Népújság, 1961. március (12. évfolyam, 51-77. szám)

1961-03-19 / 67. szám

f 4 Több egy x zsák melegnél Azt tartja a mondás, hogy: Sándor, József, Benedek — zsákban hozzák a meleget. A hosszú tél után természetes te­hát, hogy ezek a márciusi név­napok a legkedvesebbek az emberek számára. A név­napokkal együtt mindenki várja az „egy zsák meleget”, a tavasz beköszöntését. Ez ebben az évben nem is maradt el. Sőt, a „sok évi át­laghoz viszonyítva”, úgy érez­tük, többet is kaptunk egy zsák melegnél. Sándor és Jó­zsef már útközben is kinyito­­gatták egy kicsit a zsák száját, kellemes időt árasztva névnap­juk előtt jónéhány nappal, most meg mire elérkezett ün­nepük, valóságos langyos ta­vaszt varázsoltak mindenüvé. Ha tehát ezekben a napokban a Sándorok, Józsefek köszön­tésénél sűrűbben koccannak össze a borral teli üdvözlő po­harak, m­int máskor, könnyen meg lehet találni az okát: a szép tavaszra is kell üríteni egy-két pohárkával a hegy tü­zes levéből. (w) — AZ EGPI járás területén levő ipari vállalatok főmér­nökei, szakszervezeti titkárai és munkavédelmi felelősei tegnap értekezletet tartottak az SZMT székházában és megvitatták az időszerű bal­esetvédelmi feladatokat, va­lamint a baleset- és munka­­védelem múlt évi tapasztala­tait. — MA DÉLELŐTT 9 órakor az egri városi Művelődési Ház­ban a megyében dolgozó népi tánccsoport vezetők részére a Népművelési Tanácsadó szak­előadói továbbképzést tartanak. — ÉVENTE több mint 33 ezer forintot takarít meg a Hatvani Konzervgyár egy nemrég bevezetett újítással, a forgódobos automata do­bozsterilizáló és visszahűtő készülékkel. A J­enk községben március 20-án elnökségi ülést tart a Hazafias Népfront helyi bizottsága, ahol Fetz Sándor előterjesztésében az idei köz­ségfejlesztési tervet vitatják meg. — A TANÁCSHOZ TÁRSA­SÁG kikiáltásának évforduló­ján a Szakszervezetek Megyei Tanácsa kultúrtermében már­cius 20-án este 7 órakor ünnep­séget rendez az egri városi pártbizottság, a tanács és a Ha­zafias Népfront. Ünnepi beszé­det mond Takács Imre városi népfront-titkár. — A HATVANI városi TIT főleg a materialista világnézet kialakítása érdekében külön előadássorozatot indít a város­ban működő kollégiumok fia­taíjai részére. irst musora Egerben délután 3 és este 7 órakor: FÜREDI KOMÉDIÁSOK Erdőtelken este 7 órakor: KÜLÖNLEGES VILÁGNAP­­ Bzaj­án este 7 órakor: KILÚG A LÓLAB EGRI VÖRÖS CSILLAG 18- én: Lányok tavasza 30-án: Tűz a Dunán EGRI BRODY 19— 20-án: Nincs előadás GYÖNGYÖSI PUSKIN 19—20-án: Szép Lurette GYÖNGYÖSI SZABADSÁG 19- én: A kalandor 20- án: Szent Péter esernyője HATVANI VÖRÖS CSILLAG 19-én: Ármány és szerelem 20-án: Számíthatsz rám HATVANI KOSSUTH 19- én: A balti égbolt (I.) 20- án: Nincs előadás­­ Heves 19- én: A szevillai borbély 20- án: A 13. sz. kedvenc HETervasara 19- én: A bíró 20- án: Nincs előadás FÜZESABONY 19—20-án: A Noszty fiú esete Tóth Marival NBPÜ JS AG „Kőszínházban“ a Füredi komédiások Operett-bemutató Egerben Erre is csak az operett ké­pes! Csak az operett, amely minden nehézség nélkül old­ja meg a kényes és nehéz kér­déseket, amely összeboronálja a­ szerelmeseket, és amely ki tudja kacagni a nyomorúságot. Csak az operett képes így be­mutatni a színjátszás hősko­rát, s azokat, akik mindent feláldoztak a magyar színját­szásért. Amikor jól kikacagtuk magunkat és hazafelé tartot­tunk a neonfényes egri utcán, azt hiszem, nagyon sokunknak eszébe jutott az, hogy