Hétvége, 1982 (4. évfolyam, 107-157. szám)

1982-05-20 / 126. szám

MŰVELŐDÉS, SZÓRAKOZÁS FILM Hollywood több mint fél évszázad után, ha fel is adta elsőszámú „nem­zeti fil­mműfaját”, a westernt, azért néhány jellegzetesen amerikai műfaj­hoz továbbra is ragaszkodik. Olyan érzelmi kötődés ez a nagy múltú film­­hagyományokhoz, amelynek szent im­en­­talizm­usát egy percig sem sza­bad el­vitatni a szóban forgó filmgyártástól. A műfaji hagyományoknak már csak azért is nagy a létjogosultságuk a ten­gerentúl — ellentétben az európai ki­nematográfiával, amelynek egyik-má­sik kihalt műfaját igazán nem saj­náljuk —, mert éppen a százszor ki­próbált sablonokon, fordulatokon ke­resztül vezetett az út a műfaji töké­lyig. Elég csak az amerikai zenés fil­met megemlíteni, amelyet hiába igye­kezett az összes többi nemzet felszínén tartani, fejleszteni. Az amerikai zenés film ma is utolérhetetlen, akárcsak a sportolókról — leggyakrabban az ököl­vívókról — szóló produkciók. A sportfilm-hagyomány jeles folyta­tója Martin SCORCESE rendezőnek A felbőszült bika című legújabb alkotása, amely mostanában kerül bemutatásra a vajdasági mozikban. A kiváló ha­gyománnyal párosul egy másik, szin­tén jellegzetesen amerikai „fogás” eb­ben a filmben, amelyben Robert HE A FELBŐSZÜLT BIKA­­ NIRO egyik legjobb alakítását nyúj­totta. A felbőszült bika ugyanis való­ságos személyről, mégpedig a híres­­,hírhedt Jake LA­MOTTA ökölvívóról szól, aki 1948-ban világbajnok lett. A vállalkozás érdekessége még, hogy az egykori ökölvívó világsztár önélet­rajzi jegyzeteit önzetlenül a forgató­­csoport, helyesebben, a szövegkönyv­­írók rendelkezésére bocsátotta, és az elkészült film sátán kijelentette: „Ke­gyetlen, kíméletlen film ez egykori ma­gamról), de annyi bizonyos, hogy igaz­ságokat­­mond el életemről, amely ha­talmas felemelkedésből és mély zuha­násból állott. Az is igaz, hogy míg ökölvívó sztár voltam, kegyetlen is tudtam lenni környezetemhez, meg­semmisítettem a családi életemet, ösz­­szeszövetkeztem a maffiával, s végül teljesen elzüllöttem, egy mulatóban ol­csó mulattatóként kötöttem ki. Ma azonban nem vagyok elzüllött, életem­nek ez a komisz periódusa végleg a múlté!” De milyen valójában A felbőszült bika? Olyan, amilyennek maga a való­di hőse, Jake La Motta, egykori ököl­vívó világbajnok látta. A műfaj leg­szebb hagyományainak minden erényé­vel dicsekedhet, és híven érzékelteti, hogy az ember nemcsak saját javítha­tatlan természetének, hanem környeze­tének és korának is elkülönületlen pro­duktuma. Igazmondásában valódi „fér­fias” film, módszerében dokumentális, s Jake La Motta életét hűen vissza­adja egy élet, karrier, foglalkozás dur­vaságainak, trágárságának gátlástalan kiteregetését jelenti. v. J. Jelenet A bősz bika című filmből KABARÉ ÉS SZÍNÉSZAVATÁS Az újvidéki Színművészeti Akadémia­ negyedikes hall­gatóinak május hatodiki, csütörtök esti fellépését nem előz­te meg hírverés és csinnadratta; a nyilvánosság előttit­ „vilasgaelőadá­sukról”, a KABARÉról mindössze néhány pla­kát