Hétvége, 1982 (4. évfolyam, 107-157. szám)

1982-03-25 / 118. szám

MŰVELŐDÉS, SZÓRAKOZÁS FILM STACHUS KIRÁLY ORVVADÁSZATA A négy-öt szovjet film közül, amennyit az idei FEST műsorán lát­hattunk, a tévé már lepergetett kettőt. A híres-hírhedt semmittevőről, Oblo­­movról szóló alkotás színtiszta irodal­mi filmmásolat volt, egy olyan iskola, irányzat produkciója, mely a filmmű­vészet sajátos kifejezési eszközeit nem sokra becsüli. Ennek a „tiszteletlen­ségnek” az az elmaradhatatlan követ­kezménye, hogy az ilyen filmalkotá­sokat viszont a közönség nem becsüli sokra. Fából vaskarika, akárcsak a maga nemében az elmúlt napokban a tévé képernyőjén is bemutatott, a Stadhus király orvvadászata című misztikus-mitikus kalandfilm Valerij RUBICSNIK rendezésében. Ennek az egyébként helyenként ha­tásos alkotásnak legfőbb problémája, hogy tabu témához nyúl. Bosszúálló kóbor lovas lelkek sanyargatják egy magános kastély úrhölgyének életét. Ez eddig színtiszta misztika, melyet a korszerű filmművészet most új­fent előszeretettel alkalmaz. A nyugati, fő­leg az amerikai és az angol produkci­ókban ez már hagyományként úgy nyilvánul meg, hogy a misztikus, te­hát titokzatos, megmagyarázhatatlan jelenségeik, elmények általában nem kapnak ésszerű magyarázatot, hiszen a film varázsa éppen a misztikusnak az „élethű” megjelenítésében, érzékelésé­ben van. A közönség nem i­s vár mást az ilyen alkotásoktól, élvezi a titokza­­toságot, s ha ezt művészi fokra eme­lik, ugyanúgy, művészi élményként fo­gadja el a titkot olyannak, amilyen­ ti­toknak. Nem így a szovjet film — ese­tünkben a Stachus király orvvadászata című —, amely a misztikáit népbutí­tásnak tekinti, s a racionálliis gondol­kodás szempontjából okvetlenül fon­tosnak tartja a­­titok leleplezését, le­­meztelenítését A fantázia — amiért végtére is az ilyen filmek készülnek — a film végén hideg zuhanyt kap. Most is úgy volt: Stachus, a belorussz mitológia rémlovasa nem más, mint a magános kastély úrhölgyének vagyon­­éhes nagybátyja, akivel végül az össze­­sereglett nép — a jobbágyok egy cso­portja — szegül szembe, éspedig a XX. század hajnalán. Egy kissé lassított ütemű, szépen fényképezett „rém­film” ez, csak igazán kár volt agyon­­magyarázn­i, ve­hetően, hosszasan és röviden, érdeke­sen és unalmasan. S most megtudtuk, hogyan még. Szinte hihetetlen: költői szavakkal és képekkel is. Egyszerűen és közvetle­nül. Szólni úgy, hogy amit mondunk, a munka dicsérete legyen. Mert ha nem jutott is a tudomásunkra sok statisztikai adat a törökbecsei Po­let cserépgyárról, talán többet is meg­tudtunk, mint ha számokkal és muta­tókkal árasztottak volna el bennünket. Egy-egy család két, sőt három nemze­déke vallott arról, hogy miért foly­tatja a munkát, amelyet apja, nagy­apja kezdett el, miiért akart ő is in­nen nyugdíjba vonulni, mint azok a nemzedékek, amelyeket felváltott a folyton gyorsuló és korszerűsödő gép­sorok mellett. Létbizonytalanságban élő idénymun­kások dagasztották itt valaha a sajat agyagot, s egy téglán kuporogva fo­gyasztották el a magukkal hozott (nyilván soványka) elemózsiát. Ma ezeknek az időknek néhány élő tanúja és egy szimbóluma van még: a magas­ba nyúló, kormos gyárkémény. Az agyagot nem fáradt, eres lábak