Heti Válasz, 2017. január-március (17. évfolyam, 1-13. szám)

2017-02-23 / 8. szám

MG heti válasz­­ 2017. február 23. » néhány évig „tartják a fron­tot”, de aztán valamelyik tag­juk „elcsúszik”, mert végül is emberek vagyunk. Jó hal­lani, hogy ilyen meg olyan nagy a gazdasági fejlődés, de ha az emberek megkér­dezik, hol van a pénz - hi­szen az egészségügy vagy az oktatás ügye is nehezen ha­lad­­, akkor azt jogosan kér­dezik. Ugyanakkor be is kell fektetni: gondolatot, aka­ratot, munkát, pénzt, lelki­erőt, hogy jussunk valamire, nem csak mindig panaszkod­ni. Nálunk, a zene világában is van ügyes zenész, aki jól muzsikál, de nem tudja elad­ni magát, és csak várja, hogy fölfedezzék - hiába. Tenni kell azért - elsősorban tisz­tességesen -, hogy jobb éle­tünk legyen. - A műsorban elhangzik Kelemen László zeneszerző, a Hagyományok Háza főigaz­gatójának Fohász című mű­ve a madéfalvi veszedelem­ről, amikor is 1764-ben szé­kelyek egy csoportját meg­ölték. Mit mond ma ez a történet? - Kelemen László egy nép­dalból írt előbb egy kis né­pi zenekaros számot, majd a kérésemre egy nagyobb lé­legzetű szimfonikus művet, amit vonós kamarazenekar­ral fogunk eljátszani. Egy­részt a szimfonikus megszó­lalás miatt tettem bele a mű­sorba, másrészt azért, mert vannak olyan veszedelmes pillanatok, amikor nem na­gyon tudunk kihez fordulni, csak a Jóistenhez vagy sa­ját magunkhoz. Ki kell tud­ni lépni ebből, mert ez a nemzet az ezeréves törté­nelmünk alatt nehéz törté­nelmi korszakokban is ki tu­dott mászni a gödörből. Ne­héz perceket fog megidézni a mű, ahogy a szabadságharc alatt és után is voltak vesz­tes csaták, nehéz helyzetek. - Elhangzik Lukács Miklós cimbalomművész Suite című műve is, amely szintén szo­morúan indul. - Kalotaszegi hajnali az alapja, de a vége verbunk. Nagyon szép, a zeneszerzőt dicsérő zenei megoldások­kal, lendületes, tempós di­namikával zárul. A verbunk már azt a férfias erőt mutat­ja meg, ami ehhez a harchoz kellett. Lesznek olyan Kos­­suth-nóták, amelyek ritkán hallhatók: például egy olyan dallam, amelyet 1909-ben gyűjtött Kodály Zoltán, vagy ami 1922-ből való. - A zene nyelvén vezet vé­gig a műsor a gödörből a har­con át a kilábalásig? - Majorosi Marianna fogja egyedül énekelni a Magyar­­ország az én hazám című szép dalt, ebből indulunk ki. Hogy van nekünk egy szép hazánk, még ha nehéz is az élet, de bármikor történhet baj, ami azért csak tettre sarkallja az embert, csak elindul, és megteszi, amit kell. A ver­­bunkdallamok pont azt idé­zik meg, ahogyan a magyar nyelvterület több vidéké­ről verbuválták a katonákat. Persze a koncert nem csak a nemzeti ünnepről és annak sajátos pillanatairól fog szól­ni, hiszen most élünk, ezek­ben az időkben, nem baj, ha jól érezzük magunkat. A kö­zönség várja is, hogy a sláge­rek megszólaljanak. - Pedig a műsor éppen azt tükrözi, mintha visszatérné­nek a gyökerekhez. - Ez igaz. Fontosnak tar­tom, hogy megmaradjunk a népzenei gyökereinknél, de ha van alkalom - bár csak egy évben egyszer -, ami­kor muzsikálhatunk a szim­fonikusokkal és rendezhe­tünk egy ilyen estet, ehhez a legjobb apropó március 15-e. Hiszen sokszor az egész év a könnyűzenei feldolgozások­ról szól. A hónap második fe­lében már Kiss Tibivel dolgo­zunk, lesz egy közös turnénk. - De azért elhangzik most is a Most múlik pontosan? - Biztosan, mert egyébként szomorúak lennének az em­berek. - A könnyűzenei feldolgo­zásokkal megnyertek olya­nokat is a népzenének, aki­ket korábban nem: most, a Vivace Kamarazenekarral megjelenik a komolyzene. Ez is egy lehetséges irány?­­ Lukács Miklóst én keres­tem meg annak idején, hogy írja meg ezt a művet, tudván, hogy a sajátos zenei világú Dresch Quartetben játszik. A szimfonikus muzsikát pe­dig sokan „felfedezték” már a popzenészektől az opera­énekeseken át a népzené­szekig, hiszen ez monumen­tális hangzást ad a zenemű­nek. Manapság egyre „primi­tívebb” az a négy-öt hangból álló gépzene, amit a fiatalok hallgatnak, már őket is un­tatja, hogy annyira pontos és egyforma. Variálnak bonyo­lított ritmusokkal, de úgy hi­szem, az sem volna az igazi - nekik sem. Az emberi mu­zsika viszont - ha pontos, ha nem - egészen sajátos, nem lehet utánozni. Jobban esik és nem bánjuk a kisebb hibákat, a kicsi pontatlan­ságokat, a melegséget ke­ressük. Ha pedig a népzene és a komolyzene igényesen van egymás mellé téve, ak­kor tényleg tudunk „váratlan" élményt adni. Nyitott lélek­kel lehet eljönni a koncert­re - biztos, hogy a lélek meg lesz simogatva. - A népzenének mindig ki kell találni valamit, amitől érdekes marad? - Van olyan zenész, aki azt mondja, ő csak a saját mu­zsikáját játssza, legyen kor­társ, dzsessz vagy szimfo­nikus zene, és nem ötvözi mással, nem foglalkozik az­zal, hogy úgy esetleg nép­szerűbb lehet. Van viszont, aki csak a popularitást tartja szem előtt - hogy fizetné ki egyébként a villanyszámlát? A mi esetünk nehéz történet. Én nyitott vagyok a klasszi­kus zene, a versek vagy akár

Next