Népújság, 1970. május (21. évfolyam, 101-126. szám)

1970-05-31 / 126. szám

„Ered­ménytermő együttműködési” Interjú a csuvasföldi tanárképző főiskola rektorával ! Mint arról már hírt ad­tunk, az egri Ho Si Minh­­ Tanárképző Főiskola meghí­­­­vására városunkba érkezett , Jakolevről elnevezett csu­­­­vasföldi tanárképző főiskola­­ delegációja. A látogatás cél­ja nemcsak tapasztalatcsere, hanem az is, hogy a két fel­sőfokú oktatási intézmény vezetői megvizsgálják: mi­ként lehetne a már meglevő együttműködést bővíteni. Az ezzel kapcsolatos elképzelé­sekről, a látogatás tapaszta­latairól érdeklődtünk Anato­lii Markóntól, a csuvasföldi tanárképző főiskola rektorá­tól. — Milyen lehetőségeit lát­ja a kapcsolatok bővítésé­nek? — A jelzés évekkel ezelőtt Egerből érkezett. Mi, a távol élő „rokonok” örömmel fo­gadtuk, mert úgy éreztük, hogy a baráti kapcsolatok ki­építése mindkét fél számára hasznos, eredménytermő lesz. Eddig lényegében csak „le­velező” partnerek voltunk, az orosz tanszékről érkeztek hozzánk tudományos, filoló­giai közlemények, nálunk já­ró delegációktól hallottunk Egerről, a főiskola munkájá­ról. A személyes meghívást örömmel fogadtuk, mert éreztük: csak tapasztalatcse­­re révén lehet az eredmény­termő együttműködés felté­teleit, lehetőségeit kutatni. Korábban szerettünk volna jönni, ám a körülmények úgy alakultak, hogy nem ve­hettünk részt az egri főis­kola Lenin-centenáriumi ün­nepségein, így megkésve, de ajánlatokkal, ötletekkel, ja­vaslatokkal gazdagon érkez­tünk. Hallgatók cseréjét ter­vezzük. Mindkét intézmény­ben élénk kulturális és sport­élet folyik, ezért szeretnénk megvalósítani a diákdelegá­ciók cseréjét, így a két főis­kola hallgatói megismernék egymást, a kulturális és sportélet ilyen „találkozója” mindkét fél számára hasznos lenne, mert ötleteket adna, elképzeléseket formálna, egymástól mindig van mit tanulni. Szélesíteni szeret­nénk a tudományos együtt­működés körét is. Bővíteni tervezzük az orosz tanszékek közti kapcsolatokat egyrészt oktatók cserelátogatásával, másrészt tudományos publi­kációk, filológiai munkák cse­réjével. Mindezekről már tár­gyaltunk, s még tárgyalunk az egri főiskola vezetőivel, utána írásban rögzítjük meg­állapodásunkat. Szeretnénk hamarosan vendégként fo­gadni Csebokszariban Szűcs László vezetésével az egriek delegációját, mert, ha mun­kánkat, a nálunk folyó ta­nárképzést élőben is látnák, akkor még inkább keres­hetnénk a kapcsolatok bőví­tésének új lehetőségeit. — Elképzelhető-e a csere­képzés? — Gondoltunk erre is, hi­szen ha nálunk tanulnának magyar hallgatók, a mi fia­taljaink közül néhányan meg Egerben, úgy még inkább el­mélyülne a baráti kapcsolat, még inkább megismernénk egymás életét, munkáját, eredményeit. Úgy érzem, ezt a javaslatot egri barátaink is szívesen fogadnák. Egyelőre erről konkrétan mégsem le­het beszélni, mert ahhoz, hogy az elképzelésből terv, majd valóság legyen, a kul­turális minisztérium illeté­keseivel kell tárgyalni. Min­denesetre mi szeretnénk, hogy ha később is, de meg­valósuljon a csereképzés. — Megismerte az egri ta­nárképzést, a főiskola mun­kájának főbb területeit. Mi­ként összegezné tapasztala­tait? — Számomra különösképp érdekes volt megismerkedni a marxizmus—leninizmus tanszék munkájával, a kép­zés módszereivel, a hallgatók aktivitásával. Ez jellemző a mi oktatásunkra is, s ezért volt különösen jó érzés ezt tapasztalni Egerben is. Vi­lágszerte ismert a magyar zene- és énekoktatás rangos színvonala. Annyi jót hallot­tam róla, annyira izgatott, milyen is valójában. A gya­korló iskolában vettem részt a hatodikosok énekóráján, irigylendően tisztán, szépen énekeltek a gyerekek, érde­kesként hatottak az oktatás hatásos módszerei, meggyő­ződtem : nemhiába mondtak annyi elismerő szót a ma­gyar énekoktatásról. A hete­dik osztályban orosz órát lá­togattunk, szimpatikus volt a tanulók fejlett beszédkészsé­ge. Csak elismeréssel szólha­tok a fizika, a matematika és a történelmi kabinetekről: felszereltségük alkalmas ar­­­ra, hogy valóban korszerű,­ valóban eredményes oktató­i munkát végezhessenek