Népújság, 1961. augusztus (12. évfolyam, 179-205. szám)
1961-08-08 / 185. szám
1961. augusztus 8., kedd Bemutatjuk German Sztyepanovics Tyitovot German Sztyepanovics Tyitov 1935-ben született az altáji terület Koszibini járásában, Felső-Zsilino faluban. Apja tanár, nemzetisége orosz. Középiskolai tanulmányait az altáji terület ugyanezen járásának iskolájában végezte. 1955-től 1957-ig a sztálingrádi katonai repülőiskola növendéke volt, tanulmányait kiváló eredménnyel végezte. Utána szolgálattételre a leningrádi katonai körzetbe vezényelték. Tyitov, az SZKP tagjelöltje. Nős. Felesége — Tamara Vasziljevna — 1937-ben született. Az űrhajóspilóta apja, Sztyepán Pavlovics Tyitov, 1910-ben született. Orosz nyelvet, irodalmat, majd német nyelvet tanított az altáji hétosztályos iskolában. 1961 óta nyugdíjban van. Felesége, Alexandra Mihajlovna, 1914-ben született. (MTI) Jófiú, kiváló tanuló volt, pilóta akart lenni Tyitov apjának beszélgetése a TASZSZ tudósítóiévá! augusztus 6. Polkovnyikovo, (TASZSZ) Az altáji területen levő Polkovnyikovo faluban töltötte Tyitov, az űrhajós pilóta gyermek- és ifjúkorát. Itt fejezte be hétosztályos iskoláit, az itteni iskolában tanította az apja az orosz nyelvet és irodalmat, majd a német nyelvet. Mihelyt a faluban meghallották a Vosztok 2. űrhajó felbocsátásának hírét, a lakosok szívélyesen üdvözölték az űrhajós szüleit. A TASZSZ tudósítója beszélgetett Sztyepán Tyitovval, az űrhajós pilóta apjával. — Nem találok szavakat örömöm kifejezésére — mondotta Sztyepán Tyitov. Atyai köszönetet mondok a kommunista pártnak és a szovjet kormánynak azért, hogy méltó szovjet állampolgárt neveltek a fiamból. — German engedelmes, munkaszerető fiú volt. Szorgalmasan tanult. Szeretett barkácsolni, különösen repülőgépmodelleket készített, sok szépirodalmi és műszaki könyvet olvasott és mint a hasonló korú ifjak, nagyon szerette a kalandos regényeket. Három év óta síel. Mindig jó tanuló volt, szerettük volna ha főiskolába iratkozik, de 6 pilóta akart lenni és az is lett. Az űrhajóspilóta volt iskolatársai hozzátették: — German jó barát volt és szeretett tornászni. Kerékpár - versenyeken is részt vett és mindig az elsők között volt. Volt tanárai is dicsérettel emlékeznek volt növendékükre. Kiemelik, hogy mindig kiváló tanuló volt, különösen a matematikában árult el nagy tehetséget. (MTI) AJ iJw(A. . . . ,. Varsói telefontudósítás • Óriási érdeklődés Lengyelországban Varsó, augusztus 6. (MTI) A varsói rádió helyi idő szerint 10 óra után néhány perccel megszakította adását és a bemondó közölte: a Szovjetunióban Tyitov őrnaggyal a fedélzetén fellőtték a Vosztok 2. űrhajót, hogy tanulmányozzák a hosszan tartó űrutazás és a leszállás hatását az emberi szervezetben. A lengyel népet felvillanyozta az új szovjet tudományos siker híre. Ezt lemérhetjük abból is, hogy a Lengyel Távirati Irodát, a csillagászati intézetet és ismert tudósokat már az első órákban sokan hívták fel telefonon, hogy újabb részleteket, vagy szakszerű magyarázatokat kapjanak. Az érdeklődést mutatja, hogy a strandokon és a kirándulóhelyeken százak és százak csoportosultak a hangszórók, táska- és autórádiók körül, amelyek azonnal továbbították a moszkvai rádió jelentéseit. Voltak, akik „stílusosan” hallgatták az űrutazásról szóló híreket: „Az első ember a kozmoszban” című kiállításra siettek és a Vosztok 1 makettjének árnyékában várták az újabb híreket. A szovjet tudósok újabb lépést tettek az ember biztonságos űrutazásának megvalósítása felé — mondták a lengyelek. NÉPÚJSÁG A Komszomol Központi Bizottsága kitüntette Tyitovot Moszkva, augusztus 6. (TASZSZ): A Komszomol Központi Bizottsága határozatot hozott, amelynek értelmében beírták a Komszomol Központi Bizottságának dicsőségkönyvébe Tyitov űrhajós-pilótát, a Lenini