Vasárnapi Heves Megyei Hírlap, 2002. január-június (5. évfolyam, 1-26. szám)

2002-01-27 / 4. szám

14AUTO HÍREK 150 ezer új autó talált gazdára­ ­ IS Tavaly 148 293 új gépkocsit értékesítettek az autóke­reskedések Magyarországon, 13 százalékkal többet mint 2000 azonos időszakában - derül ki a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) adataiból. Az eladott új gépkocsik száma tartalmazza a Suzuki gépkocsikat is, miután a Magyar Suzuki Rt. az el­múlt héttől tagja az egyesületnek. Az import márkák között a legnagyobb (19,5 százalékos) piaci részese­déssel a Suzuki rendelkezett, a másik két legkereset­tebb márka az Opel és a Renault. Ikarus: autós ipari park ■ A következő három évben az Ikarus Járműgyártó Rt. tulajdonában lévő budapesti telephelyen 15 vállal­kozás telepedhet le, és 750 új munkahely létesülhet, miután a társaság a Széchenyi terv keretében elnyer­te az ipari park címet. Székely Zsolt vezérigazgató elmondta, a társaság célja, hogy minél több multina­cionális járműgyártó céggel kerüljön kapcsolatba. Jelenleg az Audinak évente mintegy 1,5-2 millió euró értékben szállítanak alkatrészeket. Az Ikarus emellett rendszerbeszállítója a Suzukinak, valamint haszongépjármű- és mezőgazdasági járműalkatré­szek beszállításával is foglalkozik. Termeléscsökkenés a Rovernél? ■ A Fordhoz tartozó brit Land Rover járműgyártó cég közölte, hogy esetleg több száz munkását küldi el, mivel leállhat egyik fő modellje, a Discovery gyártá­sa. A Land Rover legfontosabb beszállítója - az AFP­­Thomson cég - ugyanis csak akkor tud tovább mű­ködni, ha megrendelője átutal számára 45 millió brit fontnak megfelelő összeget. Tavaly hódított a Skoda ■ A Volkswagenhez tartozó cseh Skoda autógyár ta­valy 6,2 százalékkal több, 462 321 autót adott el világszerte. Legnagyobb exportpiacán, Németor­szágban 68 886 autót adott el, 5,7 százalékkal többet mint az előző évben, míg Közép- és Kelet-Európá­­ban majd 14 százalékkal többet mint 2000-ben. Nőttek nyugaton az autóeladások ■ A világgazdasági konjunktúra gyengülése ellenére több autót -14,8 milliót - adtak el tavaly Nyugat-Eu­­rópában mint 2000-ben. Ezzel 2001 minden idők második legjobb éve volt a nyugat-európai autópia­con az 1999-es rekordév után. Franciaországban 5,7, Spanyolországban 4, Olaszországban pedig 0,1 szá­zalékkal adtak el több autót mint 2000-ben. Új modellek Dél-Koreából ■ A dél-koreai autógyártók négy új modellt kínálnak. A Hyundai és leányvállalata, a Kia Motors február­ban dobja piacra első közös modelljét, a Sorento SUV modelljét. Várhatóan szeptemberben jelenik meg az ország legkisebb autógyártójának, a Renault Samsung Motorsnak a Nissan Bluebird Sylphyre épülő SM3 változata, míg a Daewoo várhatóan már­ciusban jelenteti meg új, T-200-as modelljét. Népszerűek a francia gépkocsik .A nyugat-európai autópiacon tavaly eladott gép­kocsik egynegyede francia márkájú volt. A leg­látványosabb eredménnyel a Citroen büszkél­kedhet, az eltelt évben 12,7 százalékkal növelte eladásait. A Peugeot 9,8 százalékos forgalom­­növekedést ért el. A Renault csak egy százalék­kal múlta felül előző évi eredményét - 1,57 mil­lió eladott autó -, de ezzel is fölötte van a nyu­gat-európai átlagnak. Összeállította: B. Molnár László KRAMPER MESTER Télen, a hideg idő beálltával sok gondot okozhat­nak az autók legérzékenyebb részei, így az ab­laktörlők, az ajtózárak, s a motort sem árt kí­mélni, hiszen egy hirtelen indításnál a hengerfej is elrepedhet. A legsűrűbben előforduló ilyen probléma az ajtózá­rak befagyása. Mielőtt nagyobb kárt tennénk au­tónkban, öngyújtóval melegítsük meg a kulcsot, és így helyezzük a zárba. Biztos, hogy ezután kitárul kocsink ajtaja. Ha valaki ilyen időben mosatja le au­tóját, és nincs garázsa, éjszakára