Népújság, 1968. október (19. évfolyam, 230-256. szám)

1968-10-19 / 246. szám

jRLAG PROLETÁRJAI EGYESÜLJETEK! Parlamenti tudósítás Véget ért az országgyűlés ülésszaka Új törvény a népi ellenőrzésről Az országgyűlés pénteken folytatta az új vasúttörvény és a magyar közlekedéspolitika korszerű elgondolásainak tár­gyalását. Megjelentek az ülésen: Losonczi Pál, az Elnöki Ta­nács elnöke, Kádár János, az MSZMP Központi Bizottságá­nak első titkára, Fock Jenő miniszterelnök, valamint Apró Antal, Biszku Béla, Kállai Gyula, Komócsin Zoltán, Nyers Re­zső, az MSZMP Politikai Bizottságának tagjai, a Politikai Bi­zottság póttagjai, a Központi Bizottság titkárai és a kormány tagjai. Tizenkét milliárdos tárm­­űi fejlesztési program Az első felszólaló dr. Hor­gos Gyula kohó- és gépipari miniszter volt. Miután a vas­út és általában a közlekedés átszervezése és korszerűsítése erősen érinti a kohó- és gép­ipar munkáját, a miniszter tájékoztatta az országgyűlést a tárca jelentékenyebb ter­veiről. Ennek keretében is­mertette a közúti járműfej­lesztés kiemelkedő, csaknem 12 milliárdos programját, amelynek eredményeképpen a korszerű járművek export­jával a devizabevételt növe­lik, egyszersmind a hazai igé­nyeket is messzemenően ki­elégítik. A miniszter beszá­molt ezzel kapcsolatban az új épülő győri gyárról, és az Reams autóbuszgyár rekon­strukciójáról, amelyek a ma­gyar Diesel-járműmotor­­gyártást és az autóbuszipart a világ élvonalába emelik. Ismertette, miként alakítjuk tehergépkocsi-gyártásunkat elsősorban a kis sorozatban is gazdaságos különleges gépko­csifajták keresletének figye­lembevételével. Kitért a személygépkocsi­­gyártás és ellátás mind töb­bet emlegetett kérdésére is. Elmondotta, hogy miután évi 150—160 ezres sorozat a gyár­tás gazdaságosságának felté­tele — ami messze felülmúl­ja a várható hazai igényeket is — továbbra sincsenek sze­mélygépkocsi-gyártási terve­ink. Viszont tevékeny részt vállalunk az igen gyorsan fej­lődő szovjet gépkocsigyár­tásból különféle fontos alkat­részek szállításával amelyek­nek fejében évi 12—14 ezer Fiat-licencű szovjet gépko­csi behozatalával számolunk a későbbi években. Hasonló megállapodásokra törekszünk más autógyártó országokkal is. Itt említjük meg, hogy vá­laszbeszédében dr. Csanádi György közlekedés- és posta­­ügyi miniszter is kitért az autóproblémára. Úgy vélte, még alá is becsüli a fejlődés ütemét, ha 1980-ra, a mai 150 ezerrel szemben, 600—800 ezer személyautóval számo­lunk. A személygépkocsi a modern ember természetes szükséglete, amit az életszín­vonal növelésének arányában minél nagyobb mértékben ki kell elégíteni. De úgy, — tette hozzá —, hogy a beho­zatallal párhuzamosan meg­teremtsük az autózás útháló­zati, szerviz- és egyéb felté­teleit is. Péntek délelőtt a közleke­déssel kapcsolatos problé­máikhoz hozzászólt Fodor Istvánné, Heves megyei or­szággyűlési képviselő is. Ezután a képviselőnő a körzetesítéshez s a hozzá kapcsolódó elképzelésekhez fontos részfeladatként java­solta figyelembe venni az épülő visontai külfejtése* bá­nya és hőerőmű megyei, or­szágos jelentőségét a kiskö­rei Tisza II. vízlépcső elké­szülte után várható zöldség és más konyhakerti növény termelésének hirtelen meg­növekedését a verpeléti szőlő fokozódó exportképessé­gét, a Mátra egyes területei­nek nemrég felismert mély­színi ércesedését s nem utolsósorban