Komszomol neveltjét. A Komszomol Központi Bizottsága üdvözlő táviratot küldött Tyitovnak. Egy jelentés Moszkva felett Tyitov őrnagy a következőket üzente vasárnap este a Vosztok 2. fedélzetéről: — Most repülök Moszkva felett. Plusz 18 fok a hőmérséklet. Minden a legnagyobb rendben van. Lefekszem aludni. A közlemény szerint az alvásra szánt idő augusztus 6- án — moszkvai idő szerint — 20 óra harminc perctől 7-én két óráig tartott. Ez idő alatt a kétoldalú rádióösszeköttetést is szüneteltették. A Jodreli Bank-i rádióteleszkóp munkatársai gratuláltak Tyitov őrnagy űrútja a nyugati hírügynökségek legfőbb szenzációja London, augusztus 6. (MTI) Tyitov, szovjet őrnagy űrrepülése a nyugati hírügynökségek legfőbb szenzációja: az AFP, a Reuter, az UPI, az AP és a többi hírügynökség részletesen átvette a TASZSZ jelentéseit az űrhajós repüléséről, sőt már kommentálják is a nagy eseményt. Az AP amerikai hírügynökség közli a szovjet űrkutatás eddigi eredményeiről összeállított táblázatot, a Reuter pedig összefoglalja az űr meghódításáért folyó szovjet—amerikai versenyt. A Reuter megállapítja, hogy míg a szovjet űrhajókat föld körüli pályára juttatták, az amerikaiak csupán rövid ugrásokat tettek az űrbe és vissza. Az UPI amerikai hírügynökség kiemeli, hogy Tyitov repülése még ambiciózusabb program alapján történik, mint Gagarin történelmi űrrepülése április 12-én. A hírügynökség tudósításában hangsúlyozza, hogy az űrhajó felbocsátására akkor került sor, amikor a nyugati külügyminiszterek Párizsban értekeznek és Hruscsov szovjet miniszterelnök bejelentett hogy hétfőn este rádió és televízió beszédet mond a nemzetközi helyzetről. Megérkezett az első visszhang a nemzetközi tudományos körökből is: Sir Bernard Lovellnek, a Jodrell Bank-i óriás rádióteleszkóp igazgatójának szóvivője kijelentette: „Ez az űrrepülés újabb ragyogó eredmény. Forrón gratulálunk a szovjeteknek.” A hatvani járásban befejezték a cséplést Heves megyében az elmúlt napokban erőteljesen meggyorsult a gabonacséplés, és megyeszerte érezteti hatását a mezőgazdasági munkák gyorsabb végzésére indított versenymozgalom. Mintegy tíz nappal a szokottnál korábban végeztek a megyében az aratással. A gépállomások a tervezett 55 százalékkal szemben a kenyérgabona hetven százalékát aratták le géppel az idén és több járás eredménye még ennél is magasabb. A füzesabonyi járásban például a csaknem 22 000 hold kalászosnak 84 százalékát vágták le géppel. Megyeszerte a kenyérgabona 87 százalékát csépelték már el a közös gazdaságok. Elsőnek a hatvani járás termelőszövetkezetei már bejelentették a cséplés befejezését. A megyében úgy tervezik, hogy augusztus 10-re minden szem gabonát elcsépelnek. A cséplési munkák végzését a gépek jobb kihasználásával és átcsoportosításával gyorsítják meg a gépállomások. A hatvani járás területéről például, ahol a cséplést már befejezték , a megye északabbra fekvő járásaiba, az egri és a pétervásári járásba irányította a cséplőgépeit a Horti Gépállomás. Gyors ütemben halad a gabonafelvásárlás is. A közös gazdaságok a géptől egyenesen az állami felvásárlóhelyre szállítják a leszerződött gabonát E eddig már 63 százalékra teljesítették tervüket a megye területén a Terményforgalmi Vállalat kirendeltségei, amely az elmúlt évhez viszonyítva rekorderedmény. Számos termelőszövetkezet, mint például a tiszanánai Vörös Csillag, a boconádi Petőfi, az erdőtelki Aranykalász, már teljesítették az állammal szemben vállalt kötelezettségüket. A tiszanánai Petőfi Termelőszövetkezet egyedül hatvan vagon gabonát szállított az államnak. (ka) ■an ______________. Gagarint tájékoztatták Tyitov őrnagy űrrepüléséről AUGUSZTUS 6. (MTI): Mint az AP és az ADN jelenti, Jurij Gagarin őrnagyot, a Szovjetunió első űrhajósát — aki jelenleg az Új Skócia-i Deep