Vasárnapi Heves Megyei Hírlap, 2000. január-június (3. évfolyam, 3-26. szám)

2000-05-14 / 20. szám

MADE BY AUDI HUNGÁRIA Naponta 220 autó és 4500 motor gördül le a szalagról Immár az Audi AG. a legnagyobb magyar­­országi cég, miután a Mol Rt.-t is megelőzte. Új motorgyárat építenek 650 millió márkás befektetéssel, s ott már minden Audi-motort gyártani fognak. S amire eddig kevés multi vetemedett, motorfejlesztő innovációs köz­pontot is létrehoznak, ahol 80 magyar mér­nök dolgozik majd. A német vállalat hosszú idő­re rendezkedett be Győr­ben, ahol 680 ezer négyzet­­méternyi iparterületén mű­ködtetik a csúcstechnológi­át. A gyár tervezői úgy alakí­tották ki a vámszabad terü­leten lévő szerelőcsarnoko­kat, hogy kihasználva a Rá­bától „örökölt” infrastruktú­rát, kiküszöbölték a költsé­ges raktározást. A szalagról ott kerülnek le a megmun­kált alkatrészek, ahol az összeszerelésnél szükség van rájuk, így lerövidülnek a munkafolyamatok közötti utak. Ráadásul az ipartele­pet vasúti sínek hálózata szövi be, hogy rögtön szállí­tani tudják az elkészült Audikat. Szükség is van a német alaposságra, hiszen naponta 220 Audi TT Coupé és TT Roadster, valamint 4500 különböző típusú mo­tor jön le a szalagról.­­ A tavalyi árbevételi adatok alapján, megelőzve a MOL Rt.-t is, mi vagyunk a legnagyobb magyarorszá­gi cég - árulta el Rolf Degener, a termelésért fele­lős ügyvezető igazgató. - Sokkal több magyar alkat­részgyártónak tudnánk munkát adni, ha minőség­ben is elérnék az Audi által támasztott követelménye­ket. Sajnos tisztán magyar tulajdonú beszállítónk nincs, de ez nem rajtunk múlik. Az Audi-konszern válla­latai közül egyébként a győri leányvállalat a máso­dik legnagyobb mind ter­melékenységben, mind te­rületileg az ingolstadti köz­pont után. Nem csak az Audi-típusokba készülnek itt motorok, hanem a Seat, a Volkswagen, a Skoda is itt készítteti motorjai jelentős részét. Jelenleg különböző teamekben 4320 dolgozót foglalkoztatnak három mű­szakos beosztásban, akik igazi csapatként végzik munkájukat. Külön csapat végzi a TT autók összeszerelésének mind a 65 fázisát. Min­denki ismeri társa munká­ját, hogy ha valaki kiesik a termelésből, helyettesíteni tudja a másikat. Évi 53 ezer darab TT járművet kell összeszerelniük, s egymillió motort kell gyár­taniuk a munkásoknak. A TT szerelősor 240 méter hosszú, s 110 méter szé­les. Az autók alkatrészei vasúton, konténerben ér­keznek Ingolstadtból egyetlen éjszaka alatt, s mindjárt a szalagra kerül­nek. Külön teamek szere­lik össze a műszerfalat, az alvázra szerelt összes al­katrészt, s ők végzik az al­váz és a karosszéria egye­sítését. Robot helyettesíti a fizikai munkásokat az üvegek behelyezésénél, vagy a kerekek felcsavaro­­zásánál. A munkásoknak szinte minden kézre esik, segítségükre van számos egyedi készülék. A kézi elektromos szerszámok egy rugalmas huzalon vannak felfüggesztve, ha a munkások bármikor föl­nyúlnak értük, a fejükkel egy magasságban megta­lálják azokat. Ha pedig le­futott a szalagról az autó, megkapja a Made by Audi Hungária címkét, s jön még a számítógépes be­mérés. Mindent külön-kü­­lön mérnek az erre a diag­nosztikára kifejlesztett szoftverrel. Még a benzin­tank rugós sapkájának felpattanását is ellenőrzik. S ha mindent rendben ta­láltak, akkor jön a tesztpá­lya. Itt aztán megmutatja a TT, mire is képes valójá­ban. A gyakorlatban is el­lenőrzik a fékteljesít­ményt, a futóműveket, s a lengéscsillapítókat. Ha minden stimmel, akkor is­mételten vonatra „száll­nak” a sportkocsik, s vis­­­szautaznak a német köz­pontba. Az Audi TT sorozatának bemutatásakor, 1995-ben igencsak futurisztikus el­képzelésnek tűnt a sport­kocsi designja, de azóta már védjegyévé vált a né­met gyárnak. Nemrégiben azonban számos baleset főszereplője volt a TT Coupé. - Annyi történt, hogy extrém helyzetekben a ko­csi fara hajlamos kitörni, ami tulajdonképpen min­den sportautót jellemez - tudtuk meg Lőre