az egyre élén­külő idegenforgalmat Feltétlenül gondoskodni kell e területek megfelelő kiszolgálásáról, a minden tekintetben elfogadható utakról, — hangsúlyozta. Ami a vasúti személyszállí­tást illeti, ma még elmond­ható, hogy ennek előnyeit jobbára csak a fővonalak mellett élők, utazók élvezhe­tik. Az ellenkező esetekről jellemző példa, hogy amíg a fővárosból Recsk—Parádfür­­dő állomásig a délutáni, 18.05 órás gyorssal induló ember Kálig a 113 kilométe­res utat 90 perc alatt teszi meg , addig innen tovább az üdülőkörzetig, a csatlako­zásig eltöltött egy óra mellett még 62 percet vonatozhat a 29 kilométeres szakaszon. Hasonlóan bosszankodnak sajnos ma még a megye más szárnyvonalain is, a putno­­kin, a debrecenin. S türelmetlenek az ország­utakon is, Kápolnán, Vámos­­györkön­­ és Hatvanban is, amíg ez utóbbi helyen a fe­lüljáró el nem készül, mivel az áthaladó 36 személyvonat és 76 tehervonat, valamint a rendezés alatti szerelvények miatt naponta 150 esetben engedik le a sorompót hosszú percekig. Fodor Jáváiné ezután ar­ról beszélt, hogy csak helye­selni tudja az ismertetett központi terveket, a vasutak és országutak korszerűsítését. Ez utóbbiaknál azonban ja­vasolta, hogy a fontosabb 3-as számú fővonal, a 24-es számú mátrai vonal javítása, a megye északi részén az egercsehi—beköteői, lejjebb a verpelét—egerszóláti, a he­ves—pély—támaszon mi­kl­ósi út, vagy az átányi bekötő út építése mellett azért vala­hogy módot kellene teremteni kisebb, de teljesen he­lyénvaló kérések teljesí­tésére is. Szajlán, Bodonyban vagy másutt, ahol a termelőszö­vetkezetek egyesülései indo­kolják a munkák szükséges­ségét S hozzáfűzte ehhez: bizony elgondolkodtató, hogy ma még a városainkban is közel 40 százalék a földutak részaránya. A továbbiakban kérte, hogy a központosítás, a forgalmi átterelés addig ne történjék mosst amíg a vasúttól elesett községek kielégítő közúttal, közlekedési eszközökkel, egyéb szükséges biztosítékok­kal nincsenek ellátva. Felszólalását végezetül így zártat . Véleményem szerint a közlekedési koncepció meg­valósítása érdekében semmi olyan probléma nem hanya­golható el, ami a helyi sa­játosságok figyelembevételét igényli. A vasutakról szóló törvény és az általános kon­cepciókban feltárt szempon­tok eredményes végrehajtása végső soron az emberért tör­ténik, s az életszínvonal to­(Folytatás a 2. oldalon) Tanulmá­nyozzák alaposan a helyi sajáto­szágokat! Fodor Istvánné, Heves megye 3. számú választókerülete képviselőjének felszólalása — Tisztelt országgyűlés! A magyar közlekedéspoli­­tika új koncepciójának, ezen belül a vasutak fejlesztésé­hel kapcsolatos törvényjavas­latnak a megjavítása véle­ményem szerint is nagyon időszerű. Szükséges velük foglalkozni, mivel az ipar és a mezőgazdaság állandó erő­södése ma még meglehető­sen nagy gond elé állítja a fuvarozókat, a megtermelt és szállításra váró áruk moz­gatása gyakran akadályokba ütközik. Másrészt gondolni kell hazánk sajátos földrajzi fekvésére is, nem szabad fe­lednünk, hogy az európai — különösen a szocialista — or­szágok tranzit­forgalmának nagy része a mi vonalainkon fut keresztül A képviselőnő a továbiak­­ban néhány Heves megyei, illetve a választókörzetéből vett példával érzékeltette a felvetett téma jelentőségét. A megyénket átszelő Bu­dapest—Miskolc vasútvonal és kisebb szárnyvonalai ös­­­szesen 37 települést