Népújság, 1980. december (31. évfolyam, 281-305. szám)
1980-12-17 / 295. szám
. .ezután kezdődött az izgalmas, nevettető műsor. . Tájak, korok, múzeumok... Van, aki hátizsákkal indul útnak hétvégeken, s a természetben keresi a kikapcsolódást. Van, aki a tévé előtt pihenteti magát, aki olvas, aki kertészkedik, aki sportol és folytathatnánk a sort a végtelenségig. Remek szabad idő eltöltésnek bizonyult az 1978-ban meghirdetet Tájaik, korok, múzeumok közművelődési akció. Lényege annyi, hogy a a múzeumokat látogatók egy igazoló pecsétet kapnak. A lakóhelyükön egy pont, más helyen két pontot ér egy-egy látogatás. A szorgalmas múzeumba járóknak arany, ezüst-, bronzjelvény mellé ingyenes múzeumi belépővel is kedveskednek a szervezők. S hogy sikere volt ennek az akciónak, bizonyítéka: eddig több, mint 200 ezren vettek részt országszerte. Az egri 3. számú Általános Iskola úttörőinek sem jelent gondot, hogy hová is menjenek vakációzni, amióta meghirdették a múzeumba járók akcióját. Minden nyáron úgy szervezik a programot, hogy letáboroznak valahol és végigjárják a környék nevezetességeit. Szarvas, Pécs, Nyíregyháza volt eddigi kiindulási pontjuk és 43 múzeumot kerestek fel, amiért aranyjelvényt kaptak. S hogy mennyi élményt jelentett mindez, arról tanúskodnak a tablók, a fényképek, diák. Természetesen az egész iskola nem tud egyszerre útra kelni, ezért a táborozók megörökítik, hogy merre jártak, mit láttak. Minden nap megírták krónikájukat. — Sokan még egyáltalán nem jártak múzeumba — mondja Dobó Zoltánné, a hatodikosok osztályfőnöke, a kirándulások egyik szervezője. — Ez ösztönzött bennünket arra, hogy részt vegyünk az akcióban. A sűrű programok ideje alatt mindig vigyázunk arra, hogy ne legyen terhes a gyermekeknek a hirtelen rájuk zúduló információmennyiség. S hogy igazán emlékezetessé tegyünk egy-egy táborozást, a végén mindig megszerveztük azt a vetélkedőt, amelynek témája a látottakból tevődött össze. Az úttörőélet vidámságait is mindig magunkkal vittük — veszi át a szót Majoros Gáborné csapatvezető, majd egy pontértékelő táblázatot mutat. Felirata: nemes tettek táblázata. Azok kerülhettek a névsorba, akik elkészítették társaik reggelijét, vagy akiknek a legnagyobb rend uralkodott a szobájában az esti párnacsaták után. Sok kedves barátot ismerhettünk meg útjaink során. A hatodik osztályos Kiss László arról mesél szívesen, amit a mátészalkai Zalka Máté és a nyíregyházi Józsa Múzeumban látott. A lányoknak — Takács Mártának és Bóta Tündének — a várak tetszettek a legjobban. Különösen a siklósi, ahol a Tenkes kapitányát is forgatták. A hatodikos Molnár Katalin így emlékezett naplójában a múzeumi táborról: . .ezután kezdődött az izgalmas, nevettető műsor, amelyben mindenki kitett magáért ...” S nemcsak a műsorban tettek ki magukért a 3-as iskola pedagógusai, úttörői, hanem a meghirdetett akcióban is. Talán más iskolák is követhetik hasznos kirándulásaik útvonalt. Érdemes. A boldog nyertes Átadták a fiatalok a közlekedésbiztonságért pályázat fődíját,egy kempingkerékpárt. Képünkön: a boldog nyertes, Kiss Attila egri kisiskolás, Szántó Márton, a megyei KISZ-T?