Péter kommunikációs igazgató­tól. - A tulajdonosoknak felajánlotta az Audi AG, hogy egy csomaggal (hát­só spoiler, futómű-áthan­golás, ESP) teszi még job­bá igény szerint az autót, bár mérnökeink a csomag nélkül is biztonságosnak ítélték meg a TT-ket. Idén tavasztól már széria-fel­szerelés a spoiler és az ESP is, s akinek ennél régebbi az autója, annak utólag is beszereljük ezeket. Szöveg: Szenvedi Zoltán Fotók: Kallus György swi­i­llingjai vi­havon Nyíregyházán nem épül Audi-üzem. A gyár menedzsmentje való­ban végigjárta az országot, helyszínt keresve az újabb üzem szá­mára, de végül úgy döntöttek, nem mozdulnak ki Győrből.­­ Természetesen a potenciális helyszíneken, így Nyíregyházán is bekértük azokat az adatokat, amelyek alapján kiválasztjuk az esetleges helyszínt- mesélte Lőre Péter kommunikációs igazgató. - A nyíregyházi polgármester annyira komolyan vette érdeklődé­sünket, hogy a sajtóban is úgy nyilatkozott, miszerint az Audi Nyír­egyházán üzemet épít. Holott ezeket az adatokat minden lehetsé­ges helyszínről megkértük. Végül úgy határozott a vezetőség, hogy maradunk Győrben, mivel itt már kialakult kapcsolatrendszerünk és infrastruktúránk van. A régió legjobban fizetett munkásai Pál László (30), a nyolchengeres motorokat sze­relő team munkatársa 1997-ben autószerelő­ként került az Audihoz. - A felvételin főként a teammunkára való készséget vizsgálták - emlékezett vissza a kez­detekre. Pál a futószalag mellett a vezérlést rak­ja fel a motorra. A körülményekkel teljesen meg van elégedve, nemigen hagyná ott a céget. Ombódi Sándor (27) egy 12 fős team koor­dinátora. Ők töltik fel a már elkészült TT Coupé és Roadster autókat olajjal, benzinnel, klíma­folyadékkal. Szakmája géplakatos, s már 2 éve az Audi munkatársa, ahol eleinte az ajtókat ál­lította be. - Akárhányszor láttam az úton egy TT-t, arra gondoltam, lehet hogy ennek is én állítottam be az ajtaját - jelentette ki Ombódi. - Az Audi juttatásai, az étkezési hozzájárulás, busz- és vonatbérlet-térítés, lakástámogatás pá­lyázat útján, albérleti hozzájárulás, kedvezményes autóvásárlás, biztonságot nyújtanak a dolgozók­nak - mondta Czechmeister Mónika PR- munkatárs. A fizetésekről annyit: 10 százalékkal magasabbak a régió fizetéseihez képest Repülő autó Matthias Klug re­pülésoktató fej­lesztette ki azt a repülőgépet, mely személy­­gépkocsik szá­mára kiállított forgalmi enge­délyt kapott Né­metországban. A mérnökök eddig az autót próbálták repülésre fogni, Klug fordítva járt el. Kétütemű, 64 LE-s motorral sze­relt kis repülőgépet épített. A Skyline Event szárnyszerkezetét 10 perc alatt lehet le- és felszerelni. A földön motorkerékpár-kormánnyal, a levegőben a súlyelosztás sínszerkezeten keresztüli megváltoztatásával kormányozható. Eredetileg csak egy motorral tervezte, de a propellerhajtást a védőket­rec ellenére sem hagyták jóvá. Ezért egy második mo­tort, egy 8 lóerős robogómotort szereltek be. A tervező következő terve, egy repülő-úszó autó. Mindössze egy motor hajtja majd az összes üzem­módban. Ha minden jól megy, a Mercedes fejlesztő­­részlege is beszáll a munkába. A világ legnagyobb veteránautó-kiállítása 2000 veteránautó, 800 kiállító és több mint 100 ezer látogató részvételével rendezték meg Essenben Techno Classica címmel a világ legna­gyobb veteránautó-kiállítását. A kiállított autók mellett elké­ Bugatti versenyautóhoz, mint vesztő méretű zsibvásár uralko­ hátsó lámpát a Bogár VW-hez. dott, ahol éppúgy kínáltak Németországban 770 ezer kipufogórendszert sokmilliós működőképes veteránautóról tudnak, s a gyűjtés, a felújítás je­lentős gazdasági tényezővé vált. Reinhard Klimmt közlekedési miniszter, aki maga is kacsa Cit­roennel jár, megnyitóbeszédé­ben hangsúlyozta: „Nem elég csodálni a veterán­autókat. Csak az lelheti igazán örömét bennük, aki vezeti is azokat.” Kortól és állapottól függően igen különböző árakon lehetett régi autóhoz jutni. Míg a Por­sche 356-ost 70 ezer DM-ért, a 914-est „mindössze” 9914 DM- ért adták, de az újszerű állapotú NSU Prinzért már S900 DM-ért is hozzá lehetett jutni. Díjazták a márkaklubok standjait. A Fiat 600-as­ barátok klubja nyerte el az első díjat. Időjárásjelző házikójukból egy bonyolult szerkezet segítségével rossz idő esetén egy Fiat 600-as limuzin, jó időben pedig egy kék Fiat 600-as cabrio bújik elő. 2000. május 14. * AUTÓ *3 Segítünk Önnek autóját eladni! Apróhirde­tés-felvétel a Vasárnap Reggelbe: 1122 Buda­pest, Városmajor u. 11.