ez a hőskor, ha mondanivalóját nézzük, talán komolyabb mű­fajt igényelt volna. No, de a szerzők, Kaszó Elek és Tóth Miklós ezt a műfajt választották. Ezt írták az írók, péntek este ezt játszották a színészek, tehát ezt néztük meg és a színészek játékáról ennek alapján mondhatunk bí­rálatot. És ezt a bírálatot nagyjából ki is mondta a pre­mier közönsége. A hol gyenge, hol nagyon is erős tapsvihar lemérte azt, ami tetszett és ami nem tetszett, vagy kevésbé volt sikeres. Egy biztos: az emberek szeretnek nevetni, és hálásak azért, ha valaki meg­nevetteti őket. Ebben a da­rabban pedig bőven volt min nevetni, mert a hőskor tragi­komikus korszakából előtérbe helyezték a szerzők a komiku­mot. A tartalomból ennyit: Az 1800-as évek elején játszódik Balatonfüreden, ahol — a már akkor is híres fürdőhelyen kö­zönséget remélve — meg­jelenik Komlóssy színigaz­gató és színtársulata. A rozoga színházban nem enge­délyez előadást a császári biz­tos, de Pataky Vilma, a társu­lat primadonnája megpróbál­ja a lehetetlent: rávenni a csá­szári biztos helyettesét , Sü­­meghy kapitányt arra, hogy engedélyezze az előadást. Ter­ve sikerül, de ez korántsem ilyen egyszerű. Sok kedves bonyodalom, botrány, szerelem alakul ki a történetet felölelő két nap alatt. A színház művészgárdája úgy oldotta meg feladatát, aho­gyan a könnyed szövegkönyv és Hajdú Júlia ugyancsak könnyű zenéje ezt­ indokolttá tette. Kiemelkedett a humor, főszerepet kaptak a komiku­sok, a helyzetkomikumot hasz­nálta ki a rendező — Sprok György — is. Ez a rendezői fel­fogás helyesnek bizonyult, mert így bemutathatta azt, hogy — ha már operettben dolgozták fel a témát — a ma­gyar színjátszás megteremtői milyen sok esetben kénysze­rültek méltatlan megoldáshoz folyamodni, ha valamit el akartak érni. A legkiemelkedőbb alakítást föltétlenül Pusztai Péter adta, aki a Füredi Társulat komiku­sát — Bogdánt — játszotta. Ter­mészetéből fakad a megformá­lás, könnyedén, gátlásmente­sen és természetesen alkalmaz­ta a szerepéből adódó humoros poéneket. Ami kiemelte őt az egyszerűen nevettető komi­kusból, az az, hogy játékával érzékeltetni tudta — szüksége van ennek a sokat éhező, sze­kéren járó társulatnak valaki­re, aki mindig kész a nevetés­re, de arra is, hogy felvidítsa a sok nehézséggel küzdő szí­­nésztársaságot­. A másik jó alakítás Füzes­sy Ottóé — Sümeghy Károly — aki ezen az estén valóban ki­tűnő színésznek és szép, meleg­hangú énekesnek mutatkozott be. A szövegkönyv hiányos lé­lektani indokolásait pótolta az arcán tükröződő belső vívódás kifejezésével, de játékán túl, megérdemelten kapott nagy tapsot kifejező, érces, mégis hajlékony hangja. Olgyai Magda Pataky Vilma szerepében, mint színésznő, természetes kedvességével, jó kifejezőkészségével nyerte meg a közönséget. És amivel közel­hozta hozzánk a múlt század híres színésznőjét, az éppen a természetesség volt mozgásá­ban, beszédében egyaránt. Úgy éreztük, mintha az énekes szerep nagy feladatot jelentett volna számára. (?) Minden­esetre az énekért magasan kárpótolt a remek színészi tel­jesítmény. Duducz Gerőt, a gazdag mény marhakereskedőt, Rassy Tibor úgy igyekezett megfor­málni, hogy annak minden tettét megindokoltn­ak és ro­konszenvesnek találjuk. Kár, hogy a szövegből keveset ér­tettünk, de a játék kifejező ereje mégis sok mindent meg­magyarázott Csornai Irén — Duduczné — valóban válogatott hangsúlya hűen bemutatta a múlt század