Vasárnapi Heves Megyei Hírlap, 2008. január-június (11. évfolyam, 1-26. szám)

2008-01-06 / 1. szám

14 HÍRSÁV A Toyota a világ legnagyobb gyártója megelőzte a General Motorst a Toyota: a cég a 2007-es adatok szerint a világ legnagyobb autógyár­tója lett. A Toyota tavaly 9,51 millió járművet állított elő, míg az eddig vezető amerikai GM csak 9,18 milliót. A hetven éve alapí­tott japán vállalat idén 9,95 millió autót gyárt, s jövőre átlépik a 10 milliós határt. Európában 1,27 millió autóval az első számú forgalmazók. Tízmilliárd eurós fejlesztés az Audinál fejlesztésekre, új jármű­vek építésére és a gyártás bővítésére fordítja az Audi azt a 10,6 milliárd eurót, amelyet 2012-ig fektetnek be a cégnél. A tervek sze­rint 2015-re az Audi a mos­tani 25-ről 40-re emelné gépjárműtípusai számát. Már idén is több új model­lel jelentkeznek, köztük az Audi A3-as kabrióval. Ötcsillagos a legkisebb Mazda megkapta a legjobb minő­sítést az EuroNCAP törés­tesztjén a Mazda 2. A vizs­gált modellben dupla első légzsákok, oldal- és füg­gönylégzsákok óvták a tesztbábukat. Az első törés­teszteken volt néhány probléma, amelyet kijaví­tottak a Mazdánál, így a gyártásban lévő autóknál már tökéletes biztonságot nyújtanak a légzsákok. A Mazda a gyermek­­védelemből is jelesre vizsgázott, de a gyalogos­védelemben csak közepes eredményt ért el. Új navigációs rendszer a szélvédőre vetítve piros csíkot vetít a szélvé­dőre az az új GPS-rendszer, amelyet a járművezetők könnyebb tájékozódásáért fejlesztenek. A „vezetőszál” folyamatosan a helyes út­vonal felett lebeg, a sofőr­nek elég ezt követnie, s akkor sem kell levennie tekintetét az útról, ha tájé­kozódni akar. Volkswagen-fölény a sivatagi futamon rekordszámú versenyzővel és autóval képviselteti ma­gát az idei Dakaron a Volks­wagen. A német márka négy Race Touareg proto­típust indított a tegnap Lis­­­szabonból startoló verse­nyen. Carlos Sainz, a VW első számú versenyzője idén győzni szeretne. Erre megvan az esélye, hiszen az Race Touaregeket egy éve kezdték el felkészíteni a megmérettetésre. A Mazda2 törésnél is biztonságos £ k 2008. JANUÁR 6., VASÁRNAP AUTÓ, MOTOR Az új járműnek is kell rozsdavédő errózió A legdrágább modelleknél is előfordulnak könnyen sebezhető pontok Hiába adnak egyre hos­­­szabb időre átrozsdáso­­dás elleni garanciát a gyárak, nem árt az elő­vigyázatosság. A szalon­ból frissen elhozott kocsit érdemes szakemberrel átvizsgáltatni. Árvay N. Tivadar A gyártók ígéretében természe­tesen lehet bízni, de a sokéves korróziógarancia még nem fel­tétlenül jelent tökéletes rozsda­védelmet. Használtautó-vásár­lásnál szinte természetes, de az új járműveknél sem felesleges hercehurca átnézetni a gyári al­vázvédelmet. Az idejében észre­vett hibák javítása hosszú távon biztosan megtérül. A gyárak ugyanis mindenen igyekeznek spórolni, így az alvázvédelemre időnként kevesebb figyelmet for­dítanak. A prémium márkáknál kevésbé jellemzőek a hibák, de a kis- és alsó kategóriás model­leknél akad pótolni való. Az AutoBild nemrég két, szin­te még új autót vizsgáltatott meg, hogy kiderítse, hol vannak a gyenge pontjaik. A felső kategó­riát képviselő Mercedes-Benz C 180 csupán két hónapja gördült ki a szalonból, míg az olcsó kis­autókat reprezentáló Citroen C1 alig nyolcszáz kilométernél tar­tott a rozsdavizsga idején. Nyil­ván a tetemes árkülönbségnek tudható be, hogy a két modell korrózióvédelmének minősége között hatalmas űr tátong. A Mercedesen egyértelműen látszik, hogy a mérnökök igye­keznek kiküszöbölni a korábban felderített hibákat. Az ajtókon már nincsenek rozsdásodásra hajlamos élek és falcok. A tömí­téseket sem bolhák rögzítik, ha­nem ragasztással kerülnek a he­lyükre, így a rozsdának esélye sincs. Az alvázon azonban akad­nak gyenge pontok: a hátsó ru­gótányér rosszul festett pont­hegesztéseinél és hegesztési fröccsenéseinél, valamint a fu­tómű műanyag idomokkal nem védett és csak vékonyan festett részeinél könnyen elindulhat a rozsdásodás. Ugyancsak kocká­zatot jelent a hátsó kerékjáratok túl rövidre szabott sárvédő­betétje. A hézagokban össze­gyűlő sár és nedvesség elősegíti a rozsdásodást. A csomagtér­fedél műanyag szegélyét pedig nem rögzítették elég stabilan, így minden nyitáskor és lecsapódás­kor dörzsöli a fényezést, amely idővel a lakkréteg sérülésével jár. A Citroennél ennél komolyabb