Vasárnapi Heves Megyei Hírlap, 2001. január-június (4. évfolyam, 1-25. szám)
2001-02-25 / 8. szám
14 * AUTÓ * 2001. február 25. világ Bogár: a legkedveltebb VW A Bogár és a Golf minden idők legkedveltebb Volkswagen modellje. Ez utóbbi VW-t az autótolvajok is imádják, így az alsó- középkategória sztártípusa a biztosítók besorolása alapján már-már luxuskocsinak számít. A 70-es években bemutatkozott Golf a konkurens járgányoknál értékállóbb, használtan is jól tartja az árát. Páncélozott S-osztály Németországban a 60 ezer kilométernél kevesebbet futott, nyújtott tengelytávú Mercedes 600 S típusok páncélozott változatai 3-4 évesen 350 ezer márka (közel 50 millió forint) áron keresik az igényes vevők kegyeit. A vadonatúj karosszériás, speciálisan megerősített, S-osztálybeli, 12 hengeres, csillagos luxuslimuzinok tarifája még 600 ezer DEM felett (kb. 85 millió forint) van a világhírű, brémai Trasco cégnél. Gázos automobilok A Nyugat-Európában a hagyományos autóknál 600-800 ezer forinttal drágább földgázüzemű modellek a szakemberek szerint még a dízel típusoknál is 25 százalékkal takarékosabbak. A környezetkímélő, gáztartályos kocsikból a legtöbb Argentínában közlekedik, noha a dél-amerikai országban a 400 ezer gépjárműre alig 530 üzemanyagtöltő állomás jut. Itáliában 300 ezer, Oroszországban 200 ezer „gázos” négykerekűt tartanak nyilván. Diszkontkút Levélen Az ötödik diszkont üzemanyagtöltő állomását adta át 12-én a Magyar Autóklub az 1-es számú főút mentén, a Győr-Moson-Sopron megyei Levél községben. A diszkontkutak a Mol mindenkori kiskereskedelmi áránál legalább tíz forinttal olcsóbban forgalmazzák a 95-ös oktánszámú benzint és a gázolajat. A Klubpetrol kutaknál viszont csak a Magyar Autóklub pártoló tagjai tankolhatnak. A pártoló tagság személygépkocsiknál 1500 forint, teherautóknál 3000 forint egy évre. A levéli kút egy időben 11 járművet tud kiszolgálni. Ablaktörlők Salgótarjánból A Honda csoporthoz tartozó Mitsuba céggel újabb japán autó-alkatrészgyártó települ Magyarországra. Bázisuknak a salgótarjáni ipari parkot választották. A Mitsuba eddig Japánból szállított alkatrészeket a Suzuki esztergomi gyárába. Az elsősorban ablaktörlő rendszerekből, -karokból és -lapátokból álló termékskálájukat leendő, 300 dolgozót foglalkoztató, 3 milliárd forint befektetéssel épülő üzemükben gyártják majd. Megjött a Skoda Fabia kombi A limuzin után február közepétől Magyarországon is kapható a Skoda Fabia kombi változata. Akárcsak a limuzin, Classic, Comfort és Elegance, négy benzines és két dízelmotoros változatban készül. A kombi alapmotorja 55 kW/68 lóerős, 1,4 literes. Az újonnan bevezetett autó alig hosszabb az alap-Fabiánál, eleve nagyobb, 426 literes csomagtere a hátsó üléstámla előredöntésével 1225 literre is növelhető. Összeállította: Mogyorósi Géza és Sipka Tamás Mennyibe kerül az emberélet? Egy közúti halálos áldozat 42 millió forint veszteség. Legalábbis a Közlekedéstudományi Intézet Rt. legutóbbi, 1998-as adatgyűjtése szerint. A világszerte alkalmazott módszer alapján - amelynek legalább annyi ellenzője van, mint pártolója - évtizedek óta végeznek kutatásokat idehaza is. - Fontos hangsúlyozni, hogy a halálos áldozatra vonatkozó érték nem az emberélet ára, csupán annak elvesztésével kapcsolatban kimutatható anyagi kár - fűzi hozzá dr. Holló Péter, az intézet tudományos témagazdája. - Az emberi tőke sémában azt számolják, hogy akik meghalnak, a halál időpontjától a nyugdíjig mennyit termeltek volna még. A veszteség tehát a meg nem termelt anyagi javak értéke. Egy európai uniós összeállítás