Népújság, 1980. augusztus (31. évfolyam, 179-204. szám)

1980-08-13 / 189. szám

A TÁRSADALOM PERIFÉRIÁJÁN (2.) Egy ifjú „bűnöző” vallomásaiból Az igazságszolgáltatás területén dolgozónak elég kevésszer adatik meg,­­hogy az elkövető személyiségét a vele való beszélgetések alapján tökéletesen megraj­zolhatná magában. Az eljá­rás kötöttségei, a határidők akadályozzák ezt. Pedig különöse­n a fiatalkorú tet­teseknél nagyon is szükség lenne rá. A ritka alkalmak egyiké­ben volt része rír. Magyar Elemérnek. — T F. 17 éves. Furcsa viselkedése a meghallgatások során késztetett arra, hogy többet foglalkozzam vele. Vallomásaiból kerekedett ki az a k­ép, ami, úgy gondo­lom, eléggé jellemző a ha­­sonló utat megjárt fiata­lokra. Ezért is rögzítettem az általa elmondottakat, ezekből olvashatók az­ aláb­bi részletek: „Apám öt osztályt járt, anyám nyolcat, jeles ered­ménnyel. Édesapám nem be­számítható, mindig a bör­tönben van. ötéves voltam akkor, amikor először elvit­ték. ..-n laktunk, ez öt ház összesen. Anyukám beteg, szívinfraktusa volt, meg idegösszeroppanása több­ször — apám miatt. Lacika most 12 éves, Pesten van, gyógyterápiás intézetben. Csontgyenge és szellemi fo­gyatékos. Képtelen felfogni egy tárgy értelmét. István­­ka kilencéves. Ő értelmes, de nagyon rendetlen. Most Kisterem,én van intézetben, több mint egy éve nem lát­tam ■ ■. Szép emlékek ró­luk? Anyám tanítgatott ol­­vasni, mindig könyvet vesz nekem. Apám? Tőle kaptam életem legelső könyvét, születésnapomra. Ha nem volt ittas, beszélgettünk rá” „Tízéves lehettem. Édes­apám megint be volt zárva. Iskolában voltam. Egyszer csak hivattak az igazgató­hoz, mondták, vigyem a táskámat is. Azt mondták, elvisznek egy időre. Először örültem neki, hogy kocsikázunk. ■. Több helyen is voltam intézetben, többször megszöktem. B.-n kérdeztem a bírótól, lehet-e ti javítóban pénzt keresni, azt mondta, lehet. A javcsi­­ban a srácok mondták, hogy napi két forintot lehet ke­resni. Úgy gondolom, a bíró becsapott. A pénz könyvek­re kellett volna, meg arra, hogy hazaküldjek belőle édesanyámnak. Erdőj­árásán nyugodt, csendes volt az élet, ott jobban is foglal­koztak velünk. Kisterenye zsúfolt volt, nem lehetett rendesen sportolni, kikapcso­lódni. Igaz, délutánonként adtak kimenőt. Amikor ké­sőbb anyám beteg lett, a szíi rokonok elvállaltak. Jó­zsi bácsi, anyám testvére, egyszer részegen jött haza, mondta, nincs pénze, nem tud tovább iskolába járatni. Pénzt adott a buszra, mond­ta, menjei­ haza. Ezután csavarogtam Hatvanban. Es­te igazoltattak . . . kérdeztél ki vagyok, meg ilyen rutin­­kérdéseket... akkor éjszaka a fogda előterében alud­tam ...” ..A jarcsiban mindig jöt­tek utánam magnóval a többiek, nem hagytak olvas­ni. Egyszer éjjel a lábujjam közé papírt tettek és meg­gyújtották, verekedés is volt.” ,,A nemi felvilágosítást könyvekből tudtam meg. Kapcsolatom volt m­ár lán­­­nyal, de szexes nem. Csak beszélgettünk. Édesanyja meghalt, az édesapja bör­tönben van. Ő is gondozott, bátyjával nem tartja a kap­csolatot. Vele sem találkoz­tam már egy éve. A címe megvan, írtam neki innen is levelet. Jó barátom kettő volt, ők is szerettek olvas­ni, könyvtárba járni. Éle­temben az volt a legjobb, amikor egy tengerész bará­tommal a­ Balatont körbe­­hajókáztuk. Ez akkor volt, amikor jó­ tanulmányi ered­­ményemért Zánkára vittek el, jutalomból. A tetoválást (horgony, teknősbéka, ke­reszt) is ott csinálták, a barátok beszéltek rá ...” „Munka? Mindig is mat­róz szerettem volna lenni, a MAHART-nál. Könyveket is olvastam róla. Pár szót már angolul is tudok: yes, az igen, no, az nem, sea, az a tenger, a love azt jelenti, hogy nevetni, a girl nagyot jelent. A kiejtést majd úgy tanulom meg, hogy golyót teszek a nyelvem alá.’’ „Amikor legutóbb Gyön­gyösön találkoztunk, anyám is azt kérdezte, miért­­ kel­lett ezt nekem csinálni. Mi­ért kellett? Valahogyan csak ki kellett szabadulni az intézetből, papírom nem volt. Dolgozni tehát nem tudtam ...” ,.Mi lesz ezután? Ha ki­­ szabadulok, megpróbálok egy kis pénzt összegyűjteni — munkát vállalok, úgy hallotam egyébként, hogy Tökölön a börtönben lehet dolgozni. Azután megpróbál lak továbbtanulni, megpró­bálok jelentkezni a MA­­HART-hoz. Vagy tiszti is­kolába. . . Anyámhoz me­gyek először vissza, az öcséi­met is megpróbálom ki­hozni az intézetből, megpró­bálom apámat is kordában­ tartani, ha kiszabadul.” „Magánélet? Három gyer­meket tervezek. Nekik majd tanulságszinten elmesélem az életem ...” Részletek a hivatalos jegyzőkönyvből: ,,T. F. gyanúsított előadom, hogy először az italból ha akartam betörést elkövetni. Eszközül egy, a helyszínen talált vasdarabot használ­tam. Az ablakrácsot kifeszí­­tettem és a táskát az így keletkezett nyiláson bedob­tam a helyiségbe... A be­hatolás mégsem sikerült, ugyanis a nyitáson nem fér­tem be." ..A vegyesboltot jól is­mertem. Gyermekkorom­ban idejártam vásárolni, így a pénzt is könnyen megta­láltam . . . Ezután Salgótar­jánba utaztam, ahol a lo­­pott pénzből élelmet és könyveket vacakoltam. A Csillagképek atlasza, a Baj­vívó man­áról­ és a Robin­son utolsó kalandja című könyveket vettem meg...” ★ A járásbíróság T F.-et há­romrendbeli betöréses lopás büntette miatt jogerősen tízhónapi — a fiatal­korúak börtönében letöltendő — szabadságvesztésre ítélte. Szalay Zoltán DÍSZKŐ - EGY JELENSÉG TERMÉSZETRAJZA (III.) Kortünet vagy kórtünet ? John Travoltát pályafutá­sa csúcsán az újságírók szí­vesen hasonlították az öt­venes évek nagy ideáljai­hoz: James Dean-hoz, vagy Elvis Presley-hez. A hang­zatos és elsősorban reklám­célú összehasonlításnak azonban kevés köze van a valósághoz. A diszkóláznak, noha Travolta éppolyan mun­kásgyereket, személyesít meg, mint egykor James Dean s a maga módján ő is lázad a hétköznapok el­len, még sincs köze az öt­venes évek „dühös fiataljai­nak”, vagy a hatvanas évek lázadó beatnikjeinek világá­hoz. Elég egy pillantást vetni az elmúlt két évtized törté­netére. A hatvan­as évek vége felé, a nagy lázadá­sokkal, a háborúellenes tiltakozásokkal, a polgárjogi küzdelmekkel, a forró nya­rakkal, a w­oodstocki feszti­vállal tetőzik a beatmoz­­galom. Akkor időszerű tár­sadalmi vonatkozású esemé­nyek, alulról, a fiataloktól kiinduló kezdeményezések, progresszív szellemi áramla­tok izgatták és mozgatták meg az ifjúságot, a közvé­leményt Ki-ki állást foglal­hatott valami ellen vagy mellett. A popzenében pél­dául ezt a korszakot, Jimy Hendrix és Janis Joplin, il­letve Tom Jones, a filmben pedig az Easy Rider (ná­lunk Szelíd motorosok) és a Muzsika hangja egyidejű el­lentétes pólusú sikere jelle­mezte. A di­sz­kójelenségben ez a két véglet Jonh Tra­volta