írság titkára és Huszár Mihály 1. századot, a megyei MWBT titkára társaságában. (Fotó: Szántó György) wock a moziban (2.) A „Vadak’-tól a legvadabbakig 1953-at ittak, amikor elkészült az első rockfilm, a „Vadak’. A rendező, John Sturges viszonylag ismeretlen fiatalembert, Marion Brandot szerződtette a fzerepre. A vállalkozásra csak rendkívüli nehézségek árán sikerült pénzt szerezni. A producerek szívesebben nyúltak a zsebükbe, ha a náci hadtestek elleni fényes győzelmekről, vagy a soha nem létező szovjet fenyegetettségről kívánt valaki játékfilmet forgatni. A „Vadr' " sztorija lényegesen elállt a hollywoodi kliséktől: a Brando vezette motoroscsapat városról városra száguldozik, de a fiúk mindaddig szolidan — és persze, látványosan — viselkednek, amíg beléjük nem kötnek. A száguldás és a randalírozás vége a változtatást nem tűrő világban egy gyilkosság és a Brando tragédiája. A filmben rendkívül erőteljesen használták fel a korszak ekkor induló rock zenészeinek (Chuck Berry, Fats Domino) felvételeit. A „Vadak" után — bár a fiatalok körében óriási sikert aratott, Brando befutott és százezrek utánozták őt — hosszabb csend következett. Eközben a rockzene folyamatosan vívta a harcát a társadalmi elismerésért és nagy erőkkel azt igyekezett bizonyítani, hogy valahol a popzene is zene. A változás és az elsöprő erejű áttörés végül a kontinensen következett be. A siker kulcsa ezúttal is egyetlen név: The Beatles! A liverpooli négyek rövid két év alatt halhatatlanná váltak, nem is csoda, hogy a rajongók mindenütt a Beatlest kívánták látni és hallani. Természetesen a film is felfedezte őket. Richard Lester vállalkozott arra, hogy filmet készít a gombafejűek főszereplésével. Nem véletlenül esett a producerek választása Lesterre: igazi mesterember és manapság is talán az egyetlen angol rendező, akinek munkáit bármikor és bárhol el lehet adni. Az ,,Egy nehéz nap éjszakája" és a „Help!" egyaránt világsiker lett. A Beatles-filmek diadalmenetét talán csak egyetlen film tudta felülmúlni. Ez Feltehetően fellélegeztek a KISZ Füzesabonyi Járási Bizottságának munkatársai, amikor májusban a kompolti lakóterület Hámán Kató alapszervezetének tagjai új titkárt választottak. Fellélegeztek, mégpedig azért, mert személyétől gyors változást reméltek, s nemcsak ők, hanem az itteni KISZ-esek is. Az történt ugyanis, hogy már régóta vegetált a mozgalmi élet, az akkori vezetőségnek egyszerűen nem látszott a munkája. Feladatukat képtelenek voltak ellátni. Beletörődtek például abba, hogy nincs egy hely, ahol összejöjjenek legalább a formális KISZ-taggyűlések megtartására. Tehetetlenségükre jellemző volt, hogy amikor azt próbálták számon kérni tőlük, hogy miként kapcsolódtak be lakóhelyük közéletébe — keresve a bajok forrását, kihez fordultak segítségért, mit tettek a helyzet megváltoztatásáért —, úgy érezték magukat mintha legalábbis az Iránban fogva tartott amerikai túszprobléma megoldását követelték volna Carter helyett a kompolti KISZ-titkártól. Ezek után továbbra is úgy viselkedtek, mintha az égvilágon semmi közük nem lenne az egészhez. A rosszmájú „szurkolók” természetesen most is hallatták hangjukat: — Attól, hogy megváltozik a titkár személye, az alapszervezetben még , nem történik semmi érdemleges. — mondták. A puszta I ténytől nem is történt volna. Azonban Gyetvainé Jakkel Ilona mér nem tartozott , pedig az 1967-ben készített „Szelíd motorosok” volt, amelyet Dennis Hopper rendezett, és amelyben két olyan színész tűnt fel, mint Peter Fonda és Jack Nicholson. Ezt az alkotást a műfaj egyik alapfilmjeként tartják számon és egyöntetű vélemény, hogy ennyire pontosan még nem sikerült visszaadni a hatvanas évek generációjának érzéseit, életszemléletét. A képpel mindvégig szoros kapcsolatban lévő zenét a Steppenwolff, a Byrds, Jimmy Hendrix és Roger McGuinn játssza. Természetesen a Beatlesfilmek és a „Szelíd motorosok” után is készültek nívós munkák („Tommy", „Lisztománia”, „Zabriskie Point”, „Éjféli cowboy”, „Eper és vér”), de az olyan „alkotások”, mint a „Szombat esti