szerint a baleseti halottat egymillió euróval, vagyis 270 millió forintnyi összeggel veszik számításba. Holló doktor szerint ebben az eltérő módszer mellett a magasabb GDP-érték is felszorzó tényező.... - A számítások nem puszta statisztikák - mondja dr. Holló Péter -, hanem azt mutatják, hogy egy társadalom mekkora jelentőséget tulajdonít a közúti közlekedési baleseteknek. A jövő évben kezdik meg a fizetési hajlandóság módszerével végzett kérdőíves felméréseket. Fő kérdése, hogy mennyit hajlandó áldozni a megkérdezett autós arra, hogy a halálos sérülés kockázata az általa naponta használt útvonalon valamilyen adott mértékben csökkenjen. Külföldi példák, s a hazai próbák is azt mutatják, hogy a fizetési hajlandóság kor- és jómódfüggő. A fiatalok, s a gazdagok, magyarán akiknek több a vesztenivalójuk, többet „kínálnak”. A szakemberek világszerte a források leghatékonyabb felhasználására törekednek, vagyis a legtöbb emberéletet akarják megmenteni, s a legtöbb sérülést megelőzni. A passzív intézkedések közül a biztonsági öv használata, az aktívak sorában pedig mint legeredményesebb és mint legolcsóbb, az átlagsebesség csökkentése szerepel első helyen. Az EU országaiban a szakértői becslések szerint az átlagsebesség öt kilométeres csökkentésével 11 ezer emberéletet lehet megmenteni, és 180 ezer személyi sérüléssel járó balesetet megelőzni. Magyarországon az EU-ra hivatkozva éppen az ottani stratégiai törekvésekkel ellenkező a sebességengedékenység. .. Az EU szakemberei nem csupán az emberélet nyereségét számolták ki a példaként említett öt kilométer/órás sebességcsökkentéssel, hanem azt a minimális időveszteséget is, amit ez jelent. 50-ről 45 kilométer/órás sebességre váltva egy tíz kilométeres városi út megnövekedett menetideje egy perc 20 másodperc. Ugyanez autópályán a 130 kilométer/óra 125- re csökkenésekor 11 másodperc plusz lenne. A nyugati pontrendszerről már kimutatták, hogy hússzor anyi a haszna, mint amennyibe kerül. Hogy hazánkban mennyit hoz, még nem lehet tudni. Jelenleg csupán egy pont jár a sebesség jelentős túllépéséért, akárcsak a tilosba hajtásért. Meg kell várni, míg valaki ezeket 18-szor megteszi? A rendőrök következetesebb ellenőrzést ígérnek. A fizika viszont nem ismeri a rendőri intézkedést, sem a reményt, sem a hiedelmeket... Sipka Tamás Az aktív intézkedések hatása a balesetek számának csökkenésében Az átlagsebesség csökkentése 5 km/ h-val 25% [ Véralkoholszint ellenőrzése 8-16% I Gépjárművek nappali kivilágítása 2-7% I I Blokkolásgátló berendezés valamennyi gépkocsin 3-5% Motorkerékpárok nappali kivilágítása 1% 1 Tehergépkocsik komtúrjelölése fényvisszaverőkkel 1% EGZOTIKUS SZÉPSÉGEK ÚTKÖZBEN Melyik a világ legjobb autója? - kérdi Tibike a barátját, aki biztosan a legnagyobb Mercire vagy BMW- re szavaz. Az biztos, hogy a 12 hengeres Mercedes S 600-ban vagy a BMW Alpina B 12-ben egy másik világban érzi magát az ember. A fényűző hangulatot árasztó utastérben menet közben először is a más autókban nem tapasztalható tökéletes csend és nyugalom tűnik fel. Járó motornál is hallatszik, ahogy a pezsgőspohárban szétpattannak a buborékok. A BMW-csúcsmodellt valójában az Alpina cég építi át a nyolchengeres alapmodellből. A műszerfalat nem alakították át, egy kicsit talán idejétmúlt szögletes formája. A Mercedes S 600 sokkal modernebb, a rengeteg gomb ugyan ijesztőnek tűnik első látásra, nagy részük egészen szokatlan luxusberendezéseket működtet, például az üléstámlába épített hátmasszírozó szerkezetet. Egy telefonkönyvnyi kötet a használati utasítás, amelyet persze általában úgyis a sofőr dolga áttanulmányozni. A hátsó ülésen igazán élvezetes az utazás, akár nyújtott lábbal elkeveredhet az ember a kartámaszba szerelt hűtődobozból vett hideg pezsgőt kortyolgatva. De nem biztos, hogy megéri mindezért kihagyni a gigantikus 12 hengeres motorral hajtott autó vezetésének élményét. A 2 tonnás Mercedest úgy repíti ez az aggregát, akár egy tollpihét. 