Heti Válasz, 2015. április-június (15. évfolyam, 14-26. szám)

2015-05-28 / 22. szám

együtt. A meccsek után százával vártak bennünket is, nem csak a játékosokat, a magyar szurkolók. Több ezren utaz­tak Zürichbe, miközben itthon egy fo­cimeccs átlagos nézőszáma elenyésző, hogy szépen fogalmazzak. - Úgy tűnik, a sportriporterekből lesznek a legjobb kvízmesterek: ko­rábban ön, most például Gundel Ta­kács Gábor. Mit tudnak, amit mások nem? - Egy sportközvetítés a látvány dra­­matizálása. Annak nincs értelme, hogy az ember azt mondogatja, éppen kinél van a labda, a korong. Valami pluszt kell hozzátenni, ami abból adódik, hogy ké­pes vagyok beleélni magam a játék di­namikájába, hogy mi várható, mi zajlik a játékos fejében. Egy vetélkedő sokban hasonlít ehhez. Gundel Takács Gábort egyébként kedvelem, de láttam néhány adást a Maradj talpon!-ból, és van pár észrevételem. Például: hogyan búcsú­zik el ott egy versenyző, ha nem tud válaszolni a kérdésre? Eltűnik a sül­lyesztőben. Nyelvünkben azonban ez a kifejezés nem dicséretes búcsút, ha­nem szomorú véget jelent. És az Elme­­bajnokságban vagy a Lehet egy kérdéssel több?-ben hogyan búcsúzott a játékos? Kapott egy hangszórót, amivel büsz­kén távozott. Vagyis: a vesztestől is hu­mánusan búcsúztunk. De ez apróság. Nagyobb probléma, hogy ma a közszol­gálati tévének létezik négy-öt csatorná­ja, mindegyiknek van esti híradója. Ez 15-20 műsorvezetőt jelent, akik bent ül­nek a stúdióban, és mondják a híreket. Ismeri egynek is a nevét? Hogy lehet, hogy az én időmben az a pár televízi­ós az egész ország barátja, ismerőse, kedvence volt, most pedig hat csator­nán hatvan műsorvezető között elvétve tudjuk egyiknek-másiknak a nevét? Mi a különbség? - Például az, hogy akkor csak egy csatorna volt. - Nyilván, de szerintem más is van mögötte. A mai műsorvezetők csere­szabatosak, nem tetszik, amit tegnap csináltál, ki vagy rúgva, jön más. Én is hibáztam néha, de fel se merült, hogy le kellene cserélni. Az embernek megvolt a súlya, az egyénisége, a tartása, amit a televízió akkori vezetői is elfogadtak. - Volt beleszólása a játékszabályok­ba, a játékosok kiválasztásába? - Mindenbe beleszólhattam. A ver­senyzők kiválasztása - ma: casting - egyszerűen zajlott, de jól működött. Kiváló emberek tűntek fel mondjuk az Elmebajnokságban, például Héthy Apor hegedűművész, de ott volt egy Mádai Péter nevű ajkai bányász, aki később parlamenti képviselő lett, vagy dr. Tomschey Ottó, aki Julius Caesarról írt könyvet. Azért a mostani vetélkedők játékosai kevésbé nevezetesek. - Nem is lehetne ma olyan vetélke­dőt adni, ami lexikális tudásra épít? - Miért ne lehetne? De mondok mást. Az első vetélkedő, amit vezettem, a já­ték a betűkkel volt. Azért foglalkozta­tott, mert csak az anyanyelv ismeretére volt szükség hozzá. Van, aki válasz­tékosabban beszél, van, aki kevésbé, de olyan ember nincs, aki tíz betűből egy két-, három- vagy négybetűs szót „Az Elmebajnokságban ott ült a három játékos, én, az operatőr, a kellék pedig egy nevetséges vil­lamosszék volt.” ne tudna kirakni. Ilyen műsort miért nem lehet készíteni? Az angol scrabble a világ összes televíziójában működik, nálunk miért nem? Könnyű mondani, hogy nincs rá igény - de tényleg így van? Nem tudom például, hogy a ke­reskedelmi televíziók hogy működnek, mert elzárkóztam előlük... - Megkeresték? - Hogyne! De úgy gondoltam, hogy a Magyar Televízió rangot ad, és nem kell elmennem egy kereskedelmi tévé­be, magasabb fizetésért. Ráadásul ott előírják, hogy milyen inget vegyek fel, milyen legyen a frizurám. Valójában jól megfizetett rabszolga lettem volna, és ez nem tetszett.­­ A mai vetélkedők dramatizáltak, a játékosoknak történetük van, elbe­szélgetnek velük a játék elején. An­nak idején is így működött? -Soha. Loptuk volna a nézők idejét. Térjünk a tárgyra: mi a választott té­makör? Angol hadihajók. Kezdhetjük? Igen. Ennyi volt a párbeszéd. Pergőbb, lényegre törőbb volt a műsor - most a fele elmegy jópofizással. És ami még fontos: nem volt közönség. Ma be kell vonni a közönséget is a játékba, ami sokszor művivé teszi az egészet. Az El­mebajnokságban ott ült a három játé­kos, én, az operatőr, a kellék pedig egy nevetséges villamosszék volt. - Mégis három és fél millióan nézték. - Akkor már szóltak, hogy visszaesett a nézettség, mert négymillió volt az át­lag. A nézőket érdekelte, hogy egyes embereknek egy-egy témakörben mi­csoda elképesztő tudásuk van. És per­sze nem volt más szórakozási lehetőség. Most a villamoson is mindenki a mobil­­telefonját nyomkodja, a kávéházakban pedig a laptopok előtt ülnek.­­ Ennek ellenére a mostani vetélke­dőknek is van vonzerejük. -A pénz miatt. Akkor hangszórót vagy színestévé-bérletet lehetett nyerni, most a virtuális izgalom tartja a nézőt a képernyő előtt: sikerül-e megnyernie a játékosnak ötévnyi fizetését vagy két autó árát. - Ha bármelyik csatorna úgy dön­tene, megcsinálnák az Elmebajnok­ságot úgy, ahogy volt, vállalkozna rá? - Nehezen férnék be a mostani tele­víziókba, ez a csilivili világ távol áll tő­lem. Különben sem nézem vissza ma­gam, azok az idők elmúltak, és annyi minden más van az életemben: unokák, kiállítások, tenisz heti háromszor, jég­hoki. Ismerek tévéseket, akik a maguk emlékművét polírozzák, abba vannak beleszeretve - elszomorítani, ha ilyen lennék. Persze maradtak meg kapcso­latok: Káplár F. Józseffel például együtt teniszezünk, ő 35-40 éve barátom. Ahogy Lénárt István, sok magyar film gyártásvezetője is. Vágó Istvánnal vagy Rózsa Györggyel viszont igazából soha nem volt kapcsolatom, mert én a sport felől érkeztem, ők nem. - Nem is hiányzik a képernyő? - Volt, hogy beültem hokimeccseket kommentálni, most már ez is ritkább. Szuper Levente vagy Kangyal Balázs a mostani nézők számára élő játéko­sok, én viszont relikvia vagyok - de ez rendben van, nem savanyú a szőlő. Persze, ha a villamoson vagy a postán felismernek, akár mint jégkorongozót, akár mint egy ismerős arcot a tévéből, az szívet melengető érzés. ■ I WWW.vALASZ.hu | kultúra | XV évfolyam,22.szám,2015.május 27. 49

Next