Vasárnapi Heves Megyei Hírlap, 2000. január-június (3. évfolyam, 3-26. szám)
2000-05-14 / 20. szám
MADE BY AUDI HUNGÁRIA Naponta 220 autó és 4500 motor gördül le a szalagról Immár az Audi AG. a legnagyobb magyarországi cég, miután a Mol Rt.-t is megelőzte. Új motorgyárat építenek 650 millió márkás befektetéssel, s ott már minden Audi-motort gyártani fognak. S amire eddig kevés multi vetemedett, motorfejlesztő innovációs központot is létrehoznak, ahol 80 magyar mérnök dolgozik majd. A német vállalat hosszú időre rendezkedett be Győrben, ahol 680 ezer négyzetméternyi iparterületén működtetik a csúcstechnológiát. A gyár tervezői úgy alakították ki a vámszabad területen lévő szerelőcsarnokokat, hogy kihasználva a Rábától „örökölt” infrastruktúrát, kiküszöbölték a költséges raktározást. A szalagról ott kerülnek le a megmunkált alkatrészek, ahol az összeszerelésnél szükség van rájuk, így lerövidülnek a munkafolyamatok közötti utak. Ráadásul az ipartelepet vasúti sínek hálózata szövi be, hogy rögtön szállítani tudják az elkészült Audikat. Szükség is van a német alaposságra, hiszen naponta 220 Audi TT Coupé és TT Roadster, valamint 4500 különböző típusú motor jön le a szalagról. A tavalyi árbevételi adatok alapján, megelőzve a MOL Rt.-t is, mi vagyunk a legnagyobb magyarországi cég - árulta el Rolf Degener, a termelésért felelős ügyvezető igazgató. - Sokkal több magyar alkatrészgyártónak tudnánk munkát adni, ha minőségben is elérnék az Audi által támasztott követelményeket. Sajnos tisztán magyar tulajdonú beszállítónk nincs, de ez nem rajtunk múlik. Az Audi-konszern vállalatai közül egyébként a győri leányvállalat a második legnagyobb mind termelékenységben, mind területileg az ingolstadti központ után. Nem csak az Audi-típusokba készülnek itt motorok, hanem a Seat, a Volkswagen, a Skoda is itt készítteti motorjai jelentős részét. Jelenleg különböző teamekben 4320 dolgozót foglalkoztatnak három műszakos beosztásban, akik igazi csapatként végzik munkájukat. Külön csapat végzi a TT autók összeszerelésének mind a 65 fázisát. Mindenki ismeri társa munkáját, hogy ha valaki kiesik a termelésből, helyettesíteni tudja a másikat. Évi 53 ezer darab TT járművet kell összeszerelniük, s egymillió motort kell gyártaniuk a munkásoknak. A TT szerelősor 240 méter hosszú, s 110 méter széles. Az autók alkatrészei vasúton, konténerben érkeznek Ingolstadtból egyetlen éjszaka alatt, s mindjárt a szalagra kerülnek. Külön teamek szerelik össze a műszerfalat, az alvázra szerelt összes alkatrészt, s ők végzik az alváz és a karosszéria egyesítését. Robot helyettesíti a fizikai munkásokat az üvegek behelyezésénél, vagy a kerekek felcsavarozásánál. A munkásoknak szinte minden kézre esik, segítségükre van számos egyedi készülék. A kézi elektromos szerszámok egy rugalmas huzalon vannak felfüggesztve, ha a munkások bármikor fölnyúlnak értük, a fejükkel egy magasságban megtalálják azokat. Ha pedig lefutott a szalagról az autó, megkapja a Made by Audi Hungária címkét, s jön még a számítógépes bemérés. Mindent külön-külön mérnek az erre a diagnosztikára kifejlesztett szoftverrel. Még a benzintank rugós sapkájának felpattanását is ellenőrzik. S ha mindent rendben találtak, akkor jön a tesztpálya. Itt aztán megmutatja a TT, mire is képes valójában. A gyakorlatban is ellenőrzik a fékteljesítményt, a futóműveket, s a lengéscsillapítókat. Ha minden stimmel, akkor ismételten vonatra „szállnak” a sportkocsik, s visszautaznak a német központba. Az Audi TT sorozatának bemutatásakor, 1995-ben igencsak futurisztikus elképzelésnek tűnt a sportkocsi designja, de azóta már védjegyévé vált a német gyárnak. Nemrégiben azonban számos baleset főszereplője volt a TT Coupé. - Annyi történt, hogy extrém helyzetekben a kocsi fara hajlamos kitörni, ami tulajdonképpen minden sportautót jellemez - tudtuk meg Lőre Péter kommunikációs