Hétvége, 1984 (6. évfolyam, 209-259. szám)

1984-03-15 / 219. szám

OLVASÓINK KÉRTÉK TÍZEZER KILOMÉTER EURÓPÁBÓL AFRIKÁIG A VILÁG LEGNAGYOBB REPÜLŐGÉPÉN Különös kár a felhők felett Nem sok embernek adódik alkalma repülőgéppel utaz­nia. Még kevésbé a világ legnagyobb utasszállító repülőgé­pén, az 500 főt egyszerre szállító, emeletes Boeing—747-esen. Riporterünk ezúttal egy Európából az Indiai-óceán egyik szi­getországába, Seychelle-be vezető különös repülőútról szá­mol be. —­­ — Ismerkedjünk csak meg közelebbről a hatalmas repü­lővel. Elsősorban is: gyönyörű gépmadár a Boeing—747-es. Gyors és kényelmes, a legnagyobb utasszállító gép a vilá­gon. Aszerint, hogy milyen módon helyezik el benne az üléseket, legalább 385, legfeljebb 540 utast vehet egyszerre fedélzetére. A gép törzsét a mérnökök vízszintesen három fedélzetre osztották: lent helyezkedik el a poggyászt, a kö­zépső szinten ülnek az utasok, az emeleten, vagyis a re­pülő orrában van a pilótafülke. Emögött pedig a kategórián felüli szállókkal vetekedő bár helyezkedik el, francia pezs­gőkkel, orosz vodkával... Vörös, süppedős szőnyeggel bo­rított csigalépcső vezet az emeletre. És ahhoz képest, hogy az utas olyan magasan — 11 ezer méterrel a föld felett — szürcsölheti kedvenc italát, az árak nem is olyan szédítőek, mint az a magasság, amelyből az ablakon át letekinthet. A földszinten egy sorban tíz kényelmes karosszék sora­kozik, kettő-kettő az ablak mellett, hat pedig középen. A londoni Heathrow repülőtéren megszólal a hangos­bemondó: „A British Airways kéri a London—Zürich—Nai­robi—Seychelle-szigetek vonalán közlekedő 204-es számú járat tisztelt utasait, hogy készüljenek fel az útlevél- és vámvizsgálatra.” Cihelődik a hatalmas tömeg. Messzibe tű­nő mozgójárda vezet a 13-as számú kijáratig, ahol rövid útlevél- és vámvizsgálat következik. Szigorú, de udvarias a motozás, a rendőrök tetőtől talpig megvizsgálnak minden egyes utast, nehogy fegyvert csempésszen valaki a gépbe. Aki gyakran utazik repülővel, már tudja, hogyan gyorsít­hatja meg a vizsgálatot: kigombolja a kabátját, kinyitja kézitáskáját. A hatalmas törzsű gépben rejtett hangszórókból halk, kellemes zene árad. Sárgásbarna falak, haragoszöld ülések, a hosszú folyosókon vörös szőnyeg. Lassan mindenki leül, és halk csattanások jelzik, hogy az utasok felcsatolták a biz­tonsági övét. Egy-két kellemes, bátorító mondat következik a hangosbemondón, s máris felbúgnak az irtózatos erejű sugárhajtó­művek. Megmozdul a több száz tonnás acéltest! A kívülről lomhának tűnő gép szédületesen gyorsul a be­tonon, és az utasok úgy érzik, mintha az ülés támlájához szegezték volna őket. Egyszer csak hirtelen megemelkedik a Boeing orra, és kisvártatva már a kanyargó Temzében gyönyörködhetünk. Irány: Afrika. A dermesztő európai tél­ből a forró napsütésbe! Halkul a zene, kedves női hang közli a hangosbemon­dón, hogy a vacsora után pergetik a gépben a Ki a gyil­kos című bűnügyi filmet, meg aki a hosszú út fáradalmait az elkövetkező órákban kellemes zenével szeretné enyhíteni, most sztereo fülhallgatót bérelhet mindössze 2,5 dollárért. A hallgatót az ülésbe szerelt dugaszolóba kell helyezni, és egy gomb elforgatásával két műsor között választhat az utas. Komoly