Hetilap, 1846. január-december (2. évfolyam, 1-104. szám)

1846-08-07 / 63. szám

fen. Csak az idegenek és utazottabb magyaraiknak pana­szait kell hallanunk, és csudálkoznunk kell, hogy nincs em­ber széles e hazában, ki egy versenyző társasá­got kezdjen szerkeszteni a fenálló bécsi mellé. Pedig a bécs-pesti vonal, melly hetenkint csak személyt több mint négy ezret szállít, milly hiányos és bo­­szantó szerkezetű, elég tanulságul szolgálnak csak a legkö­zelebbi tapasztalások is. E vonalon csupán három hajóval eszközöltetik a közlekedés, ezek közül is egyik olly kicsi és hibás szerkezetű, hogy külföldről jövő idegenek elébe ál­­lítni valóságos szégyen, a másiknak is minduntalan baja van, és csak a harmadik (Ferencz Káról) jó. E hajókon, mellyeken méltán a legnagyobb kényelmet igényelhetni, úgy kell nyomorogni, mintha az embert heringnek te­kintenék. A hajó közepe tele mindenféle áruval és ko­csikkal s az utasok keskeny vonalban a hajó szélére vagy a szobába szorulnak. Mentsen isten , hogy eső essék nyári napban, mert akkor az első helyen lévő 200 ember ugyan csak érzi súlyát a diák közmondásnak, hogy ki imádkozni akar, vízre menjen. Csakhogy az imádság sokszor magyar. Legyen a hajó még olly kicsi és gyenge, határtalan számmal vétetnek fel az utasok, a portéka felrakodásánál és kocsis szállí­tásoknál pedig az utazók személy­ mennyisége számba sem vé­tetik. Ha Klimius Miklós hajdani föld alatti útjában illy rakodt hajót látott volna, azt írta volna felőle, hogy az alvilágban em­ber­képű heringeket látott utazni. — A hölgyek panaszairól szólni sem merek, pedig megvallom, hogy az e vonalon utazó hölgyektől bár­ki is tanulhat türedelmet, alkalmazkodást, és a nyomorgásra elhatározottságot. — Történik, és nem­rég­ből is van rá példa, hogy a gőzös a pest-bécsi utat 30 óra helyett 36—40 óra alatt járja meg, s oka többnyire a ke­zelési hanyagságban rejlik, mert hol kőszenet nem talál ké­szen a parton, hol a túlterhelés miatt támad baj, hol a zá­tonyok között ki nem jelölt szűkebb mélyedések miatt tör­ténik késedelem stb. A tisztelt társaság pedig elágazott ad­­ministratiója helytelenségeiről nem is aggódva azt tartja: „hiszen úgy is szabadalmam van.“ Azaz mint a magyar mondani szokta, a tisztelt társaság már nagyon van.­­ Pe­dig a számolás nem helyes, mert ez a kizáró szabadalom Magyarországra nem alkalmazható, sőt jogunkban van ha­zánkban minél több közlekedési eszközről gondoskodni. Jól tudják ezt Győr és Pozsony lakosi, s már­is lépésekről szá­molgatnak egy másik versenyző társaságra. A versenyzés mindig és minden tekintetben fejlesztő eszköze a haladásnak, s én úgy gondolom, ha a Rajnán, El­­bén, Francziaország és Anglia, de különösen Amerika vizein vaspálya szomszédságában is négy öt társulat sikeresen áll­hat fen, Dunánkon is legalább Pest és Pozsony között a­nélkül, hogy egymásnak sírt ásnának, szépen megférne egy pár társaság. Azért nemcsak kereskedést előmozdító, a keresetben több hazánkfiát részesítő, s a közlekedést gyorsabbá, és bizto­sabbá tevő szempontból, hanem az utazási kényelem tekin­tetéből is, sőt mellesleg jogfentartási érdekből szabad legyen indítvány­ alakban e­g­y magyar duna-gőzhajó tár­saság szerkesztéséről szólanom , melly előlegesen csak a pest-pozsonyi vonalat járassa négy, kényelmesen kiállított sebes gőzössel, mellyek főleg személy­szállításra, és pedig magyar közönség szállítására legyenek alkalmatosak. És illy társaság alakulása korán sem olly nehéz dolog, mint első pillanatra látszik. Egy kis számítás, egy kis tapintat, egy kis akarat, s meg van. Lássunk tehát a kivitelt irányzó néhány szempontot. 