láz”, a „Pomádé” jelentősen rontják az összképet. Nemcsak a rock, hanem egy egész generáció lejáratása volt a „Hazatérés”. Hal Ashby teljes egészében a hatvanas évek rockslágereinek bejátszására bízta az alaphangulat megteremtését, de a végtelenül banális sztori szinte meggyilkolta a szüntelenül feldübörgő zenét. Sajnos kevés rendezőnek sikerült magáévá tenni a pudovkini elvet: „A zene mindig fokozza a kép kifejező erejét!” Francis Coppokezdő KISZ-titikárok közé, hiszen korábban az egri közgazdasági szakközépiskolában is ellátta ezt a funkciót. Végtelenül agilis természetére jellemző módon, azonnal felmérte a helyzeteit, s munkához látott. Megszerezte a szükséges engedélyeket, s rendbehozták az elhagyott, régi iskola egyik helyiségét. Ez volt a klub. A társadalmi munkások közül többen nem titkolt büszkeséggel egyre gyakrabban jártak be ide, és sokan mások is szívesen töltötték itt szabad idejüket a szintén társadalmi munkában felújított játékok között, vagy a televízió előtt. Gyorsan megszületett tehát az igény: ki kellene pofozni még egy-két termet. S ma — ennek eredményeként — már a helyi MHSZ is itt tarthatja KRESZ-oktatását. Kialakítottak ugyanis egy sportszobát, egy klubhelyiséget, s egy tévétermet. Volt már tehát megfelelő környezet, ahol többek között Kilián-foglalkozásokat szervezhettek a helyi úttörőknek. Az eredmény ennél a próbálkozásnál sem maradt el. Szervezettségükre jellemző, hogy túlléptek a próbálkozások küszöbén. Most már határozott tettek következtek. Az országgyűlési választások napján ügyeletet tartottak, s a KISZ-esek mentek el a múzeumával azokhoz az idős bácsikhoz nénikhez, akik betegségük miatt nem tudták a szavazóhelyiségekben leadni voksukat jelöltjükre. Talán ekkor született az újabb ötlet, ha, az „Apokalipszis, most” rendezője nem véletlenül hallgatott végig több ezer nagylemezt, mire a Doors, a Tangerin Dream, a Rolling Stones és a Creedence Clearwater Revival zenéje mellett döntött. Az utóbbi két-három évben észrevehetően megtorpant a rock. Nem lehet véletlen, hogy éppen most készítette el Martin Scorsese az „Utolsó valcert” (1978), amely a Band zenekar tagjainak elbeszéléseit f elhasználva a közelmúlt rockkorszakának fontos dokumentuma. Mostanában sok száz új zenekar alakult, de egységes stílusról aligha beszélhetünk: a punkból az „új hullámba” viszonylag könnyű volt az átmenet, de vajon miből táplálkozik az, aki filmjét a hetvenes évek végének popzenéjével kívánja illusztrálni. Lehet, hogy William Friedkin látomása válik valóra? Friedkin éppen a zene segítségével, az Al Pacino főszereplésével készült „Sétálókéban (Cruising, 1980) az erőszakhoz fordul és ismét elővezeti a bőrruhát. Ám a „Sétálókéban már nem meghökkentő, hanem félelmet keltő ez a fekete bőrruha . Ligeti Nagy Tamás hogy megszervezzék az öregek napját. De maradt energiájuk a legfiatalabb nemzedékre is, amikor a nyáron lefestették a helyi bölcsőde kerítését. Természetesen, amikor a nemrégiben felépült káli tanácsháza építkezés utáni takarításáról volt szó, az illetékesek nyugodtan fordulhattak a szívesen társadalmi munkázó fiatalokhoz. Ebből aztán érthető, hogy a helyi vezetők is szívesen adnak támogatást, ha ezt igénylik. — Talán ezt a kapcsolatot kellene még gördülékenyebbé tenni, s akkor nem lenne semmi gondunk. — mondja temperamentumos természetét igazolóan a fiatal KISZ-tittkár. Egy dolgot azonban szerényen elhallgat. Nemrégiben megkapta a KISZ-kb Dicsérő oklevelét. ★ Feltehetően fellélegeztek a KISZ Füzesabonyi Járási Bizottságának munkatársai, amikor májusban a kocnpolti lakóterület Hámán