Hétvége, 1980 (2. évfolyam, 6-29. szám)
1980-01-10 / 6. szám
ÚJÍTÓK, FELTALÁLÓK Szakmunkatárs: Kovács Sztrikó Zoltán MI MICSODA? A MODELL a tervezett tárgy vagy eszköz térbeli hasonmása. A modellt az ipari vagy háziipari előállítás megkönnyítése végett készítik. Abban különbözik a mintapéldánytól, hogy csupán a leendő tárgy alapjának hű képe, felülete már nem hasonmása annak. A modellt és a mintapéldányt törvény is védheti. A MINTAPÉLDÁNY általában rajz vagy festmény. Az ipari termék egészének, vagy egyes részeinek külalakját részletezi. Törvénnyel védhető. A KNOW-HOW (tudd hogyan) a gyártmányok előállítását megkönnyítő tapasztalatok és tudnivalók összessége. Know-how-n általában a következőket értjük: receptek, műszaki dokumentációk, utasítások, a gyártási eljárás leírása, gyártási és üzleti titkok és még nem szabadalmaztatott találmányok A Know-how-t nem lehet törvénnyel védeni, ezért tulajdonosa igyekszik mindenáron titokban tartani. A SZABADALOM (licenc), szabadalmak, találmányok, modellek, know-howk és védjegyek átvételéről, illetve alkalmazásáról szóló jogerős szerződés. Az IPARI TULAJDON tárgya lehet szabadalom, modell, mintapéldány, védjegy, márkanév és know-how. ÉRTELMI TULAJDONT képez az ipari tulajdon és a szerzőjog együttvéve. Szabadalmi érdekességek A szabadalmi hivatalok világszerte találmányok ezreit jegyzik be. A laikus egyes találmányokról elismerően nyilatkozik: „Ez már igen!”, másokról olvasva elcsodálkozik: „Hát ez is találmány?” Íme, néhány újdonság: „ A híg fémbe ötvöző anyagokból készült kapszulát helyezve, amelyet meghatározott időben ultrahanggal szétzúznak, lényegesen megjavítható az acél minősége. Ezt a módszert elsősorban a vákuumban olvasztott minőségi acélváltozatok gyártására ajánlják. A Edzés közben az úszó nem tudja, milyen sebességgel halad. A megoldás: a medence aljában elhelyezett átlátszó esőben megadott sebességgel haladó fénylő úszógömb. A A mágneses tér hat a beton kötésére. Ha a keveréket a földmágnesesség irányával egyező gyenge mágneses mező hatásának vetik alá, hamarabb köt. A lehetőségek a rajzszeg gyártásában sem merültek ki. A vákuumos „rajzszeg” a rajzpapírt az asztalhoz, táblákhoz szorítja anélkül, hogy kilyukasztaná, ugyanakkor kitűnően rögzíti egy belső rugó segítségével. A Fotoelektromos adóval egy előre meghúzott barázdához viszonyítva irányítható a traktor, s ezalatt a traktoros más munkát végezhet. A Hogy a szurkolók kényelmesebben üljenek, a tapadókat fel lehet cserélni vízzel félig megtöltött gumitömlőkkel, amelyek karosszékek, fotelek formájában fújhatók fel. A Automata szerkezet, amely letisztítja a cipő talpáról a piszkot. A Különleges szerkezet, amely a faládákat deszkákra szedi szét. A Frizsider-öltözet, amelynek viselője egy órát kibír 160 Celsius-fokon is, így a ruha kitűnő eredménnyel használható nagy tűzvészek esetén. Újabb aktívák Újvidéken hamarosan 16 aktívában tevékenykednek majd a feltalálók. A már meglevők mellett a napokban a Jugodieníz, a HMS, a Milan, Vlridak, a Mlinosenvis, az Október 23. és a Standard társultmunka-szervezetekben is megkezdődik a szervezett munka. Ezzel a tartományi főváros munkaszervezeteiben működő aktívák száma eléri a 16-ot. A feltalálókat máris jegyzékbe vették, feljegyezték érdeklődési körüket, valamint eddig beterjesztett javaslataikat, az újításokat és a találmányokat. A Népi Technika községi tanácsa a feltalálók és újítók községi szervezetével karöltve kész mindenben segítséget nyújtani az újonnan megalakult aktíváknak. A HÉT PORTRÉJA Az UTVA 75. Rövid újsághír: a Jugoszláv Repülő Szövetség 100 UTVA 75. típusú repülőgépet vásárolt a pancsovai gyártól. A maga nemében a világon egyedülálló repülőt Nikola DIMIC mérnök szerkesztette. A kétüléses repülőgép motorjának teljesítménye 180 lóerő, rendkívül kényelmes, könnyen irányítható, és teljes megterheléssel sem fogyaszt többet 27 kilogram üzemanyagnál óránként. Leszállás nélkül négy órát repülhet, vagyis pontosan 740 kilométernyi utat tehet meg. Legnagyobb sebessége 215, a legkisebb 80 km/óra. A le- és felszálláshoz elegendő egy egészen rövid sík terep is. Nikola Dimic mérnök sok eredeti megoldást alkalmazott az UTVA 75-ön. Ennek köszönhetően a gép rendkívül sokoldalú Alapvető feladata a pilótaképzés, az éjszakai műszeres repülés begyakorlása, de jól megfelel vitorlázó gépek vontatására, továbbá mezőgazdasági munkálatokra és a tartalékos pilóták gyakorlatára is. Néhány olyan tulajdonsága is van, amellyel az általános honvédelem stratégiájába is remekül beilleszkedik. — Az UTVA 75. az első olyan hazai légcsavaros repülőgép, amely minden tekintetben felveheti a versenyt a világ bármelyik hasoníló kategóriába tartozó gépével — magyarázta Dimié mérnök. — Már több ország érdeklődik iránta, meg szeretnék venni új gépünket. Nem csoda: gazdaságos, olcsó, fürge és sokféleképpen alkalmazható. Dimié mérnök tervezőcsoportja a pancsovai gyárban máris egy új gép, az UTVA 80. tervén dolgozik. A még csak rajzasztalon létező négyüléses gép gyártásában a pancsovasakon kívül részt vesz a msiteniki Prva Petotetka, a zemuni Teleoptik és a banjalukai Rudi Cajavec is. A műszaki vizsgálatokat a belgrádi egyetem műszaki karának intézete végzi. UTVA 75-ök a pancsovai gyár udvarán 3