1­ ez E társaságnak főleg a személy­szállításra kell számítani, s mind urak mind hölgyek számára kényelmes nagy teremeket készítetni. A külön szobák (cabine) számát tetemesen szaporítani kellene s dijak Pozsonyig talán csak 10­0 forintra szállítatnék; a hajót egy emelettel kellene építeni, mint Amerikában, mi a lehető legnagyobb kényelem kifejlesztésére szolgáltat alkalmat. 2­­or Csak sebesen járó hajókat épitetni, hogy egy nap alatt Pozsonyba szállíthassuk az utazókat, a 150 ló erejű gőzhajók megteendik a szolgálatot, s vannak tömérdek gyá­rak a külföldön, mellyek körülbelül 100,000 pforintért illy hajókat ide a Dunára állítanak tökéletesen minden kénye­lemre, biztosságra és czélszerűségre felszerelve. Senki meg ne ütközzék abban, hogy külföldről ajánlom hozatni a vas­hajókat, mert a jelen fenálló gőzhajózó társaság is több­nyire onnan rendeli meg hajóit, s a budai gyár neki sokkal több gondot mint nyereséget szerez. Egyébiránt itt ez al­kalommal a külföld nekünk ollyas valamit ad el, mi hazánk­ban csak tökélyesbülést, előmenetelt idéz elő, s akkor bármi behozatal sem káros. Ehez járul még azon körülmény is, hogy vashajók lévén szükségesek, ezeket nekünk a hazában senki sem építhetend, ha csak mi is hajógyárt nem akarnánk felállítani, a­mi előlegesen ép úgy lehetlen, mint czélta­­lan volna. 3- szor Az ügynek igazgatását gazdaságosan organi­­zálni, nagyszerű irdákra nem volna szükség, hanem a part melletti állomási helyeken kell egy kis fabódét építeni, hogy ott az ellenőrködő tiszt szolgáltathassa ki a jegyeket. Így történik Amerikában is, hol a fény és pazarlás száműzve van, és épen azért van a kereset biztossága s a jól kamatozó haszon előidézve. 4­­er Új­pestnél vagy akárhol másutt hasonlag egy nagyobb fabódét kellene építeni, hol két gépész a gőzösö­kön netalán történendő romlásokat egy vagy két kapitány felügyelése alatt kijavitgatná, kik egyszersmind a hajózó ka­pitányokat pótolnák, ha egyiket vagy másikat, betegség vagy egyéb fontos és kimenthető ok gátolná. — Télen a hajók vagy az óbudai, vagy a komáromi öbölben állhatnának. 5- szer Az egész vállalatot magyar nemzeties lábra állítani. Ekkor megindítva a legszerencsésebb jövendőt mer­ném biztosítani az ügynek. Megbirkóznék ez a verseny­zésre nézve úgy a fenálló társasággal, mint a vasúttal. A fenálló gőzhajó társasággal azért, mert részint roppant drá­gán vezeti ügyeit, részint mert olly vonalakat is hajóztat, mellyeknek veszteségét más vonalak mértéken túl hajtott jö­vedelmével kell pótolnia; a vasúttal azért mert olcsóbban s kényelmesebben soha sem fog szállítani, mint mi. — Ezt már számtalan példa bizonyítja, de ha a középponti vasút­társaság fuvarszabályzatát áttekintjük, azonnal meggyőző­dünk ez állításról. Követel ugyan­is a kérdéses vasút­tár­­saság első helyen Váczig 50 pkrajczárt, ehhez járul a vá­­rosbeli kiszállítás a vasútig legalább 10 pkrajczárba, holott a gőzösön Váczig 10 pkrajczár fuvarbér mellett is igen jö­vedelmezőig fenállhatand a keletkezendő gazdaságosan or­ganizált társaság.

Next