Heti Válasz, 2002. november-december (2. évfolyam, 45-52. szám)
2002-12-13 / 50. szám
lKiHsHilllB NAPRAKÉSZ TÁJÉKOZTATÁS UTAZÓKNAK SZÁZHARMINC IRODÁBAN a• Bővülő Tourinform-hálózat A hazai és a külföldi turisták számára is az egyik legfontosabb, biztonságérzetüket erősítő szolgáltatás, ha egy új, számukra idegen környezetben gyorsan hiteles és pontos információhoz juthatnak. Magyarországon ezt a feladatot huszonegy éve a Tourinform-szolgálat látja el, amely Budapest belvárosából indulva mára az összes turisztikai régióban jelen lévő, 130 irodából álló, országos hálózattá fejlődött. Az első iroda 1981-ben kezdte meg működését, az országos hálózat kiépítése 1992-ben kezdődött, jelenleg évente tizenöt-húsz új iroda csatlakozik a rendszerhez. Az idén még Sárváron és Ruzsán várható új iroda megnyitása. Az irodák - mint a terület házigazdái - teljes körű, naprakész, átfogó turisztikai információkat szolgáltatnak: a szálláshelyekről - a vendéglátóhelyekről - a közlekedésről - a programokról - a látnivalókról - a szolgáltatásokról egyrészt az előzetesen náluk érdeklődőknek, másrészt a már a területükre érkező turistáknak. Az irodák fontos szerepet töltenek be a turisztikai kereslet és kínálat közvetítésében, egymásra találásában, valamint a turisták igényeinek felmérésében, hiszen első kézből értesülnek a turisták által keresett és esetlegesen hiányolt szolgáltatásokról. Az információ mellett az érdeklődők hozzájuthatnak ingyenes turisztikai kiadványokhoz - az irodák a sajátjaik mellett közvetítik és terjesztik a nemzeti és regionális kiadványokat is -, kiegészítő szolgáltatásként vásárolhatnak térképeket, útikönyveket, videókat, turisztikai kártyákat, képeslapokat, lefoglalhatnak helyi turisztikai programokat, szálláshelyeket, jegyet válthatnak különféle rendezvényekre. Az irodák működésének alapelvei Az irodák nem profittermelő, önfenntartó vállalkozások. Nonprofit tevékenységet folytatnak, működésük eredménye nem saját bevételeikben (ez a működési költségeiknek átlagosan 5-15 százalékát fedezi), hanem a terület turisztikai vállalkozásainak bevételnövekedésében jelentkezik. Szigorúan ügyelniük kell a versenysemlegesség betartására. Idegenforgalomban érdekelt vállalkozás nem létesíthet, nem üzemeltethet Tourinform-irodát. Nem lehet azonos helyiségben a versenysemlegességét sértő turisztikai vállalkozással (utazási iroda, szálloda stb.). Minden, belföldi turizmusban érdekelt vállalkozó kínálatát egyformán kell hogy megjelenítse, képviselje. Tevékenysége nem terjedhet ki utazási irodai tevékenységekre, tehát nem foglalkozhat utazásszervezéssel és -közvetítéssel. Az irodák másik alapfeladata a meghatározott módon történő adatgyűjtés, -továbbítás és -frissítés a Magyar Turizmus Rt. nemzeti turisztikai adatbankja számára. Az irodák által begyűjtött adatokból álló turisztikai adatbázis, az OTIR (Országos Turisztikai Információs Rendszer 14 témakörben több mint 23 000 turisztikai objektum teljes körű adata) képezi az információs rendszer alapját. A rendszer a Magyar Turizmus Rt.-nél, illetve az irodákban található meg, pillanatnyilag offline állapotban, de a most futó informatikai fejlesztés eredményeként pár hónapon belül kiépül az online turisztikai informatikai rendszer. Ez természetesen online feltöltést, adatfrissítést és a jelenlegi honlap megújulását is jelenti. A magas szintű információszolgáltatáson, adatgyűjtésen, adatszolgáltatáson, értékesítési tevékenységen felül a Tourinform-irodák 81 százaléka foglalkozik a területi turisztikai marketing gyakorlati megvalósításával, a fenntartó által meghatározott követelmények szerint. A komplex turisztikai marketingtevékenységet végező irodák bel- és külföldi kiállításokon, jelentősebb rendezvényeken, eseményeken képviselik területüket, ismertető kiadványokat, guide-okat, eseménynaptárakat, programfüzeteket, szállásjegyzéket stb. állítanak össze és adnak ki. A marketingtevékenység végzésénél a Tourinform-irodák és a területileg illetékes marketingszervezetek szorosan együttműködnek. A Magyar Turizmus Rt. működteti a Vörösmarty téren lévő, éjjel-nappal üzemelő Tourinform/Policeinform főirodát, a Deák térnél a mindennap 8-tól 20 óráig nyitva tartó Sütő utcai irodát és a Tourinform Pontot a West Endben, valamint összefogja a helyi kezdeményezésre létrejött irodákból álló országos hálózat szakmai tevékenységét. A többi iroda működtetője és fenntartója az adott települési, megyei önkormányzat, illetve önkormányzati alapítású egyesület, társulás, alapítvány vagy egyéb nonprofit társaság (például nemzeti park), amelyek névhasználati szerződéssel kapcsolódnak a rendszerhez. A névhasználat feltételei_________ A Tourinform névhasználati rendszer franchise-szerű rendszer, melynek lényege, hogy az irodákat a névhasználati szerződést megkötő fenntartók működtetik, amelyek a rendszerhez való csatlakozás, a Tourinform-logo és a Magyar Turizmus Rt. által biztosított szakmai háttér és szolgáltatások (név-, logó- és rendszerhasználat, országos adatbázis és kezelőprogram, ismertség növelése bel- és külföldön, megtalálhatóság, egységes megjelenés elősegítése, működési hozzájárulás [szezonális nyújtott nyitva tartáshoz], speciális továbbképzések, oktatások, marketingmunka segítése, ingyenes segélyvonal, internet-előfizetés, Tourinform-kiadványok ingyenes terjesztése, szakmai újságok előfizetése, szakkönyvek biztosítása stb.) fejében vállalják az előírt szakmai szempontok betartását. A rendszerhez csatlakozó nem készpénzzel fizet a Magyar Turizmus Rt.-nek, hanem azzal, hogy segíti őt az állami feladatok ellátásában. Például az adatgyűjtés-adatszolgáltatásban, a nemzeti kiadványok terjesztésében stb. tourinform Turista információ - Tourist Information 38 hetiVálasz 2002/12/13 /3. 5/