Népújság, 1977. március (28. évfolyam, 50-76. szám)

1977-03-08 / 56. szám

A biztonság érdekében­­ kötelező A Népújság hasábjain — a számtalan közlekedési té­májú cikk mellett — kevés szó esett a gépjárművek kö­telező műszaki felszerelései­ről. Különösen sok az érdek­lődés mostanában a személy­gépkocsi-vezetők részéről, ezért fontosnak tartjuk, hogy a leglényegesebb előírásokról tájékoztatást adjunk. Az utóbbi 15 évben a gép­­járműpark mintegy tízszere­sére növekedett, s az ütem a következő években tovább fokozódik. A társadalmilag hasznos fejlődés azonban nem kívánatos következmé­nyeket is vonhat maga után. Megnövekedett a balesetek száma, s bizonyos csökke­nést csak az utóbbi években sikerült elérni. A közúti köz­lekedés jogi szabályozásait az élet igényeihez, nem utol­sósorban a biztonságosabb közlekedés eléréséhez kellett igazítani. Nem véletlen, hogy a járművezetők elméleti és gyakorlati ismereteinek nö­velése, az utak korszerűsíté­se mellett a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának mű­szaki feltételeiről a 23/1975. (XII. 31.) KPM. sz. rendelet megjelent. A rendelkezés alapvető tartalma, hogy a járművek műszaki kialakítá­sa és forgalomban tartása a biztonságos közlekedés igé­nyeinek megfelelően történ­jen. Mit kell tudni a személy­­gépkocsikra vonatkozó elő­írásokról? Elsősorban azt, hogy a rendelkezés visszame­nőleg hatályos előírásokat is tartalmaz, vagyis az 1976. ja­nuár 1-e előtt gyártott sze­mélygépkocsik műszaki álla­potát — az előírásoknak meg­felelően és a meghatározott időkre — ki kell alakítani. Mindkét tengelyen azonos típusú gumiabroncs Sebességmérő és ki számláló Elakadást jelző háromszög Belső napellenző Páramentesítő (szélvédőhöz) Második visszapillantó tükör Biztonsági öv (első üléshez 3 pontos) Tartalék izzók (1—1 db és biztosítékok cseréléséhez szükséges szerszámok) Kiegészítő sárvédő (nem merev anyagból) Ablakmosó (szélvédőhöz) Szabványos mentődoboz Hangjelző berendezés egyenletes hangerejű lehet (dallamkürt nem) Irányjelző kicserélése borostyánsárgára hátsó pirosat első fehéret Tompított fényszóró csak asszimetrikus lehet Első borostyánsárga helyzetjelző kicserélése fehérre Irányjelző lámpák visszajelzője Tudni kell még azt is, hogy személygépkocsiknál (0,75 cm gumiabroncs-átmérő alatt) 1 mm-nél a gumipro­fil mélysége kisebb nem le­het, a profilt mélyíteni utó­lagos bevágással nem szabad, s futózott abroncs nem hasz­nálható a kormányzott kere­keken. A személygépkocsik által keltett zaj legfeljebb 82 decibel lehet. Az „Otto”mo­­toros gépkocsik kipufogógá­zának CO- (szénmonoxid) tartalma a 4,5 százalékot nem haladhatja meg. A belső utasteret megvilágító (a ve­zető által könnyen kezelhe­tő) lámpának működnie kell, hasonlóan a helyzetjelző lámpáknak és a tompított fény bekapcsolt állapotát jel­ző berendezésnek is. Személygépkocsikhoz tűz­oltókészülék és vontatókötél­ej autón: összes forg. levon: 1978. dec. 31-ig 1976. jan. 1-ig 1976. jan. 1-ig 1977. dec. 31-ig 1976. dec. 31-ig 1977. jún. 30-ig (ha van gyári rögzítési pont) 1976. júl. 1-től 1978. dec. 3Hg 1977. jan. 1-től 1978. dec. 31-ig 1977. jan. 1-től­­ 1977. jan. 1-től 1976. dec. 31-ig forgalomba helyezett gép­kocsin elegendő 4 db seb­kötöző csomag és ételszo­­rító 1976. júl. 1-től 1977. jan. 1-től 1977. jan. 1-től nem kötelező. Azt viszont tudni kell, hogy azokban a gépkocsikban, amelyekbe a biztonsági övet beszerelték, kötelező ennek a használata és a jármű teljes megállása előtt nem szabad az