érinte­nek, a területet korántsem hálózzák be egyenletesen, ki­elégítően. Jellemző erre, *hogy az egy négyzetkilométer­r­e jutó sínek hossza 77 méter, ellentétben a közút 317 méterével. Hevesben ennél fogva a köz­úti szállítás jut inkább sze­rephez. Megyénkben azonban még a közutakkal sem lehetünk teljesen elégedettek, jóllehet az utóbbi időkben a mi vi­dékünkben is sok a válto­zás. Hallatlan és dicséretre méltó erőfeszítéseket végez­nek falvainkban és váro­sainkban egyaránt, értékes társadalmi munkákkal az adó mellett összegyűjtött forin­tokkal toldja meg a lakosság az állami támogatás összegét. Ennek során szűnt meg töb­bi között az az ötvenéves pa­nasz is, amelyet a Pétervá­­sára—Recsk közötti út hiá­nya okozott. — Választóink azonban még most is, s ezután is fel­keresnek bennünket hasonló kívánságokkal — folytatta Fodor Istvánné — jogosan kérnek újabb vagy éppen­séggel a jelenleginél jobb utakat. Javaslatokat monda­nak az idejétmúlt vonalak kicserélésére, az áteresztő forgalom bővítésére, a közle­kedés zsúfoltságának meg­szüntetésére, az utazási idők csökkentésére, a menetrend néhány szembeötlő hiányos­ságának kijavításán. isei * tL ^C £ R AZ MSZMP HEVES MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI TANÁCS NAPILAPJA XIX. évfolyam, 246. szám ÁRA: 70 FILLÉR 1968. október 19., szombat A csehszlovák nemzetgyűlés ratifikálta a szovjet—csehszlovák szerződést A szovjet—csehszlovák szerződés ratifikációs vitájá­ban hét képviselő szólalt fel Sekaninova Cakrtova java­solta, hogy a kormány rövid időn belül kezdjen tárgyalá­sokat a Szovjetunióval a szovjet csapatok teljes kivo­násáról Cennik miniszterelnök a javaslattal szemben ellenja­vaslattal élt: indítványozta, hogy a nemzetgyűlés elnök­sége alkalmas időpontban tűzze napirendre a szovjet— csehszlovák szerződés végre­hajtásának kérdéseit és en­nek alapján észrevételeit te­gye meg a kormánynak. Megállapította, hogy a szer­ződés nem zárja ki a további tárgyalásokat a Szovjetunió­val A nemzetgyűlés ezután ra­tifikálta a csehszlovák és a szovjet kormány által aláírt szerződést, amely a szovjet katonai alakulatok ideiglenes csehszlovákiai tartózkodásá­nak feltételeiről szól. A 242 képviselő közül négyen a ra­tifikálás ellen szavaztak, tí­zen pedig tartózkodtak a sza­vazástól. A ratifikálást követő beszé­dében Cernik miniszterelnök többek között ezt mondta: — A szovjet alakulatok többsége és a másik négy or­szág hadseregeinek egységei két hónapon belül fokozato­san elhagyják Csehszlovákiát. Tanácskozás Egerben a szocialista hazafitásról A művelődésügyi miniszterhelyettes zárszavával véget ért a kétnapos rendezvény Dr. Ágoston György csütör­töki vitaindító referátuma után péntek reggel a korre­ferátumokkal és hozzászólá­sokkal folytatódott az egri tanácskozás a korszerű haza­­fiságról. Dr. Bodó László, főiskolai docens, az Országos Pedagó­gusképző Intézet főigazgató­helyettese kapott először szót Korreferátumában a honvédelmi nevelés és a hon­védelmi ismeretek összefüg­géseivel foglalkozott. Dr. Nagy József, főiskolai docens, az Egri Tanárképző Főiskola igazgatóhelyettese arról beszélt, hogy a magyar történelem minden progres­­­szivitása érték a szocializ­must építő társadalomnak, a ma építése és történelme el­képzelhetetlen enélkül de­­ a szocialista hazafiság kiala­kításához nem elég. A szocialista hazafiság