igazgatótól. - A tulajdonosoknak felajánlotta az Audi AG, hogy egy csomaggal (hátsó spoiler, futómű-áthangolás, ESP) teszi még jobbá igény szerint az autót, bár mérnökeink a csomag nélkül is biztonságosnak ítélték meg a TT-ket. Idén tavasztól már széria-felszerelés a spoiler és az ESP is, s akinek ennél régebbi az autója, annak utólag is beszereljük ezeket. Szöveg: Szenvedi Zoltán Fotók: Kallus György swiillingjai vihavon Nyíregyházán nem épül Audi-üzem. A gyár menedzsmentje valóban végigjárta az országot, helyszínt keresve az újabb üzem számára, de végül úgy döntöttek, nem mozdulnak ki Győrből. Természetesen a potenciális helyszíneken, így Nyíregyházán is bekértük azokat az adatokat, amelyek alapján kiválasztjuk az esetleges helyszínt- mesélte Lőre Péter kommunikációs igazgató. - A nyíregyházi polgármester annyira komolyan vette érdeklődésünket, hogy a sajtóban is úgy nyilatkozott, miszerint az Audi Nyíregyházán üzemet épít. Holott ezeket az adatokat minden lehetséges helyszínről megkértük. Végül úgy határozott a vezetőség, hogy maradunk Győrben, mivel itt már kialakult kapcsolatrendszerünk és infrastruktúránk van. A régió legjobban fizetett munkásai Pál László (30), a nyolchengeres motorokat szerelő team munkatársa 1997-ben autószerelőként került az Audihoz. - A felvételin főként a teammunkára való készséget vizsgálták - emlékezett vissza a kezdetekre. Pál a futószalag mellett a vezérlést rakja fel a motorra. A körülményekkel teljesen meg van elégedve, nemigen hagyná ott a céget. Ombódi Sándor (27) egy 12 fős team koordinátora. Ők töltik fel a már elkészült TT Coupé és Roadster autókat olajjal, benzinnel, klímafolyadékkal. Szakmája géplakatos, s már 2 éve az Audi munkatársa, ahol eleinte az ajtókat állította be. - Akárhányszor láttam az úton egy TT-t, arra gondoltam, lehet hogy ennek is én állítottam be az ajtaját - jelentette ki Ombódi. - Az Audi juttatásai, az étkezési hozzájárulás, busz- és vonatbérlet-térítés, lakástámogatás pályázat útján, albérleti hozzájárulás, kedvezményes autóvásárlás, biztonságot nyújtanak a dolgozóknak - mondta Czechmeister Mónika PR- munkatárs. A fizetésekről annyit: 10 százalékkal magasabbak a régió fizetéseihez képest Repülő autó Matthias Klug repülésoktató fejlesztette ki azt a repülőgépet, mely személygépkocsik számára kiállított forgalmi engedélyt kapott Németországban. A mérnökök eddig az autót próbálták repülésre fogni, Klug fordítva járt el. Kétütemű, 64 LE-s motorral szerelt kis repülőgépet épített. A Skyline Event szárnyszerkezetét 10 perc alatt lehet le- és felszerelni. A földön motorkerékpár-kormánnyal, a levegőben a súlyelosztás sínszerkezeten keresztüli megváltoztatásával kormányozható. Eredetileg csak egy motorral tervezte, de a propellerhajtást a védőketrec ellenére sem hagyták jóvá. Ezért egy második motort, egy 8 lóerős robogómotort szereltek be. A tervező következő terve, egy repülő-úszó autó. Mindössze egy motor hajtja majd az összes üzemmódban. Ha minden jól megy, a Mercedes fejlesztőrészlege is beszáll a munkába. A világ legnagyobb veteránautó-kiállítása 2000 veteránautó, 800 kiállító és több mint 100 ezer látogató részvételével rendezték meg Essenben Techno Classica címmel a világ legnagyobb veteránautó-kiállítását. A kiállított autók mellett elké Bugatti versenyautóhoz, mint vesztő méretű zsibvásár uralko hátsó lámpát a Bogár VW-hez. dott, ahol éppúgy kínáltak Németországban 770 ezer kipufogórendszert sokmilliós működőképes veteránautóról tudnak, s a gyűjtés, a felújítás jelentős gazdasági tényezővé vált. Reinhard Klimmt közlekedési miniszter, aki maga is kacsa Citroennel jár, megnyitóbeszédében hangsúlyozta: „Nem elég csodálni a veteránautókat. Csak az lelheti igazán örömét bennük, aki vezeti is azokat.” Kortól és állapottól függően igen különböző árakon lehetett régi autóhoz jutni. Míg a Porsche 356-ost 70 ezer DM-ért, a 914-est „mindössze” 9914 DM- ért adták, de az újszerű állapotú NSU Prinzért már S900 DM-ért is hozzá lehetett jutni. Díjazták a márkaklubok standjait. A Fiat 600-as barátok klubja nyerte el az első díjat. Időjárásjelző házikójukból egy bonyolult szerkezet segítségével rossz idő esetén egy Fiat 600-as limuzin, jó időben pedig egy kék Fiat 600-as cabrio bújik elő. 2000. május 14. * AUTÓ *3 Segítünk Önnek autóját eladni! Apróhirdetés-felvétel a Vasárnap Reggelbe: 1122 Budapest, Városmajor u. 11.