alakjában összemosó­dott. Travolta-Manero ugyan lázad, de a világtól csak azt követeli, hogy szombat esténként jól érez­hesse, kitáncolhassa magát A diákmozgalmakat, az il­luzórikus társadalmi méretű lázadások korszakát követő depresszió, a politikai, gaz­dasági változások tették le­hetővé egy végletekig ma­nipulált szórakozási forma, egy nemzetek sokaságára ki­terjedő, mindent behálózó kultúrgépezet térhódítását és eluralkodását. „Restaurációs rongyrázók” Amíg a hatvanas évek törvényszerűen egyre inkább perifériára szoruló ideáljai — ma már tudjuk — a ma­guk módján hamis illúziókat kergettek, addig mai hason­másaik csupán „restaurációs rongyrázók”. Nemcsak Tra­volta vagy a Bee Gees állít­ható ide példaként, hanem a Rolling Stones, Paul McCartney, Red Stewart, vagy akár dz­sessz-zenészek is, akiket szintén elkapott a „gépszíj", s ha magatartá­sukban nem is, de zenei vi­lágukban mindenképpen al­­kalmazkodtak a diszkóje­­lenséghez. A pop és tudat­ipar, a tömegkommunikációs eszközök ugyanis gondosan megszűrik a mezőnyt, s aki nem alkalmazkodik, a pe­rifériára­ szorul. Még a pol­gárpukkasztó punk sem ke­rülhette el sorsát. Rövid időn belül jól jövedelmező üzleti vállalkozássá lett. Ellenkul­túráról, lázadásról, spontán társadalmi, illetve zenei mozgalmakról így egyelőre szó sem eshet. A beat, mint mozgalom meghalt, szere­pét teljesen átvette a pop- ipar, amelynek szorításából egyelőre nem mutatkozik menekülés. Lázadás helyett beilleszkedés A diszkój­elenség egyik szellemi atyja Robert Stig­­wood, — a zenészek szak­mai körökben a „rockzene sírásójának’’ nevezik —, volt az első üzletember, aki megérezte, felfigyelt ezekre a változásokra. Előbb csak kiaknázta, majd a nagy si­kereket látva tudatosan is lovagolta­, irányította az eseményeket. Nem kis sze­repe van abban, hogy a het­venes évek második felé­­ben ilyen nagy szerepet ka­pott a fiatalok életében a diszkó, ő, aki egy évtized­del ezelőtt még olyan „újí­tó” zenekarokat, zenészeket menedzselt, mint a Cream, Eric Clapton vagy Blind Faith — felismerte, hogy az idők végérvényesen meg­változtak. A fiatalokból az érvényesülés vágya kiszorí­totta a lázadás energiáit. A felnövő új nemzedék, amely­nek bőségesen van szabad ideje, pénze, energiája, már nem a társadalmi harcokban akar kitűnni, hanem szóra­kozni, felejteni akar. Stig­­wood és társai erre alapoz­va teremtették meg az új szórakozási és zenei formát, a Travolta-modellt, azt az életérzést, életfelfogást, amely a ,mindig mosolyog­ni”, „végy lezserre min­dent’’, és a „gyere, táncolj” sloganokból áll össze. így jöttek létre a szabad idő kultúristállói, a diszkók, ahol a fogyasztó már min­dent készen kap; vágyait, ideáljait, a divatot, a köve­­tendő életcélt, az ehhez szükséges eszközöket és tánc közben fölösleges ener­giáit is levezetheti. Ezt a manipuláltságot, a sekélyes tartalmat, az ember elidegenedettségét, a kör­nyező tárgyi világnak való alárendeltséget, jól leplezi a formai megoldások magas színvonala, a technikai cso­davilág tökéletessége, a táncrítus helyszíneinek pa­zar kiállítása. A diszkóvilágban már minden készen van. Az em­bernek csak annyi dolga van, hogy megfizesse és el­fogyassza a felszolgált ja­vakat. A hetvenes évek apo­­litikus, tanácstalan, megosz­tott ifjúsága enged­el­meske­­dik is a