a pe­­­dagógusok. Egy mondatban­ így összegezném eddigi ta­­­pasztalataim: korszerű, ered­­­­ményes tanárképzéssel, okta­­­­tó—nevelő munkával ismer­­­­kedtem meg. — A vendég akarva-aka­ ́­ratlan mérleget, hasznosítha­­­­tó ötleteket keres. Talált ] ilyenekre a főiskolán? — Még csak ismerkedem, s máris sok elképzelést „meg­­­­vásárolnék”. Érdekesnek,­­ hasznosíthatónak tartom a­ gyakorló iskola korszerű ok­tatási módszereit. Megláto­­­gattuk a főiskola leánykollé­­­giumát. Meglepett a korsze­­­rűség, az esztétikum, s az­ irigylésre méltó rend. Ilyen­ körülmények közt valóban­ zavartalan lehet tanulni, sze­­­retnénk, ha nálunk is ilyen­ kollégiumok lennének. (pécsi)★ A két vendégprofesszor­ szombat délelőtt Verpelétre­­ látogatott. Az egri Ho Si Minh Tanárképző Főiskola­­ főigazgatói tanácsa dél­után tartott búcsúfogadást a csuvasföldi tanárképző főiskola képviselői számá­ra. A vendégek ma utaz­nak el megyénkből. Tervez a falu Új lendület Visontán A visonta­iak most új len­dületet kaptak, hála a köz­ponti határozatnak, hogy ma­rad a község, nem bontják le. A feloldott építkezési ti­lalomnak már érezni a ha­tását — a hajdanában el­hanyagolt utcákra ma egyre több, csinos portál néz. Vi­sontán sok mindenre szükség van. Ha lehet különbséget tenni, a körülmények foly­tán még talán többre is, mint másutt. Ezt a megyei szer­vek figyelembe veszik majd — ebben reménykedik a köz­ség minden lakója, s velük Nagy Bertalan vb-elnök is, aki Visonta ötéves tervéről adott tájékoztatást, . — Egyedül az egészségház az, amely megfelel a jelen­legi és talán a későbbi igé­nyeknek is — mondta. — Minden mást újra kell kez­denünk: felújítani a középü­leteket, bővíteni az iskolát, az óvodát, nagy szükség van szolgáltatóházra, korszerű kultúrházra, jó utakra és járdákra. Korszerűsíteni sze­retnénk a kereskedelmi há­lózatot, rendezni a község központját... S mindezeket természetesen rangsorolva, a lakosság igényét és türelmét figyelembe véve kell meg­valósítanunk. Ami a rangsorolást illeti, más községekhez hasonlóan Visonta is mindenekelőtt bő­vebb korszerűbb óvodát sze­retne. A régebbit egészség­­ügyi okok miatt két ízben is le kellett állítani. Jelenleg egy csoportban huszonöt apróságot gondoz az óvoda, ám a közeli épít­kezés hatására egyre több fiatal házas telepedik meg a községben. Az elmúlt eszten­dőben 36 kelengyeutalványt adott ki a tanács, s ez a szám önmagáért beszél! Az iskolabővítés és a pedagógus­lakások szükségességét így indokolta a tanács vb-elnöke: — A tanárok albérletben vagy égre nyitó szükséglaká­sokban élnek. Olyan tanerőt kapunk, akik ezt elfogad­ják. Az iskolában csak ös­­­szevont osztályokkal lehet dolgozni, s ez meglátszik a tanulmányi eredményen. Az elmúlt tíz év alatt a község­ből csupán egy fiatal végzett felsőfokú tanulmányokat­... Hat tanteremre van szüksé­günk, hogy az oktatás szín­vonala javuljon, és négy-öt pedagóguslakásra. Visonta negyedik ötéves tervében szerepel egy kultúr­­ház építése is, és ezen túl igen nagy gonddal tervezik a szolgáltatás javítását is. A fodrászat jelenleg „albérlet­ben” van, a cipészrészleget kivitték az erőműhöz, nincs mód a háztartási elektromos berendezések javítására sem. Most készül a községrende­zési terv, s ebben kapna he­lyet a reprezentatív szolgál­tató kombinát, a posta, az ÁFÉSZ, a ktsz. és más szer­vek összefogásával. • A községiek érthetően türelmetlenek. Megjött az építési kedvük, újra maguké­nak érzik a falut, s szeretnék az elmúlt évek lemaradását pótolni. Ahogy a tervezés­ből is kitűnik, az messze­menően a lakosság érdekeit képviseli. A tanácsüléseken, a tanácstagi beszámolókon elhangzott igények meghall­gatásra találtak. Persze mindehhez sok pénz kell: a negyedik ötéves tervünk be­ruházásaira az előzetes fel­mérések szerint több mint harmincmillió forintra van szükség. k. g. KÖZLEKEDÉSI KONCEP­CIÓNKBA szervesen illesz­kedik az úgynevezett darab­áruk kezelésének és továbbí­tásának eddiginél jobb szer­vezése, végzése. Mint isme­retes, a témával már régeb­ben foglalkoznak, s az utób­bi időkben számottevő vál­tozások történtek, kétségte­len javulásról beszélhetünk. Amíg valamikor a vasút és a teherfuvarozási vállalat egymástól függetlenül látta el a feladatát, a későbbiek­ben a küldeményeket bizo­nyos fokig, összetett formá­ban, együttesen szállították rendeltetési helyeikre. 