Hetilap, 1845. április-december (1. évfolyam, 1-79. szám)
1845-07-01 / 27. szám
Előfizethetni helyben az Iparegyesület jegyzői hivatalában vagy alálirt szerkesztőnél (Al - Dunasor és Halpiacz , 56. szám), a’ vidéken minden királyi postahivatalnál, félévre helyben 3 forint , postán 4 forintjával ezüst pénzben. Pest, kedden 27. Megjelenik minden kedden és pénteken legalább egy egy tömött nyomatású íven. Iktatmánydij: egyszeri hirdetésnek minden petit hasábsoráért 3 kr., kétszeri hirdetés’ mind. petit hasábsoráért 5 kr.,háromszori hirdetés’ mind.pet.hasábsoráért 6 kr. ezp. TARTALOM. Vasutakról (A’ légköri vasut, tekintettel a’ fiumei vasútra). — Arany szavak az iparszabadságról. — A’ Dunapart szabályozása Budapest mellett. — Anglia gazdagsága tőkepénzben. Ajánlat. Magyarok által készített zongorák a’ bécsi iparműkiállításon. Útépítés. Új gyárak Pozsonyban és Pécsett. Vízfűtés. Keletindia és vasút. Hirdetések. Gabonaár. Dunavizállás. Julius 1.145. Vasutakról. (A’ légköri vasút, tekintettel a’ fiumei vasútra.) Gray Tamás, a’ vasút feltalálója, jóslói inspiratiókban, még mielőtt az első sín letétetett vagy tervét csak egy ember is tudta volna, azt monda barátjának: „Ezentúl nem fog lenni távolság! Az ember a’ szárazföld egy részéből a’ másikig veszély ’s megerőltetés nélkül utazik; mindenféle társaság alakúi ’s roppant tőkéket fektetnek bele. Az én rendszerem lassanként minden országokra elterjed; császárok és királyok, minden kormányok elfogadják azt és képviselői és védelmezői leendnek; az én tervemnek olly hatalmas és kiszámithatlan következése lesz, mint a könyvnyomtatás feltalálásának.“ Azóta, hogy Gray Tamás ezeket mondá, harmadfél évtized folyt le ’s a’ civilisáltabb statusok valóban igyekeztek is találmányának hasznát venni. Angliában a’vasútvonalak néha házakon vonulnak el ’s az ember a’ levegőben repül városról városra madár sebességével. Belgium status költségen vasút hálóval borítatott el ’s nincs ország, mellynek belközlekedése aránylag kényelmesb és gyorsabb volna, mint Belgiumé. Németországban, Francziaországban, sőt mindenütt Európában, sietnek az új közlekedési eszközt meghonosítani — csak Magyar- és Törökország maradtak e tekintetben hátra. Sokszor tűnődtem ezen hátramaradás okain és lestem az életjeleket, mellyek néhanéha a’ holtnak tartott holtesten elvonúlának. Tűnődtem az akarathiányon, és tehetetlenségen, melly majdnem minden kérdést csirában elhalni engedett; és tűnődtem az ismerethiányon, melly akadályokat, kivlhetlenséget képzelve ott is, hol nincsen, az akaratot elfojta. És tűnődéseim sötét képeire egy kis világsugárt vetett a múlt országgyűlés, így látszott, hogy az élet élni akar és cselekedni és teremteni , mint élethez illik. Az akarat és az ismeretek tömege kifejlett, de a nyugalomhoz szokott lomha test meg nem birá a’ fürgeséget ’s ismét mély álomba merült. Felfogják-e rázni mély álmából a’ társulati mozgalmak , hogy cselekedjék, legalább azon kis körben, mit a törvény neki szabad mozoghatásúl kijelölt — én nem tudom. De bensőmben egy kis gondolat ébredt, kicsi ugyan, de megbecsülhetlen mint a kis szikra, melly fáklyát gyújt; hogy mindazon szavak , mellyek a’ haladás eszközeiről ejtethetnek , talán még sem sziklára vetett mag; és hogy nem valószínűtlen, mikép az idő és az ismeretterjedés napsugára megérlelendik a különben hatástalan és elhaló, értelem nélküli—, mert meg nem értett hangot. A’ közlekedés eszközeiről akarok szólani, vagy is inkább azon páratlan közlekedési eszközről, melly napjainkat örökké nevezetessé teszi. És miből áll tehát ezen páratlan közlekedési eszköz ? Oh kevésből, mondhatnám semmiből; annyira egyszerű az. Tégy le felmentésen két vasrudat, és lovad itz annyit elbír ; fogj be ló helyett gőzgépet, hogy dugójának tudja , mint rokkán a’ lábbal mozgatott pálczika, az első két kereket hajtsa és 24 óra alatt 100 mérföldnyire, a' szélvészszel versenyt futhatsz. Tények ezek, nem a’ képzelődés szabálytalan árnyoldalai. Bath és London közt azelőtt a’ gyorskocsi , melly rendkívüli gyorsasága miatt flying coach-nak (repülő kocsinak) neveztetett, 2 nap alatt vézé útját, most a’ vasúton csak 2 Va óra kell erre. Most Drezdából Berlinbe , Berlinből Hannoverába egy-egy nap alatt, azaz tulajdonkép félnapnál is rövidebb idő alatt utazhatsz, hacsak a’ cötheni bűnbarlang, mint a’ csörgő kigyó áldozatát , vissza nem tartóztat téged. Nem akarok e’ nagy találmány kereskedési vagy erkölcsi eredményeiről szólani; nem kifejteni, mikép a nemzetek mindennapi találkozása ’s egymáshozi súrlódása az irígykedéseket kiegyenlíti , az elmetehetségeket és ipart ébreszti ’s kiegyenlítő hatása által alapját veti meg azon állapotnak, mellyet a’ politica emberei örökös béke, a’ nemzetgazdászat írói kereskedési szabadság neve alatt olly élénk színekkel festék. Meg vannak ezek írva egy könyvben, melly a’ gőzerő hatásáról általában szól. (Des intérêts du Commerce, de l' Industrie et des Agriculture , et de la Civilisa