Kató alapszervezetének tagjai új titkárt választottak, s örömmel sóhajtottak most is, hogy a fentiekről beszámolhattak. Ez volt tehát a múlt és a jelen Kompodon. S hogy milyen lesz a jövő? Arról már most sokat elárul az a tény, hogy egyre több KISZ-en kívüli fiatal is csatlakozik programjaikhoz, rendezvényeikhez. Ők pe ig azt tartják: ajtajuk bárki előtt nyitva áll, csak be kell lépni rajta... Kiss Szabó Ervin (Következik: „Made in Hungary”) Múlt és jelen Xompolton A képen Dennis Hopper, az ben. Ő rendezte a legendás „Apokalipszis, most” című film„Easy Rider"-t. Mai műsorok Kossuth rádió 8.27 Világablak. 8.56 Beszélni nehéz. 9.98 Zenekari muzsika. 9.44 Kis magyar néprajz. A bábtáncoltató betlehemezés. 9.49 Tarka mese, kis mese. 10.05 Kagylózene. Ünnepeink árnyai és fényei. 10.35 Válaszolunk hallgatóinknak. 10.50 Kritikusok fóruma. 11.30 Gencsy Sári és Svéd Sándor operettfelvételeiből. .12.20 Ki nyer ma? 12.35 Házunk tája. 12.50 Operaslágerek. 13.20 Dzsesszmelódiák. 14.10 Kóruspódium. 14.31 Így láttam Bartókot. A mikrofonnál: Székely Júlia. 15.10 Bemutatjuk új kamarazene, felvételeinket. 15.26 MR 10—14 Iskoláik — őrsök — barátok. 16.10 Érdemes-e beülni?— avagy művezetők az iskolapadban. 16.35 Magyar fúvószene. 17.07 Délutáni rádiószínház. Narancsfelfújt. Saul Bellow r.játéka. 17.36 Szimf. zene. 18.15 Esti mese. 20.00 Gondolat. A rádió irodalmi lapja. 20.45 Népdalest. 21.35 Ilosfalvy Róbert operaáriákat énekel. 22.30 Kodály: Gordonka-zongora szonáta. 22.51 „Tervezzük az ember minőségét.” 23.06 Barokk versenyműve:. 0.10 Várkonyi Mátyás és Miklós Tibor táncdalaiból. Petőfi rádió 8.05 Könnyűzene — hangszerszólók. 8.33 Idősebbek hullámhosszán. Dallamok, emlékek. 9.28 Színes népi muzsika. 10.00 Zenedélelőtt. 11.30 A Szabó család. 12.00 Az MR népi zenekara játszik. 12.33 Tánczenei koktél. 13.20 Két otthon között. Riport. 13.30 Színes szőttes. 14.00 Kettőtől négyig... 16.00 Mindenki iskolája. 16.40 Könnyűzenei stúdiónk felvételeiből. 17.10 Olvasókör Pozsonyban. 17.30 Ötödik sebesség. 18.33 Operarészi. 19.25 Külföldről érkezett . . . Népzene. 19.45 A beat kedvelőinek. 20.33 139-660. A Magyar Rádió automata közönségszolgálata. 22.30 Kellemes pihenést! 8.30 Tévétémna. 8.35 Iskolatévé. 9.25 Delta. 9.45 Sándor Mátyás tévéfilmsorozat 2. rész (ism.). 10.45 Lehet egy kérdéssel több? Vetélkedőműsor. 11.15 Margot Werner műsora. 15.05—16.00 Iskolatévé. 16.18 Műsorismertetés. 16.20 Hírek. 16.25 Manidlo. Lengyel film. A főszereplő békés családi életét valósággal felborítja a bőbeszédű idegen, aki képeket kínál eladásra. 17.00 Reklám. 17.10 Felkínálom a népgazdasági hasznosításra. 17.50 Che kézjegye. A Horizont szerkesztőség műsora. 18.05 Az Országházból jelentjük. 18.55 A Közönségszolgálat tájékoztatója. 19.00 Reklám. 19.10 Tévétorna. 19.15 Esti mese. Mazsola fázik. 19.30 Tv-hiradó. 20.00 Az Angyal visszatér. Angol bűnügyi filmsorozat. A diplomata lánya. A diplomata adósságba keveredő fia kábítószercsempészek „hálójába” kerül. Segítségére siető testvérének bátyja cinkosai több alkalommal is életére törnek. Szerencsére Angyal mindig időben érkezik... 20.50 Szépteremtő kaláka. Népművészek Erdélyben. 21.50 Tisztelendők. Libanon. Húsvét Libanoniban. 22.50 Tv-hiradó. 2. műsor 19.03 Műsorismertetés. 19.05 Nas Ekran — a mi képernyőnk. A pécsi Jedecit stúdió szerb-horvát nyelvű nemzetiségi műsora. 19.30 Tv-híradó. 20.00 Farkas Ferenc 75 éves. A bűvös szekrény. Az opera tévéváltozata . 21.05 Tv-híradó. 21.25 Éjszakai utazás. A. Gelman színműve a Szegedi Nemzeti Színház előadásában, felvételről. 23.00 Reklám. TÓI ^ "Tüt