Hétvége, 1984 (6. évfolyam, 209-259. szám)

1984-08-30 / 242. szám

KÖRNYEZETVÉDELEM Rovatvezetőt TÖRKÖLY ISTVÁN Medvetánc közben Az utcán egyhangú dobszó közeleg. Veszett kutyaugatás kíséri. Jön a medve! Lássuk hát a medvét! „Fürtös, láncos, táncos, nyalka, v­aj de szép a kerek talpa!" — ahogy József Attila látta? Dehogy. Csupán fürtös és láncos, de a nyalkaság messze áll tőle. Kopott, meg­hurcolt, fénytelen tekintetű mackó. Erős szíj a nyakán, az elmaradhatatlan lánc és egy jókora husáng, amely távol tartja a gazdától. Ki tudja, hátha kedve támadna egyszer­egyszer leszakasztani a gazda fejét? Ízléstelen pamutbojtok, művirág a fején. Giccs. A medve táncol. Táncol? Esetlenül toporog a két hátsó lálbán. Unja , vagy utálja? Az idősebb cigányember meg­böki botjával. A mackó oda se néz. A szomszédban nyu­gatnémet vendégek ácsorognak. Fényképezik, csodálják a medvét. A cigány ráadásul Lepa Brena sikerszámait nye­­kergi dobszó mellett. Lúdbőrzik a hátam. A szerencsétlen állat ész nélkül veti magát a kenyérre és vízre, amit a szom­szédból hoznak. Mióta nem evett-ivott ez, ha ilyen mohón habzsolja azt a két karéj kenyeret? A másik medvével egy fiatalabb cigány jön. A medve ordít. A kutyák eszeveszetten ugatnak. A gazda röhögve ütlegeli a vergődő állatot, mert nem akar táncolni. Ha most elszabadulna a mackó, darabokra szaggatná a vigyorgó po­­fájú gazdáját! Ha meggondolom, meg is érdemelné. A napokban esetlen kis kordékat láttam. A cigánycsalád fent szorongott a szekéren, a medve lihegve futott a szekér­­melett. Ha lassít, nagyot ránt rajt a lánc. A másik medvé­nek „előkelő” helye volt. Felültették a szekér hátuljára egy kiálló deszkára. Annyi helye sincs, amin megülhetne. Gör­csösen kapaszkodik és egyensúlyoz, hogy le ne essen. Sze­génység? Primitív barbárság? Kenyérkereset? Később Debreceni József Hideg krematóriuma jut eszem­be. „Anyókák ... Asszonyok . . . Lányok . . . Férfiak, öregek és fiatalok . . . Rohannak, rohannak. Két nap óta nem volt mód szükséget végezni. Lábukat szétvetik, leguggolnak. Kuksolnak szenvtelenül, vállatiasan. Tócsákba gyűl a vizelet. Körülöttük a vadonatúj egyenruhákba öltöztetett, fűzöld tá­bori csendőrök nem veszik le szemüket róluk. A frissen borotvált arcokon egyetlen vonás sem mozdul. Nem embe­rek. Nem azok már a guggolók sem. Azt hiszem va ahol Kelet-Európában a virágos erdő­szélen, a vasúti töltés mentén ment végbe a csodálatos me­tamorfózis. Ott lettek állatokká a leólmozott pokolvonat emberei... Ebben a pillanatban állítottak bennünket először négy­kézláb.” Egy helyen „tudományos barbárság kikísérletezett ered­ményeinek nevezi a fasiszta pribékek munkáját. S én már hosszú ideje nem tudom eldönteni, mi a borzasztóbb: négy­­kézlábra állítani az embert vagy két lábra állítani az álla­tot? Van-e egyáltalán különbség a kettő között? Tudom, az emberben azonnal felágaskodik a fölény: mi az hogy! Az ember mégiscsak ember, az á­lat meg csak állat. De mitől ember az ember, a homo sapiens? Csupáncsak, mert gondol­kodni tud, mert ki tudja fejezni gondolatait? Történelmünk véres évezredei bizonyítják, hogy az értelmes lény, amely magát minden fajok közt a legkülönbnek tekinti, mennyire képes az állatnál is állatibban viselkedni. Cirkuszban is láttam medvéket, s nemcsak medvéket. A cirkuszi produkció, a fény, a csillogás, a taps megvakít­ják az embert. Úgy érzi, művészi produkció az állatidomákzé. És az állaté? Amely a ketrecben éli le hétköznapjait ahe­lyett, hogy a szabadban, a maga természetes környezetében élhetne, lehet, mostohább körülmények között. De ki tudja, neki nem kedvesebbek-e, mint az állatkerti rács, a cirkuszi fények a rávigyorgó embertömeg, a maga szórakozásán tap­soló közönség? Állatvédő egyesületekről nem beszélek. Nincs mit. Azok is csak az adminisztrációt hizlalják, de az állatokkal, a megnyomorított, láncra fűzött, rongyos mackókkal, éhes, ki­vert kutyákkal és macskákkal keveset törődnek. Végtére nem is csupán az ő dolguk. Törődjünk velük mi magunk is. Az álatot tartsuk társnak, és viselkedjünk is vele mint társsal. Pénzt munkával keressünk, s ne állatkínzással! Be­teges hatalomvágyunkat pedig egymáson eléggé kiéljük, hagyjuk békén legalább az állatokat. A természet rendjében az ember csupán egy láncszem, egy kocka a sokszínű mozaikban, s nem uralkodó elem. Hiába törekszünk a csillagok felé, hiába büszkélkedünk in­telligenciánkkal és kultúránkkal. A természetben semmivel sem vagyunk jelentősebbek egy virágnál, egy hangyánál, egy medvénél. De ki vállalja ezt? SPITZER Éva A feketerigó dacol a hideggel A tájainkon élő feketerigók a részlegesen költöző ma­darak közé tartoznak. Egy részük melegebb vid­ékekre. Dél- Franci­aországba, Spanyolországba, Észak-Afrikába távozik a téli hideg elől, más részük viszont a költési területen ma­, rád. A telelés kettős energia- és túlélési probléma: egyrészt a külső hőmérséklet okozza a gondot, másrészt a korlátozott táplálkozási lehetőségek függvénye a fennmaradás. Dr. Herbert Reibach 1983 őszétől kezdve kísérletileg azt vizs­gálta, hogy a madarak milyen élettani mechanizmusokkal alkalmazkodnak ehhez a helyzethez. E­­célból feketerigókat klímakamrába helyezett, és különféle környezeti hőmérsék­leteken megmérte „fűtőteljesítmményüket” — oxigénfogyasz­­tásaik alapján —, testhőmérsékletüket, valamint szigetelő tollrétegük vastagságát. A madarak mint kitűnt, egyrészt alacsony külső hőmér­séklet esetén energia-alapszükségletüket csökkentik. Éjszaka testhőmérsékletük névleges értékét annál jobban leszállít­ják, minél szűkösebbek zsírtartalékaik, tehát a testükben tárolt „fűtőanyag”. A madarak másrészt tollaikat felborzol­va csökkentik hőveszteségeiket. Ennek a tollfelfúvásnak a hatására növekszik a tollréteg vastagsága és vele szigetelő hatása. A feketerigók ezeknek az energiatakarékossági művele­teknek köszönhetően -30 ° C-os, sőt alacsonyabb környezeti hőmérsékletet is károsodás nélkül viselhetnek el.

Next