Hétvége, 1980 (2. évfolyam, 6-29. szám)

1980-01-10 / 6. szám

UTAZÁS, ÜDÜLÉS Hol nyaralunk az idén? Az idegenforgalmi szervezetekben még javában folynak az 1979-es turisztikai év eredményével kapcsolatos elemzé­sek. Hamarosan hivatalos adatokat tesznek közzé arról, hogy a külföldiek hány vendégnapot töltöttek hazánkban, és hogy közülünk, jugoszlávok közül, hányan mennyit költöttünk az idegenforgalmi vállalatokban, az üdülőkben és a fize­­tővendég-szolgála­tban a nyaralás idején. Tavaly — akárcsak az elmúlt évek zömében — a jugo­szláv vendég arra panaszkodott a leginkább, hogy számára vagy nincs, vagy alig akad hely a tengerparti nyaralóhe­lyeken, mert a kedves vendég a külföldi vendég, aki valu­tával fiz­et, akiin nagyobb a haszon. Az­­idegenforgalmi szer­vezetek statisztikai és hivatalos adatokkal bizonygatták, hogy a külföldi vendégből — ha valutában fizet — majdnem két­szer akkora a haszon, mint a hazai dináros vendégből. Ez utóbbi csak akkor értékes és kedves, ha valamilyen ok miatt csökken, vagy elmarad a külföldi invázió. Pedig a hazai vendég is borsos árait fizet már: a szállo­dáért, az ellátásért, a penzión kívüli szolgáltatásokért. Ezért, és azért is, mert itthon már nem maradt számukra hely, sokan külföldön pihentek a nyáron, az egész évben össze­­kuporgatott pénzüket Afrikában Görögországban, Spanyol­­országban, Olaszországban költötték el. Milyenek a kilá­tások az idén? Hová szorul az idén a ha­zai vendég? Az első hírek szerint az idén a hazai turizmusban na­gyobb becsben lesz a hazai vedég. Mivel az energiaválság és az infláció az egész vil­ágon érezteti hatását, külföldön már sokan úgy döntöttek, hogy az idén kevesebbet fognak gép­kocsival utazgatni, és nem külföldön költik el megtakarított pénzüket. Azonkívül sok külföldi elégedetlen a jugoszláv vendéglátóipar által nyújtott szolgáltatások minőségével is. Borsos áron vajmi keveset nyújtanak, s ,még az emberi kap­csolatokban már szokványos udvariasságról is leszoktak egyes szállodák portásai és sok étterem pincérei — hangzott el a minap a külföldi idegenforgalmi képviselők belgrádi összejövetelén. Komoly kifogások hangzottak el a tisztaság­gal kapcsolatban is.­indezekből a hírekből arra lehet következtetni, hogy 1980-ban talán kevesebb külföldi fogja nálunk töl­teni évi pihenőjét. Ez azt is jelentheti hogy a jugoszláv vendéget jobban értékeli a hazai idgenforgalom. És talán mi is eltanulhatnánk a takarékos külfölditől, hogy az év­­szabadságot szűkebb környezetünkben töltsük el. Talán mi is nyaralhatnánk Vajdaságban, a Tisza vagy a Duna part­ján, valamelyik csendes fürdővárosban. Ez azonban már egy másik téma. FÁY Gábor : Hordozható szivattyú Télen olykor nagy bosszúságot okoz, ha a hordóban tá­rolt fűtőolajból szívócsöven akarunk olajat folyatni, és megindításához a kelleténél nagyobbat szippantunk a töm­lőn, s a szájunk tele lesz olajjal. A piacokon és egyes vas­kereskedésekben kapható ugyan egyfajta szivattyú amely a szivattyús kutak elvén működik, de kissé fárasztó dolgoz­ni vele. Ha viszont hordónkat csapra verjük, idővel az olaj szétrágja a tömítéseket, és csöpögni kezd. Könnyen készíthetünk magunknak olyan kis motoros szivattyút, amely hálózati árammal működik, és sok fá­radságtól és bosszankodástól megkímél bennünket. Termé­szetesen nemcsak fűtőolaj átömlesztésére használhatjuk, ha­nem másfajta folyadékok kiszivattyúzására is. Egy szabad délután elkészíthetjük, és az alkatrészek sem kerülnek töb­be, legfeljebb 500—600 dinárba. Elkészítéséhez egy rossz mosógép szivattyúját is felhasz­nálhatjuk, de ha nincs szerencsénk és a roncstelepen nem találunk olyan kihajított automata mosógépet, amelyben még megvan a szivattyú, megvehetjük újonnan is, minden jobban felszerelt áruház mosógép-pótalkatrész osztályán. Ára körülbelül 480 dinár. Szükségünk van még két- vagy há­romeves villa­n­y hu­zallra, egy villásdugóra, egy megszakító kapcsolóra és 3—4 méter hosszú csőre. A mosógép motoros szivattyúja általában műanyagból készül és hőálló. Motorja 100 wattos asszinkron motor, 220 voltos hálózati árammal működik. Ha szivattyúnkat dobozba építjük, megfelelő dobozt is kell szereznünk, és gondoskodnunk kell a motor hűtéséről. Ezért a lapátos kerék előtt fúrjunk lyukakat a dobozba. Egyszerűbb azonban, ha motorunkat a szivattyúval együtt egy deszkalapra erősítjük, akkor viszont gondoskodnunk kell arról, hogy működés közben, vagy, ha a motor feszült­ség alatt van, véletlenül se érinthessük meg, mert áram­ütés érhet bennünket. Ha szivattyúnkat fémdobozba akar­juk építeni, vagy más olyan dobozba, amely vezeti az ára­mot, a huzal okvetlenül háromeres legyen, és megfelelő villásdugasszal biztosítsuk a földelést. Ha műanyag dobozba vagy deszkalapra erősítjük elegendő a kétszeres huzat is. Megszakító kapcsolónak felhasználhatunk bármilyen típu­sút, amely az 1 amperes áramnak megfelel. Segítőtársunk csak abban az esetben fog kifogástalanul működni, ha a szivattyúzandó folyadék szintje alatt helyez­kedik el, és a szivattyúban állandóan van folyadék. Ezért, ha csövet is vásárolunk, vegyünk átlátszót, hogy láthassuk, van-e folyadék a szivattyúban, és kellőképpen áramlik-e motor működése közben. Ha deszkalapra szereljük, meg kell oldanunk a szivattyú rögzítését. Tapasztalatunk szerint egy 4X4 centiméteres fa­hasáb felcsavarása is elegendő. A szivattyú szö­rőrészét mű­anyag lappal zártuk le. Cianofix ragasztóval ragasztottuk össze, mert a fűtőolaj minden más ragasztót old. A bevezető cső átlátszó, a kivezető pedig a mosógép eredeti gumicsöve. Hétvége 14