politikai, kereske­delmi, ipari, tömegkommu­nikációs apparátus felszólí­tásának. Ahogy Cseh Tamás is megénekelte egyik dalá­ban: „Hát én vagyok­ a het­venes­­ évek if­ja, aki nem­i leszek, s úgy se más, csak víg, elégedett / festett.” (VÉGE) Sebők János ?Mind­-keleti vendégeink Magyarországon és a Szovjetunióban tanuló vietnami diákok 22# tagú csoportja tanulmá­nyozza ezekben a napokban a Heves megyei fiatalok életét. A több mint egyhetes prog­ramban üzemek, intézmények látogatása szerepel. Számos tapasztalatcserével- képünk az egyik baráti találkozón készült vendégeinkről. (Perl Marton felvétele) * lI műsorok: Kossuth 8.25 Szociológiai figyelő. 8.54 Beszélni nehéz. 9.06 Szimfonikus zene. 9.45 Kis magyar néprajz. 9.50 Tar­ka mese, kis mese. 10.05 Fecskék és fruskák. (Re­gény). 10.30 Válaszolunk hallgatóinknak. 10.45 Ka­maramuzsika. 12.20 Ki nyer ma? 12.35 Házunk tája. 12.50 Operaslágerek. 13.20 Örökzöld dzsesszi melódiák. 14.15 Operettfel­vételek. 14.41 Amatőr zenei együt­tesek felvételeiből. 15.10 Hidas Frigyes—Gál Zsu­­z­sa: Hajnaltól estig. 15.27 Winnetou (Regény). 16.10 Kritikusok fóruma. 16.20 Egy nyírségi nótafa: özv. Sörlei Györgyné. 16.30 Ma­gyar előadóművészek. 17.07 Hova visz az út? 17.32 Nó­tacsokor. 18.15 Hol volt, hol nem volt... 18.30 Esti magazin. 19.15 Gondo­lat 20.00 Walter Gieseking összes Mozart-felvételeiből. 21.03­­ Népdalok. 21.30 Hát­térbeszélgetés. 22.15 Sport­hírek. 22.20 Tíz perc külpo­litika. 22.30 A dzsessz vilá­ga. 23.20 Székács János Kur­­tág György műveiből ját­szik. mélyhegedűn. Petőfi 8.05 Operettegyüttesek. 8.2­1 Tíz perc külpolitika. 8.33 Idősebbek hullámhosszán. 9.28 A Csehszlovák Nép­hadsereg központi zenekara játszik. 10.00 Zenedélelőtt. 11.30 A Szabó család. 12.00 Népi zene. 12.33 Tánczenei koktél. 13.20 Irány, a mele­gedő (Tóth Benedek írása). 13.30 Színes szőttes. 14.00 Kettőtől négyig... 16.00 Szó­ból ént az ember... 16.33 Útközben. 16.35 Néhány perc tudomány. 16.40 Fia­tal együttesek Salgótarján­ban. 17.30 Ötödik sebesség. 18.33 Körkapcsolás bajnoki labdarúgó-mérkőzéseikről. 19.25 Tabuk nélkül — ta­karékosan. 19.45 A beat kedvelőinek. 20.33 Közvetí­tés az Újpest Dózsa—Rába ETO ^ bajnoki labdarúgó­mérkőzés II. félidejéről. 20.45 Válas(s)sz! 21.37 Port­ré slágerekből. Ihász Gá­bor. 22.27 Herman zenés já­tékaiból. 23.15 Angol mad­rigálok. 23.30 Vukán György szerzeményeiből. Miskolc 17.00 Hírek, időjárás. 17.05 Index. Gazdaságpolitikai magazin (A tartalomból: Ember helyett robotok Gyöngyösről — Ahol az ércet dúsítják — Aratás után). Felelős szerkesztő: Paulovits Ágoston. Szer­kesztő: Dobog Béla — Ci­gánydalok — Sport — 18.00 Észak-magyarországi króni­ka — 18.25 Lap-és műsor­­előzetes... 9.00 Tévétorna. 9.05 Óvo­dások filmműsora. 9.25 Csata fekete-fehérben. 9.45 Delta. 10.05 Derrick (NSZK bűnügyi film). 11.05 Lehet egy kérdéssel több? 16.45 Emberi furcsaságok. 17.30 Egészségünkért. 17.35 Kuckó. 18.05 Ifjúsági nap­ló. 18.30 Hol tart. 18.45 Sta­féta. 19.10 tévétorna. 19.15 Esti mese. 19.30 Tv-hiradó. 20.00 Jean Gabin-sorozat. Állat az emberben (Francia film). 21.35 Vészcsengő (Dók. film). 22.35 Tv-hír­­adó 3. 2. műsor 20.01 Pécsi szint. 20.30 Autó-motorsport. 20.50 Tv­­híradó 2. 21.10 A vadon vi­lága (Ismeretterjesztő film­sorozat). 21.35 A zárka (Té­véfilm). NwüsmG­ 1980. augusztus 13., szeld*

Next