és egy nyúlfarknyi újsághír tudósított. Mégis, jól tette, aki jegyet váltott az Újvidéki Színház aznap esti műsorára, a Molnár Ferenc és a Heltaii Jenő jeleneteiből, valamint a századforduló kupléiból összeállított másfél órás előadásra. Jól tette, mert öt színészjelölttel ismerkedhetett meg, név szerint Bakota Árpáddal, Kardos Ibolyával, Rövid Eleonó­rával, Szilágyi Nándorral és Törteli Lászlóval. Néhányukat korábban is láthattuk a színháziban vagy a televízióban, de az, a csütörtök esti fellépéshez mérten, mégiscsak afféle „bemelegítésnek”, előrejelzésnek volt te­kinthető. Most viszont már mindegyikük úgy állít a közön­ség elé, hogy „látva lássák” őket, a négyesztendei színmű­­vészi pályábra való szorgos, odaadó, tehetség­érlelő előké­szület után. Nos, részletekbe bocsátkozó mérlegelés nélkül, csupán az első benyomásokra támaszkodva, hadd mondjuk el, hogy a bemutatkozás, a „színházi belépő” jól sikerült, a KABA­RÉ jelenetei, tréfái és korhangulatfestő megidézései meg­nyerték a közönség tetszését. Azt persze még korántsem állíthatjuk, hogy mindannyian egyformán tehetségesek, sok­oldalúak, rátermettek és kiforrottak (mert hát nem azok), de azt a sokat emlegetett és képletes „oroszlánkörmüket” már megmutatták m­egsej­­tették. Különösképp Rövid Eleo­nórára, Szilágyi Nándorra és Törtei­ Lászlóra vonatkozik ez, akik pak­lamatnyilag érettebben, felkészültebben, fölsza­­badultabban mókáztak, csipkelődtek, gúnyolódtak, mimnit a többiek. Sőt, egyéniségük sok­szerűségéből i­s felmutattak egyet-mást. Rövid Eleonóra főképp A modell című kuplé­ban és Az új szezon című Keltas-tréfában volt jó; Szilágyi Nándor a Bölcsődal című kupléban és a foghúzás-jelenet­ben (az előbbi ellenekléséért, diszkrét eljátszásáért vas­tapsolt kapott!), Törteich László pedig a cipővásárlási jelenetben, Szterman­ Albert—Gábor Andor: A vendég c. kupléjában és Holtad Jenő térfájában, a Hamisítatlan pesti történetben jeleskedett. Balkota Árpád és Kardos Ibolya beszédhibával­ küzd, és egy kissé m­ég darabos mozgású, de önfegyelemmel, kitar­tással — és kevésbé görcsös játékkal — ők i® hihetik még valamire. Mindenesetre egy olyan nemzedéki indulás, amelyben öt fiatal közül hárman máris nyereségei lehetnek a vajda­sági, illetve a jugoszláviai magyar színjátszásnak: figyelmet ér­demelt. Most már rajtunk — és színházainkon — múlik,­­hogy ne kallódjanak el, ne álljanak félre! Rendező-tanáruk Bánki Zsuzsa volt. A sikeres (bár még korántsem gördülékeny) bemutatkozáshoz, a szőlőszemnyi „kicsiny gyümölcs” beék­­elés­éhez neki is gratulálunk!... Grindben munkálkodva, mesterségbeli tudással fölvér­tezet­­ten állt két élénk öt fiatal színész. És mert kellő szerény­séggel i­s, jó szívvel, biz­tatással köszöntjük őket! SZŰCS Imre Könyvespolc Munkásolvasóink könyvespolcára ajánljuk. Hama­rosan kapható lesz könyvesboltjainkban: Brasnyó István: Imágó Bori Imre: A jugoszláviai magyar irodalom rövid története* Deák Ferenc: Kudarc Bosnyák István: Szóakció II. k^Brasnyó István: Bereniké haja __ / _13

Next