Heti Válasz, 2015. október-december (15. évfolyam, 40-52. szám)

2015-10-22 / 43. szám

68 HIRDETÉS ága - Milánóba is vittek három-három El Grecót és Goyát­, és remek kapcsolatot ápolnak a Prado múzeummal. Világ, kiállítás Kérdés viszont, Milánó kánonképző hely-e a képzőművészetben. A lombard főváros a leggazdagabb olasz telepü­lés, a bank- és divatvilág fellegvára, de inkább gazdasági, mint kulturális köz­pont. Nincs megamúzeuma, mint ami­lyen Párizsnak a Louvre vagy London­nak a National Gallery. De még olyan sem, mint Firenzének az Uffizi, mely alig fér be a világ 25 leglátogatottabb képtára közé. Olaszországban kevésbé koncentráltak a gyűjtemények - az itá­liai művészet olyan gazdag, hogy min­den városba jut egy-két közepes méretű, a mi mércénkkel mérve persze lenyű­göző képtár. Ezek annyira tele vannak, hogy sok olasz múzeum nem is rendez időszaki tárlatokat. A két milánói kép­tár, a Brera és az Ambrosiana sem, ezért él meg a városban egy olyan kiállító­­hely, mint a volt királyi palota, a Palazzo Reale, ahol a magyar tárlat is látható. Míg Európa legtöbb országában a kor­társ művészetet fogadják be a kizárólag időszaki kiállítóterek (kunsthallék), itt a régi mestereket is. A Palazzóban most például Giotto-tárlat is fut. Mégis, két okból is telitalálat volt Mi­lánóban kezdeni a Szépművészeti bezá­rás alatti turnéját. Egyrészt itt zajlik a vi­lágkiállítás, mely már 17 millió látogatót vonzott, és a város arra használná a tu­ristaáradatot, hogy kultúrközpontként is feltegye magát a térképre. A Palazzo Realéban ennek jegyében nagy Leonar­­do-mustrát is rendeztek idén. Hazánk - semmitmondó pavilonjával - eddig el­­tékozolta az expót, és ha ezt a csorbát nem lehet is egy tárlattal kiköszörülni, legalább azt az üzenetet elhintjük, hogy fővárosunk világszínvonalú gyűjtemé­nyekkel bír. A kiállításra 120-130 ezer látogatót várnak február végéig. Az olasz meló A másik ok, hogy a Szépművészeti kol­lekciójának magja az itáliai mesterek műveire épülő Esterházy-gyűjtemény, és e remekművek most hazatérhettek. Ahogy Zuffi megjegyezte, a legtöbb olasz néző be sem megy olyan tárlat­ra, ahol nincs a húzónevek között Raf­faello, Leonardo, Tiziano, ezért rögtön az első teremben kapott volna helyet Raffaello Esterházy Madonnája, csak klimatizálási okból került a másodikba. A meghitt remekmű nemrég járt Milá­nóban, a városháza karácsonyi tárlatán 94 ezren látták, és szépsége a kurátor szerint a képet kicsomagoló, sok ezer képen edződött szállítómunkásokat is megakasztotta pár másodpercre. A vá­szonról ugyanaz a békés, méltóságteljes Mária-arc köszön vissza, ami Raffaello pár száz méterrel odébb, a Brerában őr­zött fő művéről, a Mária eljegyzéséről. Visszatérő vendég a Leonardónak tu­lajdonított kis lovas szobor is, mely a pár hete bezárt Da Vinci-tárlaton szintén szerepelt. Leonardónak egy bizonyított szobra sem maradt fenn, de a lovak ér­dekelték. Milánói udvari művészként 70 tonnás bronzszobrot tervezett Frances­co Sforza hercegnek, de nem találta meg a technikát, amivel ki tudta volna önte­ni. Sokáig azt hittük, az ominózus kis­­bronz ennek vázlata volt, de inkább a fi­renzei városháza elpusztult falképéhez, Az anghiari csatához készült tanulmány lehetett. Leonardo egyébként Milánó­ban festette Az utolsó vacsorát, mely máig a város fő látványossága. Több nagy festőjére új oldaláról, fi­atalkori képek prizmáján át nézhet az olasz közönség. Tintorettótól egy hu­szonéves korában festett kép szere­pel, de már ezen is fellelhetők azok a stílusjegyek, amelyek a Milánóban őr­zött Szent Márk holttestének megtalá­lását drámaivá teszik. Nem olasz, de ez igaz Velázquezre is: Étkező parasztok című vásznán még rajta vannak egy 19 éves tehetség hibái, de a zsenialitása is. A mű nagyon hasonlít egy másik Milá­nóban őrzött remekműre, Caravaggio Emmauszi vacsorájára, csak a fiatal Ve­lázquez továbblépett a római iskolaala­pítón, és profán jelenettel helyettesítet­te a bibliait. Az olasz kritikák felrótták, hogy a tárlatban nincs fantázia, krono­logikusan egymás mellé teszi a műve­ket, ám ez a koncepcióból ered - Zuffi minimúzeumot rendezett be, ahol még a dekoráció is a békebeli képtárakat idé­zi. Arra tökéletes a tárlat, hogy a Milá­nóba tévedő hazánkfia újra rácsodál­kozzon kincseinkre, a külföldi látogató pedig számoljon Budapesttel, ha követ­kező európai utazását tervezi. ■

Next