hiányosságokra derült fény. Az autó alja csak részleges szige­telést kapott, sőt néhány ponton a csupasz fémfelületek is kilát­szanak. Az első és hátsó hossz­tartónál négy ponton már rozs­dásodott az alváz: ott hiányzik a festés, ahol a futószalag akasztó­horgai kitakarták a felületet a szórópisztoly elől. Jó esetben mi­után leveszik a horgokat, utólag lefestik ezeket a felületeket, ugyanis hiába horganyzott a le­mez, ilyen helyeken szinte azon­nal felüti a fejét a rozsda. Az autó alján egyébként is rengeteg az apró rés és üreg, ahol a víz meg­állhat. Az alvázon­­ például a hátsó kerékdobon - sok a védte­len csavar, amely áthatol az al­vázvédelmen. Ezeket a felülete­ket késlekedés nélkül le kell ke­zeltetni a megfelelő szerekkel. A rozsda a legapróbb hézagokban is felüti a fejét. Ezért fontos az autó aljának aprólékos átvizsgálása, illetve a már meglévő hibák kijavítása az alvázvédő szer felhordása előtt. Az új autók konzerválása előkészítés Az utólagos alvázvédelem első lépése a védőszertől óvni kívánt felületek becsomagolása. A fé­nyezést, a fékeket és a kipufogó­rendszert kell bevonni fóliával. ALVÁZVÉDELEM Elsőként a csupasz fémfelülete­ket kezelik. Ezután a teljes alsó részt, majd a kerékdobokat fúj­ják be PVC-alapú alvázvédővel. Ez véd a kőfelverődések ellen is. ÜREGVÉDELEM A kisebb rések és üregek tartós védelmére a zsír a legjobb. A százfokosra felmelegített kenőanyagot szondával juttat­ják el a zárt részekre. Rozsdakalauz: néhány esetben már csak az elemek cseréje a megoldás hólyag A felhólyagzó fényezés alatt már átrozsdásodott a le­mez. Ki kell vágni a lemezt, s újjal pótolni a sérült részt. pontrozsda hőfelverődések nyomán keletkezik, észrevét­lenül indul, de nagy területen terjedhet szét. A felületet csiszolni, majd fényezni kell. kerékív Általában a külső és belső lemez is sérül. A gittelés nem sokat segít, javítóelem behegesztése a megoldás. ajtóperem Több lemezréteg találkozópontja, amelyek közé behatolhat a víz és az élek korrodálódnak. Rendszerint a csere segít.­ésrozsda Az éleken általában vékonyabb a fényezés, ezért idővel rozsdásodni kezdenek. Kezdeti stádiumban olajos át­itatással vagy újrafényezéssel orvosolható a baj. illesztésrozsda Két lemez tompa illesztésénél alakul ki a karosszéria deformálódása miatti repedések mellett. Elem­csere a megoldás. küszöbök Belülről rozsdásod­nak a lemezek. Gittelni tilos, az érintett részt fel kell nyitni és hegesztéssel foltozni. A védőszertől a fényezést óvni kell Idén sem szárnyal majd a hazai személyautó-piac stagnálás Csak a kis- és középkategóriás járművek iránt növekedett tavaly a kereslet Az elemzők szerint csak két év múlva várható fellendülés a ha­zai újautó-piacon. Az eladások az elmúlt néhány évben folya­matosan csökkentek, s bár a ko­rábban a Magyar Gépjármű­­importőrök Egyesülete (MGE) által előrejelzett 19 ezer darabos visszaesés helyett csupán nyolc­ezres a tavalyi hiány, ünneplés­re mégsincs ok. „Az előzetes adatok alapján úgy tűnik, hogy tovább tart a magyar újautó-piac zsugorodá­sa” - mondta el a Napi Gazda­ságnak Győző Gábor, az MGE elnöke. Tavaly 170445 új személy­autót és 21666 kishaszongépjár­­művet helyeztek forgalomba itthon a Jato Dynamics jármű­ipari elemzőcég adatai szerint. A legkeresettebbek továbbra is a kis- és alsó középkategóriás mo­dellek. Ezek teszik ki a teljes for­galom 80-90 százalékát. Ezen belül a kisautók iránt mutatko­zik nagy érdeklődés, ami meg­felel­ az uniós tendenciáknak. A JD Power elemzőcég szerint idén 191 ezres értékesítés vár­ható Magyarországon, ám a szakemberek szerint ez túlságo­san derűlátó előrejelzés. Arra azonban a kereskedők szerint is van remény, hogy az idei ered­ményeiket hozzák a szalonok, hogy aztán 2009-től már kisebb bővülés indulhasson az új autók piacán. ■ ÁNT Jól fogy a használt autó fojt attila, a Magyar Gépjár­mű-kereskedők Országos Egye­sületének elnöke szerint kis­mértékű javulás volt a tavaly a konkrét adatok hiányában csaknem 550 ezresre becsült piacon. Ennek oka, hogy a re­gisztrációs adó számításának kedvező változása miatt tavaly több használt autó (40 ezer db) került az országba, mint egy év­vel korábban (25 ezer db). Ennek ellenére a használtautó­kereskedők az adónem további csökkentését szorgalmazzák, hiszen a nagyobb számban behozott autók visszahoznák az államnak a kieső bevételt. \<i

Next