ki­alakításához nélkülözhetet­lenek ezek az értékek, de ma­ga a szocialista hazafiság minőségileg más. Mi vezette a bankárfiú Fürst Sándort, vagy a hivatalnok Ságvárit arra, hogy vállalják a kom­munista mártírságot? — kér­dezte az előadó. Ez az a több­let, ami a szocialista hazafi­­ságot általában a hazafiság fölé emeli. S ha ezt az oktató nem látja világosan, nem tudjuk megértetni a ránk bí­zott nemzedékkel sem. Sípos István, az Egri Vá­rosi Pártbizottság első titká­ra korreferátumában többek között ezt a kérdést tette fel: merjük-e magyarnak vallani magunkat, merjünk-e büsz­kék lenni magyarságunkra, nem kell-e félnünk emiatt a nacionalizmus vádjától? S válaszolt is rá: Fiatalságun­kat nemzeti büszkeségre ne­velni nemcsak „megengedett lehetőség”, hanem egyértel­mű politikai és pedagógiai kötelesség. De ez egyedül és kizárólag a szocialista haza­fiság és a proletár internacio­nalizmus elvei alapján tör­ténhet, s csak ez a magyar­ságszeretet vezet ki a nacio­nalizmus, a kozmopolitizmus útvesztőiből. Foglalkozott az­zal a gondolattal is, hogy az ifjúság életkori sajátosságai­nak megfelelően keresni kell azokat a formákat, eszközö­ket, amelyek segítségével fo­kozni tudjuk a szocialista ha­­zafiságra való nevelés hatá­sosságát. Oláh István vezérőrnagy, honvédelmi miniszterhelyet­tes arról beszélt, hogy egy esetleges háborúban a front és a hátország közötti határ elmosódik, a hátország szer­vezettsége, a morális háttér nagyobb szerepet kap. A hadseregben folyó kiképzés — természetszerűleg egy esetleges agresszió visszave­résére készít fel — a kato­náknak időszakonkénti váltá­sával történik, s a cél: rövid idő alatt felkészíteni őket a feladatokra. Ezért fontos, hogy milyen előképzettséggel, milyen fizikai állapottal ren­delkezik a bevonuló fiatal. Meggyőződés, jellem, tudás, fizikai állapot — mindez egy egységben igen sokat jelent, s ebben van nagy szerepe a honvédelmi nevelésnek. A szocializmus építése és védel­me népünk célja, tehát ha a honvédelmi nevelésről be­szélünk, nem csupán a had­sereg érdekéről, hanem össz­társadalmi érdekről van szó. Dr. Somos Lajos, ny. főis­kolai tanár a hazafias és a honvédelmi nevelés főbb pszichológiai kérdéseit ele­mezte. Hangsúlyozta az ér­zelmi és az értelmi hatás fontosságát, amelyek csak együtt érvényesülhetnek eredményesen. A nevelés ha­tásossága lemérhető — vé­geztek is ilyen felmérést — az iskolákban. Eszerint az ál­talános iskola befejezése előtt álló tanulók általában helye­sen vélekednek a hazáról, az internacionalizmusról, felis­merik a különbségeket és az összefüggéseket, de sok té­mában még tájékozatlanok, sokszor a tankönyvek hibájá­ból, amelyekben néha nem megfelelő egyes fogalmak — például a nacionalizmus — tisztázása. Urbán Ernő író, aki nép­hadseregünk egyik alakula­tánál több időt eltöltött, sze­mélyes tapasztalatairól be­szélt. A honvédelmi nevelés szükségességére célozva meg­említette például, hogy a ka­tonák többsége még mindig csak „letudja” a katonai szol­gálatot. Érdekességképpen ar­ról is szólt, hogy a faluról be­vonult katonák —, ahol még mindig él a mondás. (Folytatás a 6. oldalon) Balról jobbra: Illés Lajosné, az Országos Pedagógus Könyvtár osztályvezetője, Fülesdi László, egri általános iskolai igazgató, Illés Lajos kritikus és Kónya Lajos, Kossuth-dí­­zi költ« — »tanácskozás szünetében . (Fotó: Kiss Béla)

Next