eleji újgazdagok rangkórság­ban szenvedő asszonyát . Külö­nösen jó volt a harmadik fel­vonásban, mert elhittük neki, hogy a csillagkeresztről való lemondás legnagyobb családi fájdalma. Romvári Gizi Málika szere­pében kedves és megnyerő volt. Jól megjátszotta a csalá­di kényszer alól szerelméhez, és az élethez, a szabad élethez való menekülés folyamatát. Feltétlenül említést érdemel Gyuricza Ottó tábornoka. Ez a figura, ahogyan előttünk meg­jelent — engedtessék meg, hogy kijelentsem — papír- és operettfigura. Egyesítette ma­gában a Monarchia minden idióta tábornokának ostobasá­gát. Gyuricza Ottónak mégis sikerült karikírozni a tulaj­donképpeni lényeget — kihang­súlyozta, hogy nem sok ész kell­ett az előrehaladáshoz, mindent a pénz és a rokonság igazgatott. Fekete Alajos hűen ábrázol­ta az egyetlen reális alakot, Komlóssy színigazgató alakját. Túlzásmentesen, felelőssége teljes tudatában formálta a híres igazgatót, aki mindent feltett egy kockáza­t életét, hírnevét és becsületét, hogy megalapítsa a dunántúli szín­­társulat­ végleges formáját. Si­keres alakítás volt. A Szépvölgyit alakító Antal László ügyes, egyéni felfogás­ban hozta színre a múlt szá­zad eleji hősszerelmes figurá­ját. Állandó felfokozottsága, szerepeket idéző beszédmodo­ra, s a pátosz, amivel beszélt , valóban az első hősszerel­meseket idézte. Epizódszerepében kitűnően alakított Kanalas László, Sza­badi József, Horváth Ottó Czeglédi Sándor, Horváth Gé­za és Kelemen Márta. Meg kell emlékezni a jól si­került díszletekről, mert dacá­ra a modern, — itt-ott jelzéses — felfogásnak, azt a miliőt te­remtette meg, amelyet a kor és a cselekmény megkívánt. Különösen jó az első felvonás második képének díszlete, ahol éppen a nemes egyszerűség adta meg a leghűbb hátteret az eseményhez. Pásztor Péter nagyon ismeri a színházat, s jó érzékkel választja ki a meg­oldandó feladat hogyanját, amelyik előbbre viszi a dara­bot a siker felé. Rácz Ilona és Nádassy Géza jelmezei korhűségre töreked­tek. Ügyesen választották meg a karakterekhez illő vi­seleteket, különösen jó volt Pataky Vilma és Duduczné jelmeze, de korhű és mindent eláruló Duducz Gerő és Jóska ruházata is. Nagy Endre maszkmester a tábornok maszkjával felejthe­tetlenné tette az alakot. Mindezek után nézzük a ze­­zenét, amely nem utolsósorban, de mindig keretbe foglalóként jelentkezik az operettnél. Haj­dú Júlia megtette amit megte­hetett — könnyed zenét kom­ponált a könnyed darabhoz Itt-ott felcsendülnek ismerős dallam-motívumok, de megbo­csátható, mert azok is — Haj­dú-számok. Ebben az operett­ben a régi utat követi a zene­szerző — a zene nem önállósul hanem kísérője a felhangzó kettősöknek, duetteknek és szólóknak. Ezt az íratlan utasí­tást azután követte a karmes­ter, Valentin Kálmán is. A ze­nei megoldás a vezénylő kar­mester munkája nyomán an­­­nyit elért, hogy a jól kidolgo­zott számokkal, betétekkel és közzenékkel hangulatossá tet­te a cselekményt. A követel­ménynek eleget tett — énekes és zenekar együtt dolgozott. Ennyi mondanivaló után il­lik egy kis összefoglalást tar­tani. Milyen is a darab? Mu­latságos. Mit várhatunk tőle? Sok-sok kacagást, vidám há­rom és fél órát. Hogyan ját­szanak a színészek? Szeretet­tel elevenítik fel régi-régi elő­deiket a ma már megbecsült „kőszínházban”. Cs. Ádám Éva 1961. március 19., vasárnap 1961. MÁRCIUS 19., VASÁRNAP: JÓZSEF 45 évvel ezelőtt, 1916. március 19- én halt meg VASZILIJ SZURIKOV, haladó szellemű orosz történeti festő. Néhány, művészi felfogásá­ra jellemző műve: A sztrelicek ki­végzése (1881), Morozova bojárnő (1887), legmonumentálisabb alkotá­sa: Szuvorov átkel az Alpokon cí­mű. Szurikov 1848-ban született. 