1966- tól már hozzákezdtek az or­szág valamennyi helyét ki­szolgáló egységes rendszer bevezetéséhez, s ezt a követ­kező év őszéig mindenütt — így Heves megyében is — megvalósították. A gazdaságosságra, korsze­rűségre — nem utolsósorban a lakossági igények tökéle­tesebb kielégítésére — való fokozottabb törekvés azon­ban nem engedett megállást, további fejlődést követelt. Így született döntés arra, hogy a nemzetközi forgalom­ban részt vevő, illetve az expresszáruk kivételével az észerűség határain belül a ginekről az országutakra kell teljesen terelni a darabáruk fuvarozását. Nagy általános­ságban csak 1971. január el­sején lép életbe a rendelke­zés, de részlegesen már jó­val korábban, június elsején hozzáfognak a módszer beve­zetéséhez. Mintegy első ütemként, holnaptól a budapesti Nyuga­ti pályaudvar és 11 megye­­székhely — így Eger — kö­zött az igényesebb darabáru­kat gépkocsikkal viszik. Ahogy az érintett 4. számú AKÖV igazgatójától, Borsá­­nyi Lajostól és vezető mun­­katársaitól értesültünk: a vállalat több hónap óta ké­szülődik újabb feladatára — és a későbbiekre, amelyek szerint január elsejétől álta­lában már minden feladási hely hozzávetőlegesen száz­kilométeres körzetében te­herautókkal végzik a fuva­rozást. ERŐSÍTÉS VÉGETT újabb nagy gyakorlatú vasutasokat vettek az AKÖV állományá­ba, s a lehetőségekhez ké­pest jelentős műszaki fej­lesztés valóra válásához lát­tak. Jellemző erre, hogy pél­dául a tavalyi átlagos 4,75 helyett az idén 5,6 tonnára növelik a teherautók átlagos szállítókapacitását, a félez­resnél nagyobb kocsipark fe­lét teljesen újra cserélik. Huszonháromra gyarapítot­ták a darabárus szállításban is sokat segítő „önrakodó’ ’ gépeket, az év végéig öt zárt rendszerű „dobozos” kocsit állítanak munkába. Másrészt fokozzák a rakodólapos, vil­lástargoncás anyagmozga­tást, s az eddiginél jobban kihasználják az autókat. Egyetlen eset : a tavalyi feb­ruár óta Eger és Budapest között közlekedő Volán-Ex­­pressz elnevezésű pótkocsis járat 16,5 tonnás teherbírá­sából többnyire csak nyolcat­­tizet használtak ki — míg ezután teljesen igyekszenek igénybe venni. S ugyanez mondható arra a további 30 —36 másik darabárus szol­gálatot teljesítő gépkocsira is, amelyet eddig hasonló­képpen kevésbé vettek igény­be. A kapott tájékoztatás alapján megnyugtató, hogy a „vonatpótló” gépkocsik nem hiányoznak majd az egyéb területekről, nem okoznak észrevehető, kellemetlenebb problémákat más feladatok végzésében. FIGYELMET ÉRDEMEL, hogy 1971. január elsejétől fuvarkényszer lesz a darab­­árus küldeményekre még az egyes iparvágányos feladók­nál is, s ennélfogva az indo­kolt szállításokat az AKÖV- ök nem tagadhatják meg. Általában előnyösebb lesz a fuvarozás. Sok felesleges, s egyben gyakran a küldemény minőségét is rontó rakodást szüntetnek meg, a lehető legrövidebb utat választhat­ják, lényegesen gyorsulhat a továbbítás, az érkezés. Az­által, hogy a vonatokat gép­kocsik mentesítik, a vasúti kocsik „raktárjellege” meg­szűnik, rendeltetésüknek megfelelőbben dolgozhatnak, az eddiginél nagyobb szám­ban állhatnak rendelkezés­re a népgazdaság legkülön­bözőbb területein. Gyón­ Gyula Vonatpótló gépkocsik □ Vasutasok, az AKÖV-nél □ A megyei vállalat is készülődik BNV -1970 A Magyar Hajó- és Darugyár készítményei, az óriásdaruk­, a hajók, világszerte ismertek. A BNV-n nehéz lenne vala­mennyi gyártmányukat bemutatni, ezért is készítették el termékeik apró makettjeit, amelyek rádióvezérléssel működtethetők. Sok nézőjük akadt a kalocsai pingáló asszonyoknak is. A szép mintákat a helyszínen rajzolták, s aki ügyesebb volt, dedikálva kaphatott is belőle. Az esztergomi vitorlázórepülőgépgyár legújabb modelljeit mu­tatta be a vásáron. A Fecske, a Góbé típusú vitorlázógépei sok fiatalt repítenek majd a magasba. (Kiss Béla felvételei)

Next