Hétvége, 1980 (2. évfolyam, 6-29. szám)

1980-01-10 / 6. szám

ÚJÍTÓK, FELTALÁLÓK Szakmunkatárs: Kovács Sztrikó Zoltán MI MICSODA? A MODELL a tervezett tárgy vagy eszköz térbeli ha­sonmása. A modellt az ipari vagy háziipari előállítás meg­könnyítése végett készítik. Abban különbözik a mintapél­dánytól, hogy csupán a leendő tárgy alapjának hű képe, fe­­lülete már nem hasonmása annak. A modellt és a mintapél­dányt törvény is védheti. A MINTAPÉLDÁNY általában rajz vagy festmény. Az ipari termék egészének, vagy egyes részeinek külalakját részletezi. Törvénnyel védhető. A KNOW-HOW (tudd hogyan) a gyártmányok előállítá­sát megkönnyítő tapasztalatok és tudnivalók összessége. Know-how-n általában a következőket értjük: receptek, műszaki dokumentációk, utasítások, a gyártási eljárás le­írása, gyártási és üzleti titkok és még nem szabadalmaztatott találmányok A Know-how-t nem lehet törvénnyel védeni, ezért tulajdonosa igyekszik mindenáron titokban tartani. A SZABADALOM (licenc), szabadalmak, találmányok, modellek, know-howk és védjegyek átvételéről, illetve al­kalmazásáról szóló jogerős szerződés. Az IPARI TULAJDON tárgya lehet szabadalom, modell, mintapéldány, védjegy, márkanév és know-how. ÉRTELMI TULAJDONT képez az ipari tulajdon és a szerzőjog együttvéve. Szabadalmi érdekességek A szabadalmi hivatalok világszerte találmányok ezreit jegyzik be. A laikus egyes találmányokról elismerően nyi­latkozik:­ „Ez már igen!”, másokról olvasva elcsodálkozik: „Hát ez is találmány?” Íme, néhány újdonság: „ A híg fémbe ötvöző anyagokból készült kapszulát helyezve, amelyet meghatározott időben ultrahanggal szét­zúznak, lényegesen megjavítható az acél minősége. Ezt a módszert elsősorban a vákuumban olvasztott minőségi acél­változatok gyártására ajánlják. A Edzés közben az úszó nem tudja, milyen sebességgel halad. A megoldás: a medence aljában elhelyezett átlátszó esőben megadott sebességgel haladó fénylő úszógömb. A A mágneses tér hat a beton kötésére. Ha a keveré­ket a földmágnesesség irányával egyező gyenge mágneses mező hatásának vetik alá, hamarabb köt.­­ A lehetőségek a rajzszeg gyártásában sem merültek ki. A vákuumos „rajzszeg” a rajzpapírt az asztalhoz, táb­lákhoz szorítja anélkül, hogy kilyukasztaná, ugyanakkor ki­tűnően rögzíti egy belső rugó segítségével. A Fotoelektromos adóval egy előre meghúzott barázdá­hoz viszonyítva irányítható a traktor, s ezalatt a traktoros más munkát végezhet. A Hogy a szurkolók kényelmesebben üljenek, a tapa­dókat fel lehet cserélni vízzel félig megtöltött gumitömlők­kel, amelyek karosszékek, fotelek formájában fújhatók fel. A Automata szerkezet, amely letisztítja a cipő talpáról a piszkot. A Különleges szerkezet, amely a faládákat deszkákra szedi szét. A Frizsider-öltözet, amelynek viselője egy órát kibír 160 Celsius-fokon is, így a ruha kitűnő eredménnyel használ­ható nagy tűzvészek esetén. Újabb aktívák Újvidéken hamarosan 16 aktívában tevékenykednek majd a feltalálók. A már meglevők mellett a napokban a Jugodieníz, a HM­S, a Milan, Vlridak, a Mlino­senvis, az Október 23. és a Standard társultmunka-szervezetekben is megkezdő­dik a szervezett munka. Ezzel a tartományi főváros munka­­szervezeteiben működő aktívák száma eléri a 16-ot. A fel­találókat máris jegyzékbe vették, feljegyezték érdeklődési körüket, valamint eddig beterjesztett javaslataikat, az újí­tásokat és­ a találmányokat. A Népi Technika községi tanácsa a feltalálók és újítók községi szervezetével karöltve kész mindenben segítséget nyújtani az újonnan megalakult aktíváknak. A HÉT PORTRÉJA Az UTVA 75. Rövid újsághír: a Jugoszláv Repülő Szövetség 100 UTVA 75. típusú repülőgépet vásárolt a pancsovai gyártól. A ma­ga nemében a világon egyedülálló repülőt Nikola DIMIC mérnök szerkesztette.­­ A kétüléses repülőgép motorjának teljesítménye 180 lóerő, rendkívül kényelmes, könnyen irányítható, és teljes megterheléssel sem fogyaszt többet 27 kilogram üzemanyag­nál óránként. Leszállás nélkül négy órát repülhet, vagyis pontosan 740 kilométernyi utat tehet meg. Legnagyobb se­bessége 215, a legkisebb 80 km/óra. A le- és felszálláshoz elegendő egy egészen rövid sík terep is. Nikola Dimic mérnök sok eredeti megoldást alkalmazott az UTVA 75-ön. Ennek köszönhetően a gép rendkívül sok­oldalú Alapvető feladata a pilótaképzés, az éjszakai mű­szeres repülés begyakorlása, de jól megfelel vitorlázó gépek vontatására, továbbá mezőgazdasági munkálatokra és a tar­talékos pilóták gyakorlatára is. Néhány olyan tulajdonsága is van, amellyel az általános honvédelem stratégiájába is remekül beilleszkedik. — Az UTVA 75. az első olyan hazai légcsavaros repülő­gép, amely minden tekintetben felveheti a versenyt a világ bármelyik hasoníló kategóriába tartozó gépével — magya­rázta Dimié mérnök. — Már több ország érdeklődik iránta, meg szeretnék venni új gépünket. Nem csoda: gazdaságos, olcsó, fürge és sokféleképpen alkalmazható. Dimié mérnök tervezőcsoportja a pancsovai gyárban máris egy új gép, az UTVA 80. tervén dolgozik. A még csa­k rajzasztalon létező négyüléses gép gyártásában a pancso­­vasakon kívül részt vesz a m­siteniki Prva Petotetka, a zemu­­ni Teleoptik és a banjalukai Rudi Cajavec is. A műszaki vizsgálatokat a belgrádi egyetem műszaki karának intézete végzi. UTVA 75-ök a pancsovai gyár udvarán 3

Next