások, marketingmun­ka segítése, ingyenes segélyvonal, inter­net-előfizetés, Tourinform-kiadványok in­gyenes terjesztése, szakmai újságok előfi­zetése, szakkönyvek biztosítása stb.) fejé­ben vállalják az előírt szakmai szempon­tok betartását. A rendszerhez csatlakozó nem kész­pénzzel fizet a Magyar Turizmus Rt.-nek, hanem azzal, hogy segíti őt az állami feladatok ellátásában. Például az adat­gyűjtés-adatszolgáltatásban, a nemzeti kiadványok terjesztésében stb. tourinform Turista információ - Tourist Information 38 hetiVálasz 2002/12/13 /3.­ 5/

Next