250 km/h sebességnél aztán közbelép a lehatároló elektronika. A BMW-nél ilyesmi nem fordul elő, majdnem 300-zal száguldhatunk vele. Nagyobb a teljesítménye és nyomatéka, a hangja is sportosabb. Az Alpina mindehhez egy versenyautós áttételezésű, gombnyomással kapcsolható automataváltót párosított. A Mercedes ezzel nem veszi fel a versenyt Persze nem is ez a célja, ez az autó a tökéletes kényelemet és nyugalmat nyújtja gazdájának egy rózsadombi luxuslakás áráért. A BMW körülbelül ugyanennyibe kerül. (palágyi) Szuperek |Jdí JJdid m*----------- Krampek mester tanácsai Nagyon sokszor kerülünk olyan helyzetbe, hogy autónk meghibásodik, de javítása szaktudást, vagy javítóműhelyt nem igényel. Legegyszerűbb feladatnak egy égőcsere tűnik, természetesen akkor, ha ez nem párosul egy zárlattal vagy vezetékszakadással. Az, hogy autónkon a világítás rendben legyen, KRESZ-előírás is, de a látni és látszani elmélet elmulasztása a gyakorlatban balesetveszélyes is lehet. Indulás előtt ezért meg kell nézni, hogy legalább a bal oldalon elhelyezkedő lámpák normálisan üzemeljenek, mert ha ezek nem világítanak, a teherautó is összetéveszthető az egynyomon haladó járművel. A féklámpa működése a veszélyhelyzetek elkerülésében segít minket, erős fényével felhívva figyelmünket a lassításra vagy megállásra, ezért nem ártana felszereltetni a pótféklámpát. Itt kell megemlíteni, hogy a ködkövető használata nem pótolja, sőt ha nem ködben használjuk, még megtévesztő is lehet. Ha valamelyik égőnk nem világít, akkor nem kell egyből a kábelköteget megbontani, mert az is előfordulhat, hogy egyszerűen egy biztosíték ment ki, amit szintén mi is ki tudunk cserélni. Krampek Autójavító Bp., XVI. ker. Budapesti út 124. A közel 9400 példányban gyártott Jaguar XK 150 típus legfiatalabb darabja is negyvenesztendős az idén. A formavilágában még a háború utáni sportkocsik stílusát követő, brit kétüléses, vászontetős modell hathengeres, 190 illetve 265 lovas motorja azonban a XX. század végének igényeit is kielégítette. A 200 km/h feletti robogásra tervezett, alacsony építésű Jaguar lepusztult állapotban már 4 millió forintért is kapható. Az értő kézzel restaurált, krómtól csillogó, bőrbe öltöztetett utasterű, jobbkormányos XK 150-esek tarifája azonban a 15 millió forintot is meghaladja a nyugat-európai oldtimer kereskedőknél. Kép és szöveg: M. G. (Berlin) Vezeték nélküli internet Együttműködési megállapodást kötött a Nortel Networks infrastruktúraszolgáltató és az Egery, a Vivendi vegyes vállalata a PSA Peugeot- Citroënnel gépkocsiban használható, vezeték nélküli internet kifejlesztésére - adta tudtul a Nortel Párizsban. Az alkalmazásoknak egyaránt kell majd működniük a GPRS-t használó 2,5G GSM- és a 3G UMTS- (univerzális mobil távközlési szolgáltatás) hálózatokon. A kísérleti rendszer előreláthatólag még az első félévben elkészül. Rendeltetése, hogy telematikai szolgáltatásokat - mobil keres szórakozást a gépkor félévében GPRS- es kedelmet, biztonsági csiban - kínáljon a UMTS-hálózaton egymegoldásokat, dina- járművezetőknek. Aaránt rendelkezésre mikus navigációt, köz- Nortel terve szerint a áll majd. lekedési tájékoztatást, megoldás 2001 első (kulcsár)