Heti Válasz, 2003. október-december (3. évfolyam, 40-52. szám)

2003-11-28 / 48. szám

MEDNYÁNSZKY LÁSZLÓ-EMLÉKKIÁLLÍTÁS A NEMZETI GALÉRIÁBAN Két megvilágításban óriás volt az óriások közön. Méghozzá egy olyan korban - a modernizmus forradal­mának idején amelynek kulturális for­rongása, művészeti eufóriája ma már szin­te elképzelhetetlen. Mednyánszky László, az arisztokrata fényűzést vándorbotra cserélő, javait és képeit osztogató, filant­róp festő úgyszólván minden jelentős mű­vészt ismert, nemcsak Münchenben, Bécs­­ben és Párizsban, de a Felvidéken, Buda­pesten vagy Szolnokon is. Műteremszom­szédja volt Ferenczy Károlynak, jó barátja az alföldi Deák-Ébner Lajosnak, sokszor ta­lálkozott Réti Istvánnal, gyakran fogadta műtermében Kernstock Károlyt, Ady Endre pedig eredetileg azt szerette volna, ha ő illusztrálja az Új verseket. Olyan asztaltár­saságoknak volt a tagja, mint a Három Holló- vagy a főként nagybányai festők­ből álló Muskátli-kör, ahol nemcsak régi szenvedélyének, a sakknak hódolt, hanem megismertette művésztársait a teozófia tanaival is. Barbizonban összebarátkozott Paál Lászlóval, Párizsban egy ideig járt Munkácsyhoz, többször gyalogszerrel ellá­togatott a falusi magányából kimozdítha­­tatlan Szinyei Merse Pálhoz, egy ízben ép­pen akkor, amikor vendéglátója a Majá­lison dolgozott. Csontváryt azonban nem ismerhette, hiszen a másik nagy különc teljes ismeretlenségben élt és alkotott, pedig Mednyánszky csak egy évvel volt idősebb Csontvárynál, és ugyanabban az évben halt meg, mint ő. Mednyánszky megfordult kora minden nagy művészeti központjában, rendszere­sen látogatta a kiállítótermeket és mú­zeumokat, fogékony volt minden újra. S bár kora szinte valamennyi szellemi és művészeti áramlatát magába itta, meg­őrizte függetlenségét, és eltéríthetetlenül járta a maga útját. Felvidéki arisztokrata családja állandó lakhelyén, Nagyőrben, ahova időről időre visszatért, tagja volt a regényíró Justh Zsigmond és a vallástörténész Czóbel Ist­ván társaságának, amelyben konzervatív reformeszméket valló barátai nagy szere­tettel és tisztelettel vették körül. Justh Zsigmond, aki a magyar arisztokrácia vég­napjairól szóló regényében, a Formusban az egyik kulcsfigurát (Czobor Lipót) róla mintázta, naplójában a következőképpen jellemezte az „öreg kutyát", ahogy bará­tai Diogenészre is célozva hívták: „Kopasz koponya, cafatos nagy szakáll, fejéhez arányítva kicsiny, tompa orr, piciny, kékes, gyermek kifejezésű, fátyolozott szemek. Rendetlen, piszkos, elhanyagolt ruházat. Cinikus külső testben-lélekben, így is, úgy is cinikusra játssza magát, pe­dig nagy szívébe belefér egy világ. A sa­ját végtelen szenvedése, tragikuma meg­tanította szánni, szeretni a gyenge bábot, az embert. Az emberi szenvedés religiója beszél képeiből, a jóságos, szelíd szemei­ből - a lelkéből. Egy ősrégi faj vonalán az utolsó állomás. Benne kulminál századok finomulása, betegsége, tán vétkei." A Justh-Czóbel-kör egy másik tagja, Pekár Gyula pedig így emlékezett rá: „Nemcsak a legkomplexebb, legbizarrabb és legérde­kesebb lélek volt, akit valaha láttam, ha­nem a legnagyobb skálájú is: a legellen­tétesebb, a legmeghasonlottabb s a leg­többet szenvedett is. Én vallom, én mond­hatom, ki mindnyájunk között talán a legjobban ismertem s a legnehezebb percekben láttam őt: a szenvedés, a vigasztalan önvád, a reménytelen gyötrődés volt az ő lelki dominante-ja, ez művészetének kulcsa." Mednyánszky László mind személyisé­gében, mind művészetében a kibékíthe­tetlen ellentétek, a rejtélyes kettősségek, a „romantikus pesszimizmus" embere volt. Egyszerre volt zárkózott és nyílt, sze­líd és agresszív, búskomor és derűs. A ro­mantikus pesszimizmus azonban nem csüggedtté, hanem eltökélt és nyughatat­lan vándorrá tette. („László rímét kérdi? Hát van olyan ember, ki valaha tudja az ő rímét?" - írta egyszer Czóbel Minka Pekár Gyulának.) Az itthoni ezredéves ünnepsé­gek idején a beckói báró a párizsi nyomor­tanyákon kóborol, elvegyülve a rongy­szedők közt, akik be is fogadják, miköz­ben képei a millenniumi tárlaton látha­tók. Egyetlen nagy gyűjteményes kiállítá­sán, amelyet Párizsban, Georges Petit ga­lériájában rendeztek 1897-ben, fenséges és bensőséges tájképein kívül első ízben mutatta be azokat a festményeit, amelyek csavargókat, koldusokat, elesetteket, útonállókat, „csirkefogókat" ábrázolnak. A tájképek és az úgynevezett csavargó­képek jelentik Mednyánszky művészeté­nek két fő oldalát. Az egyiken felsejlik a transzcendencia, a másikon pedig - a ma­gyar festészetben talán a legmegrázóbban - feltárul az egyetemes emberi nyomo­rúság, szenvedés, erőszak és halál. Bár ezekkel szemben megfestette parasztok és barátok arcképeit is, melyek közül kiemelkedik a Kurdi Bálintról készített portré. Azé a tragikusan korán elhunyt vá­ci hajós-fuvarosé, aki Mednyánszky nagy szerelme volt, és aki számára a tisztasá­got, romlatlanságot, az eszményi erőt és hitet testesítette meg. A nyomorúság és szenvedés végső kifu­tása a háború. Mednyánszky az első világ­háború kitörésének hírére azonnal be akar vonulni, de élemedett kora - 62 éves ek­kor! - miatt nem sorozzák be. Sógora, Czóbel István Tisza István miniszterelnök­höz fordult, így juthatott ki Mednyánszky a Budapesti Hírlap és az Új Idők hadifes­­tőjeként a galíciai frontra. Aztán a szerb fronton, Belgrádban jár, majd az orosz frontra is kikerül. Megesett, hogy buda­pesti és bécsi műtermében három hónap alatt több mint kétszáz képet festett a

Next