zene, népzene, rock, operett, már kinek mi tetszik. Fogynak is a hallgatók, mintha ingyen adnák őket. Éppen csak hogy bérbe adták a szóban forgó alkalma­tosságokat, a gép orrában elhelyezett konyhából egy fehér sapkás szakács lép ki. Elegáns léptekkel megy végig a so­rok között, úgy tűnik, méricskéli, kinek mennyire korog a gyomra. Hamarosan felszolgálják a vacsorát! Nem téve­dünk, mert kisvártatva az erre az alkalomra piros pettyes kötényt a derekukra kötő légi­kisasszonyok máris szaporán kínálják a remekül tálalt ennivalót: hideg sült húsokat, narancssalátát, sajtot... Időközben a Földközi-tenger felé értünk, késő éjsza­ka van, kezdődhet a mozielőadás. A stewardok gyakorlott mozdulattal szerelik fel a vásznat, s máris megjelennek az első képsorok. Rövid idő múlva az utasok java része dönt: megnézi-e a filmet vagy inkább alszik egy jót. A már las­san elszenderedőket párnával és takaróval kínálják a lé­gikisasszonyok. Sokan szunyókálnak, mert az egyébként valóban érdekfeszítő film kísérő szövege angol nyelvű, a gép utasainak túlnyomó része viszont német, francia és olasz turista. Reggel van. A következő háromnegyed óra jórészt bá­­mészkodással telik el. A felülről vörösnek tűnő afrikai ta­lajon keressük a településeket, az utakat, és várjuk a pil­lanatot, hogy az északi és déli féltekét elválasztó képzelet­beli kör, az egyenlítő fölé érjünk. Most már Kenya felett járunk, a messzeségben látjuk Nairobit, a fővárost. Körözve ereszkedik alább a British Airways Boeing­747-ese, már látszik is a betonpálya, szé­dítő sebességgel közelítjük meg. Nairobiban minden utas kiszállhat, mert itt egy óra hosszat kell várakoznunk. Az utasok java része a reptér épülete felé veszi útját. Odabent arabok, mohamedánok, európaiak, japánok, kínaiak... Százféle nyelv, öltözék. Megy az üzlet: potom pénzért árulják a frissen pörkölt ká­vét, kilószámra vásárolják az utasok. Gyalog megyünk vissza a gépig, majd a forró betonról fel a lépcsőkön, a hűvös utastérbe. Számolom: huszonhét lép­cső vezet az utasok fedélzetéig. Ez nálunk a második emelet magasságának felel meg! Négy irtózatos erejű hajtómű óránként 900 kilométeres sebességgel röpíti a gépet. Alig hagyjuk el Nairobit, jobb kéz felől máris Afrika legmagasabb csúcsa, a Kilimandzsáró tűnik fel. Nem sok­kal később pedig Mombassa, a nyüzsgő forgalmú afrikai kikötőváros meg természetesen aa Indiai-óceán messzibe tűnő, kacskaringós, homokos partja. A gép itt kelet felé veszi az irányt, és az Egyenlítővel párhuzamosan repül célja felé, ,a Seychelle-szigetekig. A háromórás út során az ezüstösen csillogó Indiai-óceánban gyönyörködünk, zenét hallgatunk, és a Nairobiban megjelenő lapokat olvasgatjuk. Szinte mindannyian egyszerre vesszük észre a gép ab­lakán keresztül az óceánba csöppent szigetcsoportot. Most már a gép kapitánya is közli: alattunk a nyolcvannégy szi­getből álló, harmincezer lakosú független állam. Lefelé irá­nyítja a gépet, szemmel láthatólag a legnagyobb szigetet célozza. A rövid nadrágos vámtisztek látványos gyorsasággal el­végzik a vizsgálatot. Most már csak egyetlen gondunk van: minél előbb levetni az Európában felöltött vastag pulóve­reket meg a téli cipőt. Mert: 42 Celsius-fokot mutat itt a hőmérő. Árnyékban ... HORVÁTH Gábor 13

Next