ta­possák, hanem óriási keverőgépek, s nemcsak az egyforma téglák és tető­cserepek végeláthatatlan sorára lát­nak a szemek, hanem a tovasurranó színes csempék folyamára is. S a gyár melletti laboratóriumban fehér kö­penyben állnak munkába a vályogve­tők leszármazottjai. Abban a gyárban, amelyet az apák és nagyapák építet­tek nekik. Amelyben örömmel dolgoz­nak. Mi más ez, ha nem a munka dicsé­rete? P. KECZELI Klára A törökbecsei Polet gyár HATALA Zoltán felv. TELEVÍZIÓ A MUNKA DICSÉRETE Egy jelenségről, szűkebb vagy tá­­gabb közösségről, munkaszervezetről, gyárról sokféleképpen lehet szólni. A kimutatások, számok nyelvén, muta­tókkal és grafikonokkal fűszerezve a mondanivalót, egy irodában üldögélve, igazgatót, vezetőt, szakembert, munkást megszólaltatva, szaknyelven és közért­ BIGE JÓSKA A KÖNYVES­BOLTOKBAN Olvasták már a Garabonciást? Ha még nem, akkor most itt a legjobb al­kalom. Könyvesboltjainkban ezekben a hetekben jelent meg immár harmad­ízben, hiszen a Garabonciást először 1952-ben adta ki az újvidéki Testvé­riség-Egység Könyvkiadó. A két világháború között MAJTÉ­NYI Mihály, a mű nevesi szerzője a pikareszk regény műfaját ápolja. A felszabadulás után ismét kezébe ve­szi be nem fejezett kéziratait, és ezek­ből születik meg a Garabonciás. Sajá­tosága és vezérgondolata, mint a pika­reszk regényeknek általában, hogy nincs igazság a földön. A mi hősünk, BIGE Jóska is az igazságot kutatja. Optimista kedéllyel lép át egyik élet­helyzetből a másikba, és mindig talp­ra áll. Erejéből nem sokra telik, csu­pán talpra állnia sikerül, de lépnie már nem. És ez nem i­s lehet máskép­pen egy pikareszk regényben! Majtényi Mihály regénye „megha­tá­­rozott kalandok füzére”. Bárhol befe­jezhető, és korlátlanul folytatható. Vidám regény — írja az író Gara­bonciájához alcímül. És ez a meghatá­rozás egyben a pikareszk regény leg­főbb sajátosságára, vidám hangulatá­ra utal. Bige Jóska pedig egész jelle­mével, a válságos órákban legjobban forgó eszével pontosan beleillik ebbe a hangulatba, a regénynek ebbe a sajá­tos légkörébe. Majtényi a kor szellemében politizál művében. Nem a lélek- és jellemábrá­zolással bíbelődik, hanem hősének esz­mei fejlődését rajzolja meg. Mert bár Bige Jóska nem lázadó lélek, ez nem védi meg a politikai és közösségi lec­kéktől. A Garabonciás eseményeinek füzére 1912. szeptember 14-én megszakad, és Bige Jóska eszmei beérésének pillana­­ta is elmarad. Néhány év múlva jelenik csak meg a Bige Jóska házassága című regény, amely több szállal kötődik a Garabon­ciáshoz, hiszen Majtényi Mihály nagy­jából ott folytatja hősének élettörténe­tét, ahol amabban abbahagyta. Most mindkét regényt egyazon Fó­rum-kiadványban kapja kézhez az ol­vasó. KÁNTOR Csilla A Forum Könyvkiadó készülő kiadványai A JKSZ KB XXIII. ülése, Veljko Vlahovic: Fegyver és eszme (válogatott írások), Bosnyák István: Szóakció II., Bori Imre: A jugoszláviai magyar irodalom rövid története, Brasnyó István: Bereniké haja, Brasnyó István: Az imágó, Körmendi Ferenc: Fizikai esztétika, Fehér Ferenc: Szeptemberi útravaló, Túri Gábor: Jó étvágyait, Kaja Pali, Dusan Radovic—Dusan Petricic: Ülj ide, beszélgessünk (közösen más ki­adóházakkal) — ötnyelvű kiadvány. _____________________________13

Next