övét ki­csatolni. A műszaki előírások teljes ismertetését nem vállalhat­juk, csak a legfontosabb tud­nivalókra tértünk ki. A ha­táridőt, a felszerelések meg­létét a közúti ellenőrzések és az időszakos műszaki felül­vizsgálatok során az illeté­kes szervek számonkérik, ezért ajánlatos a gépkocsi­kat megfelelő szervizüzemek­ben mielőbb felülvizsgáltató Fejes Pál, r. alezredes, az MKBT­ titkára. A személygépkocsik új kötelező felszerelései 1976. jan. 1976. jan. 1976. jan. 1976. jan. 1976. jan. 1976. júl. 1976. júl. 1-től 1-től 1-től 1-től 1-től 1-től 1-től 1976. dec. 31-ig 1978. dec. 31-ig 1978. dec. 31-ig Autó-motor Felkészülve a veszélyre Napjainkban igen sokat hallhatunk az úgynevezett defenzív — védekező — ve­zetési módról, ami feltételezi, hogy eleve felkészülve a vár­ható veszélyekre, úgy vezet­jük járművünket, hogy má­sokat ne hozzunk veszélyes helyzetbe, s természetesen magunkat se. A jelszó az le­hetne, hogy legyünk inkább barátok, egymást segítő tár­­sak a közutakon, mintsem emberéleteket veszélyeztető ellenségek. Defenzív vezetési taktiká­ról lévén szó, bizonyos fajta védekezésre mindig szükség van, ha közlekedünk. Nem könnyű kitalálni, hogy mit akar csinálni az előttünk ha­ladó és az utánunk jövő autó­vezető, s mire készül a ve­lünk szemben száguldó jár­mű kormányánál ülő sze­mély. Annak, hogy a közle­kedés többi résztvevője szá­mára megkönnyítsük szándé­kaink felismerését, számos módja és eszköze van. Vannak autóvezetők, akik csak nehezen tudják elvisel­ni, hogy valaki a kocsijukat megelőzze. Ilyenkor ahhoz az eléggé el nem ítélhető , megoldáshoz folyamodnak, hogy gázadással gyorsítják autójuk futását, az előzésben levő vezetőt is további sebes­ségfokozásra kényszerítvén. Mindenki tapasztalhatta már, hogy milyen rossz és bizonytalan érzés — különö­sen keskeny úton — huzamo­sabb ideig, nagy sebességgel a menetirány szerinti bal oldalon haladni, közben fi­gyelni az előzött kocsi veze­tőjének a szándékát, a mö­göttes és a szemben jövő forgalmat.. Ha szabályosan betartjuk az előírt követési távolságot (amire sajnos csak ritkán van lehetőség a zsúfolt köz­lekedésben), az előttünk ha­ladó kocsi hirtelen fékezése­kor, a féklámpák felvillanó vörös fényének észlelésétől számítva meg kell lennie annyi időnek, hogy a magunk kocsiját is lefékezzük. Az előttünk haladónak nem kö­telessége ugyan, de fékezés előtt jelezheti — a defenzív vezetési mód jegyében — a lassítási szándékát. Ha csak nem veszélyhelyzetben kell fékezni, bárki megteheti, hogy a fékezés előtt apró kis lábmozdulatokkal — né­hányszor felvillantja a fék­lámpát Túl azon, hogy ez jóindulatú, baráti gesztus, nekünk is előnyünk származ­hat belőle, hiszen akár hátul­ról belénk is szaladhat egy későn lefékezett kocsi. B. I. Könnyűbúvárok a tudomány szolgálatában Világszerte divatos sporttá vált a könnyűbúvárkodás, amely alkalmassá teszi az embert arra, hogy bonyolult nehéz védőruha és sisak nél­kül hatoljon le a vizek mé­lyébe. Fő előnye ennek a módszernek, hogy a könnyű­búvár szabadon mozog, úszik a vízben, oxigént szállító csővezeték nem köti a fel­színhez. Hátán palackot visel, amelyet automatikus szelep zár el, azon keresztül áram­lik az oxigén a búvár tüde­jébe. Minél mélyebbre száll alá, annál nagyobb nyomás­sal engedi az automatikus szelep az oxigént. A kezdetben kedvtelésnek induló sporttól jelentős se­gítséget kapott a tudomány. A könnyűbúvárok minden más lehetőségnél jobban ta­nulmányozhatják a vizek, ko­­rallszirtek, a tengerfenék