65 évvel ezelőtt, 1896-ban e napon halt meg PJOTR ZAJCSNYEV­­SZKIJ, a zaklatott életű orosz for­radalmár. A parasztok között vég­zett propagandatevékenysége miatt 1861-ben bebörtönözték, két alka­lommal is száműzték Szibériába. A cári önkényuralom ellen írta: A Fiatal Oroszország című művét. 140 évvel ezelőtt, 1721-ben e na­pon született TOBIAS SMOLETT angol író. Mint hajóorvos, utazásain szerzett tapasztalatairól ér­dekes kalandregényekben számolt be (Roderick Random, Pereg­rin Pickle). Legérdekesebb története a levélalakban írt Humphry Clinker. 1944-ben ezen a napon szállták meg a fasiszta német csapatok Magyarországot. A Horthy-hadsereg semmiféle ellenállást nem fejtett ki. VASZILIJ SZURIKOV Csak egy percre állít meg néha, jártadban-keltedben, kedves olvasó, egy-egy hatalmas fa, amelyik feltűnő mére­teinél fogva figyelmedet felkelti. Gondoltál-e ilyenkor arra, hogy egy-egy ilyen — csak több ember karjával átérhető törzsű, vagy szinte torony­magasságú — faóriás is egykor fiatal fácska, hajlékony suhány és magról kelt kicsi csemete volt? Ez az egykor 50 vagy 100, esetleg 200 évvel ezelőtt lehetett, hisz a fák nagy része lassan fejlődik és hosszú év­tizedek telnek el, amíg naggyá nőnek, kiterebélyesednek, s lombsátorukkal árnyékot adnak, vagy menedéket nyújtanak az alájuk húzódóknak. De miért írjuk most mindezeket e hasábokon? Fásítási hónap van e tavaszkezdő időben. Or­szágszerte láthatjuk a fiatalokat, az ifjúsági szervezetek tagjait, amint ásóval, kapával a kézben vonulnak a kijelölt helyekre és szakszerű irányítás és felügyelet mellett, a csemeték millióit ültetik el. Az ültetők aztán majd büszke örömmel nézhetik a szépülő, fásított falut és környékét, az egészséges levegőjű várost, amelynek megteremtéséhez két kezük munkájával ők is hozzájárultak. Nőjetek hát, kiültetett apró facsemeték, izmosodjatok szélfújta nyárfák, hasznos tölgyek, szálas bükkök, magasba­­törő jegenyék, örökzöld fenyők és dicsérve hirdessétek a faültetők mindannyiunk hasznára és az ország javára végzett munkáját (Csg. L.) 3 >xx»ooooooooooooooooocKX)ooccooo<x)ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo(XX)ooooooí3oooooooooc)ooocxx)ooooooooooa (6) Karjuk egyre ritkábban len­dült kézfogásra, s józan órá­imban megvetést láttam sze­mükben. S akkor történt, hogy a főorvos — aki ma a felesé­gednek a főnöke — felhívatott magához. Hellyel kínált, s le­ült velem szemben. Beszélt, egyszer csak azt mondta: — Bányamester. Maga gyil­kos! Sértődötten tiltakoztam: — De kérem, ez túlzás! Eh­hez nincs joga! Rácsapott tenyerével az asz­talra: — Ismétlem, maga gyilkos. Ha e pillanatban még nem is, de az lesz! A felesége gyilkosa, és önmagának gyilkosa. Sőt, le­het, hogy a gyermekéé is! Leforrázva és dühöngve tá­voztam. Két napig haza sem jöttem. Ittam... ittam... it­tam ... A második nap esté­jén a feleséged szaladt értem a kocsmába. Sírt és hívott, menjek, mert anyu meghal. Részeg voltam, tántorogva ér­tem haza. A szobában, az ágy­ban feküdt az asszony, mellet­te állt a főorvos. Kezében in­jekciós tű. Rám nézett, olyan pillantással, hogy egyszerre tisztulni kezdett agyamról a kétnapos