mindenképpen fúj­ja be az ajtó kódergumijait szilikonnal, mert így nem fog hozzáfagyni az ajtó. Ha az első akadályok leküz­dése után bejutottunk autónkba, először járassuk a motort, kapcsoljuk be a hátsó fűtőszálat és a fűtő­motort (ez utóbbit nem nagy fordulaton), és néhány perces járatás után elkezdhetjük lekapargatni a jeget autónkról. Csak ilyenkor emeljük le az ablaktörlő la­pátokat. Az indulás előtti járatás azért is fontos a fen­tieken kívül, mert a motoron belüli alkarészek hőtágulása nem egyforma, és ha hirtelen az indítást követően azonnal terheljük a motort, akkor azzal néhány percet ugyan nyerhetünk, de például a hen­gerfej elrepedhet, és ennek javítása elég drága. 2002.JANUÁR 27 Sílécek a dobozban Hogy egyre több magyar családban válik rendszeres téli programmá a síelés, az jó dolog. Hogy az ország adottságai miatt ehhez többnyire külföldre kell utazni, az már kevés­bé. A bérelt vagy a Hóshown épp most vásárolt sífelszerelésnek he­lyet találni a kis családi autóban az egyheti meleg ruha, kaja és sör mellett pedig egyenesen lidércnyo­más. Pedig a nagy alpesi hagyomá­nyokkal rendelkező országokban már régen kitalálták a sílécek szál­lításának legjobb módját. ■ A léceket és a botokat a hosszúsá­guk miatt természetesen a legjobb feltenni a tetőre. Ehhez az olcsóbb megoldás a síléctartó. Az egysze­rűbb kivitelűeken gumipántokkal le­het a lécpárokat rögzíteni, fekve vagy élére állítva. Hátrányuk lehet, hogy az ily módon rögzített léceket könnyen el lehet lopni, bár a biztosí­tók szerint a sílécek lopása az utóbbi években már nem jellemző. A komolyabb síléctartók termé­szetesen zárhatóak, és általában 4 és 6 pár síléc, vagy 2 -3 snowboard szál­lítására alkalmasak. A léceket rögzítő elemek gumi profilja véd a karcolá­sok ellen, és az egész rendszert szer­számok nélkül lehet a tetőn rögzíte­ni. Újabban a gyártók már arra is odafigyelnek, hogy a tartók magassá­gát megnöveljék, nehogy a kötés ös­­­szekarcolja a kocsi tetejét.­­ A szabadon, nem zárt térben szállított lécekre ajánlatos út közben síléctartó zsákot húzni, hogy a kötést megvédjük a szennyeződésektől, sós hólétől - tanácsolja Czegle Éva, a Sport Tramp Travel utazási iroda ve­zetője. - Viszont soha ne szállítsuk a bakancsokat a lécekre csatolva sem a kocsi belsejében, sem a tetőn. Az utóbbi időben már itthon is egyre kedveltebbek a műanyag te­­tőboxok, amelyek közül a hosszab­bak kiválóak a sífelszerelés szállítá­sára. A legismertebbek a svéd Thule és a farncia Mont Blac síboxok, ame­lyek áramvonalas formája csak mini­málisan növeli az autó légellenállá­sát. Általában elfér bennük négy komplett felszerelés, a bakancsokkal és a síruhákkal együtt, amelyeket be­lül pántokkal lehet rögzíteni. Mind­két irányba nyitható tetejük mozga­tását speciális rendszerek segítik, központi zárral záródnak. A Fővárosi Kézműipari Rt. külföldieknél lénye­gesen olcsóbban árusítja saját gyárt­mányú, bár egyszerűbb boxait. Azonban bármilyet választunk, külö­nösen ha nem autós szaküzletben vesszük, csak olyat vásároljunk, amelyhez megfelelő garancia jár! Mind a síléctartókat, mind a sí­­boxokat a tetőre rögzített keresztru­­dakra kell felszerelni. Az ereszcsator­na nélküli autókra a típusnak megfe­lelő „tetőcsomagtartót” kell vásárol­ni, míg az ereszcsatornás kivitelű va­lamennyi ilyen autóra feltehető. Akik egy hét téli üdülést tervez­nek évente, általában bérelt sífelsze­reléssel kezdik. A síkölcsönzőkben általában lehet síboxot is kölcsönöz­ni, igaz, csak korlátozott számban, ezért célszerű őket jó előre lefoglalni. Egy box bérleti díja hasonló, mint egy komplett felszerelésé, de általá­ban 20-30 ezer forintos kauciót is le kell érte tenni. Viszont a boxokhoz szinte sehol sem tudnak keresztrudat adni, így