-ben személyesen vagy a 488-5674-es telefonon hétköznap 8-17 óráig, illetve faxon: 488-5669. Döntés a sztrádaépítőről Az M3-as újabb szakaszának megépítéséhez szükséges pénzügyi háttérért felelős Magyar Fejlesztési Bank Rt. május 29-ei igazgatósági ülésén vitatják meg a már elkészült autópályafinanszírozási tervet, majd ezt követően küldik meg az anyagot a Pénzügyminisztériumba. Kivitelezői körökből elterjedt, hogy a hónap végére befejeződnek a Nemzeti Autópálya Rt. és a generálkivitelezők közötti tárgyalások, így néhány héten belül kiderülhet, ki építheti meg az M3-as újabb szakaszát. Túl a kétszázezres álomhatáron A héten újabb csúcsot döntött meg a Magyar Suzuki Rt. esztergomi gyára, miután ünnepélyesen vasútra tették az üzem kétszázezredik, exportra gyártott Swiftjét. A cég 1994 végén kezdte meg a főleg az Európai Unió országaiba történő exportálást ahol az értékesítést és a versenyképes ár kialakítását nagyban segítette a magas hazai - 70 százalékos - és európai beszállítói arány. Autóvásárláshoz személyi szám A BM kezdeményezi, hogy módosítsák a közúti közlekedési nyilvántartásokról szóló törvényt, mert szakmailag indokolatlannak tartják, hogy egy autó vásárlásakor a vevő személyi számát is rögzíteni kell. A személyazonosítót egyébként május 1-je óta kérik annak ellenére, hogy azokat jóformán semmire sem használják. A személyi számok nyilvántartásba vétele ellen egyébként már a jogszabály előkészítésénél fellépett az adatvédelmi biztos. Yugo 60-as, a század rossza Az amerikai autótulajdonosokat megszavaztatták arról, hogy szerintük melyik gépjármű érdemli ki a huszadik század legrosszabb autója címét. A legkevésbé sem megtisztelő titulust végül meglepő fölénnyel a jugoszláv gyártmányú Yugo 60-as nyerte el, míg az ezüstérmes az a Chevrolet Vega lett, amelynek szakértők szerint alapfelszereltsége a rozsda. Krampek mester tanácsai Esma Az autó, mint minden olyan tárgy vagy eszköz, ami működik és mozog, karbantartást igényel. Olajcserék: a motorban nyolc-tizenöt ezer kilométerenként olajat kell cserélni, de évente egyszer mindenképpen. Erre azért van szükség, mert az olaj bizonyos idő eltelte után elveszíti kenőképességét. Az elfáradt, öreg olaj megég, felhígul, nem biztosítja a fordulatszámhoz szükséges kenést. Az elhasználódott motorolaj kokszos lesz, eltömíti az olajjáratokat, csapágyassá teszi a motort. Ilyenkorjobb esetben csak át kell mosni a járatokat mosófolyadékkal, és ki kell cserélni a csapágyakat. Rosszabb esetben viszont a főtengelyt is köszörülni kell, de a motor teljesen tönkremehet, amelynek javítása már igen költséges. Az olajcserével együtt minden esetben a szűrőt is cseréljünk. A motorolajcsere költségei szűrővel együtt típustól és olajminőségtől függően 5-15000 forintig terjedhetnek. A váltónál és a differenciálműnél az olajcsere intervalluma 30-35 ezer kilométer a hagyományos olajoknál, de a gyártótól függően van olyan szintetikus kenőanyag, amelynek futásteljesítménye elérheti a százezer kilométert. Olyan autóknál, ahol csak betöltésre alkalmas hely van, ott is cserélhetünk olajat, de ilyenkor ugyanazon nyíláson keresztül szívjuk le a fáradt olajat az erre alkalmas készülékkel, ahol ezt követően betöltjük az újat. Ennek a műveletnek az anyagára 800-2500 forint/literig terjedhet. (Krampek Autójavító, Bp. XVI. kerület, Budapesti út 124.)