ivászat köde. Odalé­pett egészen közel hozzám, s azt mondta: — Becstelen ember maga, bányamester. Valóban gyilkos! Egy hétig feküdt az asszony. Szabadságot kértem, n­em moz­dultam mellőle. Néztem, azok­ba a megtört, fáradt szemek­be. Iszonyatos vágyam támadt az ital után, inni és nem tö­rődni semmivel. Csak egy po­hár bort, csak annyit ihassak, s már-már indultam volna, de elém állt gondolatban a főor­vos, és ... gondolkozni kezd­tem. És igen rútnak, visszata­szítónak találtam magam. Nem részletezem a belső vívódásom, a valóságra eszmélés rettenetes óráit — napjait el sem tud­nám mondani. Nem találok szavakat rá. Nehéz volt, a szer­vezetem, őrjöngött az italért, ideges és rosszkedvű voltam, de meg akartam gyógyulni. Érted, fiam? Akartam! Elhal­moztam magam munkával, he­lyettesítéseket vállaltam, na­pokig nem bújtam ki a föld alól, és... sikerült. Az első hónap volt a legne­hezebb, hány álmatlan éjsza­kát forgolódtam át! Őrjöngött, tombolt bennem az ital ördö­ge, poharak csengését hallot­tam, a bor színe villant fel előttem, s ilyenkor az as­­­szonyhoz siettem. Erőt kellett merítsek a betegségéből... Az­tán egyre halkult a pohárcsen­gés, az ital színe nem kísér­tett, az asszony gyógyult és di­csekedett fűnek-fának, hogy nem iszom, megjavultam. Ma­gam is kezdtem magasabbra emelni a fejem — bár mind­untalan fejemhez vágták a volt cimborák, hogy „mi az, félsz az asszonytól?” Persze, nem féltem, inkább szégyell­tem magam. S akkor valahogy egyszerre jóvá akartam tenni mindent. Egy év alatt kicse­réltem a szobabútort, rádiót vettem, ruhát Évának egyszer­re ötöt is. Hihetetlen módon sok pénzem lett egyszerre, a hóvégi kölcsönkérések meg­szűntek. Hanem az emberek előtt még sokáig nem volt hi­telem. Egyszerűen nem akar­ták elhinni, hogy nem iszom. Persze, ez igaz is volt. Való­ban ittam, de csak annyit, amennyi nem ártott meg. Való­sággal tanulmányoztam ma­gam. Tudtam, hat deci bort minden veszély nélkül meg­ihatok. S ennél a kvantumnál megálltam. Napi hat deci bor. Később már beértem napi két decivel, s ha megfigyelted, fi­am, igen ritka, ha én két po­hár bornál többet iszom egy­szerre. — De apa, a lakodalomban spicces volt! — Vannak kivételek. Kará­csony, május elseje, húsvét, egy lakodalom. A bort az em­ber termeszti, az is kell, hogy elfogyassza. Igen, ma is meg­történik velem, hogy elmegyek a klubba, vagy más zenés étte­rembe szórakozni, de a hat de­ci bornál többet egyszerre nem fogyasztok. Az embernek is­mernie kell önmagát. Persze, a „megjavulásom” utáni idő­szakban lemondtam a nyilvá­nos helyekről is. Két-három esetben megtörtént, hogy el­mentem, megittam egy-két po­hár bort, de másnap már szél­­tében-hosszában elterjedt a te­lepen: „A bá­nyamester me­gint iszik. No, ugye, hogy nem bírja megáll­ni!” Bántott a dolog, s bán­­­totta a felesé­gemet is. Az­után ismét gon­dolkozni kezd­tem, rájöttem: az emberek nem könnyen felejtenek. A rosszat különö­sen nem. Tehát annyira sül­­­lyedtem, hogy nem is feltéte­lezték rólam a meg­javulást. S ez újabb erőt adott. Csak azért is meg­mutatom, hogy erősebb vagyok a pohárnál. Fél évig nem mentem ezután nyilvános hely­re. Akkor már kezdtek másként nézni az emberek. Kicsit úgy is, mint valami csodabogárra, aki va­lami rejtélyes hatalom birto­kosa. Pedig nem volt itt sem­mi boszorkányság, akarat volt, fiam. — Apa tehát, önmagáért, az italért ivott? (Folytatjuk) ■ Horcs* János :

Next