akinek nincs sajátja, nem tudja őket felszerelni. Van azonban néhány tetőcsomagtartót gyártó-javí­tó cég, ahol keresztrudat, síléctartót és boxot is lehet bérelni. Szujó Béla Új árak Magyar síbox Thule síbox Thule síléctartó Kölcsönzési díjak Síbox Síléctartó Kereszttartó Két francia családi furgon ■ A Renault Kangoo és a Citroen Berlingo ma már nemcsak kisáru szállító, hanem a kisgyerme­kes családok kedvence is. Az utastérben a kopár fémes felületek helyett színes családbarát környe­zet fogadja az utasokat. A sok kis tárolórekesz vitorláshajók kajütjére emlékeztet. A Berlingoban a szerelvényfalon, a tetőkonzolon, de még az ülé­sek alatt is fiókok vannak, ahol a gyerekjátékok is elférnek. De van itt 12 voltos dugaszoló csatlako­zó aljzat és olvasólámpák is hátul. A Renault ülé­sei kényelmesebbek, jobban testhez simulnak. A csomagtér mindkettőben teherautós, itt a csu­pasz fémfelületek a jellemzőek, a rakfelületet sző­nyeg helyett műanyag borítja. A Renault oldalra nyíló ajtajai nagyon praktikusak, a Citroen felfelé nyíló hagyományos ajtaja viszont jó védelmet nyújt eső ellen rakodáskor. A Kangoo menetstabilitása jobb, kormányzása precízebb és fürgébb is. A Berlingo nagyobb, ele­gánsabb és kényelmesebb, kevésbé érezhetőek benne az útegyenetlenségek. A Clio, Mégane és Laguna 1,6 literes motorja dolgozik a Kangooban, flottul reagál a gázpedál parancsaira. A Citroen motorja is finoman jár, teljesítménye nagyobb, de gyorsulás tekintetében azonos a két autó. PZs Furgonmustra Hengerűrtartalom Teljesítmény Max. sebesség Tesztfogyasztás Üzemanyagtartály Citroen Berlingo Renault Kangoo 1584 cm3 109 LE 172 km/h 7,4 I 55 I 1598 cm3 95 LE 160 km/h 7,5 I (dízel) 50 I Századik szalon Brüsszelben • Századik alkalommal nyitotta meg kapuit Brüsszelben a hagyo­mányos nemzetközi autószalon. Az idei kiállítás legnagyobb érdeklő­déssel várt újdonsága a Mercedes új E osztályú kocsijának bemutató­ja, amely várhatólag márciustól lesz kapható. Az Audinál az új A4, a Citroennél a C3, a Chryslernél a Cherokee dzsip új modellje, a Ford­­nál az új Fiesta, a Lanciánál az új Thesis, a drága sportkocsikat gyár­tó Lamborghininél a Murcielago a szenzáció. A Land Rover a detroiti autószalonnal egy időben mutatta be itt is új modelljét, a Nissannál a Primera a legnagyobb figyelmet kel­tő újdonság. A Renault újdonsága a Ves Satis luxusmodell, a Saab a kis­sé felújított 9-5-sel büszkélkedik, a Skoda bemutatja a nagy európai elegáns kocsikkal versenyezni ké­szülő Superb típusát, a Toyota az új Corollával rukkolt ki. Tervezik az új világmotort ■ A német-amerikai autógyártó konszern, a DaimlerChrysler á­­zsiai partnereivel együttműködve egy új világmotor kifej­lesztésére törekszik, amelyből néhány é­­ven belül közel 1 mil­lió futna az utakon. A vállalkozás mérföld­kőnek számít, hiszen eddig kevés motort terveztek ilyen nagy számban gyártani. Az is ritka, hogy autógyártó cé­gek együttműködjenek olyan kulcsfontosságú részegység kifejlesztésé­ben, mint a motor. A DaimlerChrysler amerikai Chrysler részlege, a ja­pán Mitsubishi és a dél-koreai Hyundai az együttműködéstől a fejleszté­si költségek egyharmados csökkentését reméli. A négyhengeres motort először a Hyundai fejlesztette ki, de az elmúlt években a Chrysler mér­nökei növelték a motor hengerűrtartalmát. A motor tervezésében a DaimlerChrysler Mercedes-Benz csoportjának mérnökei is részt vettek, noha a Mercedes nem kívánja autóiba beépíteni a „világmotort”. Az érin­tettek a következő néhány hónapban döntenek a motor gyártásáról, és az a döntés után két éven belül megkezdődhet. A most kifejlesztendő új motor kerülne a Chrysler modelljeibe is, hiszen eddig nem állták az el­várásoknak megfelelően a versenyt a Hondával és a Toyotával.

Next