élő­világát. A régészet leletanya­gát tetemes értékekkel gaz­dagították a könnyűbúvárok a tengerfenékről, elsüllyedt hajókból felszínre hozott egy­kori eszközökkel. A technika is gyakran veszi igénybe a könnyűbúvárok segítségét különféle víz alatti építke­zésekhez, víz alatti berende­zések ellenőrzéséhez, karban­tartásához. A könnyűbúvárok egyre mélyebbre merészkednek a tengerekben. Éppen húsz éve, még, 1957-ben szenzációnak számított, hogy egy angol búvár a norvég partok előtt, 184 m mélységbe ereszkedett le, 1962-ben pedig egy svájci matematikus a kaliforniai partok előtt már 305 m mély­re szállt alá. Hol lesz a mély­ségi határ, ahová az ember bántatlanul lejuthat, ma még el sem képzelhető. Tény, hogy a fent említett mély­ségekbe sem lehetne lejutni közönséges sűrített levegő­vel. A „mélymerülő” búvár­készülékek tartályaiban olyan mesterséges levegő van, amelyben a nitrogént hélium pótolja. A hélium és oxigén keveréke, amelyet a búvárok hélioxnak neveznek, megszünteti a mélységi má­mor veszélyét, és a felemel­kedés is gyorsabbá válik. Hátránya viszont, hogy a héliumos keverék izgatóan hat az idegrendszerre, ami a búvár jellegzetes reszketé­sében nyilvánul meg. Helyet­te más és más gázkeverékkel próbálkoznak, már ki is pró­bálták az oxigén és a neon keverékét. A Szovjetunió Tudományos Akadémiája tengerkutató in­­tézetének könnyűbúvára ten­­geri szervezeteket gyűjt. Felvétel a tenger mélyéről RÓMA — Uram, ez egy híres ágy, — közli a szállodaportás az amerikai vendéggel. — Na­póleon, Balzac és az ifjabb Dumas aludt benne. — És nem panaszkodtak? — Nem, uram. — Pedig elég kényelmetlen lehetett hármójuknak ebben a szűk ágyban ... HAMBURG A külföldről hazatérő férj új nyakláncot pillant meg a feleségén. — Pompás nyakláncod van. Paula, hogyan lehet, hogy én ezt még nem láttam rajtad? — Nem láthattad, drágám, mert csak ma találtam a kocsid hátsó ülésén ... PÁRIZS A férj tűnődve nézi felesé­gét, majd így szól: — Drágám, a harisnyádon leszaladt egy szem. — Kedves, hogy figyel­meztetsz, nem is vettem ész­re. — Én már reggel láttam. — És miért csak most mondod? — Mert amikor a fodrász­hoz mentél a bal lábadon volt a leszaladt szemű haris­nya, most pedig a jobb s­­badon viseled... ** PRÁGA — Nem szégyelli magát! — korholja a személyzeti veze­tő Zamek kartársat, a köny­velés dolgozóját. — A gyer­mekei már mind iskolába járnak, de maga még min­dig a nők után futkos?! — No, de osztályvezető kartárs! — szól Zamek meg­lepetten. — Csak nem azt akarja mondani, hogy ne já­rassam iskolába a gyermeke­imet?! ... BONN Müller úr harmadszor nősül. Esküvő után zavartan magyarázkodik újdonsült ne­jének: — Drága Grétim, eddig nem mertem szólni neked egy nagy hibámról. Tudod, az az igazság, hogy minden ok nélkül féltékeny voltam előző feleségeimre. Ezért ment tönkre a házassá­gunk ... — Nyugodj meg, te kis csacsi! Énrám biztos nem le­szel ok nélkül féltékeny BÉCS Feltűnően csinos nő érke­zik az orvos rendelőjébe, s vele az anyja. — Vetkőzzék le, kérem! — Fordul az orvos a lányhoz. — No de doktor úr, én va­gyok a beteg, nem a lányom. — szól közbe az anya. — Bocsánat, asszonyom, akkor nyissa ki a száját és nyújtsa ki a nyelvét­. ■ • VARSÓ Osztályfőnöki órán a csa­ládi életről folyik a vita. A tanító néni e.