-ben személyesen vagy a 488-5674-es telefonon hétköznap 8-17 óráig, illetve faxon: 488-5669. Döntés a sztrádaépítőről Az M3-as újabb szakaszának megépítéséhez szükséges pénzügyi háttérért felelős Magyar Fejlesztési Bank Rt. május 29-ei igazgatósági ülésén vitatják meg a már elkészült autópálya­finanszírozási tervet, majd ezt követően kül­dik meg az anyagot a Pénzügyminisztérium­ba. Kivitelezői körökből elterjedt, hogy a hó­nap végére befejeződnek a Nemzeti Autópálya Rt. és a generálkivitelezők közötti tárgyalások, így néhány héten belül kiderülhet, ki építheti meg az M3-as újabb szakaszát. Túl a kétszázezres álomhatáron A héten újabb csúcsot döntött meg a Magyar Suzuki Rt. esztergomi gyára, miután ünnepé­lyesen vasútra tették az üzem kétszázezre­dik, exportra gyártott Swiftjét. A cég 1994 vé­gén kezdte meg a főleg az Európai Unió or­szágaiba történő exportálást ahol az ér­tékesítést és a ver­senyképes ár kialakítását nagyban segítette a magas hazai - 70 százalékos - és európai beszállítói arány. Autóvásárláshoz személyi szám A BM kezdeményezi, hogy módosítsák a köz­úti közlekedési nyilvántartásokról szóló tör­vényt, mert szakmailag indokolatlannak tart­ják, hogy egy autó vásárlásakor a vevő szemé­lyi számát is rögzíteni kell. A személyazonosí­tót egyébként május 1-je óta kérik annak elle­nére, hogy azokat jóformán semmire sem használják. A személyi számok nyilvántartás­ba vétele ellen egyébként már a jogszabály elő­készítésénél fellépett az adatvédelmi biztos. Yugo 60-as, a század rossza Az amerikai autótulajdonosokat megszavaz­tatták arról, hogy szerintük melyik gépjármű érdemli ki a huszadik század legrosszabb au­tója címét. A legkevésbé sem megtisztelő titu­lust végül meglepő fölénnyel a jugoszláv gyárt­mányú Yugo 60-as nyerte el, míg az ezüstér­mes az a Chevrolet Vega lett, amelynek szakér­tők szerint alapfelszereltsége a rozsda. Krampek mester tanácsai Esma Az autó, mint minden olyan tárgy vagy eszköz, ami működik és mozog, karbantartást igényel. Olajcserék: a motorban nyolc-tizenöt ezer kilométerenként olajat kell cserélni, de évente egyszer mindenképpen. Erre azért van szük­ség, mert az olaj bizonyos idő eltelte után elveszíti kenőképességét. Az elfáradt, öreg olaj megég, felhígul, nem biztosítja a fordulat­számhoz szükséges kenést. Az elhasználódott motorolaj kokszos lesz, eltömíti az olajjára­tokat, csapágyassá teszi a motort. Ilyenkor­­jobb esetben csak át kell mosni a járatokat mosófolyadékkal, és ki kell cserélni a csapá­gyakat. Rosszabb esetben viszont a főtengelyt is köszörülni kell, de a motor teljesen tönkre­mehet, amelynek javítása már igen költséges. Az olajcserével együtt minden esetben a szűrőt is cseréljünk. A motorolajcsere költségei szűrővel együtt típustól és olajminőségtől függően 5-15000 forintig terjedhetnek. A váltónál és a differen­ciálműnél az olajcsere intervalluma 30-35 ezer kilométer a hagyományos olajoknál, de a gyártótól függően van olyan szintetikus kenőanyag, amelynek futásteljesítménye elérheti a százezer kilométert. Olyan autóknál, ahol csak betöltésre alkalmas hely van, ott is cserélhetünk olajat, de ilyenkor ugyanazon nyíláson keresztül szívjuk le a fáradt olajat az erre alkalmas készülékkel, ahol ezt követően betöltjük az újat. Ennek a műveletnek az anyagára 800-2500 forint/literig terjedhet. (Krampek Autójavító, Bp. XVI. kerület, Budapesti út 124.)

Next