Coveban Cyrus Eaton amerikai nagyiparos vendégszeretetét élvezi, — a vasárnap hajnali órákban értesítették Tyitov őrnagy űrrepüléséről. A Szovjetunió kanadai nagykövete felkereste szállásán Gagarin őrnagyot és beszámolt a nagyszerű sikerről. Az AP hozzáfűzi, hogy Cyrus Eaton birtokának közelében már nagy csoport újságíró és fotóriporter gyűlt össze, valamennyien arra vártak, hogy megostromolhassák Gagarint, nyilatkozatot kérjenek tőle az újabb szovjet sikerről. Az AP értesülése szerint a hír tudomásul vétele után Gagarin őrnagy úgy határozott, hogy eredeti tervétől eltérően, még vasárnap visszautazik Moszkvába. Washington Az amerikai fővárosban az Országos Űrhajózási Hivatal közölte, hogy sikerült venniök a Vosztok 2. jelzéseit Az űrhajózási hivatal reméli, hogy rövidesen meg is figyelhetik Tyitov őrnagy hangját, amikor az űrhajó Washington közelében, az Egyesült Államok területe felett repül el. London Mint már hírül adtuk, Angliában is vették a szovjet űrhajó jelzéseit. A rádiójelzések vétele után Sir Bernard Lovell professzor, a Jordell Bank-i csillagászati megfigyelőállomás igazgatója jelentette, hogy a Szovjetunió újabb lépést tett az emberiség nagyszabású álmának, a Hold meghódításának útján. A tudós hangoztatta: „Senki sem állíthatja rólam, hogy politikai értelemben oroszbarát vagyok. De meg kell mondanom, a világ az egyik legnagyobb hibát véti akkor, ha alábecsüli a szovjet tudomány és technológia fejlettségét.” Berlin A DPA és az ADN közlése szerint Németország területén újabb állomásoknak sikerült felfogniuk a Vosztok 2. jelzéseit. Drezdában egy rádióamatőr délelőtt 9 és 10 óra között kiválóan vette a rádiójeleket. Hamburgban pedig a DPA nyugatnémet hírügynökség rádióműszerészeinek fél tizenkettő tájban sikerül a jelzéseket magnetofon szalagra rögzíteniük. Párizs közelében a francia televízió megfigyelő állomásán is eredményesen vették a jelzéseket PATAKY DEZSŐ: cÁ. llWAÖclik, Puha homály vet ágyat most a csöndnek. Fáradt vonalakkal alszik az éjben a táj. De szendergése nincs, nincs az örömnek. Földünk körül hatalmas űrhajó száll! Új űrhajó — „Vosztok 2.” — fedélzetén egy Ember: German Tyitov. — Neve az ismeretlen sokaságból lépett, ím, élő — Gagarin után ő ült a szárnyas gépbe .. Huszonhat éves. Bátor. S vakmerő kis hős...! Kinek milliók örülnek, kis férfi! Kihez millió szív hajol. 170 kilométer magasságban a Kozmosz „terein” száguld — valahol... Itt lenn, alszik minden: a fa, a tű, a ház, új épületek csúcsán a gerendaváz, csukott kapuk sarkában a nyikorgás, és esztergapadon kék acélforgács, s az ablakok üvegén a lámpafény is szendereg, s az ablakok mögött — puha párnákon, fáradtságuk pihenve — holnapok álmát szövik az emberek. Alszik minden... Csak 6 nem alszik! Pihen minden... Csak ő nem pihen! Kezében a rakéta vezérlő „botkormánya”, s hogy széttekint, éber szemével látja: körötte... szikrázó, sziporka fények... csillagok égnek az éjszaka érceiben. Körötte... Nyuszit, forrongva zúg az éter — messze a Föld, de jó a rádióvétel , a hírt gyűrűzve küldi: „Minden rendben...! Ebédre... háromfogásos ételt ettem.” „Minden rendben...** S a rakéta zúg, sisteregve vágtat — E szavakkal a történelemnek tesz jelentést nagy korszakunk — a Kommunista Század. (1961. augusztus 6., éjfél.) 