­­Sn a kis Ta­­deuszt szólítja: — Mit szólnál hozzá, kis­fiam, ha kistestvéred szület­ne? — Azt mondanám, tanító néni, hogy pechü­nk van. — Ugyan miért? — Azért, mert az apukám sarkkutató, és már egy éve az Antarktiszon dolgozik... NEW YORK — Ügyvéd úr, azért jöttem önhöz, mert válni akarok. — Rendben van, uram, ál­lok rendelkezésére — feleli az ügyvéd. — Akkor talán meg is beszélhetnénk a rész­leteket. Milyen válóokot tud felhozni? — Hogyhogy milyen váló­okot?! Hát azt, hogy nős va­gyok ... MILÁNÓ A válóperes tárgyalás után az alperes hevesen magyaráz az ügyvédjének: — Értse már meg ügyvéd úr hogy ez teljes képtelen­ség! Mind a két gyermeke­met a férjemnek ítélték, pe­dig egyiknek sem ő az apja. MOSZKVA — Mondd, Szása, milyen terveid vannak a nyárra? — Fogalmam sincs, Gri­­sa ... Ez különben sem tő­lem függ. — Hát kitől? — Egyrészt a főnökömtől, mert ő mondja meg, hogy mikor mehetek nyaralni, másrészt a feleségemtől, mert ő dönti el, hogy hová ... ZURICH A bárban vidáman iszogat egy idősebb úr, amikor egy ismerőse megszólítja: — Ha nem csalódom, uram, ön az antialkoholista liga titkára. — Igen uram, de jelenleg szabadságon vagyok... T. L . / MAI műsorok: KOSSUTH 8.34 Népművelők fóruma 8.49 Purcell: A tündérkirálynő (Opera) 11.48 Ó, asszonyok, ti forró Italok 12.20 Ki nyer ma? 12.39 Melódiákoktól 14.07 Eret egy délután... 11.30 Éneklő Ifjúság 15 10 fűrészelte táncritmusban 15.24 Külföldről érkezett... 14 14 Magyarán szólva 16 05 Varsan a kürtszó 1 16.35 Rudolf Schock énekel 17.07 Ár, világpiac, cserearány 17.32 A Milánói Scala színpa­dán 28.00 A szabó család 18'so Esti magazin 19.15 Népzenei magazin 13 55 Az élt elejtett földrész 20 25 Kürt és zong­orafelvéte­lek 21.05 Kilátó 22.40 Kórusmuzsika 22.51 Men­táció 23.91 Romantikus kamaramu­zsina PETŐFI 8.33 Nóták 3 15 Szemforgatás nélkül « 25 Orvosi tanácsok 9.33 Derűre is deli­.... 10.00 A zene hullámhosszán 11.55 Látószög 12.00 Operettrészletek 12.33 Arcképek az orosz irodalomból 12.50 Grófé: Grand Canyon 13.25 Növénykedvelők öt perce 13.33 Beszélni nehéz 14.00 Kettőtől hatig... 18.00 3x3 A magyar táncdalok világából 18.33 Két szimfonikus költe­mény 18.55 Népi zene 19.15 A délibábok országa 19.30 Csak fiataloknak: 20.33 Irodalmi kirándulások 21.03 „Éljenek a víg nők” 22.03 Könnyűzenei újdonságok 22.43 Népdalok 23.20 Ziehrer-művek Szolnoki rádió 17.00 Műsorismertetés — Hírek 17.10 Tudomány a termelésben 17.25 Énekegyüttesek műsorából — Szemle üzemi lapokból 17.40 Úttörőhíradó 18.00 Alföldi krónika — Gloria Gaynor énekel — Hírös­­­szefoglaló — Műsorelőze­­tes TEJ MAGYAR 8.00 Tévétoma (Ism.) 8.05 Iskolatévé 13.05 Iskolatévé (Ism.) 16.50 Iskolatévé (Ism.) 17.20 Játék a betűkkel 17.45 Mindenki iskolája 18.45 „A mindenséggel mérd magad. ..” 19.20 Tévétoma 19.30 Tv-híradó 20.00 Örökbefogadás (Magyar film) 21.20 Csak ülök és mesélek.. 22.25 Tv-híradó 3. 2. műsor 20.01 A tenger titkai 20.50 Tv-híradó 2. 21.10 Autó—motorsport 21.30 A Dibbedidapp mulató (NSZK film) POZSONYI 19.00 Híradó 19.30 szórakoztató műsor 20.20 A háború hosszú versztjei (Szovjet film) 21.30 Híradó és sporteredmé­nyek 22.00 Musica viva EGRI VÖRÖS CSILLAG: (Telefon: 22-33) du. fél 4 órakor A bátyámnak klassz öccse van Színes csehszlovák ök­a­vígjáték Este fél 6 és 8 órakor: A cigánytábor az égbe megy Színes szovjet film EGRI BRÓDY: (Telefon: 14-07) du. fél 4, fél 6 és fél 8 órakor A 22-es csapdája Színes, szinkronizált amerikai film GYÖNGYÖSI PUSKIN: du. fél 4 és este 7 órakor: Fekete gyémántok I—II. GYÖNGYÖSI SZABADSÁG: du. fél 4 és fél 8 órakor: Közelharc férfiak és nők között HATVANI VÖRÖS CSILLAG: Banditasirató HATVANI KOSSUTH: Herkulesfürdői emlék FÜZESABONY: A Strucc kávéház vendége

Next