Hétvége, 1980 (2. évfolyam, 6-29. szám)

1980-02-21 / 12. szám

ARCÉL A rossz árunak nincs keletje Csak 31 éves, tíz éve dolgozik a becsei FADIP Fémáru­­gyárban, máris munkavezető a galvanizáló osztályon. Mint mondani szokás, hamar befutott, de aki jól ismeri Trivanko Moldovanovot, egy cseppet sem csodálkozik. A legjobb mun­kások közé tartozik, közmegbecsülésnek örvend. — Mire emlékszik legjobban ennek a FADIP-ban el­töltött tíz évnek a történetéből? — kérdezzük. — Amikor munkába álltam, a galvanizáló osztályon, ahol a lökhárítók és más fémáru galvanizálás történik, ne­héz körülmények között dolgoztak a munkások. Főleg kézi­erővel. Ez óriási erőfeszítést igényelt. S akkor megállapod­tunk: önműködő, korszerű galvanizáló gépsort veszünk. Egy olasz gyártmányra esett a választásunk, s a mai napig elé­gedettek vagyunk vele, s nyilván a vevőink is. Csakugyan, a FADIP termékeit, lökhárítóit használja már jó ideje a­ kragujevaci gépkocsigyár, a Renault, a sza­rajevói autógyár is. Mondhatnánk, a legtöbb kocsi nálunk becses lökhárítóval fut az utakon. — Ez volt a történelmi pillanat a munkaszervezet éle­tében, erre emlékszem legjobban — szögezi le Trivunko Moldovanov. — Mintegy 200 százalékkal csökkentettük az­óta a pótmunkákat, s állíthatom, hogy a becsei lökhárítók­ra nem lehet panasz. — Pedig azelőtt volt bőven — jegyezzük meg kissé epé­sen, arra gondolva, hogy bizony az autónk lökhárítója az első tél után magán viselte a rozsda, a só nyomait. — Na, ez régen lehetett — mosolygott Moldovanov —, ma ilyesmi nem fordulhat elő. S mutatja végig a lökhárító készítésének, galvanizálásá­nak egész menetét. Réz-, majd cinkbevonattal látják el, az­után krómozzák. Ahogy ő mondja, a rozsdavédő bevonat vastagabb is, mint amilyent az autógyárak, vagyis a vevők megkövetelnek. Nem hiába futnak külföldön is gépkocsik a FADIP lökhárítóival. De ez a téma még egy kérdés feltevésére késztet ben­nünket: vajon hogyan vélekednek a munkások a kezük alól kikerülő termékek minőségéről? Íme a válasz: — Mindannyian tudjuk, hogy a rossz árunak nincs ke­letje a piacon. A miénknek meg van. Mondhatom, hogy ebben az ösztönző elosztási rendszernek van legnagyobb szerepe. Ha jobb a termék minősége, kevesebb a selejt, ak­kor a munkás keresete is nagyobb. S ezért vigyáz, mit csi­nál, hogyan végzi a munkáját. Trivanko Moldovanov még megjegyzi, hogy nagyon fontos szerepe van a munkafegyelemnek is, a tapasztalat­nak, amellyel ennek a gyárnak a dolgozói rendelkeznek. Hazatér a gondolata, oda, abba az albérleti lakásba, amelyben felesége és 2, illetve 7 éves gyermeke várja min­dennap. Mennyi időt tölthet velük munkája és az értekez­letek után? — Délutánonként elsétálunk a szüleinkhez — mondja mélázva —, játszadozom a gyerekekkel, s azon gondolko­dom, mikor oldódik meg a lakásproblémám. A lakás ugyan­is döntő fontosságú az ember életében. Nehéz ilyesmit állí­tani, de én biztosra veszem: legalább tíz százalékkal többet adhatnék a munkahelyemen, ha volna saját lakásom. Tíz éve dolgozik a FADIP-ban, s most már joggal re­ménykedik. Úgy véli, ott kellene már lennie a lakásváro­mányosok legszűkebb körében. Bízik is benne, hogy belát­ható időn belül lakást kap, a FADIP ugyanis nagyon igyek­szik dolgozóinak lakáskérdését megoldani. Házépítési köl­csönt is ad, mert sokan családi házat építenek. — Ám a mi gyárunk hatalmas munkaszervezet, sokan pályáznak lakásra — sóhajt fel Trivunko Moldovanov. — Több pénzt kellene elkülönítenünk magunknak, a gyárnak erre a célra. Moldovanovék a családfő 8000—8500 dináros havi ke­resetéből élnek. Nem elégedetlenek, csak az az albérlet... Futja mindenre, Moldovanovné jól beosztja a pénzt. Még egy Zastava 101-es autóra is tellett az évek folyamán. Mosolyog. A gond egyetlen ráncát sem fedezzük még fel az arcán. Talán arra gondol, az idén leghőbb vágya is teljesül, végre lakáshoz jut, így legyen. POLYVAS József Trivunko Moldovanov a munkahelyén JUGOSLOVENSKA TURISTICKA AGENCIJA VOJVODINATOURS YUGOSLAV TRAVEL AGENCY-NOVI SAD JUGOSLAVIA EGYHETES TÉLI PIHENŐ Tengerpartunkon Portoroitól Herceg Noviig — a kezdőár 1200 dinár. Palma de Mallorca és Tenerife — a kezdőár 3300 dinár. Bled, Bovec, Postojna, Zabljak — a kezdőár 990 dinár. Sella Nevea Cavalese — indulás szombatonként — a kezdőár 1250 di­nár. Bad Kleinkirchenheim—Gerlitzen — a kezdőár 1590 dinár. Négy-, hat- és nyolcnapos londoni kirándulások. Párizs, Prága, Athén. Sri Lanka — Bombay — Delhi Florida, New York, Los Angeles, San Francisco * * * 13

Next