5 Újabb mérföldkő a rendszeres űrhajózás felé vezető úton Magyar szaktudósok a Vosztok 2. útjának jelentőségéről Nagy Ernő mérnök, a Magyar Tudományos Akadémia űrhajózási szakosztályának titkára, a következőket mondotta a Vosztok 2. fellövéséről. — Csakis abszolút megbízható szerkezetre lehet az ember életét rábízni és kizárólag jól bevált, gyakorlott eljárással lehet az ember visszatérését biztosítani. Ezért nagyon is valószínű, hogy a szputnyikűrhajók kísérletsorozatában mindvégig ugyanaz a hordozórakéta és ugyanaz az űrhajósfülke típus szerepelt, természetesen a mindenkori kísérletek feladatának megfelelő kiegészítő berendezésekkel ellátva. E feltevést bizonyítja az a tény, hogy valamennyi körülbelül azonos súlyú volt 4000—4700 kilós, s pályájuk is nagyjából hasonló, alacsonyan vonuló, csaknem köralakú pálya. E feltevést támasztja alá most a Vosztok 2 is, mely csupán 6 kilóval nehezebb elődjénél, a Vosztok 1- nél s pályája szintén hasonló, bár valamivel alacsonyabban halad. Az eddigi legkomplikáltabb kísérlet A Vosztok 2. az eddigi legkomplikáltabb és legösszetettebb űrkísérlet, amit ember részvételével hajtottak végre. Az a tény pedig, hogy többször megkerüli a Földet, azt jelenti, hogy e kísérlet sokkal inkább igénybe veszi az űrhajó berendezését, s magát az űrhajó utasát is, mint az eddigi kísérletek. Dr. Almár Iván csillagász, az MTA űrhajózási szakosztályának titkára, a következőkben foglalja össze a Vosztok 2. fellövésének jelentőségét. — A mai nap újabb mérföldkő a rendszeres, mondhatnánk „hétköznapi” űrhajózás felé vezető úton. Ha összehasonlítjuk az első és második Vosztok pályát jellemző adatokat, látjuk, hogy nincs lényeges különbség a kétféle pálya között. Ez a pálya azonban, vagyis a Vosztokok mindaddig keringhetnek a Föld körül, míg alkalmas pillanatban bekapcsolva a fékező rakétákat, meg nem indítják a visszaérkezés műveletét Mit végezhet a pilóta ? Már Gagarin űrhajója is képes lett volna többször megkerülni a Földet, ha ez lett volna a kísérlet célja. De a szovjet űrhajózási kísérletekre éppen az jellemző, hogy kapkodás nélkül, lépésről lépésre előrehaladva törnek a cél felé. Áprilisban az ember űrrepülése első lépcsőjeként, teljes sikerrel kipróbálták Szovjetunióban az űrhajó felbocsátásának és visszatérésének valamennyi lépését. Minthogy aztán a Gagarin repülésével párhuzamosan végzett, és az utólagos orvosi vizsgálatok egyaránt azt bizonyítják, hogy az első űrhajós mindenféle károsodás nélkül viselte el a rövid repülést a világűrben uralkodó különleges körülmények között, a Szovjetunióban előkészítették a második Vosztok űrhajót, amely már azt a feladatot kapta, hogy visszatérés előtt több fordulatot tegyen meg a Föld körül. — Milyen vizsgálatokat tesz lehetővé ez a hosszab repülés? A TASZSZ közleményében olvashatjuk, hogy vizsgálat tárgyává teszik, hogyan alakul az ember munkaképessége tartós súlytalanság esetén. Tyitov őrnagy tehát minden bizonnyal nem unatkozik kabinjában: a műszerek kezelésén kívül egész sor mozdulatot kell elvégeznie, kipróbálva, hogy reflexei hogyan működnek a súlytalanság körülményei között, és főleg, hogy mennyire képes hosszabb ideig alkalmazkodni ezekhez a szokatlan viszonyokhoz. Mindezek a kísérletek arra szolgálnak, hogy megtudjuk, milyen mértékben számíthatunk hosszabb bolygóközi űrutazásoknál a pilóta munkájára, melyek azok a műveletek, amelyeket automatizálni kell, illetve milyen mozdulatokat képes a pilóta maga elvégezni. A hosszabb utazás előfeltételei Nagy István György mérnök, az űrhajózási szakosztály tagja, az űrhajós hosszabb utazásának életfeltételeiről nyilatkozott: — Az űrhajó utasának naponként minimálisan mintegy 810 gramm oxigénre, 2200 gramm vízre és 525 gramm élelmiszerre van szüksége. Az űrhajón naponként körülbelül 1330 gramm lítiumhidroxid fogy el abból a célból, hogy az űrhajós légzésénél 496 liter széndioxidot el lehessen nyelni. Egyéb gázok és szaganyagok elnyeletéséhez további, naponta mintegy 450 gramm aktív szénre van szükség. Mindez nagyon kis mennyiségnek látszik, ha az űrhajó hatalmas súlyát nézzük, de a jövőben esedékes, hetekig, sőt hónapokig tartó űrutazások alkalmával a „sok kicsi sokra megy” elv jut érvényre és az élelmiszer-, levegő-, vízellátás biztosítása lesz az űrutazás egyik legnagyobb problémája.